Gigabyte Radeon RX 6950 XT får prislapp motsvarande 29 000 kronor 

Permalänk
Medlem

Det hela känns som en "cash grab", man har trimmat upp kislet lite och chockhöjt MSRP
Jag är ganska säker på att de slutar tillverka de "gamla" varianterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

man får vara otroligt desperat om man köper denna för 30k när 7xxx är ett halvår eller så bort

Det värsta är att vi inte vet vad korten kommer att kosta nästa generation. nVidia har ju i smyg slutat med MSRP så det finns egentligen inget som säger att priset på midrange inte hamnar på femsiffriga belopp Trots allt har allt high-end har ju kostat 15-25k den senaste tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Även om det kortet hade varit på papper och i praktiken 4343543x bättre än ett 3090ti så skulle jag aldrig i mitt liv ge en sån stor summa med ett AMD namn på.. Sorry

Detta är den totalt ogrundade och blinda ’mindshare’ som länge rapporterats om, spelar ingen roll vad som är bäst, effektivast eller prisvärdast, man köper på märke utan att ge andra en chans. Bättre magkänsla, mindre problem...

Lite senare i tråden säger du samma sak om Intel som processorer...

Subjektiv anekdot: bara nu i senaste månaden köpte två kompisar olika system med 11-serien från Intel, ena var DOA, andra började få random blåskärmar efter någon vecka...

Det handlar om slump, måndagsexemplar och otur när det händer, och Nvidia/AMD/Intel spelar extremt liten roll

Undersök saken lite till och var öppen för ny information, det är saker som ändras hela tiden, annars hade fortfarande Voodoo 2 varit kungen

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel. Men har inte detta kortet släppts förra året fast i "6900 XT" med vattenkylning?

"AMD launches Radeon RX 6900 XT Liquid Edition with 330W TBP and 18Gbps memory"

AMD RX 6900 XT LIQUID EDITION.

Med andra ord, ett 6900 XT med ny förbättrad kylare? Lite förvirrande det hela, inte för att jag hade tänkt byta till 6950 XT.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag vet lite redan vad jag får utav Nvidia, likaså när det gäller cpuer, av nån anledning så känns det säkrare och köpa en intel cpu än ett amd då jag vet att det kommer fungerar utan större bekymer(Om man nu bortser ifrån 12gen med ddr5).. idk, där nog kvar där när amd va som värst.

Känns lite som att undvika Intel för Pentium 4 sög

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur folk kan bli förnärmade av ett rykte om priset på en så pass nischad produkt.
Det jag reagerade på var 18000:- hos Svenska återförsäljare, var går definitionsgränsen för att räknas som Svensk?
Komplett, Elgiganten och NetOnNet är väl iofs Norska, men Inet har ju ett 6900XT för 15999:-.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Känns lite som att undvika Intel för Pentium 4 sög

Finns fortfarande de som gör liknande pga bulldozer eller drivrutinerna hos 5000-serien vid launch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Finns fortfarande de som gör liknande pga bulldozer eller drivrutinerna hos 5000-serien vid launch

Ja långsint kan man absolut få vara.

Jag vägrar att köpa en Ford efter min Focus 2004 som var en katastrof på alla sätt och vis.

Permalänk
Viking
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår inte hur folk kan bli förnärmade av ett rykte om priset på en så pass nischad produkt.
Det jag reagerade på var 18000:- hos Svenska återförsäljare, var går definitionsgränsen för att räknas som Svensk?
Komplett, Elgiganten och NetOnNet är väl iofs Norska, men Inet har ju ett 6900XT för 15999:-.

Webhallen har ju t.o.m. ett för 14500kr: https://www.webhallen.com/se/product/329304-ASUS-TUF-Radeon-R...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja långsint kan man absolut få vara.

Jag vägrar att köpa en Ford efter min Focus 2004 som var en katastrof på alla sätt och vis.

Min Focus från 2007 var nog den bästa jag haft, sjukt problemfria år, så är det alltid alla har sina egna erfarenheter och focus-erar på olika minnen

Dock vet jag att massa dyra saker rasade inom ett år efter jag hade den, men ja... svårt att skilja slumpen från vad som är riktiga fel. Om man däremot har problem med vissa bolags policy eller får dåligt bemötande av flera personer på ett visst bolag så är det ju en helt annan sak. Att något går sönder händer ju med alla märken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Min Focus från 2007 var nog den bästa jag haft, sjukt problemfria år, så är det alltid alla har sina egna erfarenheter och focus-erar på olika minnen

Dock vet jag att massa dyra saker rasade inom ett år efter jag hade den, men ja... svårt att skilja slumpen från vad som är riktiga fel. Om man däremot har problem med vissa bolags policy eller får dåligt bemötande av flera personer på ett visst bolag så är det ju en helt annan sak. Att något går sönder händer ju med alla märken

Jo, det är väl mer hur de sköter problemen än att de har problem som är... problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

man får vara otroligt desperat om man köper denna för 30k när 7xxx är ett halvår eller så bort

Men 7xxx-serien kommer ju kosta 60.000 fattar du väl

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Ja men tjena

Permalänk
Medlem

helt sanslösa priser, en vanlig människa har ju inte råd med sånt.. ska bara rika eliten ha råd med lite grafikkort idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min Focus från 2007 var nog den bästa jag haft, sjukt problemfria år, så är det alltid alla har sina egna erfarenheter och focus-erar på olika minnen

Dock vet jag att massa dyra saker rasade inom ett år efter jag hade den, men ja... svårt att skilja slumpen från vad som är riktiga fel. Om man däremot har problem med vissa bolags policy eller får dåligt bemötande av flera personer på ett visst bolag så är det ju en helt annan sak. Att något går sönder händer ju med alla märken

Ford gör egentligen inga dåliga bilar, de är bara det att alla andra är så mycket bättre...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

Folk kan ju köpa en soffa för 60 tusen eller en bil för mer än insatsen till en villa. Det handlar lite om vad man prioriterar. Dock är, ur min synvinkel, allt över tio lax alldeles för saftigt för en enskild komponent till en gamingdator.

Håller helt med dig.

Själv brukar jag gå in på komplett och bygga ihop en värstingdator, lägga till i kundvagnen och några dagar senare skratta lite gott när man får ett mejl från dem där det står en påminnelse om att man inte skickat in sin order.

80k för en gamingdator är helt sjukt, jag gav runt 35k 2008 för motsvarande bygge och tyckte det var sjukt. Då hade jag 35k över efter att ha jobbat 3 månader. Idag behöver jag 8 månader på mig för att få ihop 80k.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns nog bra PC spel som motiverar en GPU för 30k när man kan få en konsol för under 6k med helt ok grafik.
Det skulle behövas ett nytt "WoW" eller något liknande, ett spel som verkligen många spelar, och under lång tid för att jag ska lägga mer än 6k på en gpu. Helt orimligt att betala mer än vad en konsol kostar för bara en gpu, så mycket bättre är inte PC gaming idag!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår inte hur folk kan bli förnärmade av ett rykte om priset på en så pass nischad produkt.
Det jag reagerade på var 18000:- hos Svenska återförsäljare, var går definitionsgränsen för att räknas som Svensk?
Komplett, Elgiganten och NetOnNet är väl iofs Norska, men Inet har ju ett 6900XT för 15999:-.

Skrivet av Donnerstal:

Fast Svenska (hur men nu vill se det) återförsäljare kan man ju skita i då det är dyrast i klassen,
Computersalg: Sapphire RX 6900 XT 13'350:-
Computersalg: XFX 6900 XT 13'000:-
Och Inet envisas fortfarande med att sälja en Powercolor RX 6900 XT Red Devil Ulitmate (XTXH) för 23'000:-

Sen tycker jag att det verkar som att de inte kommit in så värst många nya kort de två senaste månaderna, kanske för att allt krut läggs på kommande 6X50 XT? (Ren spekulation)

Hur som.
Till min vetskap så har inte AMD själva sagt något om dessa korten en, någon som kanske hört något?

Tappade lusten att köpa GPU när marknaden ballade ur men återfick den i början av detta året när ryktena kring 6X50 XT kom fram. Men med de priset som angetts, visserligen i Australien, så tappade jag intresset igen och då RX 7000 serien är på ingång Q4-22 eller Q1-23 (killgissning) så är det inte lockande heller att köpa något nu. Men, men, vi får se vad som händer när korten väl landar på butikshyllorna med pris och tillgänglighet. Tror dock att MSRP kommer att höjas med 100-200 dollar också så det ger väl några tusenlapp till butik. Sen tror jag heller inte att nästa generation kommer att bli så mycket billigare i Entusiast segmentet heller.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

helt sanslösa priser, en vanlig människa har ju inte råd med sånt.. ska bara rika eliten ha råd med lite grafikkort idag?

Handlar bara om att du prioriterar ju fel! Skär man bort saker rätt så finns pengar att både spara och tjäna!

Behöver du äta annat än pasta* havregrynsgröt?
(*Pasta har gått upp i pris, inte längre prisvärt)

Behöver du verkligen båda dina njurar?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

man får vara otroligt desperat om man köper denna för 30k när 7xxx är ett halvår eller så bort

Dock så blir deras AMD RX 7950 eller om de får för sig att döpa det till RX 7970 3Ghz Edition om det vill sig så blir en 500wattare så en riktig koloss blir det. Rykten säger också att den kommer ha sju chiplets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Även om det kortet hade varit på papper och i praktiken 4343543x bättre än ett 3090ti så skulle jag aldrig i mitt liv ge en sån stor summa med ett AMD namn på.. Sorry

Intresseklubben antecknar.

Skrivet av Awsmkiid:

Jag vet lite redan vad jag får utav Nvidia, likaså när det gäller cpuer, av nån anledning så känns det säkrare och köpa en intel cpu än ett amd då jag vet att det kommer fungerar utan större bekymer(Om man nu bortser ifrån 12gen med ddr5).. idk, där nog kvar där när amd va som värst.

Absolut. I ditt exempel.... flera tusen gånger sämre prestanda.

Skrivet av medbor:

Finns fortfarande de som gör liknande pga bulldozer eller drivrutinerna hos 5000-serien vid launch

Tyvärr är den breda massan inte ute efter vad som presterar bäst utan vad de haft bäst erfarenhet av. Jag menar... AMD har fortfarande ryktet (även bland entusiaster) av att vara överhettade och dåligt presterande budgetalternativ med dåliga drivrutiner. Deras argument är liksom fast i mitten av 2000-talet. Att sedan Nvidia haft sitt beskärda del av problem så som brickade kort, överhettade kort, dåliga lödning och kylning av minneskretsar samt drivrutinsproblem verkar ju inte spela någon roll. För AMD hade ju problem typ 2011..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det värsta är att vi inte vet vad korten kommer att kosta nästa generation. nVidia har ju i smyg slutat med MSRP så det finns egentligen inget som säger att priset på midrange inte hamnar på femsiffriga belopp Trots allt har allt high-end har ju kostat 15-25k den senaste tiden.

Det enda du som konsument kan göra är att rösta med plånboken. Tycker du att priserna är ohemula - köp inte. Det finns gott om saker att lägga sina pengar på som inte är ett inkrement i grafikprestanda på en gaming burk.

Det är inget problem för företagen att pressa blod ur entusiasterna! Förrän konsekvensen blir att de tidigare trogna kunderna slutar vara entusiastiska. Och trogna, för när köpen skall motiveras av faktisk nytta istället för kul med ny pryl blir det nog mindre pengar som rullar in.

Permalänk
Medlem

Jag har prioriterat... så rtx4080 kommer ja lätt köpa för de 408.000:- de kommer ta. Heja nvidia, you can duh it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

helt sanslösa priser, en vanlig människa har ju inte råd med sånt.. ska bara rika eliten ha råd med lite grafikkort idag?

Det som är viktigt att hålla i åtanke är att detta är deras ultimata haloprodukt, creme de la creme Det är inte en produkt som någon "behöver", och de som behöver dem kan köpa andra kort som är bättre lämpade.

Hemligheten är att spela spel som släpptes för 2-4 år sen, om det görs konstant så kan spelen fyndas för 25-50% av nypris samtidigt som du ständigt klarar dig på medium tier för 5000-9000 kr kort och ljudnivån samt värmen hålls nere

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

helt sanslösa priser, en vanlig människa har ju inte råd med sånt.. ska bara rika eliten ha råd med lite grafikkort idag?

Inte menat att "vanliga människor" skall ha råd med det heller. Tror nog AMD skulle vara nöjda om de sålde 1000 av dessa kort. Deras storsäljare är deras 6700 och 6800-kort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

helt sanslösa priser, en vanlig människa har ju inte råd med sånt.. ska bara rika eliten ha råd med lite grafikkort idag?

Sen har det väl gått lite Troll i på vilken nivå man siktar in sig på. Det verkar som att väldigt många vill köpa toppkorten.
Jag betalade runt 15000 kr för min 486:a i mitten på 90 talet. Lägg på lite inflation på. För 15000kr får man en rätt ok dator. Men behöver ju liksom inte lägga 15000kr på ett grafikkort. Skulle nog säga att PC som hobby ligger lite mitt i mellan, ex simming kan lätt kosta 5-10tkr/år

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag hade ett 6950 en gång i tiden.

Tror jag gav 3600 :- för det

hade också ett billigt 6950 som jag även flashade om till ett 6970 goda tider det

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

1080Ti kostade 10.000:- när det var nytt….

Tredubblade priser….
Stannar på min iPad ett tag till.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Jag har prioriterat... så rtx4080 kommer ja lätt köpa för de 408.000:- de kommer ta. Heja nvidia, you can duh it!

Kanske det finns i lager iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Nu är jag rätt oinsatt i AMD överlag, men presterar inte deras toppkort bättre sett till inköpspris än Nvidia? 6900XT är väl bara några FPS under 3090Ti i ett flertal spel och kostar väl typ hälften?

Nja visst utan raytracing är AMD korten helt ok, men dom saknar raytracing prestanda så varför skulle man betala lika mycket för ett high end kort som har extremt mycket sämre prestanda på vissa områden. Hade det varit mer low end eller middle class så är även Nvidia för seg för bra raytracing så där kan AMD sätta samma priser. Gav 5000 för mitt nuvarande 2070 super, tyckte det var hutlöst dyrt, men nu barkar priserna verkligen iväg.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.