Intel "Alder Lake-X" kan bli ny HEDT-plattform

Permalänk
Melding Plague

Intel "Alder Lake-X" kan bli ny HEDT-plattform

Ett kodnamn har letat sig ut i en uppdatering till AIDA64 som skvallrar om att nästa entusiastorienterade plattform från Intel är nära förestående.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om det ens är värt att släpp det nu? Nästa generation kanske är hyfsat nära redan?

Nu kör de ju Ice Lake nästan uteslutande på 14nm fortfarande i Xeon

Några modeller på 10nm kom ut i januari (Xeon D upp till 20 kärnor)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Undrar om det ens är värt att släpp det nu? Nästa generation kanske är hyfsat nära redan

Raptor Lake är väl bara en förfining av Alder Lake? Och Intels HDET plattform har väl alltid släppts ett år efter konsumentplattformen? Samma med AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Raptor Lake är väl bara en förfining av Alder Lake? Och Intels HDET plattform har väl alltid släppts ett år efter konsumentplattformen? Samma med AMD.

Det är ju första generationen med ddr5 och pcie5 så lär ju ge en del boost till plattformen helt klart

Undrar om de kan nå upp i närheten av AMD dock, känner mig lite skeptisk för stunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar om det ens är värt att släpp det nu? Nästa generation kanske är hyfsat nära redan?

Nu kör de ju Ice Lake nästan uteslutande på 14nm fortfarande i Xeon

Några modeller på 10nm kom ut i januari (Xeon D upp till 20 kärnor)

Det stämmer väl inte, tredje generationens Xeon SP dvs Ice Lake är på 10nm och har väl en vanlig xeon lineup tillgänglig? Du kanske tänker på Cascade Lake?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Önskelista:
6 minneskanaler
Fler PCIE 5-banor så att man inte "bara" kan köra grafikkortet i 5.0
Fler kärnor

hmm kanske kan va lite kul ändå

Får hoppas de inte gör om gamla fadäser där X-varianterna är sämre än vanliga konsumentvarianter en gång till bara...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det stämmer väl inte, tredje generationens Xeon SP dvs Ice Lake är på 10nm och har väl en vanlig xeon lineup tillgänglig? Du kanske tänker på Cascade Lake?

Jag bläddrade igenom här:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/details/proc...

Allt utom dessa kom ut tidigt 2021:
D - kom ut 22 med 10nm
Silver - senast släppt 2020
Bronze - senast släppt 2020

Men jag hade fel, även flera modeller från 2021 i gold/platinum kör 10nm

Permalänk

Intressant. Men i vanlig ordning handlar det om en balans av cpu, ram, ssd, grafikkort, skärmar etc. Och man får prioritera var sina surt förvärvade pengar läggs
Beroende på vad man själv sysslar med så vill så vill man ha olika balanser. Men just nu för mig själv så blir ett datorsystem med en kraftfull dyr hedt cpu så extremt dyr då jag vill ha så extrema saker till den.
De som köper en 56 core Hedt cpu för 50 000kr, utrustar den med 4MB ram, 50MB hdd och dubbla 3,5" floppy drives, 13" monochrome skärm har jag svårt att förstå mig på.

Ser man historisk så var vi ett tag då 4 core var väldigt snålt och man kunde ha väldigt enkel övrig hårdvara till och ha problem. Men när mainstream idag finns i 16 core, så skulle jag gissa att de flesta som anser att detta inte räcker till. Och att de vill gå upp till en mycket dyrare plattform har just väldigt dyr övrig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Raptor Lake är väl bara en förfining av Alder Lake? Och Intels HDET plattform har väl alltid släppts ett år efter konsumentplattformen? Samma med AMD.

Hedt plattformarna har inte alltid släppts 1 år efter konsumentplattformen. Om vi kollar historiskt så är det nog ganska få lanseringar det stämmer in på. Blomfield lanserades något år för konsumentplattformen. Beror oftast på hur mycket konkurrenskraftigt AMD/Intel är för tillfället om och när de lanserar en HEDT plattform. Amd behöver inte just nu lansera någon ny threadripper då Intel ännu inte kan konkurera med den flera år gamla och det är lönsamare att kränga epyc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Önskelista:
6 minneskanaler
Fler PCIE 5-banor så att man inte "bara" kan köra grafikkortet i 5.0
Fler kärnor

hmm kanske kan va lite kul ändå

Får hoppas de inte gör om gamla fadäser där X-varianterna är sämre än vanliga konsumentvarianter en gång till bara...

Anledningen till att Intel började med mix av prestanda- och energieffektiva kärnor var väl till stor del problem med effektförbrukning och värme.
Ska bli spännande att se hur många kärnor de vågar pressa in här, och hur högt de vågar klocka dem.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Hur många tror att Intel kommer att låsa kärnorna bakom en mjukvaruspärr?

Permalänk
Medlem

Ser mycket fram emot sapphire rapids. Hoppas de släpper varianter som har enbart efficiency cores och enbart performance cores. Hade inte sagt nej till en 12-24-core där allt är efficiency. Perfekt att köra filserver å firewall å allt-i-allo server på. Å så all-performance cores kan man ha till prod

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag bläddrade igenom här:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/details/proc...

Allt utom dessa kom ut tidigt 2021:
D - kom ut 22 med 10nm
Silver - senast släppt 2020
Bronze - senast släppt 2020

Men jag hade fel, även flera modeller från 2021 i gold/platinum kör 10nm

Den där sidan kändes lite rörig. T ex så måste man klicka runt lite för att få upp Silver modellerna.

Var dock inte medveten att det inte lanserats något i bronze-serien (köper bara in guld-modeller så har lite dålig koll där nere). Men oavsett, alla Ice-lake modeller bör tillverkas på 10nm.

Skrivet av JBerger:

Ser mycket fram emot sapphire rapids. Hoppas de släpper varianter som har enbart efficiency cores och enbart performance cores. Hade inte sagt nej till en 12-24-core där allt är efficiency. Perfekt att köra filserver å firewall å allt-i-allo server på. Å så all-performance cores kan man ha till prod

Om jag förstått det rätt så kommer E-cores/Gracemont-kärnor inte vara en del av Sapphire Rapids alls. Dock så har intel nämnt Sierra Forest som ska bygga på endast e-cores. Oklart dock om vi kommer se någon annan platform där emellan endast på e-cores (någon typ av Xeon-D serie hade väl lämpnad sig väl för detta), för annars kommer vi nog få vänta ett tag då 2024 är satt på Sierra Forest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Den där sidan kändes lite rörig. T ex så måste man klicka runt lite för att få upp Silver modellerna.

Var dock inte medveten att det inte lanserats något i bronze-serien (köper bara in guld-modeller så har lite dålig koll där nere). Men oavsett, alla Ice-lake modeller bör tillverkas på 10nm.

Om jag förstått det rätt så kommer E-cores/Gracemont-kärnor inte vara en del av Sapphire Rapids alls. Dock så har intel nämnt Sierra Forest som ska bygga på endast e-cores. Oklart dock om vi kommer se någon annan platform där emellan endast på e-cores (någon typ av Xeon-D serie hade väl lämpnad sig väl för detta), för annars kommer vi nog få vänta ett tag då 2024 är satt på Sierra Forest.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/214805/i...

Absolut inte alla enligt vad det verkar, detta är en av de nyaste i E-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/214805/i...

Absolut inte alla enligt vad det verkar, detta är en av de nyaste i E-serien

Ja, men det är inte Ice lake!

”Products formerly Rocket Lake”

Xeon-E delar väl cpuer med S-serien som aldrig kom på 10nm, så där lär det nog inte dyka upp några heller, utan kommer nog alder lake baserade så småningom.

Finns massor av 14nm produkter som fortfarande producerats under xeon varumärket, men ice lake är en 10nm arkitektur och produkterna baserat på den tillverkas också då på den noden, och det som används för tredje generationens xeon-sp (sapphire rapids är väl bara annonserad för xeon-sp i dagsläget, även om det säkert kommer användas för andra xeon-serier).