IKEA planerar ny gateway för smarta hem

Permalänk
Melding Plague

IKEA planerar ny gateway för smarta hem

IKEA:s Trådfri ska efter nästan tio år ersättas av Dirigera, vars mer moderna design är både tunnare och smartare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi kommer nog få se nya gateways från alla stora tillverkare iår, om Matter ska släppas till hösten.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Vi kommer nog få se nya gateways från alla stora tillverkare iår, om Matter ska släppas till hösten.

Tydligen ska de flesta gateways med Zigbee 3.0 kunna uppdateras med mjukvara för Matter, även om hårdvaran är ett par generation gammal.
Däremot vill ju de flesta företag sälja ny hårdvara, så du har nog rätt.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Deras nuvarande gateway fungerar tyvärr inte bra. Den glömmer bort lampor, tappar kontakten, går inte lägga till lampor ibland osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Tydligen ska de flesta gateways med Zigbee 3.0 kunna uppdateras med mjukvara för Matter, även om hårdvaran är ett par generation gammal.
Däremot vill ju de flesta företag sälja ny hårdvara, så du har nog rätt.

Jo, det fina är dock att du bara behöver en (1) Thread Boarder Router. Matter är inte inlåst på nån specifik "hub".

Permalänk
Musikälskare

Undrar om Phillips Hue kör en uppdaterad version på sin, det låter som det vankas det här i tråden. Har precis köpt ett helt system från dom här hemma... I bästa fall får man uppdatera hubben och i värsta köpa ny kanske

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Om man integrerade funktionerna i "vanliga" routrar vore det betydligt mer värt, en verklig förbättring genom att lägga till funktionalitet i stället för att bara försöka marknadsföra sämre alternativ till nätverkskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även om jag älskar prylar från Ikea kommer jag aldrig mer köpa deras smarta prylar. Man inbillar sig att det kommer fungera och visst gör det ett tag tills det strular, allt för ofta. Det finns bättre grejer till bättre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man integrerade funktionerna i "vanliga" routrar vore det betydligt mer värt, en verklig förbättring genom att lägga till funktionalitet i stället för att bara försöka marknadsföra sämre alternativ till nätverkskabel.

Jobbade för ett företag som gjorde det, funkade jättebra.
Dessutom fanns det en skärm på framsidan, så det var lätt att lägga till och ta bort olika prylar och göra mindre komplexa inställningar.
Tyvärr tappade ägaren förtroendet för det han höll på med, så företaget slutade att tillverka produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Äntligen. Deras nuvarande gateway fungerar tyvärr inte bra. Den glömmer bort lampor, tappar kontakten, går inte lägga till lampor ibland osv...

Tyckte likadant fram tills för typ 1 år sen då jag var nära att kasta ut skiten, var ett helvete att synka om utebelysningen som försvann...
Men sen dess har inga lampor eller liknande tappats och allt har rullat på förvånansvärt stabilt.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, det fina är dock att du bara behöver en (1) Thread Boarder Router. Matter är inte inlåst på nån specifik "hub".

Nä men om du har något annat som inte pratar thread...t.ex. zigbee. Så behövs en gateway för zigbee för att prata med denna thread border router över ethernet eller wifi.
Dock kan sannoligt ett visst antal zigbee enheter updateras till thread direkt....men jag har en växande misstanke att de flesta tillverkare kommer släppa nya enheter för thread istället, istället för att updatera existerande. Då får man gå över gateways istället

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man integrerade funktionerna i "vanliga" routrar vore det betydligt mer värt, en verklig förbättring genom att lägga till funktionalitet i stället för att bara försöka marknadsföra sämre alternativ till nätverkskabel.

Det kommer hända, det är bara en tidsfråga innan vanliga Routrar är Thread Border Router också. Google Nest Wifi har det redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Nä men om du har något annat som inte pratar thread...t.ex. zigbee. Så behövs en gateway för zigbee för att prata med denna thread border router över ethernet eller wifi.
Dock kan sannoligt ett visst antal zigbee enheter updateras till thread direkt....men jag har en växande misstanke att de flesta tillverkare kommer släppa nya enheter för thread istället, istället för att updatera existerande. Då får man gå över gateways istället

Uhm, thread? Matter är den "nya" standarden som är delvis baserad på thread.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Uhm, thread? Matter är den "nya" standarden som är delvis baserad på thread.

Man måste se det som två olika saker. Thread är likställt med Wifi, ett nätverks- och länklager. Matter är applikationsprotokollet och kan köra övanpå vilket nätverkslager som helst eftersom det är IP-baserat. Du kommer se Matter-enheter som använder Wifi eller Thread, beroende på hur mycket bandbredd som behövs.

Permalänk
Medlem

Kör idag Deltaco Smart Home, fungerar för det mesta riktigt bra och smidigt... lite seg app ibland men för pengarna kan jag inte klaga direkt.
Hade jag inte haft så mycket från det märket hade jag nog kört IKEA eller Plejd istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår att man behöver fylla ut lite i texten och spekulationerna om en produkt man inte vet något om men helt ärligt, är det någon som är intresserad av hur en gateway ser ut? Den kopplas in och göms undan i ett skåp. Om den har tyg, skumgummi eller är gjort av gelébjörnar spelar ingen större roll, det är ju vad den kan prestera som är intressant.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheLostSwede:

Tydligen ska de flesta gateways med Zigbee 3.0 kunna uppdateras med mjukvara för Matter, även om hårdvaran är ett par generation gammal.
Däremot vill ju de flesta företag sälja ny hårdvara, så du har nog rätt.

Det jag är nyfiken på här är hur Philips kommer påverkas, både av Zigbee 3.0 och Matter.

Har deras första HUE-brygga (tror jag), börjar helt klart bli med åren nu och en växande misstanke gror att kommande produkter kan behöva en ny brygga.. Det jag undrar över är bakåtkompabilitet, samt om ikeas nya Dirigera kan tänkas styra äldre HUE-utrustning (glödlampor och LED-slingor)?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har Ikea trådfri lampor kopplade till Raspberry Pi med HA och Conbee. Fungerar hur bra som helst, funkar alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det jag är nyfiken på här är hur Philips kommer påverkas, både av Zigbee 3.0 och Matter.

Har deras första HUE-brygga (tror jag), börjar helt klart bli med åren nu och en växande misstanke gror att kommande produkter kan behöva en ny brygga.. Det jag undrar över är bakåtkompabilitet, samt om ikeas nya Dirigera kan tänkas styra äldre HUE-utrustning (glödlampor och LED-slingor)?

Tror ju inte att nya hubben kommer backa i funktionalitet. Zigbee kommer fortfarande fungera även efter introduktionen av Thread+Matter.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur smart man kan kalla IKEAs system när man i princip bara kan styra lampor och rullgardiner. Hade önskat att det fanns temperaturgivare och effektmätare i IKEAs sortiment. Om nu IKEA vill vara lite trendiga och miljömedvetna så vore det perfekta produkter för att enkelt kunna övervaka den egna energiförbrukningen.

Såg att IKEA öven har lanserat en luftkvalitetsmätare. Tyvärr mäter den varken temperatur eller CO2 och går inte att koppla till deras hub.

Permalänk
Medlem

Kan någon insatt förklara skillnaden mellan Matter och Thread?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Kan någon insatt förklara skillnaden mellan Matter och Thread?

Så som jag fattat det.
Thread är likt zigbee, zwave, bluetooth mesh etc. Ett protokoll för att över radio prata mellan enheter.
Matter är applikationslagret ovanpå, som homekit, home assistant, etc.
Skillnaden är att matter har integrerat thread i standarden mer än tidigare standarder. Så du pratar med en thread device på samma sätt som en ethernet device som en speaker, bara annat lager.
Ska man prata mot zigbee som det är nu så har man ingen direkt komunikation med ipv6 som med thread+matter.
Kan fortfarande prata med zigbee (och andra) devices, bara får göra det via hub....om det inte görs förändringar så de kan addreseras på liknande sätt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Logiskt att TRÅDFRI-GWn gått käpprätt åt skogen medelst firmwares på senaste tiden på, trodde bara att det var inkompetens men nu finns det ju en solklar anledning.
Det skulle vara extremt trevligt om IKEA skulle kunna ge fan i att muppa runt så mycket med standarderna och låta dem vara just vad de heter istället för att skapa något 99.5%-kompatibelt system som de gjort hittills.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ny inom smarta hem men måste man köra deras egna gateway eller kan man köra någonting annat? Läste någonstans om att man kunde köra Conbee 2 zigbee gatewayn och att den ska vara kompatibel med ikeas trådfria produkter.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE