Permalänk
Medlem

Nu behöver ja lite hjälp, jag har precis installerat en tempsensor i loopen för att kunna köra fläktkurvan baserat på vattentempen.
Hur bör jag tänka när det kommer till fläktkurva med grader kontra fläktprocent?
Vid spelande en stund ligger vattentempen på ~34c

Tips mottages

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nu behöver ja lite hjälp, jag har precis installerat en tempsensor i loopen för att kunna köra fläktkurvan baserat på vattentempen.
Hur bör jag tänka när det kommer till fläktkurva med grader kontra fläktprocent?
Vid spelande en stund ligger vattentempen på ~34c

Tips mottages

34c är ju inga problem alls. De är ungefär vad jag toppar i spel och då går fläktarna under 1000rpm. Jag skulle sätta låga rpm tal så du får en tyst dator även vid tung belastning, sen kan du ställa en aggressivare kurva när/om vattentempen ökar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

34c är ju inga problem alls. De är ungefär vad jag toppar i spel och då går fläktarna under 1000rpm. Jag skulle sätta låga rpm tal så du får en tyst dator även vid tung belastning, sen kan du ställa en aggressivare kurva när/om vattentempen ökar.

Vad skönt! Har egentligen inga referensramar om vad som är bra eller dåliga vattentemps, när bör man dra öronen åt sig, vilken temp är ”konstig” eller inte okej? Jag har ställt en relativt tyst kurva nu, fläktarna ligger på 600-800rpm vid 34c ungefär

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla 25c men ett högre delta T rum vs vatten gör systemet effektivare att avleda värme än ett lågt delta T.
Dock blir komponenterna något varmare men det är väl bara om man ligger på gränsen som det spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad skönt! Har egentligen inga referensramar om vad som är bra eller dåliga vattentemps, när bör man dra öronen åt sig, vilken temp är ”konstig” eller inte okej? Jag har ställt en relativt tyst kurva nu, fläktarna ligger på 600-800rpm vid 34c ungefär

Vid 45c kanske? Vissa pumpar kan få problem vid 50-60c.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Vid 45c kanske? Vissa pumpar kan få problem vid 50-60c.

Okej, ja men då är ja ju inte där iallafall

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nu behöver ja lite hjälp, jag har precis installerat en tempsensor i loopen för att kunna köra fläktkurvan baserat på vattentempen.
Hur bör jag tänka när det kommer till fläktkurva med grader kontra fläktprocent?
Vid spelande en stund ligger vattentempen på ~34c

Tips mottages

Vad är det för tempsensor du har?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Vad är det för tempsensor du har?

Denna https://www.inet.se/produkt/5320115/alphacool-eiszapfen-tempe...

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Så var äntligen burken monterad. Det som återstår är att ersätta fläktarna i botten med vita så det blir enhetligt. Kanske att byta alla till rgb. Sedan ska slangarna dras lite snyggare samt att pumpen ska monteras lite bättre. Men på det stora hela är jag nöjd.

Visa signatur
Permalänk

Byggt en custom-loop med ZMT-slang.
480 + 280 radiator som kyler en 5800x @ 4700MHz all core och ett RX 6800 @ 2410MHz.
CPU temp runt 62-65 grader, GPU temp runt 50-60 och en vattentemp på 32 grader.

(Genomskinliga slangen är bara där för att jag fyllde på systemet.)

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag beställt lite för att lägga om pastan på min gpu och köra på flytande metall istället.
Antar att de är de röda området som behöver isoleras?
Hade flytande metall på ett 1080 som jag aldrig isolerade, fungerade ju bra, men man vet ju aldrig.
Nagellack har jag hört ska fungera bra, har kanske en tub noctua pasta som jag kanske kan isolera med också.
Funderar dessutom på att montera ner mitt monoblock till cpun och köra metall där också, blir lite mer jobb eftersom moderkortet måste ur burken för att få bort monoblocket. :/

PCB bilden snodd på nätet.

Taggar @bengtibacken som gjort samma ingrepp på samma gpu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Satan vilken skillnad!
Slängde på flytande metall på gpun:
GPU/Hotspot innan byte: 64C/107C
GPU/Hotspot efter byte: 50C/75C

Dold text
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har läst att det inte är toppen att ha kortet stående när man använder flytande metall då det kan sätta sig och "rinna ur" och kortsluta , men det kanske är en skröna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Har läst att det inte är toppen att ha kortet stående när man använder flytande metall då det kan sätta sig och "rinna ur" och kortsluta , men det kanske är en skröna.

Ja, jag fick också höra detta i efterhand. Försökte ta så lite metall som möjligt, även om de blev lite mer än jag hoppats på. Har även isolerat runt om med klarlack (nagellack). Skulle nog tagit en färgad nagellack istället, svårt och se om det va tillräckligt, men penslade på 2 gånger.

Upplever att Grizzly's LM va mer svårhanterad än CLU som jag använt tidigare. Grizzly kändes mer flytande.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Äntligen har jag beställt lite för att lägga om pastan på min gpu och köra på flytande metall istället.
Antar att de är de röda området som behöver isoleras?
Hade flytande metall på ett 1080 som jag aldrig isolerade, fungerade ju bra, men man vet ju aldrig.
Nagellack har jag hört ska fungera bra, har kanske en tub noctua pasta som jag kanske kan isolera med också.
Funderar dessutom på att montera ner mitt monoblock till cpun och köra metall där också, blir lite mer jobb eftersom moderkortet måste ur burken för att få bort monoblocket. :/

https://i.imgur.com/CYSu0Gw.png
PCB bilden snodd på nätet.

https://i.imgur.com/KljQrzl.png

Taggar @bengtibacken som gjort samma ingrepp på samma gpu.

japp de är där

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Ja, jag fick också höra detta i efterhand. Försökte ta så lite metall som möjligt, även om de blev lite mer än jag hoppats på. Har även isolerat runt om med klarlack (nagellack). Skulle nog tagit en färgad nagellack istället, svårt och se om det va tillräckligt, men penslade på 2 gånger.

Upplever att Grizzly's LM va mer svårhanterad än CLU som jag använt tidigare. Grizzly kändes mer flytande.

brukar inte bara några problem om man isolerar och sen använder man ju super lite flytande metall och smetar ut de på både gpun och kylaren

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtibacken:

brukar inte bara några problem om man isolerar och sen använder man ju super lite flytande metall och smetar ut de på både gpun och kylaren

Jag ska erkänna att jag brukar inte ens smeta ut flytande metall på kylaren. Aldrig gjort förr och inte nu heller. Men Hotspot sjönk ju med ca 32c, så de är jag nöjd med. Sen kan man ju börja fundera på, som andra nämnt och som jag sett på bilderna efteråt. Kanske lite tjocka pads stock runtom gpun? Gpu tempen är ju inget problem på dessa kort, vet att du besitter likadant kort om jag inte missminner?
Visst, uppskruvad PPT till 450W, Men de är ju inte "okej" med en hotspot på 107C med ett vattenblock monterat från fabrik, eller vad tror du?

6900XT Liquid Devil Ultimate Stock pasta/pads:

Byter man pads kanske man sjunker med på hotspot? Eller är bara våra vattenblock lite skeva, jämnfört med folk som har ungefär samma hotspot som gpu temp?

Denna killen som kör utan Liquid Metal tex: (Mina 107C mot hans 63C utan LM)

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Jag ska erkänna att jag brukar inte ens smeta ut flytande metall på kylaren. Aldrig gjort förr och inte nu heller. Men Hotspot sjönk ju med ca 32c, så de är jag nöjd med. Sen kan man ju börja fundera på, som andra nämnt och som jag sett på bilderna efteråt. Kanske lite tjocka pads stock runtom gpun? Gpu tempen är ju inget problem på dessa kort, vet att du besitter likadant kort om jag inte missminner?
Visst, uppskruvad PPT till 450W, Men de är ju inte "okej" med en hotspot på 107C med ett vattenblock monterat från fabrik, eller vad tror du?

6900XT Liquid Devil Ultimate Stock pasta/pads:
https://i.imgur.com/M1F396p.jpg

Byter man pads kanske man sjunker med på hotspot? Eller är bara våra vattenblock lite skeva, jämnfört med folk som har ungefär samma hotspot som gpu temp?

Denna killen som kör utan Liquid Metal tex: (Mina 107C mot hans 63C utan LM)
https://i.imgur.com/eOQuuk5.jpg

okay, ja jag fick bättre temp med mitt gamla block och mitt vanliga red devil kort hotspot va aldrig över 70c med 1,35v och ca 600w, va mycket bättre flöde i de gamla blocket mindre hål in i de jag kör nu, funderar på att prova modda blocket och se om de går att få bättre flöde i de,

har bytt pads och de blev väl lite bättre temp men ligger nu på hotspot på ca 85c vid 600w

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem

Hej hej
Jag har ett chassi som heter Thermaltake The Tower 100 och använder en av AMDs APUer och utan grafikkort. Det är ju dåligt med plats för radiatorer i det här chassit och då tänkte jag att det borde gå att montera en större radiator på platsen där grafikkortet skulle sitta, finns det färdiga lösningar möjligtvis för att montera en radiator på sådana slots? Skulle vilja ha en 240-radiator och det finns ingen plats annat än möjligen där.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar lite på att vattenkyla, jag kan få tag i vattenblock som har inner diameter 3mm. jag antar att detta är för klent, går det att parallellkoppla 2-4 slingor så man får upp flödet eller kommer det inte att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kognito:

Sitter och funderar lite på att vattenkyla, jag kan få tag i vattenblock som har inner diameter 3mm. jag antar att detta är för klent, går det att parallellkoppla 2-4 slingor så man får upp flödet eller kommer det inte att funka?

Kan du lägga upp en ritning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kan du lägga upp en ritning?

Absolut, tänkte mig ungefär såhär (har aldrig vattenkylt förut så vet inte om det är helt korrekt)
https://imgur.com/a/iMjrMgY.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kognito:

Absolut, tänkte mig ungefär såhär (har aldrig vattenkylt förut så vet inte om det är helt korrekt)
https://imgur.com/a/iMjrMgY.png

Tror de blir problem om du inte seriekopplar radiatorerna. Antar att de är fler radiatorer i en pararell koppling? Serie koppla istället.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Tror de blir problem om du inte seriekopplar radiatorerna. Antar att de är fler radiatorer i en pararell koppling? Serie koppla istället.

Jopp det är flera, det blir inte problem med att rören till radiatorerna bara är 3mm i inner diameter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kognito:

Jopp det är flera, det blir inte problem med att rören till radiatorerna bara är 3mm i inner diameter?

Den kommer ju stoppa upp flödet mera såklart, men de gör ju vattenblock också. Kanske satsa direkt på ett pumphus med dubbla pumpar. Har dessutom för mig att Laing DDC pump har ett bättre flöde jämnfört med D5, kan har förväxlat detta också, någon får gärna rätta mig. Men dubbla pumpar är nog ingen dum ide.

3mm är ju smått också, känner ju inte till måtten i ett block.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Den kommer ju stoppa upp flödet mera såklart, men de gör ju vattenblock också. Kanske satsa direkt på ett pumphus med dubbla pumpar. Har dessutom för mig att Laing DDC pump har ett bättre flöde jämnfört med D5, kan har förväxlat detta också, någon får gärna rätta mig. Men dubbla pumpar är nog ingen dum ide.

3mm är ju smått också, känner ju inte till måtten i ett block.

Ok, ska kolla om jag kan få tag i något med lite större mått bygget är inte aktuellt förrän i höst så har tid på mig.

Permalänk
Medlem

Pillade lite med brightness. Passar inte perfekt, men börjar närma mig Sweclockers orange från musmattan.
2x420mm rads!
https://www.youtube.com/shorts/KtPB3zd0rRg?&ab_channel=XOTEAM

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Hej. har sett att man kan göra sina egna frostade hard tubing och undrar då om man kan göra samma med en reservoar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Hej. har sett att man kan göra sina egna frostade hard tubing och undrar då om man kan göra samma med en reservoar?

Jag frostade en res förut genom att använda sandpapper, tror det var akryl och inte glas .. Tror det var 1000 grit jag hade liggandes efter en lappning av cpu. Blev riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Hej. har sett att man kan göra sina egna frostade hard tubing och undrar då om man kan göra samma med en reservoar?

Skrivet av MrWhizeguy:

Jag frostade en res förut genom att använda sandpapper, tror det var akryl och inte glas .. Tror det var 1000 grit jag hade liggandes efter en lappning av cpu. Blev riktigt bra

Annars finns ju "frostad" plastfilm att sätta på fönster för att göra dem oklara och hindra insyn. Det borde vara enkelt att montera snyggt och att ta bort om man inte är nöjd.