10 försök innan man kan ansluta till internet

Permalänk

10 försök innan man kan ansluta till internet

Hejsan,

Jag har problem med internet vid stugan.

När man ansluter till det trådlösa internet så blir man accepterad men får inget internet... Man behöver ansluta och koppla ifrån x antal gånger innan man tillslut får internet. Sjukt frustrerande... Jag har restartat modemet och routern från Telia flera gånger, samt satt en statisk IP-adress på min laptop. Detta hjälper inte.

Det känns som att routern måste "acceptera" datorn innan man får tillgång till det trådlösa internet och det tar tid...

Är det någon som skulle kunna ha en lösning på problemet?

Kan absolut ringa Telia men känns som att det finns mer kompetens här

Routern från Telia heter SG4T1E000630C Router:
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolZerra:

Hejsan,

När man ansluter till det trådlösa internet så blir man accepterad men får inget internet... Man behöver ansluta och koppla ifrån x antal gånger innan man tillslut får internet. Sjukt frustrerande... Jag har restartat modemet och routern från Telia flera gånger, samt satt en statisk IP-adress på min laptop. Detta hjälper inte.

Det känns som att routern måste "acceptera" datorn innan man får tillgång till det trådlösa internet och det tar tid...

Tack på förhand!

Låter mer som något problem med routern. Kanske så att du till o med behöver få routern utbytt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolZerra:

Hejsan,

Tack på förhand!

Har du provat sätta annan DNS så det inte är där problemet ligger?
Kan ju t.ex. testa googles DNS 8.8.8.8

Permalänk

Fungerar andra trådlösa enheter? Mobil telefonen t ex?
Du har inte råkat koppla in kabeln från modemet in i en LAN port på routern iställer för WAN porten? För då slåss dina enheter om internet och då kan det dröja en massa försök innan laptopen får internet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Har du provat sätta annan DNS så det inte är där problemet ligger?
Kan ju t.ex. testa googles DNS 8.8.8.8

Har försökt att ändra DNS till googles eller Cloudflares men eftersom våra vänner på Telia inte tillåter detta så går det ej... Kanske finns ett sätt att gå runt problemet?

Skrivet av Basketigge:

Fungerar andra trådlösa enheter? Mobil telefonen t ex?
Du har inte råkat koppla in kabeln från modemet in i en LAN port på routern iställer för WAN porten? För då slåss dina enheter om internet och då kan det dröja en massa försök innan laptopen får internet.

Njae, samma problem uppstår om man försöker ansluta till nätverket med telefonen. Har sprungit upp och ner i ca tre kvart nu och kollat så att kablarna är korrekt kopplade! Från LAN(modemet) till WAN(Routern)

Upptäckte också att det inte är några problem med nätverket om man kör trådat. konstigt!

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Låter mer som något problem med routern. Kanske så att du till o med behöver få routern utbytt

Ah, kanske får ta och ringa nötterna på Telia iaf...

Permalänk
Medlem

Får du en IP-adress när det inte fungerar?
Kan du manuellt pinga 8.8.8.8 när det i övrigt inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolZerra:

Har försökt att ändra DNS till googles eller Cloudflares men eftersom våra vänner på Telia inte tillåter detta så går det ej... Kanske finns ett sätt att gå runt problemet?

Kan du inte sätta automatisk ip men manuell DNS i datorns inställningar?