Snabbkoll: Upplåst eller modifierad mjukvara på telefonen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

* Synka klockan mot egen NTP server.

Hmm, varför?
Har du atomur eller en exakt GPS-mottagare till datorn hemma? Om inte så lär väl precisionen bli sämre än via nätet?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Går alldeles utmärkt, i alla fall på Android, utan root. Jag använder Cube ACR som automatiskt spelar in alla samtal.

Fungerar även den felfritt på dom senaste Android versionerna?
Vet att Google gjorde det hela svårare ju högre Android version man kör.
Så pass att man blev tvungen att roota.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm, varför?
Har du atomur eller en exakt GPS-mottagare till datorn hemma

Jepp.

Via en Raspberry mot en GPS/Gallelio/GLONASS-mottagare som är satt i stationärt läge(tror det är en uBlox modul i den).

Stått och tickat i över 7 år.

Det främsta anledningen är att använda egna prylar och inte hela tiden skicka data till andra servrar än dom jag styr över.

Sen att den pallar nanosekundsprecision är inte tokigt .

Hade velat ha utrustning ifrån Meinberger men fortfarande för dyrt för min smak och dom är bäst för dom som måste ha hög precision vid tappad kontakt med satelliterna. Hos mig finns ingen risk för sabotage mot antennen .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"2G" behövde jailbreak för att ens kunna användas i Sverige, då den endast såldes låst till AT&T i staterna och aldrig släpptes här. 3GS kunde spela in video, dock ej 3G.

Jo men så var det ju, det har du helt rätt i.
Såg att den 3G:n jag köpte senare 2008 kom upplåst också. Då var det kanske video på den som jag saknade.
Jag verkar ha passat på att shoppa när dollarn var låg.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Fungerar även den felfritt på dom senaste Android versionerna?
Vet att Google gjorde det hela svårare ju högre Android version man kör.
Så pass att man blev tvungen att roota.

Jag har Android 12 och där funkar det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag har Android 12 och där funkar det i alla fall

Intressant, tack för svaret!
Men är det som vanligt, d.v.s. man hör bägge två utan att behöva köra högtalartelefon och att det fungerar felfritt med öronsnäcka?

Är det tillverkarens originalmjukvara som driver telefonen?
Vilken modell på telefonen?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Intressant, tack för svaret!
Men är det som vanligt, d.v.s. man hör bägge två utan att behöva köra högtalartelefon och att det fungerar felfritt med öronsnäcka?

Är det tillverkarens originalmjukvara som driver telefonen?
Vilken modell på telefonen?

Det hörs bättre med högtalarfunktion men det hörs ändå. Vet inte om det funkar med öronsnäcka. Troligtvis inte med tanke på att det hörs bättre med högtalarfunktion.

Jag har en Samsung S10+ med senaste uppdatering av systemet. Standard.

Permalänk
Medlem

Kört med cyanogen och lineage på alla mina telefoner över åren. Skönt att slippa all bloatware och själv bestämma vad man vill ha för appar och tjänster i mobilen

Permalänk
Skrivet av medbor:

Lineage OS (hette för länge sedan Cyanogen mod) är nog vettigaste stället att börja. Finns många val att göra till exempel med eller utan googles tjänster (krävs för google play), med eller utan root (så man kan styra mer än vanliga telefoner tillåter), med eller utan dold root (vanligen Magisk, många appar kollar efter rootade telefoner för att de inte vill tillåta dem)

Det vanligaste är att man blåser allt när man installerar nytt operativsystem och man får installera om alla appar och sånt. Alla appar finns kanske inte heller längre (samsung/google har ofta custom kamera-appar som kan vara svåra att hitta, då får man istället använda andra/default appar till kameran)

Det vanligaste är att man kan installera senaste versionen av android på de flesta modeller med upplåst bootloader, men inte 100% garanti på varje modell

Ok, så hur går jag vidare för att ha den senaste androiden som man får om man köper en S22 på tex en S8?
Istället för Lineage OS, kan jag inte få tag i den senaste "Samsung brandad Android" till en S8? jag skulle hellre vilja en samsung brandad android (den senaste) som jag tex kan installera på en S8. För att jag ska kunna skippa alla sårbarheter i Android 7/8/9.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Ok, så hur går jag vidare för att ha den senaste androiden som man får om man köper en S22 på tex en S8?
Istället för Lineage OS, kan jag inte få tag i den senaste "Samsung brandad Android" till en S8? jag skulle hellre vilja en samsung brandad android (den senaste) som jag tex kan installera på en S8. För att jag ska kunna skippa alla sårbarheter i Android 7/8/9.

Samsung släpper ju inte nya versioner till S8, finns inga senare som passar, custom betyder något helt annat operativsystem från grunden som baseras på senaste android (men inte alls är specifikt för samsung).

Det finns säkert vissa saker man kan göra för att få det mer likt, men verkligen inte samma sak som samsung gör själva

Permalänk
Skrivet av medbor:

Samsung släpper ju inte nya versioner till S8, finns inga senare som passar, custom betyder något helt annat operativsystem från grunden som baseras på senaste android (men inte alls är specifikt för samsung).

Det finns säkert vissa saker man kan göra för att få det mer likt, men verkligen inte samma sak som samsung gör själva

Så det enda sättet att få en nyare Android än det som Samsung erbjuder är att lära sig att installera lineageos?

Isf, har du någon todo list för att installera den? Någon guide? Tacksam!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Så det enda sättet att få en nyare Android än det som Samsung erbjuder är att lära sig att installera lineageos?

Isf, har du någon todo list för att installera den? Någon guide? Tacksam!

Jag har tyvärr dålig koll uppenbarligen... finns inte officiellt stöd för just S8, men det går ändå om man vill:
https://forum.xda-developers.com/t/lineageos-19-1-android-12l...

Step by step:

https://www.getdroidtips.com/android-12-galaxy-s8-plus/

Permalänk
Medlem

LineageOS 18.1 på min sony experia. rootad med magisk så jag kan köra adaway och elliminera all reklam i alla appar samt på webben.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.