Söker förklaring av memory usages

Permalänk
Medlem

Söker förklaring av memory usages

Hej.
Jag kör Openmediavault på min server med en 5600x, 16gb ram och lite diskar.
På sista tiden har jag fått en massa CPU_IOWAIT men kan inte riktigt hitta varför eller vad det är som orsaker denna men misstänker att det har med min plex container att göra.

Hur som jag kör ett gäng containers som rullar på servern.

Kör jag free -m så får jag detta:

Där står det att jag bara har 318 free men kör kollar jag i glance eller i GUI för openmediavault så står det:

Vad är det som stämmer och vad betyder buff/cache som ligger på 12721?
Hur kommer man runt detta är det till att köpa ett till 16gb ECC-minne? Eller kan det ha att göra med att diskarna mina WDred är slöa eller något?

Som sagt jag kan inte hitta något i någon log på dom tiderna jag får CPU_IOWAIT så vet inte vad det är som orsakar detta.

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hej.
Jag kör Openmediavault på min server med en 5600x, 16gb ram och lite diskar.
På sista tiden har jag fått en massa CPU_IOWAIT men kan inte riktigt hitta varför eller vad det är som orsaker denna men misstänker att det har med min plex container att göra.

Hur som jag kör ett gäng containers som rullar på servern.

Kör jag free -m så får jag detta:
https://i.imgur.com/cnZWdaW.png

Där står det att jag bara har 318 free men kör kollar jag i glance eller i GUI för openmediavault så står det:
https://i.imgur.com/9tzRUfl.png

Vad är det som stämmer och vad betyder buff/cache som ligger på 12721?
Hur kommer man runt detta är det till att köpa ett till 16gb ECC-minne? Eller kan det ha att göra med att diskarna mina WDred är slöa eller något?

Som sagt jag kan inte hitta något i någon log på dom tiderna jag får CPU_IOWAIT så vet inte vad det är som orsakar detta.

Någon som har något tips?

Snabb förklaring av det free säger:

total: hur mycket minne det finns
used: hur mycket minne som du använder
free: minne som inte används öht ("bortkastat" eftersom det inte gör någon nytta)
shared: delat minne
buffers/cache: minne som används av systemet till cache (frias automatiskt om du behöver mer till något du kör)
available: den mängd minne som du nog bör anse vara ledigt ur ett användarperspektiv

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Snabb förklaring av det free säger:

total: hur mycket minne det finns
used: hur mycket minne som du använder
free: minne som inte används öht ("bortkastat" eftersom det inte gör någon nytta)
shared: delat minne
buffers/cache: minne som används av systemet till cache (frias automatiskt om du behöver mer till något du kör)
available: den mängd minne som du nog bör anse vara ledigt ur ett användarperspektiv

Aha så den frigör mera från buffer/cache alltså då lär det ju inte vara att minnet är fult som orsaker dessa fel alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Aha så den frigör mera från buffer/cache alltså då lär det ju inte vara att minnet är fult som orsaker dessa fel alltså...

Nej, det borde det inte vara med tanke på att det verkar finnas väldigt mycket minne att ta av.

Det syns ju visserligen att du använt en gnutta swapminne, vilket förmodligen inte har någon direkt betydelse, men du kan köra "vmstat 3" en stund och se om det mot förmodan skulle aktivt swappas (titta på swap-kolumnerna si/so för att se om det "rör sig") snarare än att något som varit väldigt inaktivt flyttats bort ur minnet i princip "en gång för alla".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är det där "glances"?

Isf är detta potentiellt relevant: https://github.com/nicolargo/glances/issues/1214

låter som att man iaf vid den tidpunkten förväntades anpassa tröskelvärdena, särskilt om man hade "många kärnor" (för den tiden). Om inget ändrats så är det nog ännu mer vanligt att tröskelvärdena behöver justeras.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, det borde det inte vara med tanke på att det verkar finnas väldigt mycket minne att ta av.

Det syns ju visserligen att du använt en gnutta swapminne, vilket förmodligen inte har någon direkt betydelse, men du kan köra "vmstat 3" en stund och se om det mot förmodan skulle aktivt swappas (titta på swap-kolumnerna si/so för att se om det "rör sig") snarare än att något som varit väldigt inaktivt flyttats bort ur minnet i princip "en gång för alla".

Ska kolla på det
Tack för tipset!

Nu har jag kört ett tag och fick en rad där den skrev ut 67 på SI men annars är det 0/0 på dessa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det där "glances"?

Isf är detta potentiellt relevant: https://github.com/nicolargo/glances/issues/1214

låter som att man iaf vid den tidpunkten förväntades anpassa tröskelvärdena, särskilt om man hade "många kärnor" (för den tiden). Om inget ändrats så är det nog ännu mer vanligt att tröskelvärdena behöver justeras.

Ja det är glances så skall ta och läsa igenom det.. Men när jag sett att jag får dessa har servern blivit väldigt slow att svara.. typ tar 1-2min att ladda plex eller något.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Toppen

Permalänk
Medlem

Kolla sista kolumen från free kommandot. "available". Du har 12GB användbart, majoriteten är i buffer och cache. Som kommer släppas vid behov om något userspace program skulle behöva allokera mera.

Om du nu vill släppa det, kan du köra
# echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches

Men det är inget farligt att bry sig om, det kommer förmodligen gå långsammare då systemet kommer att cacha upp igen.
Operativet verkar vara inställt att cacha upp saker, precis som Windows Vista, folk fick ramaskrin när man gjorde om minneshanteringen. Men det väl knappast fel att cacha filsystemet om det finns fritt tillgänglig RAM. Väl bättre att det kommer till användning?

CPU IOWAIT, betyder att processorn väntar på I/O. T.ex. den spenderar tid på att vänta in en långsam disk.