Permalänk
Medlem

Det stämmer nog.
Själv har jag +11,2% uppgång overall, samtidigt har jag -40% något år.
9,2%+ i år

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Det är väldigt många som säger att man ska investera i stabila och bra företag. Men har ni några exempel på vilka dessa företag är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Det är väldigt många som säger att man ska investera i stabila och bra företag. Men har ni några exempel på vilka dessa företag är?

Apple är plus 35% på mindre en ett år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Det är väldigt många som säger att man ska investera i stabila och bra företag. Men har ni några exempel på vilka dessa företag är?

Finns väl som alltid lite olika beskrivningar och idéer. Men tänk till exempel Apple och Microsoft, de har en stabil vinst och omsättningstillväxt år efter år och uppenbart bra produkter där en alltmer större population kommer behöva ha deras produkter.

Sedan har du tillväxtbolag, det skulle väl till exempel kunna vara Evolution gaming. Ett mindre bolag men med en extremt starkt produkt och bra vinsttillväxt i både omsättning och vinst, kvartal efter kvartal.

Sedan har du förhoppningsbolag där det bara kastas in pengar i ett bolag som inte tjänar några pengar men i hopp om att de ska hitta en banbrytande produkt. Det är dessa bolag som de flesta fastnar i med extrema risker.

Jämför alltså ett bolag som Microsoft med ett förhoppningsbolag utan vinst eller fungerande produkt i dagsläget så märker du skillnaden vad ett stabilt bolag är kontra motsatsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Apple är plus 35% på mindre en ett år.

Skrivet av plajton:

Finns väl som alltid lite olika beskrivningar och idéer. Men tänk till exempel Apple och Microsoft, de har en stabil vinst och omsättningstillväxt år efter år och uppenbart bra produkter där en alltmer större population kommer behöva ha deras produkter.

Sedan har du tillväxtbolag, det skulle väl till exempel kunna vara Evolution gaming. Ett mindre bolag men med en extremt starkt produkt och bra vinsttillväxt i både omsättning och vinst, kvartal efter kvartal.

Sedan har du förhoppningsbolag där det bara kastas in pengar i ett bolag som inte tjänar några pengar men i hopp om att de ska hitta en banbrytande produkt. Det är dessa bolag som de flesta fastnar i med extrema risker.

Jämför alltså ett bolag som Microsoft med ett förhoppningsbolag utan vinst eller fungerande produkt i dagsläget så märker du skillnaden vad ett stabilt bolag är kontra motsatsen

Finns det dock inte en risk att de är rejält övervärderade med tanke på att de ökat med minst 3-400 procent de senaste 4-5 åren? Frågan man måste ställa sig är vad som är organisk tillväxt och vad som är en rimlig värdering när dammet har lagt sig. Det är där det blir svårare.

Tack. Har koll på det mesta av det där var bara lite nyfiken på vilka bolag folk faktiskt investerar i när de lägger en sådan kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Finns det dock inte en risk att de är rejält övervärderade med tanke på att de ökat med minst 3-400 procent de senaste 4-5 åren? Frågan man måste ställa sig är vad som är organisk tillväxt och vad som är en rimlig värdering när dammet har lagt sig. Det är där det blir svårare.

Tack. Har koll på det mesta av det där var bara lite nyfiken på vilka bolag folk faktiskt investerar i när de lägger en sådan kommentar.

Medelvärdet för Apple senaste 12.5 åren är ett P/S på 3.73, det ligger just nu på 7.32. Så du har väl en nedsida på kring 50% om den ska tillbaka till snittet (reversion to the mean).

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Det är väldigt många som säger att man ska investera i stabila och bra företag. Men har ni några exempel på vilka dessa företag är?

https://samuelssonsrapport.se/stabila-aktier/

här har du en bra sammanfattning av stabila bra bolag med utdelning osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Det är väldigt många som säger att man ska investera i stabila och bra företag. Men har ni några exempel på vilka dessa företag är?

Köpa etablerade investmentbolag när de är på rabatt (http://ibindex.se/ibi/#/index)
Krydda med ett par utdelningsbolag och något spännande tillväxtbolag?.

Också vettigt att ha utländska aktier för riskspridning, tycker det görs bäst med en passiv globalfond.

Permalänk
Medlem

Stålbolag
Uranbolag
Guld / Silver bolag

Är vad jag tror på inom överskådlig tid.

Techbolag håller jag mig undan just nu, förutom ett.
Intel, det har gått rejält trögt senaste åren (jämfört med sektorkollegor), men jag tror på Intel just för att det är Amerikanskt och jag är övertygad om att det kommer ske stora investeringar på inhemsk halvledarproduktion i USA.

Permalänk
Medlem

@Songless
Investmenbolag är naturligt diversifierade så de brukar vara rätt stabila, t.ex. Investor.

Annars kan det vara en idé att kolla efter bolag där man främst väntar sig avkastning i form av utdelning. Banker som Handelsbanken, bostadsbolag som Castellum, stora etablerade industribolag som ABB. Råvaror nämndes ovan, vilket nog också har bra exempel även om jag inte är insatt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Kollar igenom telefonen som jag brukar innan jag börja sova och ser man det här... Kul när Avanzas app buggar 😅

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kollar igenom telefonen som jag brukar innan jag börja sova och ser man det här... Kul när Avanzas app buggar 😅
https://djsimg.org/oJjxF.jpeg

Säker på att appen buggar då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

När det kraschar så måste man ha lite torrt krut. Det kommer inte vara vackert. Men den enes död är den andres bröd. Vill fynda en etta eller två till ungarna. Men det måste följa en stor arbetslöshet innan. Då bolånen och hyran är det sista man slutar betala. Konsumtionen dyker ned i källaren och folk sägs upp. Man kan säga att om staten inte hade gått in i Med korttidspermision och andra lättnader under Corona. Så hade vi haft en korrigering. Nu kommer notan och alla betalar den pga inflationen.

Stefan Ingves flaggar för 10 räntehöjningar. Då hamnar vi på 2,5% styrränta. Kanske runt 3,5 - 4% bolåneränta. Ännu mer om marknadsräntorna ökar snabbt. Det borde rimligtvis komma att påverka både börsen och bostadsmarknaden om så sker.

"Att sitta med ”armarna i kors” är inget alternativ. Det säger riksbankschefen Stefan Ingves i en stor intervju. I ett val mellan konjunkturen och inflationsmålet är det det senare som gäller. Även om det slår stenhårt – ”rakt in i plånboken” på de högt skuldsatta svenskarna."

https://www.di.se/analys/ingves-tio-rantehojningar-ar-realist...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Delerium:

Stefan Ingves flaggar för 10 räntehöjningar. Då hamnar vi på 2,5% styrränta. Kanske runt 3,5 - 4% bolåneränta. Ännu mer om marknadsräntorna ökar snabbt. Det borde rimligtvis komma att påverka både börsen och bostadsmarknaden om så sker.

"Att sitta med ”armarna i kors” är inget alternativ. Det säger riksbankschefen Stefan Ingves i en stor intervju. I ett val mellan konjunkturen och inflationsmålet är det det senare som gäller. Även om det slår stenhårt – ”rakt in i plånboken” på de högt skuldsatta svenskarna."

https://www.di.se/analys/ingves-tio-rantehojningar-ar-realist...

Precis.. i takt med räntehöjningar så kommer priset på bostäder påverka marknaden. Men alla blir påverkade. Det gäller att kunna nyttja den där årslönen (torrt krut) som handpenning när det kraschar. De som inte har marginaler och är överbelånade blir ju de som blir slaktade först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Stefan Ingves flaggar för 10 räntehöjningar. Då hamnar vi på 2,5% styrränta. Kanske runt 3,5 - 4% bolåneränta. Ännu mer om marknadsräntorna ökar snabbt. Det borde rimligtvis komma att påverka både börsen och bostadsmarknaden om så sker.

"Att sitta med ”armarna i kors” är inget alternativ. Det säger riksbankschefen Stefan Ingves i en stor intervju. I ett val mellan konjunkturen och inflationsmålet är det det senare som gäller. Även om det slår stenhårt – ”rakt in i plånboken” på de högt skuldsatta svenskarna."

https://www.di.se/analys/ingves-tio-rantehojningar-ar-realist...

Vart står det att Ingves flaggar för TIO höjningar? Och över hur lång tid då? Över 10 år? Inte så farligt. Över 3 år? Rätt illa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

De senaste tio åren har Ingves&Co blundat för allt som tytt på inflation och tom bytt mått för att slippa se den. Nu skall man plötsligt börja höja räntan när inflationen till största delen beror på faktorer som han inte kan påverka?

Visst, en räntehöjning kommer i teorin göra kronan starkare relativt andra valutor men det gäller ju bara om andra länder inte höjer sin ränta i motsvarande grad...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vart står det att Ingves flaggar för TIO höjningar? Och över hur lång tid då? Över 10 år? Inte så farligt. Över 3 år? Rätt illa.

Terminerna indikerar nästan tio höjningar fram till årsskiftet 2023/2024. På en fråga om det är realistiskt givet räntekänsligheten svarar Ingves ”det ska nog fungera”.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/stefan-ingves-tio-ranteh...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Säker på att appen buggar då?

Är fixat nu, dock fortfarande ett rejält hack på grafen

Dold text
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

De senaste tio åren har Ingves&Co blundat för allt som tytt på inflation och tom bytt mått för att slippa se den. Nu skall man plötsligt börja höja räntan när inflationen till största delen beror på faktorer som han inte kan påverka?

Visst, en räntehöjning kommer i teorin göra kronan starkare relativt andra valutor men det gäller ju bara om andra länder inte höjer sin ränta i motsvarande grad...

Man börjar se mönstret här. De pengar man pumpat ut under pandemin måste betalas på något sätt. Receptet är inflation. Det som är farligt nu tror jag att sitta på cash. Med en inflation på 6 procent så äter den köpkraften som heter duga. Blir och köpa PS5or för pengarna och hodl, då priset på dessa är opåverkade och lär inte sänkas under de följande åren. Tänk att du betalar 5990kr för PS5 sen den kom. Skulle inte bli förvånad om Sony inte blir tvungen att göra en justering nästa år, säg 6290 för att kompensera.

Permalänk
Medlem

Här är en dipp att beakta:

Lite historik:

Den bilden är ovanlig och bör hanteras med förnuft!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Inte jag heller, det motsvarar enorm förvänting och allt annat än fullständig succé under flera år lär leda till att det blir en dålig investering. Tycker det är bra att på allvar börja fundera på om det är värt det redan vid 20-30.

Det var många månader sedan många tillväxtbolag hade p/e 100. Idag är p/e värdet halverat.

Skrivet av sAAb:

Här är en dipp att beakta:
https://i.imgur.com/8U2fEJ4.png

Lite historik:
https://i.imgur.com/Hkfp8j3.png

Den bilden är ovanlig och bör hanteras med förnuft!

Om du tror att Netlix är det enda företag i år som fått så kraftiga dippar så är du nog förmodligen ny på marknaden. Bara i år en hel del fått sitt värde halverat t om.

Skrivet av anon333222:

Man börjar se mönstret här. De pengar man pumpat ut under pandemin måste betalas på något sätt. Receptet är inflation. Det som är farligt nu tror jag att sitta på cash. Med en inflation på 6 procent så äter den köpkraften som heter duga. Blir och köpa PS5or för pengarna och hodl, då priset på dessa är opåverkade och lär inte sänkas under de följande åren. Tänk att du betalar 5990kr för PS5 sen den kom. Skulle inte bli förvånad om Sony inte blir tvungen att göra en justering nästa år, säg 6290 för att kompensera.

Nej det är inte farligt att sitta på cash. Cash måste man ha vid sidan om. De som sitter 100% in på börsen är förlåt dumskallar. Även börsen kan fortsätta ned och minska värdet iallafall så länge inflationen går upp.

Permalänk
Medlem

Riskbank och Ingvestering.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om du tror att Netlix är det enda företag i år som fått så kraftiga dippar så är du nog förmodligen ny på marknaden. Bara i år en hel del fått sitt värde halverat t om.

Finns det inte ett samband mellan marknadsvärdet och nivån på dippen så att större företag oftare har relativt lägre dippar och att företag med lägre marknadsvärde oftare har större?

Netflix ligger på 77:e plats i https://companiesmarketcap.com/ och mitt intryck var att det här var stort, men finns det större bland top 100 så vore det spännande att se vilka.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Nej det är inte farligt att sitta på cash. Cash måste man ha vid sidan om. De som sitter 100% in på börsen är förlåt dumskallar. Även börsen kan fortsätta ned och minska värdet iallafall så länge inflationen går upp.

Jag kör 90% investerat och 10% i cash. 100% -fullinvesterad har aldrig varit något för mig. Man vill ha manöverutrymme och det är ju asdrygt att behöva sälja av för att man är tvungen. Problematiken med att sitta 100% i cash som jag gjorde 2012-2018 har ju gjort att jag har tappat x-antal miljoner i värdestegring och då utan nämnvärd inflation.

Jag fortsätter köpa och det spelar ingen roll om värdet på de investerade tillgångarna går mot noll.. jag kommer överleva.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är svårast är att hitta rätt läge att gå in med sitt torra krut och faktiskt göra slag i saken. Liksom många andra har jag en viss del cash avsett att placeras när det blir ett bra tillfälle, men vare sig under coronadippen eller krigsutbrottet köpte jag nämnvärt mer papper än vanligt. Visst fick man fler aktier för pengarna men investerat belopp per månad har varit ungefär som normalt. När jag tittar tillbaka börjar jag fråga mig själv när det rätta läget egentligen ska behaga infinna sig, om inte tidigare tillfällen varit goda nog.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej det är inte farligt att sitta på cash. Cash måste man ha vid sidan om. De som sitter 100% in på börsen är förlåt dumskallar. Även börsen kan fortsätta ned och minska värdet iallafall så länge inflationen går upp.

Menar du att man "måste" ha cash vid sidan om som en buffert ifall något oförutsett händer i ens liv? Eller menar du att folk som konstant har sitt kapital investerat och inte försöker timea marknaden är dumskallar? Hade varit roligt att höra hur du resonerar isf.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det var många månader sedan många tillväxtbolag hade p/e 100. Idag är p/e värdet halverat.

Vilket fortfarande blir ungefär det dubbla där jag sätter min gräns för att det är för mycket

Skrivet av MadMantiz:

Det jag tycker är svårast är att hitta rätt läge att gå in med sitt torra krut och faktiskt göra slag i saken. Liksom många andra har jag en viss del cash avsett att placeras när det blir ett bra tillfälle, men vare sig under coronadippen eller krigsutbrottet köpte jag nämnvärt mer papper än vanligt. Visst fick man fler aktier för pengarna men investerat belopp per månad har varit ungefär som normalt. När jag tittar tillbaka börjar jag fråga mig själv när det rätta läget egentligen ska behaga infinna sig, om inte tidigare tillfällen varit goda nog.

Något som jag försökt trycka på min far, som har en tendens att försöka att maximera sin vinst från olika rörelser, är att acceptera att man aldrig kommer kunna göra det och istället nöja sig med de man kan göra som är "bra nog", även om "bra nog" här blir väldigt svårdefinierat

Med lite tur så hamnar man också nära botten (eller toppen om man säljer), vilket jag lyckades med med ett par rea-köp jag gjorde under coviddippen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tror många sitter på för stora cash-buffertar faktiskt, om man är normalt försäkrad. Blir man arbetslös borde man klara sig på a-kassan, i värsta fall får man väl sälja av sina värdepapper för att överleva. Räcker med 10000-20000 i lättåtkomliga kontanter i nästan alla livssituationer, för ev. bilreparationer, vitvaror, mindre projekt. Större projekt på hus o.s.v. är oftast inte helt oförutsedda vilket gör att man kan planera för dessa på bättre sätt än att ha en för stor buffert för att en dag kunna finansiera dem.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Menar du att man "måste" ha cash vid sidan om som en buffert ifall något oförutsett händer i ens liv? Eller menar du att folk som konstant har sitt kapital investerat och inte försöker timea marknaden är dumskallar? Hade varit roligt att höra hur du resonerar isf.

Ja eller en pensionär som har en fond/aktieportfölj och lever på ca 4% av innehavet, låter bökigt att sälja mer än man behöver för att invänta en kommande börskrasch i ett sådant scenario?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Stefan Ingves flaggar för 10 räntehöjningar. Då hamnar vi på 2,5% styrränta. Kanske runt 3,5 - 4% bolåneränta. Ännu mer om marknadsräntorna ökar snabbt. Det borde rimligtvis komma att påverka både börsen och bostadsmarknaden om så sker.

"Att sitta med ”armarna i kors” är inget alternativ. Det säger riksbankschefen Stefan Ingves i en stor intervju. I ett val mellan konjunkturen och inflationsmålet är det det senare som gäller. Även om det slår stenhårt – ”rakt in i plånboken” på de högt skuldsatta svenskarna."

https://www.di.se/analys/ingves-tio-rantehojningar-ar-realist...

Höjda räntor slår även på ISK-skatten:
https://www.affarsvarlden.se/artikel/skatten-pa-isk-kan-fordu...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital