AMD:s Ryzen 7 5800X3D slår Intels flaggskepp i speltest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Dessa har också 512 kB L2 (per kärna).

Det hade athlon XP också, för den hade bara 1 kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Lade till det i artikeln Lite oklart hur mycket det påverkar, men i mitt tycke bör identisk hårdvara användas så långt det går för att det verkligen ska kännas rättvist.

Ja det hade varit betydligt mer matnyttigt om de inkluderat både 5800X och 9 5900X. Men samtidigt en intressant första inblick, även om testmetoderna lämnar en del att önska.

För en direkt jämföresle så är det ju bra om båda kör samma minnestyp...men samtidigt är det inte rättvist när intel har lagt pengar och R&D på DDR5 som ändå är en teknik som amd inte implementerat (än iaf, 6000 lär ju ha det).
Samma sak om man vänder på det. Ska intel testas utan little kärnorna för AMD inte har dessa?
Man får ju ändå jämföra hur de två presterar där de kan....sen självklart om DDR5 kostar dubbla eller mer mot DDR4 så påverkar det hur man bedömmer dem i slutändan och ger utmärkelse
OM en 12400f kan utprestera en 5800x3d just pga DDR5 så är det relevant om de nu i slutandan cpu+mobo+minne kostar samma eller inte...nu gör ju inte 12400f det men det är ädnå
En 12900ks + minne och mobo är en rätt dyr kombo jämfört med AMDs platform men om man letar MAX prestanda i det segmentet så kanske det inte spelar roll om det är ddr4 vs ddr5

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Spel i all ära men ger den förbättringar i annat också såsom videoredigering, kompilering av källkod o.s.v.?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Det hade athlon XP också, för den hade bara 1 kärna.

Jo, det är det jag menar.
512 kB lär ha varit riktigt mycket då, eftersom vi på det sättet att se saken inte har kommit längre i mainstream-CPU:er ens idag.
Å andra sidan så kan ju olika kärnor dela innehåll i L2, så på flera sätt har vi ju kommit längre.

Skrivet av ronnylov:

Spel i all ära men ger den förbättringar i annat också såsom videoredigering, kompilering av källkod o.s.v.?

Det återstår väl att se, men AMD marknadsför den väl 100% för gaming, just för att cache är så viktigt där.
I Cinebench fick den lite lägre siffror i ett annat läckt test, eftersom stor cache är oviktigt där, och klockfrekvenserna lite lägre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av infigo:

För en direkt jämföresle så är det ju bra om båda kör samma minnestyp...men samtidigt är det inte rättvist när intel har lagt pengar och R&D på DDR5 som ändå är en teknik som amd inte implementerat (än iaf, 6000 lär ju ha det).
Samma sak om man vänder på det. Ska intel testas utan little kärnorna för AMD inte har dessa?
Man får ju ändå jämföra hur de två presterar där de kan....sen självklart om DDR5 kostar dubbla eller mer mot DDR4 så påverkar det hur man bedömmer dem i slutändan och ger utmärkelse
OM en 12400f kan utprestera en 5800x3d just pga DDR5 så är det relevant om de nu i slutandan cpu+mobo+minne kostar samma eller inte...nu gör ju inte 12400f det men det är ädnå
En 12900ks + minne och mobo är en rätt dyr kombo jämfört med AMDs platform men om man letar MAX prestanda i det segmentet så kanske det inte spelar roll om det är ddr4 vs ddr5

Nej jag håller med dig, jag tänkte ett varv till och DDR5 är praxis vid tester med Core 12000-serien, så det är ju eg. inga konstigheter. Det hade varit intressant att se båda delar däremot, för att få både en direkt jämförelse och en jämförelse mer baserad på vilken hårdvara som faktiskt är tänkt att kombineras s.a.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Spel i all ära men ger den förbättringar i annat också såsom videoredigering, kompilering av källkod o.s.v.?

Nej vilket AMD uttryckligen sagt vid flera tillfällen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Nej jag håller med dig, jag tänkte ett varv till och DDR5 är praxis vid tester med Core 12000-serien, så det är ju eg. inga konstigheter. Det hade varit intressant att se båda delar däremot, för att få både en direkt jämförelse och en jämförelse mer baserad på vilken hårdvara som faktiskt är tänkt att kombineras s.a.s.

Absolut. speciellt medan DDR5 är ett ganska stort prispåslag mot DDR4

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Någon mer som minns när AMD Athlon XP (Barton) släpptes med paradnumret 512kB L2?

Själv körde jag med Pentium 4 Northwood på den tiden.

En dator med Pentium® 4 2.40 GHz, 512K Cache, 533 MHz FSB
Kompletterade med ytterligare en Pentium 4 Nortwhood dator med
Pentium® 4 supporting HT Technology 3.20 GHz, 512K Cache

Båda dessa hade 512kB L2 cache.
Så åtminstone för mig så trillade jag inte av stolen av att det fanns Athlon XP med 512kB L2.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag sett tester där det var i enstaka titlar som tex tomb raider där denna producerade ypperligt, men att det i de flesta fallen var ca samma som den utan extra cashe, i enstaka fall tom sämre prestanda. (fast de kan ju skruvat på den, optimerat)
Men visar sig när man sett lite fler oberoende tester. Självklart lyfter de som vanligt specifika fall där det gör skillnad. Sen går den ju tydligen inte att överklocka heller.

Sen är väl de nya processorerna som är limmade /staplade i behov av större cashe för att kompensera latencyt (swenglish) i processorerna när man kör chiplets /flera kretsar, så borde göra störst skillnad på epyc eller threadripper cpuer som har dubbelt med chiplets mot konsumentprodukterna.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, det är det jag menar.
512 kB lär ha varit riktigt mycket då, eftersom vi på det sättet att se saken inte har kommit längre i mainstream-CPU:er ens idag.
Å andra sidan så kan ju olika kärnor dela innehåll i L2, så på flera sätt har vi ju kommit längre.

Jag har haft Core 2 Duo E8500 med 6MB L2 cache.
Så det blir ju motsvarande 3MB per kärna eftersom den är 2 kärnig och båda kärnor delar L2 cache.
(Det finns Core 2 Duo modeller med mindre L2).

Men generellt brukar det väl vara så att LLC (Last Level Cache) är delat mellan flera kärnor och tidigare nivåer är per kärna.

Så som Core 2 hade större L2 cache och där delades det mellan båda kärnor i en Duo.
Core 2 Quad processorerna var inte native Qaudcore. Utan var dubbla Core 2 Duo chip.
Lite likt hur Ryzen 5900X och 5950X använder 2 chiplets.
Så där delades cachen mellan kärnorna i samma "chiplet".

Medan de flesta nyare processorer har mindre L2 än Core 2 hade, men istället så har de också en L3 cache och då är det istället L3 cache som är delat.

Permalänk
Avstängd

tucker det är daligt test. jag vill inte veta syntetiska resultat folk spelar i 1080pelller 1440p om det inte finns en märkvärd skillnad mot vanliga 5600 är det bara ett meme

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Spel i all ära men ger den förbättringar i annat också såsom videoredigering, kompilering av källkod o.s.v.?

Det kan ge prestandafördelar i andra scenarion än spel.
Ta Epyc till exempel.

AMD Epyc med 768 MB cache kan bli din

Citat:

Innan konsumenter kan lägga sina surt förvärvade pengar på AMD:s Ryzen 7 5800X3D kommer företag att kunna välja och vraka mellan inte mindre än fyra processorer med 3D V-Cache, men då handlar det om Epyc-familjens serverprocessorer. Milan-X, som är kodnamnet för de nya processorerna från AMD, har nu släppts officiellt och har fått ett pris som ligger några nivåer över Ryzen 7 5800X3D.

Jag tror inte AMD hade släppt dyra Epyc processorer med 3D V-Cache om det verkligen var så att spel var det ENDA användningsområdet som kan dra nytta av 3D V-Cache.
Målgruppen som köper Epyc processorer för att använda som speldator borde vara rätt liten.

Så det bör gå att hitta scenarion utanför spel där det kan ge en betydande prestandaboost.

Däremot så verkar det väl vara så att av det som "normalt folk" kör så är det mestadels spel som drar någon större fördel av det.
Kanske vissa andra saker som drar mindre fördel av det, men att det då är mer eller mindre inom felmarginalen. Kanske tillräckligt för att kompensera för att 5800X3D skulle vara något lägre klockad än vanliga 5800X.

Men kommer säkert vara någon som hittar något att för just deras tillämpning så är det bra.
Som sagt, hade varit meningslöst att släppa Epyc processorer med 3D V-Cache om det inte gav någon fördel.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande! Snart får de släppa recensionerna fria så vi får officiella siffor.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Någon mer som minns när AMD Athlon XP (Barton) släpptes med paradnumret 512kB L2?

Barton var bra men något som var ännu fetare var Opteron 165 (Denmark) som hade 1MB L2. Ännu roligare var att man kunde få ut en 50% overclock på den. Den typen av extrem överklockning ser man inte så ofta nu för tiden!

Permalänk
Medlem

med tanke på att dd5 alltid körs i gear 2 (intel) men ganska dåliga timings på det hela så blir 4800 ingen direkt höjdare.

dom borde testat dd4 3600 med så lika timings som möjligt och synkad hastighet på minnescontrollern.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Spel i all ära men ger den förbättringar i annat också såsom videoredigering, kompilering av källkod o.s.v.?

På spec.org finns SPEC2017 där man kan jämföra EPYC med och utan 3D-cache. I regel har de senare typ 10% snabbare klockfrekvens så de vinner totalt. Men enstaka tester kan vara 50% bättre....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radix_Lectis:

Barton var bra men något som var ännu fetare var Opteron 165 (Denmark) som hade 1MB L2. Ännu roligare var att man kunde få ut en 50% overclock på den. Den typen av extrem överklockning ser man inte så ofta nu för tiden!

Athlon 64 och Opteron är dock nyare än Athlon XP/Athlon MP.

Core 2 var Intels svar på Athlon 64/Athlon 64 X2 och på Core 2 så var det typ standard med 2MB L2 för en Core 2 Duo och senare kom modeller med 4MB L2 och 6MB L2.

Permalänk
Medlem

är faktiskt förvånad, efter jag såg hur högt intels 12900 presterade i single thread så trodde jag faktiskt inte att cachen skulle kunna toppa den typen av singeltrådprestanda, men antar att minne och cache funktionerna har större betydelse än jag trodde, fint för amd, först xd modellerna och senare i år nya ddr5 platformen

sitter fortfarande kvar på min 5950x som jag är super nöjd med, var nära på att beställa en 12900 pga singletrådtramset men när jag såg hur varm den blev avstod jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det är även DDR4 mot DDR5, eftersom de knappast testat 5800X3D med DDR5-4800.
I ett test med 2080 Ti och 12400F är det dock ingen större skillnad på DDR4 vs DDR5 i just Shadow of the Tomb Raider, så den skillnaden kanske inte är särskilt kritisk.

Stor skillnad mellan DDR4 och DDR5 i t.ex. Far Cry 6 dock.

Synd bara att de endast testat -ett- spel. Men det är väl det vanliga när det gäller läckor eller tidiga tester.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att skillnaderna i hårdvara mellan systemen är ett jätteproblem i detta fall.
Intelsystemen har både bättre RAM och grafikkort, men presterar ändå sämst.
Om testresultatet varit det motsatta (eller med minimal prestandaskillnad mellan systemen) så hade skillnaden i hårdvara varit ett mycket större orosmoment.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Athlon 64 och Opteron är dock nyare än Athlon XP/Athlon MP.

Core 2 var Intels svar på Athlon 64/Athlon 64 X2 och på Core 2 så var det typ standard med 2MB L2 för en Core 2 Duo och senare kom modeller med 4MB L2 och 6MB L2.

Jo det är ju lite av en orättvis jämförelse på det sättet. Alldeles oavsett så var cachestorleken för båda väldigt välkomna tillskott när det begav sig! Har ägt båda och vilka prestandamonster det var för sin tid!

Permalänk
Medlem

oavsett är det bra att det blåser på cpu havet så vi konsumenter får bra cpuer
gillar när ny teknik kliver fram

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ser denna processor som mer ett koncept än ett försök att vara "bäst". Det gäller att vara först med att börja marknadsföra något och därför släpps denna trots lansering av nästa generation mindre än 6 månader bort.

Skrivet av pv2b:

Saknar en hel del info här, som t.ex. hur presterar en 5800X3D mot en 5800X? Utan det vet vi inte inverkan av 3D-cachet.

Den frågan är dock ganska enkel att svara på. Jämför 5800X mot 12900K och sedan jämför du dem siffrorna mot 5800X3D så får du svaret på din fråga.

Skrivet av Dinkefing:

Barnsligt inlägg

Skulle nog säga att det snarare är ett humoristiskt sätt att förklara hur PR verkar fungera. Allt handlar om att ha högst antal.. oberoende om det är kärnor, högst klockfrekvens eller högst andel cache i sina processorer. Spelar ingen roll om det är värt i praktiken. Remember the "MHz-wars" på slutet av 90 och början av 2000-talet? Eller "Kärnornas krig" på början av 2010-talet fram tills nu?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Som med alla andra produkter så kommer det variera från spel till spel. En del kanske får denna ~15-20% ökning vissa inte alls eller bara några enstaka procent och några kanske ännu mer.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pinsamt för Intel, men det visste de ju själva eftersom de tvärvägrat att skicka ut review samples, och när man gör Der8auer besviken, då vet man att man misslyckats.

Jag hade ju själv hoppats på att det var hårt binnade processorer men verkar bara vara 12900K som är "good enough" för lite högre klockfrekvenser på ett fåtal kärnor, så det är inte ens lite kul.

Kanske ingen jätteöverraskning att Intel kör sin klassiska manöver och pressar ut sista skriket av en befintlig iteration som är så obetydligt snabbare att man måste kolla detaljerade specs för att märka det. 12900KS är kort sagt specialmodellen ämnad för kunder med större plånbok än förstånd. Låt folk kasta bort sina pengar på vad de vill.

Permalänk
Medlem

12900k med 3200 ddr5 är 14% snabbare än 5800x och 12900ks med 6400 ddr5 är 19% snabbare än 5800x.
Detta i 1080p
Så en 5800x3dcashe är 35% snabbare än 5800x.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att se tester i spel där Zen3 mycket väl kan vara begränsad av minnesbandbredd och/eller minneslatenser. WD Legion, Far Cry 6 och CP2077 är exempel på titlar där jag misstänker att så är fallet, framför allt om man färdas snabbt genom spelvärlden och har RT samt DLSS aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kanske ingen jätteöverraskning att Intel kör sin klassiska manöver och pressar ut sista skriket av en befintlig iteration som är så obetydligt snabbare att man måste kolla detaljerade specs för att märka det. 12900KS är kort sagt specialmodellen ämnad för kunder med större plånbok än förstånd. Låt folk kasta bort sina pengar på vad de vill.

Som Der8auer sa så erbjuder KS inget man inte kan åstadkomma själv med en hyffsat bra 12900K, så köparna är i så fall inom målgruppen "Jag är trött på att snyta mig med mina stålar och tänkte köpa något istället, och jag vill ha en snabb processor men orkar verkligen inte lägga 5 minuter på att pilla själv i UEFI"

Så ja visst finns det en marknad, men ett företag borde åtminstonne kunna stå för sina produkter och det verkar inte Intel kunna göra i det här fallet, och ska vi tro läckorna så blir det ju ett synnerligen tamt "svar" på 3800X3D.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I artikeln anges "Testet har skett med spelet inställt på 720p för att minimera påverkan på resultatet till följd av att lasten tas över av grafikkortet", det borde kanske SweC (@JonasT & @Kenneth) också göra, och därmed spara in en massa tid som idag läggs på helt onödigt testande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Stor skillnad mellan DDR4 och DDR5 i t.ex. Far Cry 6 dock.

Hos Tom's Hardware skiljer det bara 2 fps, dock så testar de i 1080p Ultra.

DDR5-6000: 133 fps
...
DDR5-4800: 128 fps
DDR4-3200: 126 fps
DDR4-2133: 113 fps

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200