Varför är alla skärmar så fula särskilt baksidan och plastiga förutom Apples?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Enligt Apple så är datorer där man ser baksidan av skärmen, som exempelvis för en reception, en viktig marknad för iMacen och en del av varför de designar den som de gör. De bryr sig nog mindre för lösa skärmar med tanke på vad de kostar, men en iMac i säg en hotellreception ser helt klart snyggare ut än det mesta annat. Lite udda att absolut ingen annan bryr sig om att ens försöka med den marknaden.

Det där stämmer inte riktigt. Snarare skulle jag säga att i princip alla "all-in-one"-datorer har en designad baksida. Se exempelvis på HP Chromebase 22, eller Lenovo Ideacentre AIO. Många är minst sagt inspirerade av iMac, men Chromebase har ju en ganska egen design till exempel.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det jag möter hos mer traditonella kontor är ständiga rader av rätt fula skärmbaksidor. Det är ju inte för inte som det finns en uppsjö av produkter som används för att skärma av skrivborden så man slipper se eländet.

De få gånger jag ser skärmar som är placerade med baksidan mot väggar är en del studiolösningar där man vill ha en neutral fond med konsekvent ljus för att kunna arbeta med exakt ljus och färg i foto och video utan att öga/hjärna distraheras av omgivningen.

Samt hemma hos folk då där de sätter skrivbordet mot väggen. Kanske gammal vana från skrivbordet man hade i pojkrummet som inte gick att placera på annat sätt?

Skärm och skrivbord mot en vägg är en utomordentlig dålig placering i mina bildliga och bokstavliga ögon. Stirrar man inte i skärmen så stirrar man in i väggen och har hela rummet alldeles öppet bakom ryggen. Går emot alla instinkter. Tänk själv – i vilken annan situation skulle du vara bekväm att i timmar sitta med ansiktet mot en vägg och hela världen bakom dig?

Flytta skrivbordet ut i rummet så att du istället kan placera ryggen mot väggen och öppna upp synfältet bortom och förbi skärmen. Ja, det tar "mer plats" men nu kan ögonen fritt vandra från skärm till att fästa blicken någon annanstans än på just väggen de gånger hjärnan behöver en nödvändig mikropaus. Ögonen kommer tacka dig när du med stigande ålder slipper bli temporärt närsynt av att ögat inte kan fokusera längre bort än vad armen sträcker sig.

Fast när man gör detta kommer du att se dina fula skärmbaksidor varenda gång – och därmed kanske förstår TS frågeställning utan den där hånfulla tonen jag läser i svaren.

Tyvärr är det också så att snygga baksidor drabbas av problemet med alla fula och nödvändiga sladdar. Där kommer återigen den där skrivbordsavskärmningen in, exempelvis IKEA Eilif. Du (och andra i din omgivning) slipper se eländet. Vilket också gör att skärmars fula baksidor kan fortsätta vara lika fula. Full cirkel. ¯\_(ツ)_/¯

Du har en hel del bra poänger och jag ska nog passa på att tänka om lite när jag ändå snart ska flytta skrivbordet. Men det enda av värde jag skulle vilja titta bort mot inifrån mitt kontor är genom fönstret. Då kan jag lika gärna ställa skrivbordet mot fönstret, lite vid sidan av så kommer jag runt för att öppna utan krångel. Lyckligtvis är också fönstret tvådelat så jag kan öppna övre delen utan att det skulle slå i några skärmar.

Eller så gör jag som du nämnde och ställer bordet längre in och så kan jag med t.ex. såna där IKEA Eilif:ar skärma av och skapa ett mysigt litet hörn bakom skrivbordet vid fönstret.

Ah nu får jag beslutsångest men tack för ditt tips oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Intressant tråd och ämne då jag själv har funderat en del på om man på något sätt kan få in en skärm som står på ett skrivbord mitt i rummet med full exponering av baksidan. Snygg och smidig hårdvara snarare än maximal prestanda känner jag ett betydligt större behov av numera då ca 50% av din(eller i varje fall min) arbetstid har förflyttats från kontoret till hemmet. Nu vill jag har flertalet olika arbetsplatser här hemma utan att för den delen förfula mitt hem till något sorts kontor.

Så jag ser helt klart ett behov av snyggare baksidor av skärmar!

Precis, är exakt så för mig också. Alla sitter inte i ett mancave. Sitter man med designmöbler från nordiska galleriet och sen släpar in en dellskärm och en stor LED-datorlåda förstör allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det där stämmer inte riktigt. Snarare skulle jag säga att i princip alla "all-in-one"-datorer har en designad baksida. Se exempelvis på HP Chromebase 22, eller Lenovo Ideacentre AIO. Många är minst sagt inspirerade av iMac, men Chromebase har ju en ganska egen design till exempel.

Bra att exempel och helt klart godkända men det är fortfarande inga lösa skärmar och varför använder inte de den där designen?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kanske för att apples skärm kostar 3 ggr mer än vad en vanlig plastig gör. Något ska man väl få för pengarna.

Vet dock varför det inte finns andra skärmar med metall / snyggare finish än plast.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Geckod:

Kanske för att apples skärm kostar 3 ggr mer än vad en vanlig plastig gör. Något ska man väl få för pengarna.

Vad får du 3 ggr mer ifrån? Jämfört fel produkter?

Den direkta motsvarigheten till Apples 27-tummare är LG UltraFine 27MD5KL som använder samma 5K-panel och även har varit den skärm som Apple sålt fram tills nyligen. Annars väldigt ont om 5K-skärmar, tyvärr

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5166494

LG:n kostar typiskt 14.000:- så man får fundera ifall om metallen och de integrerade iOS-baserade funktionerna med högtalare och kameran är värd 6000:- till. Men det är ju knappast 3 ggr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad får du 3 ggr mer ifrån? Jämfört fel produkter?

Den direkta motsvarigheten till Apples 27-tummare är LG UltraFine 27MD5KL som använder samma 5K-panel och även har varit den skärm som Apple sålt fram tills nyligen. Annars väldigt ont om 5K-skärmar, tyvärr

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5166494

LG:n kostar typiskt 14.000:- så man får fundera ifall om metallen och de integrerade iOS-baserade funktionerna med högtalare och kameran är värd 6000:- till. Men det är ju knappast 3 ggr mer.

Finns iofs en herrans massa 27ish" med 4K-paneler vilket inte lär vara milsvidd skillnad på men för ganska mycket mindre pengar. Kanske inte en tredjedel om man ska ha samma prestanda, men skulle inte bli förvånad om det fanns för halva priset åtminstone.

Permalänk
Medlem

Tycker denna är så snygg att det är trist att den står mot en vägg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Finns iofs en herrans massa 27ish" med 4K-paneler vilket inte lär vara milsvidd skillnad på men för ganska mycket mindre pengar. Kanske inte en tredjedel om man ska ha samma prestanda, men skulle inte bli förvånad om det fanns för halva priset åtminstone.

Jag hade gärna velat veta vart du kan tänkas hitta en skärm med samma spec, kvalitet och utseende men till halva priset. Helsicke, jag hade till och med kunnat tänka mig en ful baksida ifall du hittar en för 10k! ^^,

En sak jag själv noterat är att korrekt färgåtervinning, kvalitet (dvs minimalt bleed osv) är saker som kan få priset att öka drastiskt, men är något som jag antar gemene gamer inte tänker på speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag hade gärna velat veta vart du kan tänkas hitta en skärm med samma spec, kvalitet och utseende men till halva priset. Helsicke, jag hade till och med kunnat tänka mig en ful baksida ifall du hittar en för 10k! ^^,

En sak jag själv noterat är att korrekt färgåtervinning, kvalitet (dvs minimalt bleed osv) är saker som kan få priset att öka drastiskt, men är något som jag antar gemene gamer inte tänker på speciellt mycket.

Jag har inte letat så noga, men det går säkert att hitta, minus utseende då eftersom jag inte tycker att Apples grejer är speciellt snygga ändå, dessutom är ju baksidan totalt ointressant för dom allra flesta då den ändå står mot en vägg.
Finns det förresten några uppmätta reviews på Apple-skärmen? Kollade lite snabbt på tftcentral och rtings.com men hittade inget. Däremot snubblade jag över den här listan på rekommenderade skärmar till Mac Mini som toppar med en 32" Gigabyte-skärm på 4k o 144hz som ska vara bra i övrigt för ungefär halva priset. Men vill man betala det dubbla för en 60hz-skärm med baksida med ett stort äpple på så kan man ju göra det..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jan-banan:

Bra att exempel och helt klart godkända men det är fortfarande inga lösa skärmar och varför använder inte de den där designen?

Tja, jag tror inte de bedömer det som lönsamt helt enkelt. Samtidigt har det ju blivit bättre, kollar jag på de äldre skärmar jag har så är de knappt designade alls liksom, en platt baksida med en "låda" som sticker ut för anslutningar och liknande. Nyare skärmar har en mer enhetlig design och något högre kvalitet på plasten och så.