Rekordsiffror för datorskärmar under år 2021

Permalänk
Melding Plague

Rekordsiffror för datorskärmar under år 2021

Under föregående år levererades högst antal datorskärmar sedan år 2012. Nästa år spås se mörkare ut när en stekhet skärmmarknad svalnar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade det på känn.
Har själv köpt ny under 2021. Säkert många här på forumet som likt mig själv agerar familjen/kretsens it-support, och har aldrig fått så många frågor om skärmar som under förra året, köpråd med mera.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Många som börjat jobba hemma i större utsträckning så det är ganska naturligt att det säljs mer kringutrustning men har jag rätt så kommer försäljningen att dala då många nu har det dom behöver.

stava... :P
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Coronan med hemjobb. Men det blir som med surfplattor ett tag såldes de som smör och folk pratade om att surfplattor skulle ersätta datorer. De förstod inte att de sålde som smör för de var nya och sedan dalade försäljningen när folk redan hade en.

Samma sak lär hända med skärmar. Nu har folk skärmar som ofta ändå är skapligt bra, utklassar i vilken fall de små skärmar som laptops har. Det kommer inte finnas ett så stort behov att köpa fler skärmar nu och försäljningen lär minska.

Jag är även fundersam på om antalet skärmar per användare ökar och om skärmstorleken har ökas? För många år sedan var det väldigt dyrt att ha många skärmar, nu så går det ändå hitta fungerade skärmar nästan gratis. Så det blir mer en fråga om smak.

Där jag aldrig förstår mig på de som anser att en 13" skärm är bättre att utveckla på än 3st 27" eller 2st större. -Jag ser såna ungdomar lite varstans som just jobbar små skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en skärm till min fru i år till hennes egna företag. Kanske skall köpa en till så småningom så hon kan byta ut den hon har på hemmakontoret.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att inte le när jag ser Jon Peddie göra sitt gamla vanliga - extrapolera ut gissningar flera år i framtiden. I det här fallet fram till och med 2026 årliga försäljning, som vi inte vet förrän det året gått det vill säga den här tiden 2027.

Min förutsägelse - inte den kurvan i alla fall. Prove me wrong.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ny skärm efter 10 år förra året pga hemmajobb.

Permalänk
Medlem

Var inte planerat att köpa ny skärm i år, men fick ett presentkort från oväntat håll så passade på.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av EntropyQ3:

Jag har svårt att inte le när jag ser Jon Peddie göra sitt gamla vanliga - extrapolera ut gissningar flera år i framtiden. I det här fallet fram till och med 2026 årliga försäljning, som vi inte vet förrän det året gått det vill säga den här tiden 2027.

Min förutsägelse - inte den kurvan i alla fall. Prove me wrong.

Jag tänker att det beror lite på vad som händer i övrigt på skärmmarknaden, sett till nya tillverkningstekniker och möjligheter. Om det inte sker något superstort som ger många behov av att uppgradera, tja då ser det inte helt orimligt ut att det fortsätter dala i 4-5 år, till dess att företag börjar behöva byta ut mycket igen och det bidrar till att öka på efterfrågan (säg, större övergång till W11 kanske. om W10 varit en faktor nu).

Men nu gissar jag vilt

Permalänk

Vart och Införskaffa en ny sekundär skärm, en Asus TUF gaming 27" IPS 1080p 144hz med g sync 1ms svarstid, min primära är en Asus TUf gaming 27" IPS 1440p 144hz med g sync.

Vart riktigt snyggt med två likadana (till utseendet) på mitt stativ till skärmarna 😄👍

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Jag har svårt att inte le när jag ser Jon Peddie göra sitt gamla vanliga - extrapolera ut gissningar flera år i framtiden. I det här fallet fram till och med 2026 årliga försäljning, som vi inte vet förrän det året gått det vill säga den här tiden 2027.

Min förutsägelse - inte den kurvan i alla fall. Prove me wrong.

Förutse framtiden är extremt viktigt många företag har gått i konkurs för de misslyckade med detta.
Nå tror du mindre eller större försäljning eller är det bara mer att det är svårt att förutspå framtiden?

Det finns många aspekter att tänka på. Fler folk jobbar med datorn, mindre andel accepterar en liten skärm. Men samtidigt håller sig skärmar bra. En billig 24" som är 10år gammal är för det mesta fullt användbar än idag. Ytterst få personer på arbetsplatser får byta ut skärmar till exakt samma storlek för att de endast inte är tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Har en 21:9 ASUS ROG 34" 3440x1440 @ 100hz som får gå tills OLED-skärmarna i mindre storlek mognat lite. Har inte plats eller behov av 40" på skrivbordet och sitter inte så mycket nu för tiden att det motiverar en allt för hög kostnad. Med det sagt blir det något högkvalitativt när det är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tänker att det beror lite på vad som händer i övrigt på skärmmarknaden, sett till nya tillverkningstekniker och möjligheter. Om det inte sker något superstort som ger många behov av att uppgradera, tja då ser det inte helt orimligt ut att det fortsätter dala i 4-5 år, till dess att företag börjar behöva byta ut mycket igen och det bidrar till att öka på efterfrågan (säg, större övergång till W11 kanske. om W10 varit en faktor nu).

Men nu gissar jag vilt

Om man skall gissa angående skärmförsäljningen, är en rimlig gissning att den i stort följer datorförsäljningen generellt. Och då är det också rimligt att anta att datorförsäljningen kommer att ha en svacka efter toppen under Covid-åren (som man fortfarande bryr sig om på sina håll, bara inte så mycket i Sverige, se t.ex. produktionsstörningarna i Kina för närvarande).
Vad som händer i utgången av den svackan är oklart. PC-marknaden har sakta avtagit med ett par-tre procent per år sedan början av 2010-talet och skälen till det har inte försvunnit. Å andra sidan är det en så långsam minskning att det inte behöver hända så mycket på marginalen för att bilden skall te sig ganska annorlunda. Min egen gissning är att 2022 som helhet kommer att vara trögt, 2023 repar sig på entusiastsidan eftersom AMD/Intel/Nvidia kommer med nya plattformar/produktgenerationer, (medan resten av marknaden visar upp samma långsamma kräftgång som förut, gud vet hur det balanserar ut som helhet), och att man sedan kommer att se en generell långsam tillbakagång eftersom early adopters och Covid-uppgraderande redan har köpt och priserna fortsatt ligger högre än förr vilket naturligtvis ökar köpmotståndet. Men även om jag naturligtvis tycker att mitt resonemang är vettigt, är det faktiska utfallet inget jag skulle ta gift på precis. Men kanske satsa en slant.

Vad det gäller skärmar specifikt finns det en trend att hålla ögonen på IMHO och det är HDR. För närvarande är tekniken inte mogen och priserna absolut inte volymvänliga. OLED baserade datorskärmar finns, så när som på någon enda, knappt alls. Mini-LED skärmarna är fortfarande löjligt dyra trots att de typiskt har för få dimningszoner för att riktigt få kontrastillusionen att fungera. Innan (QD)OLED eller Mini-LED lösningar både har löst sina problem, och kommit ner i breda lager vänliga priser (och för att se vad det innebär, gå till reorna som är igång och se var de flesta/alla produkterna ligger, ungefär 1500-5000SEK tyngdpunkt kring 2500-3000?), kommer det att ta TID.

Om 15 år kommer vi nog alla som fortfarande är med i leken att kunna stirra in i skärmar med 1500nits och djup svärta och god kontrast, men hur resan dit kommer att se ut är inte särskilt glasklart. Det är en tidsrymd under vilken skärmarna skulle ha bytts ut i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Gulity! Köpte Acer Predator 34" först men tyckte inte den imponerade på något sätt jämfört med min gamla Asus ROG 34". Så för att känna att jag faktiskt gjorde en uppgradering så blev det en AlienWare 38 tum istället. 38" är fantastisk storlek, speciellt med 1600p i höjdled och 3840p i sidled.

Permalänk
Medlem

Det blev köp av 3st skärmar förra året så visst är man skyldig . Men förra året va generellt mycket uppgraderingar av sim racing riggen så råkade bara passa in med generella trenden.

Permalänk

väntar på en 120hz eller mer 42 tums oled med g-synk och så hög hdr som är möjligt med dispöay port för typ 12-16.000 kr

Permalänk
Medlem

Vad räknas som datorskärm? Tänker då på LG OLED på 48” och nedåt

Svårt att veta exakt eller separera kategorier tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

väntar på en 120hz eller mer 42 tums oled med g-synk och så hög hdr som är möjligt med dispöay port för typ 12-16.000 kr

LG OLED 42C2 finns redan nu att beställa för ca 15k, benify har länkar med ca 30% rabatt redan

Visst HDMI istället, men 120Hz 4K och vettig ljusstyrka

Permalänk
Medlem

Nej, men köpte en OLED55BX som jag använder som bildskärm över 99 % av datortiden. Bytte ut en plasma från 2011 och det var en av dem bästa uppgraderingarna jag gjort, kanske den bästa.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Sötast

Covid var ju en enorm orsak till detta.
Jobbet bestämde sig för att göra om vår arbetsplats och slänga alla gamla monitrar och byta ut dem mot en nyare 34" med inbyggd docka.

Det gick sådär då andra företag tydligen hade samma idé. Slutade med att vi fick vänta runt ett halvt år på leverans!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ny datorskärm förra året.
1440p 165Hz. Freesync/G-sync certifierad.
Kommer troligtvis inte köpa ny skärm de närmsta åren.

Permalänk
Medlem

Byta ut mina två skärmar till en skärm iår.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har haft samma skärm i 9 år men är lite sugen på att uppgradera i år. Variabel refreshrate vore nice så man slipper tearing som man får med adaptiv V-Sync om det går under 60 FPS.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

(Varning för rant)

Det som säljs av PC-skärmar i dag är totalt junk jämfört med den tekniken som existerar. Det är någon marknadsdefekt här!

Var och varannan laptop och snudd på varje mobiltelefon har bättre skärmteknik än det som finns att köpa i en dedikerad, professionell datorskärm! Hur blev det så?

Att vi arbetar 8 timmar per dag framför totalt skräp som dagens 24" 1080, 1200 eller 27" 1440-skärmar är obegripligt, det måste vara en kartell som vill mjölka max profit varje år som ligger bakom detta.
4k 24" borde vara det sämsta man kan köpa i skärmväg och borde kosta snudd på samma som dagens billigaste skärmar. Vi vet med 100% säkerhet att LG, Samsung & co hade tjänat pengar på skärmarna även då eftersom de säljer och transporterar den upplösningen worldwide i TV-storlek för samma pengar (per tum) och du kan få högupplösta skärmar i androidlurar för ett par tusenlappar.

Storbolagen köper pallvis av skärmar utan att fundera på kvaliten, därför sitter miljoner människor och utför sina yrken framför pixeltäthet motsvarande grekiska mosaiktavlor 8 timmar per dag, när de istället kunde haft skärpa på nivå med laserprintade papper.

Producenterna bidar sin tid och kommer kunna lansera högupplöst när junket slutar sälja förstås. Varför lansera innan?

Jag hoppas därför att skärmmarknaden sjunker som en sten så producenterna tvingas lansera det vi redan borde haft snarast!

Permalänk
Rekordmedlem

Vore roligt att se upplösning för det är på tiden att lågupplösta och superlåga skärmar försvinner, 4k borde ses som minimum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av 0cool:

(Varning för rant)

Det som säljs av PC-skärmar i dag är totalt junk jämfört med den tekniken som existerar. Det är någon marknadsdefekt här!

Var och varannan laptop och snudd på varje mobiltelefon har bättre skärmteknik än det som finns att köpa i en dedikerad, professionell datorskärm! Hur blev det så?

Att vi arbetar 8 timmar per dag framför totalt skräp som dagens 24" 1080, 1200 eller 27" 1440-skärmar är obegripligt, det måste vara en kartell som vill mjölka max profit varje år som ligger bakom detta.
4k 24" borde vara det sämsta man kan köpa i skärmväg och borde kosta snudd på samma som dagens billigaste skärmar. Vi vet med 100% säkerhet att LG, Samsung & co hade tjänat pengar på skärmarna även då eftersom de säljer och transporterar den upplösningen worldwide i TV-storlek för samma pengar (per tum) och du kan få högupplösta skärmar i androidlurar för ett par tusenlappar.

Storbolagen köper pallvis av skärmar utan att fundera på kvaliten, därför sitter miljoner människor och utför sina yrken framför pixeltäthet motsvarande grekiska mosaiktavlor 8 timmar per dag, när de istället kunde haft skärpa på nivå med laserprintade papper.

Producenterna bidar sin tid och kommer kunna lansera högupplöst när junket slutar sälja förstås. Varför lansera innan?

Jag hoppas därför att skärmmarknaden sjunker som en sten så producenterna tvingas lansera det vi redan borde haft snarast!

Är det inte bara att köpa den monitor du önskar då, eller?
Dell har 8K skärmar, andra tillverkare har 5K eller 4K skärmar.
De flesta av proffskärmarna ligger i de segmenten.

Men då en enorm marknad finns för gaming där guld med enkelhet kan täljas så släpper man mer än gärna de skärmar som gamers vill ha också. 1080P 1440P 160+ Hz 240+Hz etc.

Samt såklart alla företag som hellre köper begagnade 1680x1050 skärmar för 1500:- stycket

Men det är väl helt enkelt bara att välja det du önskar?

I övrigt, så har du såklart rätt. Ocker på ocker, så har det alltid varit och kommer så alltid att vara. Greed before anything.

Permalänk
Medlem

Har haft rätt gott om skärmar här hemma plus att jag tog hem två från jobbet under pandemin så har jag inte behövt köpa någon.

Men nu när jag satt upp ett extra skrivbord här hemma för halvpermanent hemarbete plus att jag börjar använda det skrivbordet till min Macbook så slog jag till på en 34" LG skärm för några veckor sen.

Har en 34" på andra skrivbordet och vi har börjar få 34" på jobbet nu också så kände att jag kan ju inte ha något sämre på jobb/Mac skrivbordet här hemma

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Kan bli en trevlig black friday när det gäller skärmar i år.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Kan bli en trevlig black friday när det gäller skärmar i år.

Beror på vad man vill ha. Du har nog rätt vad det gäller gaming-skärmar. Gamla (rtx3 rx6) generationens grafikkort kommer nog heller inte att vara så mycket värda då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är det inte bara att köpa den monitor du önskar då, eller?

Den finns ju inte!

LG säljer en 55" TV med 8K och HDR för 9000 kr. De tjänar förstås pengar även på den, så rimligen borde vi kunna köpa samma teknik i en datorskärm för ungefär samma pengar kan man tycka. Billigare kanske om man vill ha den lite mindre (lägre transportkostnad) och inte behöver TV-tuner, TV-OS med processor, minne och allt annat som finns i en smart-tv.

Istället är det så att Dellen du nämner kostar 40 000 och har inte ens HDR! Apples XDR-skärm är en än värre örfil prismässigt, men är åtminstone kvalitetsmässigt helt OK.

"Proffsskärmar" fån ex Eizo, Benq och Asus gjorda för bildbehandling ligger på 32" 4K, vilket är lågupplöst. 4k är OK om skärmen är max 25-26 tum. De är ändå hutlöst dyra.

Det "vettigaste" alternativet jag känner till är LG's 27" 5k ultrafine för 14k, men även den är väldigt överprisad med tanke på att Apple sålde samma panel i en komplett dator för 17k.

När någon på Apple bestämde sig för att folket skulle få retina-skärmar till rimlig peng var det inga problem, varför kan inte skärmtillverkarna komma på det själva? Att skärmar i handeln i dag börjar på 1080 är en stagnation som känns helt omotiverad.