Vita Huset vill lösa energibehov med fusionsenergi innan år 2030

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Meh! Robotar på Mars är ju skithäftigt!

/kränkt 32-årig man

Det är ganska häftigt, säger inte annat

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är lika slugt som Tysklands energipolitik. Lägga ner kärnkraft för att elda mer gas och kol istället som baskraft.

Skrivet av Casgar:

Finns inte så många Gen IV i komersiell drift i dagsläget, men teoretiskt så har jag för mig att man kan utnyttja bränslet mer än 100 gånger effektivare, vilket resulterar i att restprodukterna "bara" är radioaktiva i några hundra år istället för tusentals.

Vet inte hur det är i andra länder, men i Sverige så har inte ens vårat kärnavfall hamnat på slutlager än. Allt avfall som producerats sedan våra kärnreaktorer startades på 70-talet mellanlagras i bassänger i Oskarshamn för tillfället.

Skrivet av mpat:

Nja.

Fissionsreaktorer bygger på att man får en kärna av en fossil isotop att träffas av en neutron, vilket då med hög sannolikhet klyvs, producerar en massa energi samt två mindre atomkärnor. Energin i våra reaktorer bildas genom att man klyver två isotoper - Uran-235 (U-235) och Plutonium-239 (Pu-239). Ursprungligen laddar man dem med uran som är c:a 3% U-235 och resten U-238. Detta gör att en del av neutronerna inte träffar en atom U-235 utan en U-238. Denna blir då U-239, vilket sönderfaller (via Neptunium-239) till Pu-239. Om denna atom nu träffas av ytterligare en neutron, kan den klyvas och producera energi.

När bränslet är ”förbrukat”, dvs inte finns så mycket U-235 kvar, kan man ta ut det och upparbeta det för att ladda en reaktor med det igen. Då kan man ladda reaktorn med Pu-239. Detta är lite kontroversiellt, men vi gör det idag. Om du vill kalla Pu-239 för spill så OK, det kan man köra reaktorn på. Det är dock inte nytt med 4e generationen.

Avfallet är mestadels de där två mindre atomkärnorna som bildades i fissionsreaktionen. Dessa kommer i allmänhet att ha alldeles för många neutroner i förhållande till protoner, vilket gör dem instabila. En del av dem - mestadels de s.k. aktiniderna - har en lång halveringstid, vilket gör att de måste lagras väldigt länge för att bli ofarliga.

Det finns en del högtflygande teorier om att man skall kunna producera klyvbara isotoper för annat än Uran och Plutonium (breed-reaktorer), men det är inget vi har planer på att bygga nu. Poängen med 4e generationen är mest att vattnet skall kunna cirkulera utan att man har ström till pumparna.

Skrivet av ingenjören:

Nja jag håller inte riktigt med dig här även om det också stämmer. Den stora fördelen är att halveringstiden på avfallet går från 100 000 år till några 100 år. Man kan ju läsa lite mer här
"De snabba reaktorerna erbjuder möjligheten att ”bränna” aktinider för att än mer minska högaktivt avfall och för att de kan få fram mer bränsle än vad de förbrukar. Dessa system lovar betydande framsteg kring uthållighet, säkerhet och tillförlitlighet, ekonomi, förhindrande av teknikspridning och arbetsskydd. "

Ibland slår verkligheten till en som en riktigt präktig höger från Mike Tyson.

Förövrigt är det en fröjd för en som ställer ignoranta eller rent av korkade frågor att få se sånna intressanta och välformulerade svar och fortsatta diskussioner av människor som har betydligt mer koll än en själv. Tack!

Jag hoppas att dom lyckas återanvända gammalt avfall så vi kan få bort det mycket snabbare. Och mer effektiv energi som bonus på det.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Kärnkraft är säker!
Det är den säkraste och miljövänligaste energikällan vi har.

https://www.visualcapitalist.com/worlds-safest-source-energy/

Energy Source Deaths per 1,000 TWh % of Global Primary Energy Supply (2015) Coal 100,000 28.1% Oil 36,000 31.7% Natural Gas 4,000 21.6% Hydro 1,400 2.5% Solar 440* <1% Wind 150 <1% Nuclear 90 4.9%

Dötsfall per producerad TW/timme är lägst av alla energikällor.

Du kanske inte läste mitt inlägg, men jag kan skriva igen.

Om du skulle göra statistik över asteroid nedslag så skulle du få typ 0 dödsfall. Jag tvivlar på att någon människa genom historien någonsin dött av asterioid nedslag. Då skulle du vilja använda den statistiken för att lägga ned asteroid bevakningen, eller hur? Men det vore inte alls smart. När (inte om, utan när) det kommer nedslag igen av en stor asteroid, typ ett par km, så kommer mänskligheten utplånas. Är det inte värt att lägga ett par mdkr varje år för att minska den risken?

Det folk inte fattar, är att man inte kan använda statistik för att utvärdera faror. Det har aldrig hänt att asteroider dödat folk. Men en sådan fara kan man inte nonchalera.

- Ja, mitt hus har aldrig brunnit ned, och inte heller mina grannars, alltså behöver jag inget skydd mot bränder.
Det är ganska korkat att resonera utifrån statisitk.

Kärnkraft har dödat massa människor. Det är långsamma skador, som cancer, som inte syns omedelbart. Tjernobyl, Fukushima, Three mile island, etc. Det har varit flera olyckor. Och det var på håret att hela östeuropa blev helt obeboeligt under flera 1000 år. Det har aldrig hänt, så den risken är noll, eh? Nej. Lär dig lite om risker, och hur man beräknar risker. Då kommer du förstå att statistik inte är så vettigt att utgå ifrån. Det är kortsiktigt att tänka så. "Det har aldrig hänt att X inträffat, alltså är risken noll". Risk är inte samma sak som sannolikhet. Om sannolikheten är mycket liten för att mänskligheten blir utplånad pga asterioid så kan risken ändå vara stor. Eftersom utfallet är så enormt stort. Dvs, risk = sannolikhet x skada. Om skadan är enorm, så är risken stor.

Folk här förstår inte risk eller statisitk, eller när man ska använda den ena men inte den andra.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Bara det faktum att du hänvisar till Tjernobyl som argument mot kärnkraft visar hur dålig koll du har på kärnkraftsteknik. Jag är verkligen ingen expert själv men så vitt jag vet så är i princip alla reaktorer i västvärlden av en helt annan typ än den i Tjernobyl?

Du läste inte hela mitt inlägg, men jag pratar även om Fukushima, Three mile island och annat. Där folk har dött. Läs mitt inlägg igen.

Bara för att sannolikheten för något är låg, så betyder det inte att risken är noll.
Risk = sannolikhet x skada
Om asteroidnedslag har låg sannolikhet, men skadan är stor (utplåna mänskligheten och allt liv) så blir risken stor. Alltså kan man inte ignorera asteroider. Det är samma sak med kärnkraft. Om hela östeuropa blir obeboeligt under 1000 tals år, så är risken stor. Även om sannolikheten är låg.

När vindkraft verk går sönder, så kanske någon dör. Så risken är låg. När kärnkraft strular, så blir hela östeuropa obebeoligt under 1000 tals år, så risken är enormt stor.

Lär dig lite om risk. Blanda inte ihop det med sannolikheter. Ditt inlägg är ju bara okunnigt.

Permalänk
Skrivet av Mammabrada:

Du läste inte hela mitt inlägg, men jag pratar även om Fukushima, Three mile island och annat. Där folk har dött. Läs mitt inlägg igen.

Bara för att sannolikheten för något är låg, så betyder det inte att risken är noll.
Om asteroidnedslag har låg sannolikhet, men skadan är stor (utplåna mänskligheten och allt liv) så blir risken stor. Alltså kan man inte ignorera asteroider. Det är samma sak med kärnkraft. Om hela östeuropa blir obeboeligt under 1000 tals år, så är risken stor. Även om sannolikheten är låg.

När vindkraft verk går sönder, så kanske någon dör. Så risken är låg. När kärnkraft strular, så blir hela östeuropa obebeoligt under 1000 tals år, så risken är enormt stor.

Lär dig lite om risk. Blanda inte ihop det med sannolikheter. Ditt inlägg är ju bara okunnigt.

Menar du på allvar med det att kärnkraft skulle vara farligare än fossil förbränning? Kan garantera dig att förbränning av fossila bränslen dödar fler än vad kärnkraft hade gjort om vi helt hade ersatt fossil förbränning med kärnkraft. Man kan aldrig eliminera risk helt. Skillnaden är bara att med fossil förbränning så dör de flesta långsamt eller lever kortare och man bryr sig därför mindre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Du faller in i samma kategori tyvärr... extremt många missar hur mycket och farligt material som används för samma mängd energi och hur mycket människor som dör av framställning, giftiga kemikalier, byggnationen, etc.

Visst är kärnkraft också farligt, men inte på samma nivå som sol och vind om man räknar med allt, i alla fall om man ska se till alla de jämförelser som länkats i den andra tråden (tråden om gröna energikällor)

Det finns brister och risker med allt, men inte så farligt som du försöker få det att låta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Du argumenterar utifrån en serie vid namn Chernobyl/Tjernobyl, vilket är en dramatisering av hela händelsen till Tjernobylolyckan. Fukushima nämner du också, utan ett utredande djup till varför den här olyckan kunde hända.

Båda de där två händelserna var fullt möjliga att undvika. Men de kom att låtas ske, för strukturen inom samhället saknade ett normalt folkvett. Kärnkraft är/kan bli farligt i de avseenden då människan groteskt missköter eller missbrukar den. När det kommer till kärnkraften så behöver det råda en öppenhet och en saklig professionalism för att det ska vara säkert.

Du kan ju inte operera en patient, lämna rummet snabbt för att du blir kissnödig, och sedan strunta i alla premisser vad gäller renlighet innan du fortsätter med operationen. Varenda bacill går inte att utrota och undvika inför operationen. Men det görs vad man kan för att minimera dessa banditer, som kan leda till ganska grava komplikationer för patienten.

Vi behärskar och har tekniken, tycker jag, till att driva kärnkraftverk säkert. Men vi får inte låta denna process störas av det politiska klimatet, låta vinsterna gå före underhållet och annat ego m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mammabrada:

Och det var på håret att hela östeuropa blev helt obeboeligt under flera 1000 år.

Källa? Det låter inte sannolikt på något plan. Chernobyl gick redan åt helvete långt över vad som var rimligt pga reaktorns design och ren inkompetens / galenskap med att stänga av säkerhetssystemen och köra experiment.

Visa signatur

Asus B550M-Plus / Ryzen 5800X / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + HDDs / Corsair RM650x / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Källa? Det låter inte sannolikt på något plan. Chernobyl gick redan åt helvete långt över vad som var rimligt pga reaktorns design och ren inkompetens / galenskap med att stänga av säkerhetssystemen och köra experiment.

Det är det gamla om att härden hade kunnat förånga miljontals liter vatten som fanns under härden, det hade kunnat sprida det radioaktiva hundratals längre avstånd än det som hände. Inte så sannolikt att det skulle hända redan där, och ännu mindre på en modern design

Jag menar Tjernobyl hade ju inte ens en inneslutning... så mycket mer säkerhetssystem i dagens reaktorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Hur många dog av olyckan på TMI? Noll personer
Hur många dog av strålningsrelaterade orsaker i Fukushima? Noll personer, däremot runt 20 000 (?) av tsunamin i hela Japan. En person har jag för mig dog inne på verket då han fick ett nedfallande objekt på sig under jordbävningen.

Och ja det finns en risk med kärnkraft. En mycket noga beräknad risk. Risken att vi ska få ett utsläpp till tredje man på ett kärnkraftverk i Sverige är liten. Otroligt liten, efter alla moderniseringar. Notera att Fukushima inte hade FILTRA/PMR

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Det sa man om att landa på månen också 😁

Fusionskraft är inte som en månlandning. Att landa något dussin personer på månen för en utflykt några dagar var, kosta vad det vill, är ett "proof of concept" i bästa fall. En uppvisning av det yttersta som är möjligt inom ramarna för modern teknik.

Vi är där redan idag för fusionskraft, det är möjligt att genomföra fusionsreaktioner i olika sorters labb. Problemet är att det kostar mer energi än man får ut. Det är inte tillräckligt effektivt. Precis som Apollo-projektet aldrig var "effektivt".

Fusionskraft som man faktiskt kan få ut mer energi ifrån än man stoppar in är, om man ska använda en rymdanalogi, lite som om Kennedy hade lovat att USA skulle starta en självförsörjande Marskoloni på 10 år i början på 60-talet.

Permalänk
Medlem

För att citera Austin Powers: Well I want a toilet made out of solid gold but it just isn't in the cards, is it?

Permalänk
Medlem

Precis som med kvantdatorer så är teknologin alltid 10 år bort

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |