Rykte: Intels Arc "Alchemist"-lansering skjuts till mitten av sommaren

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intels Arc "Alchemist"-lansering skjuts till mitten av sommaren

Enligt uppgift blir Intels fyra Arc "Alchemist"-grafikkort tillgängliga i mitten av sommaren, men tidigare rapporterad prestandanivå ifrågasätts av uppgiftslämnaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mitten av sommaren är väderberoende, eller är det mitten av sommarmånaderna ni menar?😉

Permalänk
Medlem

Ja det var nog lite väl höga förväntningar innan. Förmodligen blir det mer mellanklass men i sann Intel-anda prissatta som om de vore toppkort. Jag hade själv rätt höga förväntningar innan, både vad gäller hög prestanda och lågt pris, men det realistiska är väl snarare att det blir motsatsen tyvärr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det var nog lite väl höga förväntningar innan. Förmodligen blir det mer mellanklass men i sann Intel-anda prissatta som om de vore toppkort. Jag hade själv rätt höga förväntningar innan, både vad gäller hög prestanda och lågt pris, men det realistiska är väl snarare att det blir motsatsen tyvärr.

Grafikkorten är klara sedan länge. Tror de tom tillverkats i en massa antal men det verkar som om drivrutinerna fortfarande inte är bra och att de håller på att filar på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var nog lite väl höga förväntningar innan. Förmodligen blir det mer mellanklass men i sann Intel-anda prissatta som om de vore toppkort. Jag hade själv rätt höga förväntningar innan, både vad gäller hög prestanda och lågt pris, men det realistiska är väl snarare att det blir motsatsen tyvärr.

Mja,
Intel kommer troligtvis inte använda samma taktik och prissättning på sina ARC som de gör för sina processorer.

Deras CPU'er har:

  • redan största delen av marknaden (80% ca),

  • ett enormt förtroendekapital hos sina kunder,

  • en etablerad plattform och system,

  • Dålig konkurrens,

Inget av ovan följer automatiskt över till deras GPU'er. Där möter de mycket högre konkurrens, har ingen del av marknaden, mycket lägre förtroendekapital, etc. etc.

Det skulle förvåna mig grovt om de väljer att sälja sina GPU'er till överpris direkt. De kommer troligtvis köra samma strategi som AMD gjorde i början av Ryzens livscykel; relativt hög prestanda till överkomligt pris.

Prishöjningerna kommer senare, när man etablerat den del man vill på marknadne.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det skulle förvåna mig grovt om de väljer att sälja sina GPU'er till överpris direkt. De kommer troligtvis köra samma strategi som AMD gjorde i början av Ryzens livscykel; relativt hög prestanda till överkomligt pris.

Prishöjningerna kommer senare, när man etablerat den del man vill på marknadne.

Jo, första generationen blir nog inte någon ekonomisk succé för Intel, utan de satsar antagligen bara på att ta sig in på marknaden med en godtagbar produkt. Förhoppningsvis kommer de inte köra too little too late-konceptet i framtiden, som AMD gjorde under kris-åren.

Permalänk
Medlem

Troligtvis blir första generationen Arc en besvikelse.
Men kan de göra tillräckligt stora förbättringar från generation till generation så kan de fortfarande bli ett bra alternativ om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Troligtvis blir första generationen Arc en besvikelse.
Men kan de göra tillräckligt stora förbättringar från generation till generation så kan de fortfarande bli ett bra alternativ om några år.

Precis, med alla dessa förseningar kommer de tvingas konkurrera med nästa gen Nvidia och AMD som kommer vara minst dubbelt så snabba.

Permalänk
Medlem

För lite, för sent, men till rätt pris så. Tror också att drivrutinerna är keff än så länge, för tusan Nvidias drivrutin är ju på nästan 800MB komprimerad det är såpass mycket kod att det slänger man inte ihop i en handvändning och framförallt inte buggfritt.

Esset i rockärmen är väl om dom håller fast vid open source för drivrutinen, då blir det bra i Linux och nu med Steam OS och allt så kan Windows ligga löst till framöver. Särskilt när det kommer kraftfulla ARM-chip då kanske Linux blir att föredra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vad är chanserna att founders-designen släpps i Sverige? Renderingarna är riktigt coola även om det ser oklart ut med hur kylningen är konstruerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mja,
Intel kommer troligtvis inte använda samma taktik och prissättning på sina ARC som de gör för sina processorer.

Deras CPU'er har:

  • redan största delen av marknaden (80% ca),

  • ett enormt förtroendekapital hos sina kunder,

  • en etablerad plattform och system,

  • Dålig konkurrens,

Inget av ovan följer automatiskt över till deras GPU'er. Där möter de mycket högre konkurrens, har ingen del av marknaden, mycket lägre förtroendekapital, etc. etc.

Det skulle förvåna mig grovt om de väljer att sälja sina GPU'er till överpris direkt. De kommer troligtvis köra samma strategi som AMD gjorde i början av Ryzens livscykel; relativt hög prestanda till överkomligt pris.

Prishöjningerna kommer senare, när man etablerat den del man vill på marknadne.

Kanske, men med en kundbas som köper allt bara det är ett Intel-klistermärke på så kommer aktieägarna bli sura om de sätter ett vettigt pris.

De flesta på Swecliockers är ju inte sånna men nog finns det en och annan "Jag köper bara X", och när man frågar dem varför så kokar det ner till gammal vana snarare än ett välinformerat beslut, och har tillräckligt många den mentaliteten så kan de ta bra betalt. Under en paroll typ "Intel GPU's run best with Intel CPU's", och vice versa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

För lite, för sent, men till rätt pris så. Tror också att drivrutinerna är keff än så länge, för tusan Nvidias drivrutin är ju på nästan 800MB komprimerad det är såpass mycket kod att det slänger man inte ihop i en handvändning och framförallt inte buggfritt.

Nu ska det ju tilläggas att det paketet täcker typ alla kortmodeller från GTX 900-serien och framåt... så det är sannolikt inte så mycket för en enskild modell. Däremot lär det vara ett hyfsat stort kontinuerligt jobb att hålla allt uppdaterat så att det funkar optimalt med alla varianter av OS-miljöer och speltitlar, och där ligger mitt stora tvivel kring att Intel mäktar med det oavsett att de talade sig varma för "Day 0 Drivers" under Arc-presentationen.

Permalänk
Medlem

Känns som det är ganska så fritt fram på marknaden just nu i det undre segmentet av grafikkort om man väljer att sätta korten på en rimlig prislapp.

Behöver själv inte massa prestanda.

Rimlig prestanda för pengarna, tyst och svalt så är jag såld.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Avstängd

Ja jag hoppas bara på att marknaden kyler ner förhållandevis snart.

Lillsyrran har börjat pyssla med Unreal Engine 5, som kärvar för att hon sitter på ett 1060 3GB.
Jag vill väldigt gärna ge bort mitt 2070 till henne, men skulle vilja få tag i något vassare för under 6000:- då.

Fast det vettigaste alternativet är kanske helt enkelt att bara leta tag i ett 1070 åt henne.
Frun vore dock inte glad på om jag bara köper ett grafikkort till syrran rakt av, det var kärvigt nog att försöka köpa en ny HDD för tusenlappen till henne. Så det vore schysst om jag kunde få en markant uppgradering för egen del.

Permalänk

Nu är det visserligen bara ett rykte men om lanseringen skjuts hela tiden så kommer Arc Alchemist lanseras samtidigt som Arc Battlemage, det går bra nu...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Nu är det visserligen bara ett rykte men om lanseringen skjuts hela tiden så kommer Arc Alchemist lanseras samtidigt som Arc Battlemage, det går bra nu...

Får väl göra som med Skylake och 10nm, lansera Intel HD++++ och invänta bättre tider...

Permalänk
Medlem

Snart lika bra att Intel Hoppar ARC HPC kort och går på version 2 istället.
Misstänker att prestandan inte helt är i linje vad de vill samt att drivrutiner kräver enormt med arbete.

Raja brukar lova högt men hålla tunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanske, men med en kundbas som köper allt bara det är ett Intel-klistermärke på så kommer aktieägarna bli sura om de sätter ett vettigt pris.

De flesta på Swecliockers är ju inte sånna men nog finns det en och annan "Jag köper bara X", och när man frågar dem varför så kokar det ner till gammal vana snarare än ett välinformerat beslut, och har tillräckligt många den mentaliteten så kan de ta bra betalt. Under en paroll typ "Intel GPU's run best with Intel CPU's", och vice versa.

Det är visserligen teoretiskt sant, problemet för Intel är just att denna typ av lojalitet inte brukar följa med till nya produkter på en marknad som företaget inte har tidigare erfarenhet av. Folk kommer troligtvis inte förknippa Intel GPU'er med samma saker som de gör deras CPU'er. Eller så ligger de tillräckligt nära varandra för att de ska ha tur.

Den som lever får se

Skulle vara smutt om Intel för en gångs skull kunde vara den som bidrar med bra valuta för pengarna istället för den dyraste snabbaste

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det börjar påminna om Bulldozer mer och mer. Vi får förbereda oss på ett praktfullt magplask. Hoppas bara att det motiverar Intel att höra bättre i nästa generation. Synd bara att de "stjäl" produktionskapacitet från TSMC som AMD eller Nvidia kunde använda. (Men jag misstänker att det är en del av Intels plan)

Permalänk
Medlem

Arc för laptopar har redan testats och drivrutinerna ser ut att lämna mycket att önska. Så även om Intel hade haft grafikkort på lager hade det varit dålig press att släppa ut dem på bred front redan nu. Vilket kanske också är anledningen till att de bara släppt ut Arc för en laptopmodell och bara i sydkorea än så länge. Produkten är inte redo.

Jag tycker mitten av sommaren låter som tidigt när det handlar om att få mjukvaran på plats. Är skeptisk till att det släppet kommer känns välpolerat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Arc för laptopar har redan testats och drivrutinerna ser ut att lämna mycket att önska. Så även om Intel hade haft grafikkort på lager hade det varit dålig press att släppa ut dem på bred front redan nu. Vilket kanske också är anledningen till att de bara släppt ut Arc för en laptopmodell och bara i sydkorea än så länge. Produkten är inte redo.

Jag tycker mitten av sommaren låter som tidigt när det handlar om att få mjukvaran på plats. Är skeptisk till att det släppet kommer känns välpolerat.

Naturligtvis kommer det inte att kännas välpolerat! (Och du kan lita på att Nvidia, och kanske också AMD, kommer att ha folk som explicit letar efter fel och brister för spridning i media.) Men deras drivrutiner måste vara tillräckligt stabila för att Intel skall kunna använda sina kopplingar till HP/Lenovo/Dell för att distribuera korten. De säljer gärna vidare Intels produkter, men allt missnöje med den färdiga datorn hamnar i deras knä, så drivrutinerna måste vara stabila, prestanda är sekundärt.
Det vore inte så konstigt faktiskt om Intels första generation grafikkort bara såldes i färdigbyggda datorer. Misstänker att de inte blir så konkurrenskraftiga om de prissätts med samma marginaler som AMD och Nvidia åtnjuter nu eller ens alls, så att "skänka" bort dem till de stora datortillverkarna kan i vilket fall som helst vara enda sättet att kunna få ut en vettig volym kort för att bereda marken för kommande grafikkortsgenerationer.
Vi får se. Intel behöver produkter som drar kiselyta för att kunna motivera nya litografiinvesteringar. Det är inte så troligt att de kan konkurrera ut TSMC som kontraktstillverkare, så GPUer är en rimlig produktkategori att försöka generera volym i, när mobilsatsningen misslyckades.

Permalänk
Medlem

Dyr usel och inget kort i lager är min gissning. Va lite hyped för ett år sen men det gick över.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran kommer säkert vara bra, men känner jag Intel rätt så kommer säkert mjukvaran vara usel och sabba allt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det börjar påminna om Bulldozer mer och mer. Vi får förbereda oss på ett praktfullt magplask. Hoppas bara att det motiverar Intel att höra bättre i nästa generation. Synd bara att de "stjäl" produktionskapacitet från TSMC som AMD eller Nvidia kunde använda. (Men jag misstänker att det är en del av Intels plan)

Bara titta på vem som ligger bakom Intels Arc-utveckling. Samma tjomme som hade ansvaret för Polaris hos AMD. Och detta verkar även bli med samma resultat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Well, den hade väl inte givit så mycket på Unibet, till att börja med ?!

Visa signatur