Sexkärniga processorer tar över på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Finns det kärnfria processorer? Typ som vindruvor. 🤔

haha

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet har jag skapat en kompletterande omröstning gällande logiska kärnor här.

Permalänk
Medlem

12 kärnor här, vilket nog är 6 kärnor mer än jag faktiskt skulle behövt. Hade 5800X kostat 3500 kr som den gör idag hade det blivit en sån istället. Men att köpa mer CPU än man behöver är inte fel när man är som mig som aldrig uppgraderar.

Insåg hur mycket overkill det var så fort jag satte igång OBS och streamade med värre inställningar än jag tidigare kört och CPU'n märkte knappt av belastningen. Det som hade kört en överklockad 2600K i botten var typ 10 % av resurserna hos en 5900X.

Jag som var sugen på att köpa 5950X "bara för att"... glad jag sket i det!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kör i9 10900K @5.05ghz räcker med 10kärnor, kör utan HT behövs inte just nu och går lite svalare.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Jag förstår vad du menar och håller med till viss del. Men när jag tänker en 12e generations Intel-kärna så förväntar jag mig mer än Skylake-prestanda. Det är lite äpplen och päron liksom. En måttligt påläst köpare som bara läser 12c/20t och vet inte bättre.

Men jag håller med om att det är helt och hållet förenklingen till bara Xc/Xt som gör det besvärligt.

Borde nog skriva 8p/4e/20t för att göra det så tydligt som möjligt

M1 skulle då bli 4p/4e/8t

Permalänk
Hedersmedlem

Haft 8 kärnor och 16 trådar sedan 2014 Börjar bli dags att uppgradera..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Haft 8 kärnor och 16 trådar sedan 2014 Börjar bli dags att uppgradera..

En Threadripper kanske?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

44cores 88 threads 256gb ram här

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

En Threadripper kanske?

Threadripper låter som en brakfis på ett forum. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag sitter kvar med min 2500k från 2011, sitter och bygger system på komponentkoll, men kan aldrig sedan motivera vad jag behöver mer prestanda till...

Känns som jag skulle vilja ha 8 kärnor om jag uppgraderar, men tycker det är för mycket pengar för en 5800x etc. Kollat på 12400F, verkar najs men de billiga B660 moderkorten verkar inte så najs och behöver jag den? Kollat på begagnade 3600, lite billigare och mindre najs, men behöver jag den?

Tråkigt det här...

Gick från en 6700k till en 12400f och, ja i windows är det ingen skillnad. Men det jag märkt är att en del spel är ju bättre. Sen drar ju riggen mindre ström.

Köpte den med ett B660 moderkort pga ddr4 så totalpriset med 16gb ram blev 4500kr, vilket är överkomligt då jag betalade 3500 eller nå för bara processorn när det begav sig.

Med tanke på hur kurvan över "kravprestanda" planat ut senaste 5 åren så lär denna cpu räcka iaf till 2030.

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

Har tagit steg 1 kärna pentium 4 på första datorn, sedan core2duo, sedan en 2600k och nu en 3700X. Så dubblerat mellan varje dator. Men frågan är om det även blir så nästa gång

8 här, uppgraderade nyligen till en Ryzen 3700X jag med, satt innan på en FX 6350 (6 cores) Trodde inte det skulle vara så stor skillnad som det var men är ju som natt o dag hur mycket snabbare 3700X är jämfört med min förra.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

8 här, uppgraderade nyligen till en Ryzen 3700X jag med, satt innan på en FX 6350 (6 cores) Trodde inte det skulle vara så stor skillnad som det var men är ju som natt o dag hur mycket snabbare 3700X är jämfört med min förra.

Gick från en i5 3570K (4 cores) utan HT till I7 12700K. Det var en enorm skillnad både i Windows och i spel trotts att jag inte köpt nytt grafikkort. Fick mer än 3 gånger mer FPS i Rust och uppstarten för spelet gick från 15 minuter till 5 minuter.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Gick från i7 10750h (6 kärnor) till i7 12700h. Brutal skillnad. Kanske är större skillnad på laptopar men märks i fps samt hur jäkla mycket snabbare allt laddar. Allt från Windows tills spel är brutalt snabbt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Gick från i7 10750h (6 kärnor) till i7 12700h. Brutal skillnad. Kanske är större skillnad på laptopar men märks i fps samt hur jäkla mycket snabbare allt laddar. Allt från Windows tills spel är brutalt snabbt.

Jo men precis, just att allt laddar så mycket snabbare, tex rdr2 laddar ju dubbelt så snabbt nu och då svettas inte ens cpun, den förra fick slita som fasen bara när den laddade story-mode

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, men i de flesta fallen är väl det det viktigaste vid jämförelser tänker jag

Ska man räkna faktiska kärnor så måste man specificera ganska exakt vad man menar, finns så många olikheter idag, inte bara bulldozer, även saker som SMT, antal exakveringsportar för heltal/flyttal, ...

Ganska sällan en ’kärna’ är direkt jämförbar med en annan, t.ex Apples M1 eller Intels Atom jämfört med AMD Zen3 eller PS3s Cell-processor

Nu låter du lite som när Stefan Holm redovisade sina egna siffror som visade på att han var bäst i världen i höjdhopp i förhållande till hur kort han var i jämförelse med vissa andra, eller som AMDs gamla klassiker när man helt sonika hittade på en frekvenssiffra som skulle motsvara en tänkt Intel-ekvivalent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Jag förstår vad du menar och håller med till viss del. Men när jag tänker en 12e generations Intel-kärna så förväntar jag mig mer än Skylake-prestanda. Det är lite äpplen och päron liksom. En måttligt påläst köpare som bara läser 12c/20t och vet inte bättre.

Nu används ju även E-kärnorna om man har ett operativsystem som stödjer dem, t.ex. Windows 11, så det är ju inte som att de inte gör någon skillnad för prestandan i slutänden, då t.ex. W11 kan använda E-kärnorna för att avlasta en massa processer från P-kärnorna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu låter du lite som när Stefan Holm redovisade sina egna siffror som visade på att han var bäst i världen i höjdhopp i förhållande till hur kort han var i jämförelse med vissa andra, eller som AMDs gamla klassiker när man helt sonika hittade på en frekvenssiffra som skulle motsvara en tänkt Intel-ekvivalent.

Holm vann 4 VM och ett OS guld så han var väl ganska bra oavsett längd även om han inte satte världsrekord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu låter du lite som när Stefan Holm redovisade sina egna siffror som visade på att han var bäst i världen i höjdhopp i förhållande till hur kort han var i jämförelse med vissa andra, eller som AMDs gamla klassiker när man helt sonika hittade på en frekvenssiffra som skulle motsvara en tänkt Intel-ekvivalent.

Det jag menar med inlägget ovan är att det oftast är ganska meningslöst att räkna kärnor, då prestandan och deras kapacitet skiljer extremt mycket, alltså att räkna e-kärnor på samma nivå som p blir lite konstigt eller vad är poängen att ens göra det? 4 st Skylake vs 4 st Cortex X1, helt olika i de flesta avseenden även om båda råkar vara 4st

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag menar med inlägget ovan är att det oftast är ganska meningslöst att räkna kärnor, då prestandan och deras kapacitet skiljer extremt mycket, alltså att räkna e-kärnor på samma nivå som p blir lite konstigt eller vad är poängen att ens göra det? 4 st Skylake vs 4 st Cortex X1, helt olika i de flesta avseenden även om båda råkar vara 4st

Ur prestandasynpunkt är det relevant vad det är för kärnor, men inte i frågeställningen "Hur många kärnor har din processor?". Det finns säkert någon som sitter på en Core 2 Quad från 2008 och har röstat 4 kärnor, vilket fortfarande är fyra kärnor även om det är en dator som nätt och jämnt duger som ordbehandlare nu.

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Gick från en i5 3570K (4 cores) utan HT till I7 12700K. Det var en enorm skillnad både i Windows och i spel trotts att jag inte köpt nytt grafikkort. Fick mer än 3 gånger mer FPS i Rust och uppstarten för spelet gick från 15 minuter till 5 minuter.

Jag fick från 9900 till 12900, upp till 25fps i vissa spel.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Finns det kärnfria processorer? Typ som vindruvor. 🤔

Japp! Det finns i modern tid till exempel Maximite ISA som bara är LSI logic och en PIC. Men går du tillbaka till icke-transistordatorer så har de inga cores heller.
Sen har du även fina grejor som denna: https://www.youtube.com/watch?v=_2uXqTi42LI
Gigatron TTL som bara byggts med TTL-kretsar.

Saknade ett exempel
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Trode aldrig man skulle sitta på så fet dator som man har idag när man hade sin första AST på 120Mhz haha.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200