Anker visar massiva batterilådan 757 Powerhouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur länge tänker du dig att 1,2kWh kan driva det där? Knappast hela natten.

Från artikeln: "Hur det ser ut med tillgänglighet i Sverige återstår att se."

Jag läste lite fort, läste 12 kWh...
Så det kan nog behövas ett gäng.

Jag vet vad artikeln säger, men å andra sidan brukar medlemmar vara rätt snabbat att hitta fungerande alternativa sätt som redaktionen inte alltid vet om

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bara den klarar höga startströmmar kan det vara något. Ryobi en inverter för sina one+ batterier. den klarade extremt låga startströmmar så den den klarade inga saker med höga sådana. Tex saker med motorer. Står 1500watt på den undrar om det gäller konstant eller startström?

Finns andra liknande på marknaden och de verkar klara en hel del överlast ändå:

Permalänk
Medlem

Intressant pryl, gillar valet av batteri kemi, att använda järn istället för nickel ger längre livslängd samt att kemin trivs bättre vid 100% SOC.
Känns som rätt val för den typen av produkt.
Hoppas det kommer en EU modell med 230v Schuko.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Alling:

Ni ser ut att mena 1 kWh. Bra att hålla isär watt och wattimmar, inte minst med tanke på att elbilar blir vanligare för varje dag som går.

Det är helt riktigt, underförstått 1kw/h som vi pratar om.

Min bil har en powerbank på 78 kWh

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns andra liknande på marknaden och de verkar klara en hel del överlast ändå:
https://www.youtube.com/watch?v=CPv4IUSyIPk

I videon så dödar han den med just den typ av last jag tänkte på. Den klarade inte att starta hans andra såg. Beror på start lasten. Säg att du har en motor på 1000watt i start ögonblicket kan den dra kanske 2500 watt.
På industriella motorer står detta ofta, tex 800(1900) watt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det är helt riktigt, underförstått 1kw/h som vi pratar om.

Min bil har en powerbank på 78 kWh

Jag har 693 kWh i min (Sedan att jag bara får nytt av 207kWh av dessa spelar mindre roll...)
___________________________________________________

Jackery har haft en på runt 1500Wh ett tag, tyvärr verkar ingen av dessa komma i EU-uttag..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

"Anker"? Ser ut som dom kopierat EcoFlow rakt av

EcoFlow batterierna är hundskit, möjligtvis är värstingen något bättre än den lilla jag provade.

Gå in på amazon eller annan sida och läs lägre reviews för att se vad de är kapabla till!

Hann koppla ur min innan den smälte hela jävla cigguttaget + panelen i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

EcoFlow batterierna är hundskit, möjligtvis är värstingen något bättre än den lilla jag provade.

Gå in på amazon eller annan sida och läs lägre reviews för att se vad de är kapabla till!

Hann koppla ur min innan den smälte hela jävla cigguttaget + panelen i bilen.

Låter som ett allvarligt måndagsex
Själv har jag haft modellen som heter EcoFlow "rivermax" i ganska exakt ett år utan några problem, är snarare positivt överraskad över hur mycket skit den orkar med (Köpt på Inet).

Permalänk
Medlem

Klassiska elmotorer kan dra 8 ggr dess märkström under start och de enfas-motorer med 'resistiv' start är en av de värsta (läs kylskåpskompressorer klassisk modell med relästart eller med PTC-start) då en kompressor på 85 Watt kan behöva strömförmågan av 900 - 1200 Watts inverter för att orka att starta.

kylskåpskompressor med kondensatorstart/driftkonding (aka känd som "tropik-kitet"... ...numera har många det ändå för reaktiv kompensering för bättre effekt-faktor under drift - men hjälper inte vid startmomentet) kan starta på en 300 Watts inverter om man tar bort startreläet eller gör att PTC-motståndet inte leder redan från början, annars drar det lika mycket ström de första sekunderna efter tillslag som vid resistans-start med kompressorerna utan motorkonding, då när PTC-motståndet leder så shuntar (läs kortsluter) den kondingen så att den har ingen verkan för att underlätta starten de första sekunderna - just de sekunderna som är så besvärliga för en växelströmsinverter...

Idiotisk lösning med startrelä/PCT om någon frågar mig då en motorkonding på mellan 6-8 mikrofarad för äldre danfoss-kylkompressorer fungerar lika bra och bättre än lösningen med startrelä/PCT-motstånd i startapparaten och dessutom kan starta kompressorn även under full mottryck (därav att det kallas tropik-kitet pga. deras osäkra och opålitliga strömförsörjning med många korta strömavbrott efter varandra ibland) vilket det annars inte klarar av att återstarta med resistorstart vid korta strömavbrott på enstaka sekundstid och kompressorn låser sig och löser på klixon-skyddet efter ett antal sekunder (då PTC-motståndet redan är varm och ger ingen ström till startlindningen efter kort strömavbrott) och det kan ta upp till en kvart innan det återställer sig för ny startprov

- i elnät med många korta brownout och rena sekundlånga avbrott kan innebära att en kompressor med bara resistans-start i princip aldrig går och hänger på klixon-skyddet mest hela tiden och som resultat får ingen/dålig kyla i sitt kylskåp/frys...

Permalänk
Medlem

vill ha, men inte för 10K+ SEK, då kan jag köpa ett gäng AGM batterier av polarn på BRL istället för mina sommar behov

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

I videon så dödar han den med just den typ av last jag tänkte på. Den klarade inte att starta hans andra såg. Beror på start lasten. Säg att du har en motor på 1000watt i start ögonblicket kan den dra kanske 2500 watt.
På industriella motorer står detta ofta, tex 800(1900) watt

Jag bara visade att den klarade av att göra mer än etiketten visade, självklart finns det gränser. Just elmotorer är ju kända för att dra galet mycket vid starten, kan ju finnas en poäng att försöka förmildra de effekterna när man kör på batteri, men såklart bökigt att behöva tänka på

Tricket med lång förlängningssladd är ju ett exempel

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Trigger:

Det är helt riktigt, underförstått 1kw/h som vi pratar om.

Nä, kW/h pratar man så gott som aldrig om, varken underförstått eller uttryckligen.

Citat:

Min bil har en powerbank på 78 kWh

Min med! Superpraktiskt i diverse olika situationer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag bara visade att den klarade av att göra mer än etiketten visade, självklart finns det gränser. Just elmotorer är ju kända för att dra galet mycket vid starten, kan ju finnas en poäng att försöka förmildra de effekterna när man kör på batteri, men såklart bökigt att behöva tänka på

Tricket med lång förlängningssladd är ju ett exempel

Intressanta saker detta men blir nog tunga om man behöver mer kraft.
Skulle kunna tänka mig ett par rejäla av dessa hemma för om det blir ström avbrott. Kanske batterier på ett par tusen AH så man kan köra hela huset som normalt ett par dagar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Anker har en historik av att lova mycket och sedan införliva hälften. Deras kameror är ett bra exempel. Se upp!