Ny säkerhetsfunktion till Windows 11 kräver ominstallation

Permalänk
Medlem

"Varför kan jag inte aktivera Smart App Control igen?"
För att säkerställa en säkrare upplevelse aktiverar vi endast smart appkontroll vid rena installationer av Microsoft Windows 11. Vi vill vara säkra på att det inte redan finns icke betrodda appar som körs på enheten när vi aktiverar Smart app-kontroll.

Tips: Om du vill aktivera smart appkontroll när den har inaktiverats kan du återställa Windows 11 genom att trycka på Start, skriva Återställ i sökrutan, välja Återställ den här datorn i sökresultaten och starta en återställning från återställningsmenyn. Du kan välja Alternativet Behåll mina filer återställs som behåller dina personliga filer och bara tar bort appar och inställningar. Mer information finns i Återställningsalternativ i Windows.

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/vad-är-smart-app-co...

Permalänk
Medlem

Om jag skulle slå på funktionen är det första gången på typ 10 är jag skulle installera helt på nytt enda sedan uppgradering från win7 till 8 och nu har jag aldrig kört en clean install. Märkvärdigt. Men kanske är dags 😂

Så måste ju ge cred till Microsoft hur bra de ändå lyckats.
För länge sedan kändes det som kan blåste rent datorn flera gånger per år 😎

Permalänk
Medlem

Jag testade funktionen på min laptop och gillar ändå idén! Sen är kanske utförandet att man behövde ominstallera allt inte så värst kul.

Gillar att prova nya Windows-funktioner och få ta del av det senaste via Beta-Insider-kanalen. Det känns både tryggare och fräschare än att bara stampa runt i samma gamla halv-osäkra OS.

Först gick allt mycket lätt och smidigt att installera men sen stötte jag på problem. Framförallt råkade jag klanta till det och trycka på "aktivera" istället för att ha den på utvärdera och nu gillar den varken Steam eller MATLAB. Tyvärr är det enda sättet att få dessa att fungera att avaktivera smart app controll men det har jag ingen större lust med just nu. Så länge lever jag med att jag inte har riktigt alla mina program och att det jag saknar förhoppningsvis snart går att installera.

Så är du nyfiken på att testa säger jag "go ahead", men rör verkligen inte den inställningen sen för det går inte att ändra tillbaka i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 ▪ ASUS B350-F ▪ Crucial 16GB 2666MHz ▪ Zotac GTX 1060 6GB ▪ Samsung 970 Evo Plus 1TB ▪ FD Define C TG ▪ be quiet! Straight Power 11 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Hm kom jag åt en nerv här?

Alls inte, men kan konstatera att folk generellt inte vet hur mycket problem och potentiella problem Windows 10 (och framåt) löser automagiskt nuförtiden.

Skrivet av anon334363:

Min dator är ganska ny. Ryzen 5800X, 32GB 3600MHz, RTX2070S, endast NVMe diskar.

Använder man bara datorn för surf och spel märker man nog inte så mycket. Men använder man sin dator till fullo i sitt arbete så är det ganska välkänt vilket spår Windows är på....

Antar att du vet att det går att lägga till undantag för filer, kataloger, filtyper och processer i Windows Security, funkar inte det för dig menar du?
https://support.microsoft.com/en-us/windows/add-an-exclusion-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De flesta power users vill inte ha det här. Det är en nedlåsning av operativsystemet som begränsar vad du kan använda din dator till. Får väl hoppas att det alltid kommer vara opt-in, men jag skulle inte bli förvånad om det blev påtvingat längre fram.

Med den här funktionen finns det risk att MS godtyckligt kan bestämma vilka applikationer som är ok att köra på deras operativsystem.

Nu förstår jag att det finns dom som vill vara powerusers med Windows... Men powerusers är alltid välkomna till Linuxvärlden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Alls inte, men kan konstatera att folk generellt inte vet hur mycket problem och potentiella problem Windows 10 (och framåt) löser automagiskt nuförtiden.
Antar att du vet att det går att lägga till undantag för filer, kataloger, filtyper och processer i Windows Security, funkar inte det för dig menar du?
https://support.microsoft.com/en-us/windows/add-an-exclusion-...

Alltså årets surtant

Permalänk
Medlem

Bra med säkerhet men hoppas det testas noga innan det släpps.

Senaste uppdateringen av Windows 11 beta kanalen la in "kontroll" av mkv/video filer...Tog 10 minuter starta en film på 35GB från min 5400rpm HDD, så nu är "Check apps and files" avstängt (och går inte slå på igen).
Gick inte lägga till undantag för mappar för det. Testa lägga till mapparna så Windows defender inte ska kolla dom men det gäller inte "Check app and files" inställningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Bra med säkerhet men hoppas det testas noga innan det släpps.

Senaste uppdateringen av Windows 11 beta kanalen la in "kontroll" av mkv/video filer...Tog 10 minuter starta en film på 35GB från min 5400rpm HDD, så nu är "Check apps and files" avstängt (och går inte slå på igen).
Gick inte lägga till undantag för mappar för det. Testa lägga till mapparna så Windows defender inte ska kolla dom men det gäller inte "Check app and files" inställningen.

35GB fil på en 5400rpm HDD? Jag är förvånad över ditt resultat, host host - not!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

35GB fil på en 5400rpm HDD? Jag är förvånad över ditt resultat, host host - not!

50-70MB/s och Windows läser hela filen och skannar så nope helt "OK" men onödigt och inget smidigt sätt undvika det. Samma med ISO filer. 5400rpm HDDn är perfekt för filmer. Tyst,sval och billig. En video kommer aldrig vara i närheten av att maxa dess bandbred. Dock så tänker jag inte vänta 5-10 minuter varje gång innan jag kan se en film.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Bra med säkerhet men hoppas det testas noga innan det släpps.

Senaste uppdateringen av Windows 11 beta kanalen la in "kontroll" av mkv/video filer...Tog 10 minuter starta en film på 35GB från min 5400rpm HDD, så nu är "Check apps and files" avstängt (och går inte slå på igen).
Gick inte lägga till undantag för mappar för det. Testa lägga till mapparna så Windows defender inte ska kolla dom men det gäller inte "Check app and files" inställningen.

The MKV video format was developed in Russia as a multimedia container file.

Microsoft boycottar MKV 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lägg in ett undantag för filtypen så bör du slippa problemet?

Finns inget sådant alternativ i den menyn och hela mappen är undantagen i Defender.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Finns inget sådant alternativ i den menyn och hela mappen är undantagen i Defender.

Missade att du skrivit ovan, så raderade inlägget p.g.a. det.

Detta är ett exempel på skälet till att jag låter Windows 11 mogna lite och väntar tills jag köpt ny dator i höst. Då kanske MS t.o.m. har fixat så att man kan anpassa startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

35GB fil på en 5400rpm HDD? Jag är förvånad över ditt resultat, host host - not!

35GB = 35840MB
Får man 100MB/s så blir det ca 360 sekunder ~ 6 minuter.
100MB/s+ är realistisk sekventiell läshastighet även för en modern 2.5" 5400rpm HDD.

Men då behöver de flesta videoformat inte läsa in hela filen innan den kan börja spela.
Vanligtvis behöver det bara läsa in lite i början av filen och eventuellt lite i slutet av filen innan videon kan börja spelas.
Att exempelvis läsa in de första 10% av filen borde inte ta 5-10 minuter, även om filen är 30-40GB och den läses från en 5400rpm HDD.
Om man nu inte försöker läsa/skriva andra saker till samma HDD så det blir kö.

Ska man behöva RAM cacha filer så skulle man behöva minst 48GB RAM om man ska använda 30-40GB stora filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

50-70MB/s och Windows läser hela filen och skannar så nope helt "OK" men onödigt och inget smidigt sätt undvika det. Samma med ISO filer. 5400rpm HDDn är perfekt för filmer. Tyst,sval och billig. En video kommer aldrig vara i närheten av att maxa dess bandbred. Dock så tänker jag inte vänta 5-10 minuter varje gång innan jag kan se en film.

👍

Hoppas de inte skickar alla filer till molntjänsten för kontroll också, jobbigt om man har en dataplan...

Permalänk
Medlem

Vilket skräp.

Smart App Control is a major enhancement to the Windows 11 security model that prevents users from running malicious applications on Windows devices that default blocks untrusted or unsigned applications. Smart App Control goes beyond previous built-in browser protections and is woven directly into the core of the OS at the process level. Using code signing along with AI, our new Smart App Control only allows processes to run that are predicted to be safe based on either code certificates or an AI model for application trust within the Microsoft cloud. Model inference occurs 24 hours a day on the latest threat intelligence that provides trillions of signals. When a new application is run on Windows 11, its core signing and core features are checked against this model, ensuring only known safe applications are allowed to run. This means Windows 11 users can be confident they are using only safe and reliable applications on their new Windows devices. Smart App Control will ship on new devices with Windows 11 installed. Devices running previous versions of Windows 11 will have to be reset and have a clean installation of Windows 11 to take advantage of this feature.

Detta om något lär stoppa minst hälften av alla mod verktyg och diverse launchers för moddar jag använder. Samt diverse muling tools.

För att inte tala om diverse utilities

För i helvete dagens antivirus med sina ai modeller kan inte ens låta bli 20 år gamla spel och tar bort exe filer om man låter internet vara igång medan man installerar det.

Så liknande det faktum att shutdown inte längre stänger ner ens dator om man inte först fullständigt sliter ut skit som hibernate, så är det här en funktion jag med största sannolikhet behöver hitta ett sätt att inaktivera om jag överhuvudtaget ska få flertalet av dom applikationer jag använder idag att fortsätta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Vilket skräp.

Smart App Control is a major enhancement to the Windows 11 security model that prevents users from running malicious applications on Windows devices that default blocks untrusted or unsigned applications. Smart App Control goes beyond previous built-in browser protections and is woven directly into the core of the OS at the process level. Using code signing along with AI, our new Smart App Control only allows processes to run that are predicted to be safe based on either code certificates or an AI model for application trust within the Microsoft cloud. Model inference occurs 24 hours a day on the latest threat intelligence that provides trillions of signals. When a new application is run on Windows 11, its core signing and core features are checked against this model, ensuring only known safe applications are allowed to run. This means Windows 11 users can be confident they are using only safe and reliable applications on their new Windows devices. Smart App Control will ship on new devices with Windows 11 installed. Devices running previous versions of Windows 11 will have to be reset and have a clean installation of Windows 11 to take advantage of this feature.

Detta om något lär stoppa minst hälften av alla mod verktyg och diverse launchers för moddar jag använder. Samt diverse muling tools.

För att inte tala om diverse utilities

För i helvete dagens antivirus med sina ai modeller kan inte ens låta bli 20 år gamla spel och tar bort exe filer om man låter internet vara igång medan man installerar det.

Så liknande det faktum att shutdown inte längre stänger ner ens dator om man inte först fullständigt sliter ut skit som hibernate, så är det här en funktion jag med största sannolikhet behöver hitta ett sätt att inaktivera om jag överhuvudtaget ska få flertalet av dom applikationer jag använder idag att fortsätta fungera.

Det är bara att stänga av snabbstart (fast startup på engelska) i energiinställningarna så stängs datorn av helt som vanligt. Du behöver inte stänga av hibernate helt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Låter som Mac OS Gatekeeper-grejs. Öppa en nedladdad icke-certifierad fil: "OOOH okänd utgivare! Kan vara farligt!". Bara att högerklicka och välja öppna så kommer man vidare. Men får en ju att haja till och det är väl det som är meningen.

Permalänk
Medlem

Va tvungen att kolla så datumet inte var 1a april på artikeln.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibis:

Låter som Mac OS Gatekeeper-grejs. Öppa en nedladdad icke-certifierad fil: "OOOH okänd utgivare! Kan vara farligt!". Bara att högerklicka och välja öppna så kommer man vidare. Men får en ju att haja till och det är väl det som är meningen.

Jo precis. Förhoppningen är väl att det tvingar utvecklarna att bli bättre på att införa ganska grundläggande säkerhet, som att signera sina applikationer. Det funkade ju när MS införde UAC i Vista, innan dess krävde ju typ allt administratörsbehörigheter hela tiden, men denna irritation skapade ju ett incitament för dem att bli bättre helt enkelt. Även om det var väldigt irriterande för oss användare ett tag där.

Permalänk

Jag ser redan varningsljusen blinka vid en Ransomwareattack är du helt körd som företag. Allt blir ju låst.