Det jag möter hos mer traditonella kontor är ständiga rader av rätt fula skärmbaksidor. Det är ju inte för inte som det finns en uppsjö av produkter som används för att skärma av skrivborden så man slipper se eländet.
De få gånger jag ser skärmar som är placerade med baksidan mot väggar är en del studiolösningar där man vill ha en neutral fond med konsekvent ljus för att kunna arbeta med exakt ljus och färg i foto och video utan att öga/hjärna distraheras av omgivningen.
Samt hemma hos folk då där de sätter skrivbordet mot väggen. Kanske gammal vana från skrivbordet man hade i pojkrummet som inte gick att placera på annat sätt?
Skärm och skrivbord mot en vägg är en utomordentlig dålig placering i mina bildliga och bokstavliga ögon. Stirrar man inte i skärmen så stirrar man in i väggen och har hela rummet alldeles öppet bakom ryggen. Går emot alla instinkter. Tänk själv – i vilken annan situation skulle du vara bekväm att i timmar sitta med ansiktet mot en vägg och hela världen bakom dig?
Flytta skrivbordet ut i rummet så att du istället kan placera ryggen mot väggen och öppna upp synfältet bortom och förbi skärmen. Ja, det tar "mer plats" men nu kan ögonen fritt vandra från skärm till att fästa blicken någon annanstans än på just väggen de gånger hjärnan behöver en nödvändig mikropaus. Ögonen kommer tacka dig när du med stigande ålder slipper bli temporärt närsynt av att ögat inte kan fokusera längre bort än vad armen sträcker sig.
Fast när man gör detta kommer du att se dina fula skärmbaksidor varenda gång – och därmed kanske förstår TS frågeställning utan den där hånfulla tonen jag läser i svaren.
Tyvärr är det också så att snygga baksidor drabbas av problemet med alla fula och nödvändiga sladdar. Där kommer återigen den där skrivbordsavskärmningen in, exempelvis IKEA Eilif. Du (och andra i din omgivning) slipper se eländet. Vilket också gör att skärmars fula baksidor kan fortsätta vara lika fula. Full cirkel. ¯\_(ツ)_/¯