finns det datororienterade loppisar?

Permalänk
Medlem

finns det datororienterade loppisar?

Tjenare alla!

Jag brukar ibland försöka raida loppisar och marknader för att få tag på gamla datorer/komponenter och spelkonsoller för att reparera eller "restora" för att antingen sälja vidare eller behålla för framtida projekt. Dock brukar vanliga loppisar ha dåligt utbud, eller när utbudet finns vet personalen inte vad dom själva säljer och sätter priset för högt. (halvtrasiga original-xboxar för 600 är inte rimligt!)

Finns det bättre loppisar eller returbutiker när det kommer till att jaga elektronik? Bor i Sörmland/stockholms-området så om ni har några rekommendationer i det området får ni gärna svara
(Hittills har jag hittat mest fynd på sommarmarknaderna i Vagnhärad men dom sker inte så ofta.)
*hittade inget forum för den här frågan :/

Permalänk
Medlem

Det är sällan man ser elektronik i loppisar eller auktioner. Jag gissar att det är på grund av att man har svårt att värdera sakerna. T.ex. Kaplans och Kronofogdens webbsida har några saker då och då.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Det är sällan man ser elektronik i loppisar eller auktioner. Jag gissar att det är på grund av att man har svårt att värdera sakerna. T.ex. Kaplans och Kronofogdens webbsida har några saker då och då.

Det är väl just det.. funderade mest på om det fanns "computer warehouses" som man ibland ser på amerikansk tech-youtube

Permalänk
Medlem

Jag hade en fin fungerande Commodore PET 2001 som jag försökte skänka bort i åratal, men ingen var intresserad. Först när jag bestämde mig för att slänga den föll det sig så att jag råkade hitta en samlare som tog emot den kostnadsfritt.

På grund av detta åker nog fortfarande det mesta på tippen, vilket i samband med senaste flytten även blev ödet för en Atari 1040ST jag försökte bli av med under drygt fem års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade en fin fungerande Commodore PET 2001 som jag försökte skänka bort i åratal, men ingen var intresserad. Först när jag bestämde mig för att slänga den föll det sig så att jag råkade hitta en samlare som tog emot den kostnadsfritt.

På grund av detta åker nog fortfarande det mesta på tippen, vilket i samband med senaste flytten även blev ödet för en Atari 1040ST jag försökte bli av med under drygt fem års tid.

Jag antar att det här var länge sen, för en Commodore PET 2001 går för många tusen idag. Även en Atari 1040ST får man betala uppemot ett par tusen för idag.

Permalänk
Medlem

Har en second hand nära och vet att jag sett elektronik hos Stadsmissionen dock glest med datorkomponenter, mest ljud eller video saker. Kan vara värt att kolla på om det finns något hyfsat lokalt.

Permalänk
Medlem

Mycket går ju direkt till elektronikskrot direkt dessutom..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Tycker det är kul att mecka med gamla elektronik pryttlar. Men det är jättesvårt att komma över. Särskilt CRT:er nu. Men där jag haft mest lycka är faktiskt återvinningen. Klausulen är att man egentligen inte får plocka där, och eftersom jag är en feg laglydig människa blir det inte så mycket därifrån heller...
Men ibland kan jag inte låta bli när det finns riktigt fina grejer.
Annars är det Facebook Marketplace som man ibland stöter på något trevligt. Där har jag kommit över några CRT:er samt lite radioutrustning.
Men tror att man har lite större utbud om man bor i en storstadsregion.

Permalänk
Medlem

Har du vägarna förbi Göteborg kan Mackapär i Majorna vara värt ett besök. Mer fokus på udda konsoler och prylar än komponenter vad jag kunde se dock.

https://spel.blogg.bt.se/blogg/guldkantad-shopping-hos-mackap...

Permalänk
Medlem

Har ett 60-tal gamla spelklassiker i kartong
Vill inget mer än att hitta en schysst stationär gammal häck med win 98 för att få spela igenom dom.
Majoriteten går ju att spela idag via gog/steam. Men det är ju långt ifrån samma magi, om ens i närheten.

Övervakar denna tråd i hopp om att kanske komma över något=)

Sen är nästa pilsner att få ha allt framme för sambon...

Permalänk
Avstängd

För ett par år sedan var det en teknikloppis här i stan som kanske hade varit intressant. Jag vet inte om det har blivit fler sedan dess dock, men jag passade tjejens brorsas bord där ett par timmar och sålde lite utrustning. Det var dock lite mer avancerat än datorkomponenter vad jag fattade, jag sålde ett oscilloskop och ett par strömaggregat för labb-bruk och det var mycket den typen av grejer. Annars kan man förstås ha tur på vanliga loppisar, jag har köpt lite småprylar men mest ljud, lite spelrelaterade grejer och sånt, datorprylar är antingen för gamla eller helt fel prissatta där enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

ett par tusen

Var har du sett dom priserna? Ebay?

I Sverige är det stendött, har ett par lådor kvar i källaren med gammal datornostalgi, försökt bli av med det också (bl.a. en nästan oanvänd Teac 5,25” FDD), men det är knappt att det går att ge bort tyvärr.

Nu har jag i princip bara kvar det för eventualiteten att någon bekant skulle vilja ha något.

Försäljningsförsöken brukar sluta med ett av två scenarion; antingen är det en ren drömmare som hör av sig och ställer 37 frågor för att sen inte höra av sig mer, eller att den presumtive köparen vill ge i storleksordningen någon hundring eller två, förutsatt att man kör grejerna tjugo mil enkel väg.

Fenomenet med prylar som en PET att det till sist inte finns någon i den åldern som använt prylarna som är en intresserade av dem nu, och det är då det blir osäljbar elektronikskrot.

Permalänk
Medlem

Finns auktion på https://www.it-auktion.se/ kanske är det något?

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Avstängd

om du är i stockholm @vigsius får du komma hem till min pappa o plocka diverse vad du hittar. han har gammal skit från före 2004
vet inte vad som är i hans rum aldrig orkat gräva

Permalänk
Medlem

I Växjö har kommunen avtal med alla stora och dem anställer massa praktikanter och folk som går pysselsättning som ska leka med gamla datordelar, så de har i princip gratis personal och det är omöjligt att konkurrera med.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade en fin fungerande Commodore PET 2001 som jag försökte skänka bort i åratal, men ingen var intresserad. Först när jag bestämde mig för att slänga den föll det sig så att jag råkade hitta en samlare som tog emot den kostnadsfritt.

På grund av detta åker nog fortfarande det mesta på tippen, vilket i samband med senaste flytten även blev ödet för en Atari 1040ST jag försökte bli av med under drygt fem års tid.

Samma situation här. Det mesta jag haft, som jag förstått haft ett retrovärde för någon, har varit svårt att hitta rätt person till genom annonsering. Annonsering kostar och det är sällan värt för mig att chansa med att betala månad efter månad för att i princip nästan aldrig hitta köparen eller den som vill ta över prylen.

Fynd har fått åka på tippen. Någon gång ibland har jag placerat ut t ex en svår-att-bli-av-med-pryl, t ex en gång en Game & Watch som jag placerade ut på en elstolpe ute i samhället för att rent av bekräfta för mig själv att det visst var någon som var intresserad .. och för att se hur lång (eller kort tid) det tog innan det försvann från sin plats. Och nog försvann prylarna som jag placerat ut. Nog finns det ett intresse för retro. Men hur hittar man den intresserade?

SYND att din Atari 1040ST åkte på tippen. Jag har letat i över 15 år efter en. Har ibland sett en annons på Blocket men har varit för sen, någon annan hann slå till innan mig. Har en rad spel och tillbehör till den, dessutom diverse sparade musikprojekt på diskett som jag hade velat kunna lyssna på igen.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Har sett en del grejer när jag gått till loppisen på Hötorget i Stockholm, det brukar ofta finnas någon som försöker kränga just det du söker. Värt en kik, det arrangeras varje söndag.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett MSI R9 580 Gaming på tippen.
Helt intakt, inga skador eller så. Tog loss kylaren och såg att den saknade kylpasta.
Funderar på att se om den fungerar eller ej. Fungerar den så har man iaf ett grafikkort extra för lite smått iaf.

Amazon USA listar kortet för ca 5000kr än idag.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Men man måste ha flera intressen för att det ska vara värt att gå på loppisar, tycker jag. Letar man bara efter vintage-datorer kammar man noll 99% av gångerna.

Ett problem med välgörenhetsbutikerna som Myrorna och Stadsmissionen är att grejerna bara finns där en begränsad tid innan de åker till återvinning. Man får besöka dem regelbundet om man ska hitta något, och inte ha några förväntningar.
Hos en butik gjorde jag tre klipp första gången jag besökte den. Sen har jag besökt den dussintals gånger efter det under åren och inte hittat ett dugg som varit intressant.

Men det finns en annan kategori butiker: de som är mindre "proffsiga", lokala loppisar, där det mest är pensionärer som hyr in sig. Där kan grejer ligga i flera år. På såna har jag hittat intressanta grejer ibland.

Sen finns det riktiga loppisar, där privatpersoner ställer upp ett bord under några timmar. På såna är utbudet mer varierat.
Det har anordnats några med "nördinriktning" i bl.a. Sundbyberg och Norrtälje, men jag har inte varit för unga: och därför inte särskilt gamla grejer, och dessutom mest varit böcker, samlarfigurer och memorabilia för olika franchises.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Folk är jävligt konstiga när det kommer till just elektronik.

Jag tycker också det är skoj att pilla med elektronik och förlänga dess liv, och jag lider alltid när jag ser hur mycket elektronik saker som hamnar på tippen när jag är där (hatar att man inte får ta grejer och att dom har så bra koll på det på min tipp). Satte upp lappar i mataffärer om att jag kommer och hämtar deras elektronik som dom hade tänkt göra sig av med vare sig det är fungerande eller ej.

Dock när man väl hade åkt dit så börjades det med "men en hundralapp kan det ju vara värt" och det blev ofta jag åkte därifrån tomhänt då jag inte gick med på att betala.

TLDR; Det känns bättre för folk att själva köra och slänga grejer på tippen än att ge bort det.

Går ofta på second hand butiker nu istället men det är aldrig några bra utbud på komponenter och liknande, och lyckas man hitta något så är det ofta dyrt som du skriver. När jag frågade kassörskan på erikshjälpen sist jag var där gällande prissättningen så fick jag som svar att man handlade där för att stötta deras arbete och inte göra fynd.

Vi får nog utöka våra intressen som Findecanor skriver. Lära sig sy eller nåt, kläder kan man ju köpa för kilopris...

Edit: Ser att mitt svar är mer en rant än något produktivt att tillföra i diskussionen i tråden men jag är fortfarande bitter att min lapp-idé inte fungerade.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Det fanns en bra elektronikloppis utanför Uppsala nära Åkerby kyrka, den stängde nog permanent under Covid-restriktionerna.

Men jag tycker oxå det är svårt at få tag på prylar. Jag föreslog t ex en retrodel här på sweclockers i marknaden. Inte ens det mottogs så positivt och redaktionen trodde den skulle förbli tom. Nu när det är en sån retrovåg av 90-tals datorer och äldre.

Jag har sparat flera slot 1 moderkort och har mycket reservdelar som jag gärna säljer av lite här. Håller på att recappa ett socket 370 kort oxå. Renoverar snart upp ett gäng p4 moderkort. Bara för att bevara egentligen. Även äldre moderkort komemr jag snart att recappa, byta batteri osv på.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som att SweClockers bör införa en retrosektion på marknaden. Kanske kan man få annonsera gratis så länge det bortskänkes?

Permalänk
Medlem

Skänkes är redan gratis att annonsera på hela i marknaden redan som det är idag. Men retrosektion, fyll gärna på här i denna tråd med önskemål om retrosektion i marknaden.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1662808-retro-kategori...

Hoppas den införs!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade en fin fungerande Commodore PET 2001 som jag försökte skänka bort i åratal, men ingen var intresserad. Först när jag bestämde mig för att slänga den föll det sig så att jag råkade hitta en samlare som tog emot den kostnadsfritt.

På grund av detta åker nog fortfarande det mesta på tippen, vilket i samband med senaste flytten även blev ödet för en Atari 1040ST jag försökte bli av med under drygt fem års tid.

Tiderna har ändrats, folk är mer nostalgiska än någonsin i dagens mobiltelefonsamhälle. Marknaden har gått upp ordentligt men i rätt många år har de större FB grupperna hållrr rätt stor omsättning av maskiner mellan folk.

Nu är dock inte Atari 520/1040 i närheten så populära som Amiga men runt tusingen får man för en 1040 STfm idag, dem utan intern diskettstation är betydligt svårare att bli av med dock.

Dock får man över 10K för en Atari Falcon idag, inte så vanliga men säljs på sekunder.

Commodore PET maskiner säljer jättefort i de större grupperna men även på Tradera om man bor nära lite större stad så folk kan hämta.
En PET 200 rök för 2,5K för några veckor sedan på Tradera, Pet 2001:an budade jag i en grupp till ett par tusen utan att vinna.

Skrivet av Lessismore:

Jag antar att det här var länge sen, för en Commodore PET 2001 går för många tusen idag. Även en Atari 1040ST får man betala uppemot ett par tusen för idag.

Nja, STE kan ge en lite större slant än 520/1040 ST. Sistnämnda är runt tusingen beroende på dagsform, skick och medföljande prylar.

Skrivet av Tazok:

Har ett 60-tal gamla spelklassiker i kartong
Vill inget mer än att hitta en schysst stationär gammal häck med win 98 för att få spela igenom dom.
Majoriteten går ju att spela idag via gog/steam. Men det är ju långt ifrån samma magi, om ens i närheten.

Övervakar denna tråd i hopp om att kanske komma över något=)

Sen är nästa pilsner att få ha allt framme för sambon...

Har du vägarna förbi Göteborgstrakterna någon gång så har jag en maskin till dig.
Den är räddad från SKF där den styrt ventilationen etc i 15-ish år. Genomgången och fungerar, en perfekt W98 allround maskin av högre kvalité av komponenter (framförallt elektrolytkondensatorerna etc) då den sålts till storföretag för styrning, men är ej propeteriär skit.

Skrivet av Sveklockarn:

Var har du sett dom priserna? Ebay?

I Sverige är det stendött, har ett par lådor kvar i källaren med gammal datornostalgi, försökt bli av med det också (bl.a. en nästan oanvänd Teac 5,25” FDD), men det är knappt att det går att ge bort tyvärr.

Nu har jag i princip bara kvar det för eventualiteten att någon bekant skulle vilja ha något.

Försäljningsförsöken brukar sluta med ett av två scenarion; antingen är det en ren drömmare som hör av sig och ställer 37 frågor för att sen inte höra av sig mer, eller att den presumtive köparen vill ge i storleksordningen någon hundring eller två, förutsatt att man kör grejerna tjugo mil enkel väg.

Fenomenet med prylar som en PET att det till sist inte finns någon i den åldern som använt prylarna som är en intresserade av dem nu, och det är då det blir osäljbar elektronikskrot.

Du letar helt enkelt ej på rätt ställe, marknaden på Tradera etc är låg på framförallt x86 PC saker, förutom IBM PS2 etc som går rätt dyrt, men även 3DFX korten ger en slant och 8bit Isa kort.
Dock är det lätt att sälja Commodore/Amiga etc på tradera sen finns stora Facebook grupperna som "retrodatorer" (Svensk grupp med över 9k medlemmar) säljs det rätt bra av det mesta även om det är mycket Commodore/Amiga.

Att förvänta sig större summor för slumpad lös hårdvara är svårt då det är få saker som faktiskt sticker ut som folk är villiga att betala för för framförallt x86 PC då det finns sådana enorma mängder fortfarande och kombinationer av hårdvara där top-end från en era säljer bäst (Du nämnde en 5,25" drive, är det en 1,2MB drive så är den ej så intressant för många utan det är de äldre 160/360KB i SS/DD folk vill ha), dem som samlar som jag har rätt bra hum på vad som faktiskt har en marknad och ett värde, ej för att jag säljer men jag följer marknaden och köper mycket.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag vill väldigt gärna ha en Teac 5.25 drive för 1.2 MB disketter! Men detta är ingen marknad, därför skickade jag PM. Den var ju till skänks dessutom

3DFX kort är dyra idag, kolla eBay priserna. Oj oj vad de drar iväg!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag vill väldigt gärna ha en Teac 5.25 drive för 1.2 MB disketter! Men detta är ingen marknad, därför skickade jag PM. Den var ju till skänks dessutom

3DFX kort är dyra idag, kolla eBay priserna. Oj oj vad de drar iväg!

Kuriosa, 1,2MB drive med rätt kabel (vanlig floppy kabel med kortkantkontakt) fungerar fortfarande i Windows 10, säkert 11 med, ej testat
Floppy till USB finns med då färre maskiner har 34 pin kontakt idag

Voodoo 3 uppåt fungerar på Amiga med mediator med vilket ytterligare drar upp priset på dem.
Många har börjat bygga Windows 98 spelmaskiner så alla voodoo kort har rusat.
Även bra ljudkort, Gravis ultrasound har blivit många tusen, men elgitarren i doom låter magiskt med det kortet <3

Edit: 352 titlar på totalt 186GB finns med 3dfx Glide stöd

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem

För de som vill sälja prylar så är det hyggligt bra möjligheter att få bra betalt på Tradera om det är rätt saker som säljs. En del komponenter går ganska dyrt, framförallt grafikkort (3dfx) och en del ljudkort.

Vad det gäller att hitta saker till vettiga priser så skulle jag säga att bra kontakter på företag som är dåliga på att städa sina förråd kan vara guld värt. Då kan man få bilen full med mer eller mindre användbara saker.
Samma sak med släktingar som samlar på allt och har svårt att komma sig för att skrota saker

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

En PET 200 rök för 2,5K för några veckor sedan på Tradera, Pet 2001:an budade jag i en grupp till ett par tusen utan att vinna.

PET 3032 var det visst jag hade, kollade precis samlingen den är i nu.

Skrivet av som99:

Nja, STE kan ge en lite större slant än 520/1040 ST. Sistnämnda är runt tusingen beroende på dagsform, skick och medföljande prylar.

Den jag hade var nog en STFM, men bara "burken", inga som helst tillbehör samt att den hade en gammal ful stöldskyddsmärkning i chassit från högskolan den användes på en gång i forntiden.

Skrivet av som99:

3DFX korten ger en slant

Känns inte riktigt värt besväret att sälja för 100-200 kr bara.

Skrivet av som99:

Dock är det lätt att sälja Commodore/Amiga etc på tradera sen finns stora Facebook grupperna som "retrodatorer" (Svensk grupp med över 9k medlemmar) säljs det rätt bra av det mesta även om det är mycket Commodore/Amiga.

Har faktiskt ett helt nytt Commodore-tillverkat tangentbord avsett för att montera inne i något chassi, bra tips att slänga ut en blänkare där.

Skrivet av som99:

Att förvänta sig större summor för slumpad lös hårdvara är svårt

Större summor förväntar jag mig väl inte direkt, men i alla fall så mycket att det är värt att packa ner och skicka. Min gräns för det går nog runt 500 kr, övriga grejer får som regel ligga tills jag ger bort eller slänger.

Skrivet av som99:

Du nämnde en 5,25" drive, är det en 1,2MB drive så är den ej så intressant för många utan det är de äldre 160/360KB i SS/DD folk vill ha

Tror det är en 360 KB, vilket var anledningen till att jag själv aldrig använde den när jag fick den 1995 då jag behövde en 5,25"-FDD för att läsa 1,2 MB-disketter. Nu ligger den dock i en stapel kartonger nere i förrådet, och min motivation för att rota fram den är ungefär lika låg som min motivation för att städa källarförrådet. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Voodoo 3 uppåt fungerar på Amiga med mediator med vilket ytterligare drar upp priset på dem.

Antar att du syftar på PCI-modellen av Voodoo3-korten.

När det begav sig så skulle ju alla ha AGP, så kan tänka mig att PCI-modellen är ovanlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Har du vägarna förbi Göteborg kan Mackapär i Majorna vara värt ett besök. Mer fokus på udda konsoler och prylar än komponenter vad jag kunde se dock.

https://spel.blogg.bt.se/blogg/guldkantad-shopping-hos-mackap...

Är inte OP men tack för tipset! Såg skitcoolt ut, ska försöka hinna förbi nästa gång jag är i GBG