Permalänk
Inaktiv

Dell U2723QE lägre kontrast än lovat?

Hej,
Har en U2723QE som har IPS-Black och skriver kontrast på 2000:1 men jag uppnår bara ca 1400-1600:1 beroende på antal nits på skärmen.

Har kalibrerat den på 30,80,100,120,160,250,360 nits men inget ger 2000:1.

Dell har ju replacement på denna som garanti dvs dom skickar ut en ny skärm.
Är de värt att chansa? Jag har rev00 dvs första och vet när jag läst runt att de finns rev01 med.

Är det värt att kontakta Dell?

(Med kalibrering menar jag ställa in RGB och brightness samt kontrast på skärmen och sedan profilera den)

@laxpudding vad tror du?

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan kan aldrig utöka något. Du kan inte få lysdioderna att lysa starkare än vad de är kapabla till, du kan inte få färgomfånget större än vad skärmen är konstruerad för och du kan inte få svart att bli svartare än vad panelen kan släcka ned. Så alla förändringar resulterar i att man krymper omfång.

2000:1 är endast en siffra på ett papper. Verkligen är alltid annorlunda och som regel lägre. Du kommer få olika siffror om du flyttar runt mätaren över skärmens yta eftersom det inte är uniformt. ±15 procents variation räknas som väldigt bra. De flesta skärmar avviker mer.

Dessutom kommer kalibrering – där du kalibrerat skärmen – att som regel tappa 10–25 procent av kontrastförhållande eftersom man i den processen ser till att alla nyanser och färger är så rätt det kan bli. Ifall panelen får lysa max möjligt utan hänsyn till att det är de korrekta nyanserna eller färgerna kommer man som regel närmare någon form av papperssiffra.

Har du dessutom använt dig av profilering snarare än kalibrering kommer man tappa ännu mer kontrastförhållande redan i bildsignalen av exakt samma skäl.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Du kan kan aldrig utöka något. Du kan inte få lysdioderna att lysa starkare än vad de är kapabla till, du kan inte få färgomfånget större än vad skärmen är konstruerad för och du kan inte få svart att bli svartare än vad panelen kan släcka ned. Så alla förändringar resulterar i att man krymper omfång.

2000:1 är endast en siffra på ett papper. Verkligen är alltid annorlunda och som regel lägre. Du kommer få olika siffror om du flyttar runt mätaren över skärmens yta eftersom det inte är uniformt. ±15 procents variation räknas som väldigt bra. De flesta skärmar avviker mer.

Dessutom kommer kalibrering – där du kalibrerat skärmen – att som regel tappa 10–25 procent av kontrastförhållande eftersom man i den processen ser till att alla nyanser och färger är så rätt det kan bli. Ifall panelen får lysa max möjligt utan hänsyn till att det är de korrekta nyanserna eller färgerna kommer man som regel närmare någon form av papperssiffra.

Har du dessutom använt dig av profilering snarare än kalibrering kommer man tappa ännu mer kontrastförhållande redan i bildsignalen av exakt samma skäl.

Ska mäta uniformt imorgon men tror den ca på som Max 7% i lum när jag gjorde en 25% hopp gråskala på en 3x3 pattern över skärmen.

Hade den inställt på 160 nits. Arbetat oftast i 80,100 eller 160 nits absolut Max 200. Kan justera ljuset (miljön) där jag arbetar.

Återkommer med lite grafer och test imorgon.

Riktigt trevlig skärm är det iaf

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding

Här kan du se vad jag fick.
https://imgur.com/a/lomGmnb

Lite si sådär men är nog pga backbleed kan jag misstänka.