Broadcoms Wifi 7-router får hisnande hastigheter och färgglad belysning

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tänkte på chipet du har i laptopen eller vad du använder på klient sidan.

Stötte exempelvis på en dator med Intel 3165NGW.
Hittar inte PDFen nu. Men det chippet/kortet klara bara av upp till 433 Mbps.

Ja, precis, för att det bara hade en sändare, så det var begränsat till 433 Mbps, medans modellerna med två sändare klarade 866 Mbps.

Permalänk
Medlem

RGB på routern är ju gammal teknik vid det här laget. Har haft det på min enda sedan 2018 (Asus ROG Rapture GT-AX11000).
Men har ställt in så det enbart blinkar och har sig när den startar om.

Skrivet av Ryssfemma:

Razer chroma ethernet cable, million dollar idea.

Kabeln ändrar färg utefter hur mycket man laddar ned.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Wifi 7 och 10Gbit ethernet kvittar. Men det där RGB låter väldigt intressant. Jag skulle vilja väldigt detaljerad information om hur många färger lysdioderna klarar av att visa, hur många lux de sänder ut. Sedan vill jag väl genomförda tester för att verkligen bekräfta att lysdioderna klarar av det påstår sig ska klara av. Ofta är det så att i bästa fall klarar lysdioderna av visa färger korrekt. Men bor man i en villa med betongväggar och annat så brukar det i praktiken bli otroligt mycket sämre färgåtergvning.

Skämt åsido detta är verkligen intressant. Just 10Gbit direkt på routern är något jag har längtat efter. Argument att man kan sätta en switch efter, ja det är overkill för vanligt folk och det blir bara mer utrustning.

Sedan kan man argumentera för att 10Gbit också är overkill, men nu blir det något folk börjar få på köpet utan extra kostnad. och då kommer folk helt plöstligt efterfråga annan utrustning med detta mer.
Just nu har det varit så att det är inte fel om ens laptop har snabbare ethernetport än 1Gbit. Men har man någonstans att testa detta på? Lite som 5G mobiler är för den stora skaran, inte fel med 5G även om de inte kommer testa 5G innan de har bytt telefon igen.

Folk börjar få på köpet? Ja 10 pers i Sverige med Bahnhof har fått tillgång till 10Gbit. Betyder inte att det nu måste lanseras produkter med 10Gbit. Det är fortfarande en kostnadsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det beror ju lite på hur glad man är i att vara betatestare eller inte.
Om man vill vänta på att den färdiga versionen är spikad eller inte.

Lite att jämföra med olika Linux distros exempel.
Där det finns stable versioner och long time support som kommer mer sällan, men är mer testade.
Och där det kan finnas nightly builds som kommer oftare, men är mindre testade.

Kan finnas för och nackdelar med att vara early adopter.

Folk verkar inte ha haft något emot det när det gäller de tidigare versionerna och jag skulle nästan kunna gissa att även du var en beta testare, även om det kanske inte kändes så.
Wifi 5 som det nu heter släpptes som sagt i två omgångar och jag tror alla tillverkare hade hårdvara ute två år innan standarden var helt färdigställd. Wifi 6E är ju också någon sorts grej som är påklistrad, bara för att det gick.

Nej, det är inte alls som det, för i fallet med WiFi 5 så lyckades Qualcomm att introducera en hårdvarubug och minst en routertillverkare släppte produkter med den radion, vilket betydde att det blev noll uppdateringar från Qualcomms sida. Ett antal tusen person köpte alltså trasig hårdvara från en viss kinesisk tillverkare som normalt inte bryr sig så mycket.
All andra (inklusive företaget jag jobbade för på den tiden) väntande på den nya hårdvaruversionen från Qualcomm.
Det här kan hända igen, så man tar en risk när man är först. Bäst att alltid vänta minst sex månader med trådlösa grejor skulle jag säga.

Vi hade även ett annat problem med hårdvara från MediaTek där vi hittade en bug, tog kontakt med MediaTek och sedan tog det tre månader för dom att fixa buggen. Ingenting viktig, det gjorde bara att deras WiFi radio inte startade på ett pålitligt sätt. Så totalt tog det nog 5-6 månader att fixa den saken.

Så jo, nackdelar finns det garanterat, men det gäller också att köpa hårdvara från pålitliga tillverkare. Däremot verkar WiFi 6 ha fungerat bättre från början än WiFi 5, speciellt interoperabiliteten. Förhoppningsvis ser tillverkarna till att testa ordentlig denna gång, för det verkar inte alltid göras ordentligt. Det har varit problem med Intel WiFi kort i datorer och ett antal produkter baserade på Broadcom kretsar och Intel har ingen lösning och det verkar som Broadcom inte ens har brytt sig om att titta på varför, men jag tro det var också WiFi 5.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Folk börjar få på köpet? Ja 10 pers i Sverige med Bahnhof har fått tillgång till 10Gbit. Betyder inte att det nu måste lanseras produkter med 10Gbit. Det är fortfarande en kostnadsfråga.

Typ alla som sysslar datorteknik seriöst och även kör lokala saker, får prestandaproblem med 1Gbit emot deras nas, speciellt om de har ssd i nasen. Att köpa en 10Gbit switch efter Nasen ökar kostnaden och det blir mer nischat, detta leder i sin tur att marknaden för 10Gbit nas etc blir nischat. Och det jag hoppas på är att de bättre och dyraste routrarna just får stöd för snabbare ethernet

Sedan behöver inte alla köpa det senaste. Den stora skaran duger en router för 299kr alldeles utmärkt. Problemet är att det inte har funnits något för de som har högre krav och det är bra att de nu börjar komma.

640k ought be enough for anybody argumentet att 1Gbit ethernet räcker för alla kan man ha. Problemet med denna resonemang inom datorteknik är att väldigt få kan stå kvar med samma argument efter något år. Och de då bara höjer nivån och kör samma argument utan att tänka att det behov man själv har om 5 till 10år, kanske folk redan idag sitter med.

Jag själv är en bondeson och sitter i samma sits där. Våra traktorstorlekar (hk) ligger typ 20år efter de på de bördigaste markerna i Skåne, så jag vet hur det är att inte använda det senaste. Så min 150hk tractor ought be enough for anybody argumentet kanske folk i min byggd stöttar, men de i skåne skrattar åt det.

*edit*
Jag vill alltså att snabbare ethernet ska komma till mer konsumentprylar som gör att alternativet inte blir så fruktansvärt dyrt. Att många användare märker av hur deras 1Gbit ethernet är en flaskhals, är inte samma sak som att de vill lägga ner 30 000kr extra på företagsprylar för att lösa flaskhalsen. (dyr switch, NAS,laptops etc idag)

Permalänk
Medlem

Go home, Broadcom! You're drunk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vill jag ha en router med RGB? Neee, nee. Jag tror faktiskt inte det

Skulle bli så snyggt bakom soffan eller var folk nu brukar gömma sin router

Permalänk
Medlem

Tänk att folk kör med dessa komboenheter fortfarande 😂

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Tänk att folk kör med dessa komboenheter fortfarande 😂

Du kör med en dedikerad RBG-enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Du kör med en dedikerad RBG-enhet?

Syftade inte på belysningen utan att ha en och samma enhet som nat-router och "accesspunkt".

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Syftade inte på belysningen utan att ha en och samma enhet som nat-router och "accesspunkt".

Varför är det så roligt eller konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kommer vi kunna använda 6 Ghz i Sverige snart? Tycker inte det är helt fel med RGB, eftersom det är inbyggt i SOCn gissar jag på att man kommer kunna använda det som status-indikator på olika sätt.

Ja, åtminstone Asus ET12 finns att köpa i Sverige nu sedan ungefär en månad tillbaka, men 6E-lanseringen går EXTREMT trögt i europa.

#19569854

Visa signatur

5950X, 3090