Everest 60 är kompakt tangentbord med numeriskt tillägg

Permalänk
Melding Plague

Everest 60 är kompakt tangentbord med numeriskt tillägg

Mountain presenterar ett litet och entusiastosande tangentbord, som skiljer sig från mängden genom en löstagbar numerisk del.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ShortCircuit kör en lätt genomgång

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ni som föredrar utan F-tangenterna, vad använder ni era datorer till? Känns som att all produktion samt spel använder dessa tangenter flitigt.

Även vid surf så trycker jag F11 o F12 titt som tätt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ni som föredrar utan F-tangenterna, vad använder ni era datorer till? Känns som att all produktion samt spel använder dessa tangenter flitigt.

Även vid surf så trycker jag F11 o F12 titt som tätt

Vilka spel använder F1-12, förutom kanske gamla versioner av Tibia? Är ju knappast ett bekymmer med FN, för det mesta. Speciellt inte om man bindar om den till någon annan plats än höger/vänter om space. Går då utmärkt att spela, programmera etc för min del. Visst, i en browser kan det vara smidigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vilka spel använder F1-12, förutom kanske gamla versioner av Tibia? Är ju knappast ett bekymmer med FN, för det mesta. Speciellt inte om man bindar om den till någon annan plats än höger/vänter om space. Går då utmärkt att spela, programmera etc för min del. Visst, i en browser kan det vara smidigt.

Mount & Blade använder f-knapparna ganska flitigt.
Jag har ett Ducky One 2 SF som inte har f-tangenterna, det har funkat hur bra som helst, men när jag spelade Mount & Blade så saknade jag f-knapparna. (Men det är också den enda gången)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Mount & Blade använder f-knapparna ganska flitigt.
Jag har ett Ducky One 2 SF som inte har f-tangenterna, det har funkat hur bra som helst, men när jag spelade Mount & Blade så saknade jag f-knapparna. (Men det är också den enda gången)

Alright! Min erfarenhet är att det är en väldigt liten andel spel som behöver det, men min erfarenhet speglar ju givetvis inte alla andras upplevelser.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad man ska ha numerisk del till?

Permalänk

Spelar mest starcraft 2 så F knapparna är ett måste för mig. Gillar iden med en löstagbar del dock, så man kan anpassa efter situationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Frågan är vad man ska ha numerisk del till?

Jobb.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Alright! Min erfarenhet är att det är en väldigt liten andel spel som behöver det, men min erfarenhet speglar ju givetvis inte alla andras upplevelser.

Ok, det är ju en rimlig anledning. Vissa genrer (inte de jag spelar) använder inte F-tangenterna.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ni som föredrar utan F-tangenterna, vad använder ni era datorer till? Känns som att all produktion samt spel använder dessa tangenter flitigt.

Även vid surf så trycker jag F11 o F12 titt som tätt

Typiskt har man F-knapparna i ett annat lager på numeriska raden. På mitt nuvarande tangentbord trycker jag ex MOD+1 för F1. Det är mycket kortare att sträcka handen till den vanliga numeriska raden så jag föredrar det framför dedikerade F-knappar som alltid känns lite för långt borta. Dessutom använder jag nog bara F-knapparna i ett fåtal strategispel samt i webbläsare, så dedikerade knappar för det är bortkastat för mig.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Vilka spel använder F1-12, förutom kanske gamla versioner av Tibia? Är ju knappast ett bekymmer med FN, för det mesta. Speciellt inte om man bindar om den till någon annan plats än höger/vänter om space. Går då utmärkt att spela, programmera etc för min del. Visst, i en browser kan det vara smidigt.

tycker jag stöter på spel till höger och vänster som behöver F tangenterna.

kanske inte alla tolv men iaf de första fem.

t.ex
quick save F4
quick load F5

Skrivet av noobs:

Frågan är vad man ska ha numerisk del till?

betala sina räkningar sååååå mycket smidigare med räkningen i ena näven och knappa nuffror med den andra.

speciellt när OCR numret är typ en halv miljon tecken lång... eller iaf känns som det

samt en den spel som man använder numpad.

eller specialtecken t.ex Alt+0176 = °

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker jag stöter på spel till höger och vänster som behöver F tangenterna.

kanske inte alla tolv men iaf de första fem.

t.ex
quick save F4
quick load F5

betala sina räkningar sååååå mycket smidigare med räkningen i ena näven och knappa nuffror med den andra.

speciellt när OCR numret är typ en halv miljon tecken lång... eller iaf känns som det

samt en den spel som man använder numpad.

eller specialtecken t.ex Alt+0176 = °

Just ja, Half-Life till exempel. Men det är ju inte direkt så man spammar quick save etc, så ett icke-problem att först behöva trycka ned fn. Men jag hör dig och inser att det finns fall när det behövs, men det verkar höra till äldre spel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Just ja, Half-Life till exempel. Men det är ju inte direkt så man spammar quick save etc, så ett icke-problem att först behöva trycka ned fn. Men jag hör dig och inser att det finns fall när det behövs, men det verkar höra till äldre spel.

finns nya spel eller iaf släppta senaste 5 åren som använder F knapparna för inventory och annat inte bara save funktionen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vilka spel använder F1-12

League of Legends

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Frågan är vad man ska ha numerisk del till?

Letade efter ett tangentbord med lös numerisk del till jobbet, alla var skräp. Denna kanske vore bättre, men nu har jag bytt jobb och behöver inte skriva nummer lika flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

League of Legends

Har nog aldrig använt F-knapparna i LoL, vad gör man med dem där?

Skrivet av HenrikM:

Letade efter ett tangentbord med lös numerisk del till jobbet, alla var skräp. Denna kanske vore bättre, men nu har jag bytt jobb och behöver inte skriva nummer lika flitigt.

Måste numpaden höra till tangentbordet då? Finns ju massvis med trevliga separata, typ från Varmilo

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Har nog aldrig använt F-knapparna i LoL, vad gör man med dem där?

Flyttar kameran för att se andra spelare i laget, väldigt viktigt för jungle/support som behöver ha koll på lane states för att planera ganks osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Typiskt har man F-knapparna i ett annat lager på numeriska raden. På mitt nuvarande tangentbord trycker jag ex MOD+1 för F1. Det är mycket kortare att sträcka handen till den vanliga numeriska raden så jag föredrar det framför dedikerade F-knappar som alltid känns lite för långt borta. Dessutom använder jag nog bara F-knapparna i ett fåtal strategispel samt i webbläsare, så dedikerade knappar för det är bortkastat för mig.

Samma här! Folk borde använda fler lager, betydligt mer ergonomiskt. F raden är alldeles för högt upp vilket gör att man får lyfta från hem raden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma här! Folk borde använda fler lager, betydligt mer ergonomiskt. F raden är alldeles för högt upp vilket gör att man får lyfta från hem raden.

Håller med om att det är mer ergonomiskt och rent utsagt bättre i alla avseenden om man lär sig använda flera lager på ett vettigt sätt. Därtill kan man med ett programmerbart tangentbord få det att bete sig precis som man själv vill.

Jag har dock full förståelse för att en genomsnittlig datoranvändare inte vill behöva pyssla med lager, utan bara vill ha ett tangentbord där det står på knappen vad knappen gör. Min poäng var framförallt att de som kör med 60% eller mindre inte kör "utan F-knappar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Typiskt har man F-knapparna i ett annat lager på numeriska raden. På mitt nuvarande tangentbord trycker jag ex MOD+1 för F1. Det är mycket kortare att sträcka handen till den vanliga numeriska raden så jag föredrar det framför dedikerade F-knappar som alltid känns lite för långt borta. Dessutom använder jag nog bara F-knapparna i ett fåtal strategispel samt i webbläsare, så dedikerade knappar för det är bortkastat för mig.

Satt ett antal år med ett kompakt tangentbord som jobbade precis så. Värsta skräpet jag varit med om. Sitta vid ett helt skrivbord dedikerat till en stationär dator och hålla på och böka med MOD+X för att få grundläggande funktionalitet till förmån för att spara någon centimeter skrivbordsyta, är ju helt absurt. Finns någonting som är snabbare, bekvämare och orsakar färre misstag än att hålla på med lager och diverse makron: Att bara trycka F1.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Håller med om att det är mer ergonomiskt och rent utsagt bättre i alla avseenden om man lär sig använda flera lager på ett vettigt sätt. Därtill kan man med ett programmerbart tangentbord få det att bete sig precis som man själv vill.

Jag har dock full förståelse för att en genomsnittlig datoranvändare inte vill behöva pyssla med lager, utan bara vill ha ett tangentbord där det står på knappen vad knappen gör. Min poäng var framförallt att de som kör med 60% eller mindre inte kör "utan F-knappar".

Skrivet av RaZman:

Satt ett antal år med ett kompakt tangentbord som jobbade precis så. Värsta skräpet jag varit med om. Sitta vid ett helt skrivbord dedikerat till en stationär dator och hålla på och böka med MOD+X för att få grundläggande funktionalitet till förmån för att spara någon centimeter skrivbordsyta, är ju helt absurt. Finns någonting som är snabbare, bekvämare och orsakar färre misstag än att hålla på med lager och diverse makron: Att bara trycka F1.

Ja oh ja, förstår helt och hållet att det inte är för alla, många är för lata för att orka lära sig någonting annat. Men har man ett skrivbordsjobb så tycker jag definitivt det är värt uppförsbacken i början. Är själv frälst av riktigt programerbara tangentbord med tumknappar, delat etc. Räddade mig från allvarliga axelproblem. Hålla inne J med höger och sedan få instant piltangenter på WASD är så gött. 😍 Dedikerade tangenter är trevligt såklart men det finns en gräns för hur många man kan ha och nå utan att sträcka och flytta arm/handleder för mycket. Då är lager en bra lösning och kan man t ex byta färg och enbart lysa upp tangenterna på lagret så har RGB faktiskt ett syfte för en gångs skull. Jobbar man med t ex med en mjukvara där det finns miljoner hotkeys, som i Intellij, kan man göra ett lager bara för det, trycka två tangenter istället för 3-4 och sträcka mellan shift, ctrl etc.

https://dygma.com/
https://ergodox-ez.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Satt ett antal år med ett kompakt tangentbord som jobbade precis så. Värsta skräpet jag varit med om. Sitta vid ett helt skrivbord dedikerat till en stationär dator och hålla på och böka med MOD+X för att få grundläggande funktionalitet till förmån för att spara någon centimeter skrivbordsyta, är ju helt absurt. Finns någonting som är snabbare, bekvämare och orsakar färre misstag än att hålla på med lager och diverse makron: Att bara trycka F1.

Det var inte för dig och det är fine. Jag kan själv inte gå tillbaka till ett fullstort tangentbord där jag måste göra lämna hemraden för att nå ex ESC eller F5, där CTRL sitter nere i hörnen, där CAPS LOCK faktiskt är CAPS LOCK istället för en användbar knapp (CTRL eller BACKSPACE, exempelvis). Som tung power user av mitt tangentbord vill jag kunna få det att bete sig precis som jag vill och jag vill även (med mina rätt små händer) kunna nå hela tangentbordet utan att gå längt från hemraden. Då är ett programmerbart tangentbord på 60% optimalt.

Smaken är som baken.

Skrivet av Baxtex:

Ja oh ja, förstår helt och hållet att det inte är för alla, många är för lata för att orka lära sig någonting annat. Men har man ett skrivbordsjobb så tycker jag definitivt det är värt uppförsbacken i början. Är själv frälst av riktigt programerbara tangentbord med tumknappar, delat etc. Räddade mig från allvarliga axelproblem. [...]

Det är inte nödvändigtvis lathet, utan snarare att en genomsnittlig användare inte ser något problem med ett helt vanligt tangentbord. Om inget problem upplevs finns ofta inget incitament att testa någonting annat.

För min del var en drivande faktor precis som för dig att undgå skador. Jag är utvecklare och sitter vid datorn en hel del, och behövde helt enkelt något mer ergonomiskt. Det blev delat, 60% och programmerbart.

Permalänk

Jag skulle klara mig utan piltangenterna och del tangenten så att de hade varit fullstora tangenter. Gör det är lättare att hitta nya keycaps om man vill byta men inte vill använda deras egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vilka spel använder F1-12, förutom kanske gamla versioner av Tibia? Är ju knappast ett bekymmer med FN, för det mesta. Speciellt inte om man bindar om den till någon annan plats än höger/vänter om space. Går då utmärkt att spela, programmera etc för min del. Visst, i en browser kan det vara smidigt.

WarCraft III och StarCraft II. Finns säkert fler spel också!

WC3 - välja heroes.
SC2 - flytta kameran snabbt så man slipper använda musen för att förflytta sig.

Intressant tangentbord iaf! Kan bli ett köp.

Glömde en grej
Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

betala sina räkningar sååååå mycket smidigare med räkningen i ena näven och knappa nuffror med den andra.

speciellt när OCR numret är typ en halv miljon tecken lång... eller iaf känns som det

Testa att använda telefonen nästa gång, bara att scanna OCR med kameran. 😉

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Testa att använda telefonen nästa gång, bara att scanna OCR med kameran. 😉

såååååå hur loggar jag in på telefonen med min bankdosa menar du?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

såååååå hur loggar jag in på telefonen med min bankdosa menar du?

Det vet jag inte, trodde bankID va ett måste att ha i vårt samhälle nuförtiden.
Edit: hos länsförsäkringar kan man logga in i mobilappen med säkerhetsdosan iallafall.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det vet jag inte, trodde bankID va ett måste att ha i vårt samhälle nuförtiden.
Edit: hos länsförsäkringar kan man logga in i mobilappen med säkerhetsdosan iallafall.

för att vara helt ärlig så har jag inte äns någon bankapp på telefonen...

ser inte riktigt poängen eftersom när jag är hemma och kan ansluta den till wifi kan jag lika gärna använda datorn som är ljusår bekvämare att använda tangentbordet på.

använder typ aldrig telefonen till annat än att ringa från eller lyssna på spotify eller mp3 på jobbet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

för att vara helt ärlig så har jag inte äns någon bankapp på telefonen...

ser inte riktigt poängen eftersom när jag är hemma och kan ansluta den till wifi kan jag lika gärna använda datorn som är ljusår bekvämare att använda tangentbordet på.

använder typ aldrig telefonen till annat än att ringa från eller lyssna på spotify eller mp3 på jobbet.

Alltså jag håller helt med om att numpad är överlägset för att skriva siffror. Men eftersom jag inte jobbar med det så va numpad bara till för räkningar.

Så om man väger in all yta jag får för musen till gaming(vilket jag gör dagligen) med ett litet tangentbord så känns det som en vinnande lösning för mig.