Veckans fråga: Vad är viktigast när du ska köpa NAS?

Permalänk
Medlem

Linux och ZFS är det viktigaste i min mening. ECC minnen är inget man måste ha med ZFS eftersom ZFS gör checksumming av data för att förhindra filkorruption, bitrot, block/filreparation osv. För hemmabruk tycker jag att ZFS utan ECC funkar bra. Jag tror det är på by default, annars är det bara att köra:

# zfs set checksum=on pool/dataset

Sedan som OS är Ubuntu Server ett bra alternativ. Man vill gärna att ens NAS ska vara rock solid, så inga rullande releaser utan testade releaser. Ubuntu används överallt, finns mycket dokumentation men framförallt för att kärnan kommer med ZFS-modulen färdigkompilerad. Dvs du behöver inte kernel-headers och dkms för att installera modulen vid varje kernel update. Bra för användning för enterprise, så med andra ord så lär Canonical se till att ZFS fungerar bra med deras LTS releaser. Så vitt jag vet så är Ubuntu enda distron som gör detta (förutom Proxmox). Jag har ingen särskild kärlek till Ubuntu, föredrar Debian eller Arch men för just en NAS är det ett bra val.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det som fick mig att röra mig från 8 diskars Synology till att bygga eget var dels att jag önskade kraftfullare hårdvara i kombination med senare versioner på mjukvaror såsom Docker... Även 2 x 1Gbe var en flaskhals...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Skaffade en https://www.qnap.com/en/product/ts-h973ax då den tickade i rätt många boxar.

Kör både iscsi och vanlig fileshare och får väl säga att den rätt väl lever upp till förväntningarna.

Plex och annat junk är ointressant för mig.
Behöver jag mer CPU kan jag köra det på min server.
Nasen ska bara leverera bra läs/skriv-prestanda.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kommer mest troligen bygga nästa själv, en ReadyNAS har tuffat på några år i sitt tidiga liv. Men är fullkomligt obsolete på grund av tillverkarnas envisa inlåsningsmetoder.

Med största sannolikhet blir det något i Silverstone CS-serie som får husera komponenterna:

Silverstone - Case Storage Series (CS / DS)

Ackompanjerat av en snål AMD APU och någon obskyr Asrock-mammabräda.

Allra helst vill jag landa i en setup som är ganska enkel att replikera, för att åstadkomma off-site kopior. En i hemmet, en i stugan och en hos någon bekant (eller BYOS i serverhall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Linux och ZFS är det viktigaste i min mening. ECC minnen är inget man måste ha med ZFS eftersom ZFS gör checksumming av data för att förhindra filkorruption, bitrot, block/filreparation osv. För hemmabruk tycker jag att ZFS utan ECC funkar bra. Jag tror det är på by default, annars är det bara att köra:

# zfs set checksum=on pool/dataset

Sedan som OS är Ubuntu Server ett bra alternativ. Man vill gärna att ens NAS ska vara rock solid, så inga rullande releaser utan testade releaser. Ubuntu används överallt, finns mycket dokumentation men framförallt för att kärnan kommer med ZFS-modulen färdigkompilerad. Dvs du behöver inte kernel-headers och dkms för att installera modulen vid varje kernel update. Bra för användning för enterprise, så med andra ord så lär Canonical se till att ZFS fungerar bra med deras LTS releaser. Så vitt jag vet så är Ubuntu enda distron som gör detta (förutom Proxmox). Jag har ingen särskild kärlek till Ubuntu, föredrar Debian eller Arch men för just en NAS är det ett bra val.

Det råder delade meningar om ZFS och ECC. För egen del har jag ECC. Korrupta ZFS diskar är körda, finns inga recovery verktyg, så i det avseende är ZFS mer beroende av felfritt RAM.

https://louwrentius.com/please-use-zfs-with-ecc-memory.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det råder delade meningar om ZFS och ECC. För egen del har jag ECC. Korrupta ZFS diskar är körda, finns inga recovery verktyg, så i det avseende är ZFS mer beroende av felfritt RAM.

https://louwrentius.com/please-use-zfs-with-ecc-memory.html

Om en bit flippas i minnet så kommer alla filsystem att drabbas, ext4, ntfs, xfs, zfs. Det är ett problem för alla, däremot har ZFS bra funktioner att hjälpa till om man inte har tillgång till ECC. Det jag menar är att det bör inte vara en showstopper för någon att köra ZFS om de ej har ECC minne, men givetvis om man har ECC så bör man köra det.

Använder man rsync (eller valfri filkopiering/backup verktyg) med --checksum flagga påslaget så kan man vara säker på att datan är korrekt skriven till disk. Sedan sköter ZFS checksumming resten, med regelbundna scrubs som ZFS gör per default tycker jag det är det bästa alternativet.

Om man är den typen av människa som bryr sig om ECC så lär man även backa upp sin NAS tänker jag

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju bara titta på min signatur så förstår man vad som är viktigt för mig *kramar Synology*

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

ECC-minnen och ZFS stöd är ett måste.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi ska prata funktioner så skulle jag vilja ha någon versionshantering av vissa filer.
Kanske slänga in en versionshanterare som Git Server på nasen?

Om du slår på snapshots och kör smb med windows så får du denna funktion till stor del. Du kan högerklicka och välja tidigare versioner och då se olika versioner från olika snapshots. Inte exakt som git där du gör en commit så klart, men helt klart funktionellt utan att behöva ett nytt protokoll.

Skrivet av anon185723:

Du har helt rätt. Det värsta med alla NAS enheter i dag är deras låsta operativsystem. Så fort garantin går ut så försvinner supporten och all din data är borta på grund av ransomware och bakdörar. Hela enheten är värdelös efter ett par år och hamnar på soptippen om du inte vill köra vidare och riskera all din data. Sjukt hur folk kan lägga tiotusentals kronor på en undermålig lösning som knappt skyddar din data i tre år.

Just Synology skulle jag säga har långt över 3år mjukvarusupport. DSM 6.2 är End of extended life juni 2023 (https://global.download.synology.com/download/Document/Software/WhitePaper/Firmware/DSM/All/enu/Synology_Security_Whitepaper.pdf s7) och stödjer i stort sett alla enheter från 2011 och senare. DSM 7.1 har ett datum på 2025 och stödjer enheter från 2013. Mer är 10 år är markant mer än 3 år.

Skrivet av osgorth:

Men 10GbE har funnits sen 2006, det är inte det senaste och hetaste, liksom. När en enda hårddisk redan är snabbare än traditionell gigabit, vad ska man då ha RAID till? Det är ju helt meningslöst om man har något intresse av prestanda. 10GbE är inte särskilt snabbt heller när vi tänker på modern lagring typ NVMe. Vi borde redan röra oss uppemot 25G och 40G som enterprisevärlden har kört i åratal redan.

En 10G-kontroller lägger till ca $40 på priset, vilket är försumbart för de flesta modeller som inte är i budgetsegmentet.

Det verkliga problemet tror jag nog är att det finns alldeles för få switchar och hubbar som klarar av 10G, och de få som finns är semiproffsmodeller som kostar på tok för mycket för de flesta. Men det går ju att direktkoppla, vilket jag gör här hemma t.ex.

Jag håller med dig om att Synology har varit sega på bollen med 2.5GbE, men de modeller som ändå skulle orka med 10GbE eller högre har ju till stor del en pcie plats där du kan ploppa i 10GbE eller snabbare kort. En del har haft 10GbE redan installerat. Men som du säger, det är segt på billiga konsument switchar. En nas med 2 slottar behöver inte direkt 10GbE anser jag, en nas med 8 är en annan fråga och där finns det val. Men jag försöker inte försvara dem här, de borde haft 2.5GbE redan på 2020 modellerna tycker jag.

Permalänk
Medlem

Ljudnivå.
10Gbe
(eller åtminstone 2.5Gbe, men de nya controllerprocessorerna har 10Gbe inbyggt, så känns som ett meningslöst mellansteg.)
(Inte bara PC-burkar har tillgång till 10Gbe, utan alla Mac Studio kommer med 10Gbe inbyggt, och det finns som billigt tillval på Mac mini, för att inte tala om alla USB-till-ethernet donglar som finns att välja på till laptops och andra som inte har inbyggt. 1Gbe var OK så länge lagringhastighet ställdes i relation till datorernas interna rostdiskar. Men idag har de m.2 SSD:er med överföringshastigheter som utan vidare är en faktor 20-30 högre, och då är lagring via 100MByte per sekund ethernet riktigt trögt, i synnerhet som det ofta lagras stora datavolymer på en NAS.)

4 HD-platser för att kunna ha redundans utan att halvera lagringsutrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag håller med dig om att Synology har varit sega på bollen med 2.5GbE, men de modeller som ändå skulle orka med 10GbE eller högre har ju till stor del en pcie plats där du kan ploppa i 10GbE eller snabbare kort. En del har haft 10GbE redan installerat. Men som du säger, det är segt på billiga konsument switchar. En nas med 2 slottar behöver inte direkt 10GbE anser jag, en nas med 8 är en annan fråga och där finns det val. Men jag försöker inte försvara dem här, de borde haft 2.5GbE redan på 2020 modellerna tycker jag.

Mjo. Men 2.5G och 5G är i sig meningslösa när prisskillnaden till 10G (som är en väletablerad, 16 år gammal teknik) är försumbar i de allra flesta fall. Dessutom, om du kör med en 10G-kontroller som standard får du Gb, 2.5G och 5G på köpet. What's not to like?

Japp, jag kör själv med 10G-kort i mina Synologys, och det är ju trevligt att det går att lösa på så sätt. Om man gör så däremot, har man ingen kortplats för t.ex. SSD-cache, vilket i många fall skulle vara väldigt trevligt att ha. Dessutom blir det en merkostnad för varje enhet, på ett redan hutlöst högt pris. Problemet är väl att Synology inte har någon kompetent konkurrens som kan pusha dels tekniken framåt, dels priserna till en mer rimlig nivå.

Nu låter det nog som att jag dissar Synology hejdlöst, men så är det faktiskt inte. Jag har tre enheter själv, och flera på jobbet, och de har varit problemfria i ~10 år nu. Överlag tycker jag de fungerar utmärkt. Dock handlar det oftast om 10 år gammal hårdvara för en tusenlapp med ett 1000% pålägg, typ. Det är det, liksom.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Mjo. Men 2.5G och 5G är i sig meningslösa när prisskillnaden till 10G (som är en väletablerad, 16 år gammal teknik) är försumbar i de allra flesta fall. Dessutom, om du kör med en 10G-kontroller som standard får du Gb, 2.5G och 5G på köpet. What's not to like?

Håller helt med, motivet för 2.5Gbe och 5Gbe var i grunden inte att controllers för 10Gbe var så dyra, utan att man skulle kunna få högre hastigheter på äldre befintliga Cat5e nätdragningar. Det har egentligen aldrig varit särskilt relevant för NASar, och eftersom moderna datorer kan både skicka och ta emot i full bandbredd från 10Gbe, (och NASarna alltid har buffertyta) så borde NASar helt enkelt stödja 10Gbe som bas idag. De skall ju rimligen ha en livslängd framåt också.

Citat:

Japp, jag kör själv med 10G-kort i mina Synologys, och det är ju trevligt att det går att lösa på så sätt. Om man gör så däremot, har man ingen kortplats för t.ex. SSD-cache, vilket i många fall skulle vara väldigt trevligt att ha. Dessutom blir det en merkostnad för varje enhet, på ett redan hutlöst högt pris. Problemet är väl att Synology inte har någon kompetent konkurrens som kan pusha dels tekniken framåt, dels priserna till en mer rimlig nivå.

Tja, nu har jag bara använt Synology själv så här långt, men om jag skulle köpa en idag blev det antagligen en QNAP. Asus och Buffalo har ju också alternativ för den delen.

Citat:

Nu låter det nog som att jag dissar Synology hejdlöst, men så är det faktiskt inte. Jag har tre enheter själv, och flera på jobbet, och de har varit problemfria i ~10 år nu. Överlag tycker jag de fungerar utmärkt. Dock handlar det oftast om 10 år gammal hårdvara för en tusenlapp med ett 1000% pålägg, typ. Det är det, liksom.

Som sagt, har bara kört Synology själv, och har en 5-bay modell för ögonblicket. Men jag kör den inte. Den för för mycket oväsen i hemmiljö och drar för mycket energi. När jag nu köpt en Mac Studio (och inte har lust att betala Apples svinpriser för lagringsutrymme) så är ju frågan hur jag skall bygga upp lagringsstrukturen, och tyvärr hamnar NASen lite offside. För dålig bandbredd relativt intern lagring för att man skall vilja ha den som aktiv lagring, för högljudd och energitörstig för att jag skall vilja ha den tuffande i bakgrunden på nätet 24/7, för dyr för den fullständiga lösningen kontra att ordna det med direktansluten lagring om jag skulle köpa en ny 10Gbe QNAP. Jag fattar att Synology vill att jag skall pynta upp 2500-3000:- till för deras 10Gbe kort, men det kommer ju aldrig att hända. Istället är NASen överspelad. Vilket är synd, för konceptet är vettigt, men lösningarna känns ett decennium gamla.

Permalänk
Medlem

Finns två varianter i min värld:

Den jag bygger själv
Då er det som när jag bygger dator. Bang-for-the-buck och ändamålsanpassning.

Den jag köper färdig
Då är det mjukvara, antal hårddiskplatser och pris som styr.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag fattar att Synology vill att jag skall pynta upp 2500-3000:- till för deras 10Gbe kort, men det kommer ju aldrig att hända. Istället är NASen överspelad. Vilket är synd, för konceptet är vettigt, men lösningarna känns ett decennium gamla.

Vad man gör är att man kollar på eBay efter nåt beggat Intel-kort (vill minnas att de heter X520 eller X540) och stoppar in ett sånt istället. De brukar gå att hitta för mellan $40-60 ungefär, + frakt då.. Oavsett blir det rejält mycket billigare, och de fungerar utmärkt i alla system. Riktigt fina kort, och de har stöd i princip samtliga OS.

I övrigt håller jag med om allt du skriver, tyvärr.. Jag kör Synology pga att jag är van helt enkelt, och använder dem även professionellt så det är väldigt smidigt. Som sagt, mjukvara är de bra på. Om/när jag investerar i ny utrustning skulle jag sannolikt bygga en egen ZFS-server. Jag är rätt less på hur lite man får för pengarna i NAS-världen.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Viktiga punkter som jag kommit fram till efter att ha ägt flera enheter och slutligen byggt egna:

  • Köper inget från NAS-märken, Synology, QNAP mfl går bort direkt, dom är klena och mjukvaran är tveksam som bäst.

  • Kör endast ett vanligt Linux OS och inte nån NAS-variant, det är bara begränsningar och elände annars. Rocky Linux är det jag kör idag.

  • Man får mest hårdvara för pengarna genom att bygga eget, även om det kan vara svårt att hitta mindre enheter om man endast vill ha 2 diskar.

  • GUI är väldigt överskattat och funkar i regel inte alls lika bra som att sköta saker via SSH, det är värt att lära sig hantera vissa saker via SSH, tex Docker.

  • För en maskin med känsligt data, t.ex backuper, kör ZFS och ECC-minnen, och sätt up SMART monitoring med t.ex Scrutiny

Och som vanligt så gäller allt detta endast om man värderar sin egen fritid till noll.

Berätta inte det för din arbetsgivare dock

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Och som vanligt så gäller allt detta endast om man värderar sin egen fritid till noll.

Jag hade definitivt haft ett mindre intressant - och mindre välbetalt - jobb om jag inte varit intresserad nog att på egen hand lära mig om sånt här, så jag skulle nog inte säga det inte kan löna sig.

Permalänk
Medlem

Driftsäkerhet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Om en bit flippas i minnet så kommer alla filsystem att drabbas, ext4, ntfs, xfs, zfs. Det är ett problem för alla, däremot har ZFS bra funktioner att hjälpa till om man inte har tillgång till ECC. Det jag menar är att det bör inte vara en showstopper för någon att köra ZFS om de ej har ECC minne, men givetvis om man har ECC så bör man köra det.

Använder man rsync (eller valfri filkopiering/backup verktyg) med --checksum flagga påslaget så kan man vara säker på att datan är korrekt skriven till disk. Sedan sköter ZFS checksumming resten, med regelbundna scrubs som ZFS gör per default tycker jag det är det bästa alternativet.

Om man är den typen av människa som bryr sig om ECC så lär man även backa upp sin NAS tänker jag

Jo, jag är den typen. Men som jag förstår det är ZFS känsligare i förhållande till andra filsystem, det använder gärna allt RAM som finns och på så vis är det mer utsatt.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Jo, jag är den typen. Men som jag förstår det är ZFS känsligare i förhållande till andra filsystem, det använder gärna allt RAM som finns och på så vis är det mer utsatt.

För läsning ja. Men sen ZFS första gången skrevs har i princip alla operativsystem gått över till att försöka använda allt tillgängligt utrymme för cache eftersom det är slöseri att ha helt oanvänt minne i en dator.
För filintegritet är den viktigaste faktorn vad som kan gå snett när saker skrivs, och då skulle jag nog påstå att ZFS åtminstone inte är sämre än andra filsystem om man inte har ECC-minne och utan tvekan mer tillförlitligt om man har det.

(Att det är total idioti att Intel och deras kumpaner gjort ECC till en premiumprodukt när det borde vara standard i allt minne idag är en helt annan fråga...)

Permalänk
Medlem

Snyggt försök Synology, Men tyvärr uppfyller ni inte dom kvalitets- och säkerhetskrav jag eftersträvar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Och som vanligt så gäller allt detta endast om man värderar sin egen fritid till noll.

Jag skulle vinkla det tvärt om för att vara mer konstruktiv, istället för detta kunskapsförakt.
OM man har intresse och möjlighet så är det ju utmärkt tillfälle att lära sig nyttiga saker, det blir ju dessutom värdeskapande för framtiden.

Skrivet av Jonteponte:

Berätta inte det för din arbetsgivare dock

Vet inte riktigt vad du avser här, men om du menar att arbetsgivaren skulle utnyttja ens benägenhet att spendera fritid på t.ex. ett teknikintresse så får man sätta gränser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För läsning ja. Men sen ZFS första gången skrevs har i princip alla operativsystem gått över till att försöka använda allt tillgängligt utrymme för cache eftersom det är slöseri att ha helt oanvänt minne i en dator.
För filintegritet är den viktigaste faktorn vad som kan gå snett när saker skrivs, och då skulle jag nog påstå att ZFS åtminstone inte är sämre än andra filsystem om man inte har ECC-minne och utan tvekan mer tillförlitligt om man har det.

(Att det är total idioti att Intel och deras kumpaner gjort ECC till en premiumprodukt när det borde vara standard i allt minne idag är en helt annan fråga...)

Efter att ha läst följande är jag benägen att hålla med Dig på samtliga punkter.

https://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-your-data/

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag hade definitivt haft ett mindre intressant - och mindre välbetalt - jobb om jag inte varit intresserad nog att på egen hand lära mig om sånt här, så jag skulle nog inte säga det inte kan löna sig.

Fantastiskt för dig men inte relevant för majoriteten därute som tex vill göra backup, dela filer och kanske ha ett mediacenter. Allt detta helst utan att röra en bash-prompt. Någonsin.

Det är så många technördar som har begränsad förmåga att sätta sig in i hur ointresserade andra "normala" människor är av att spendera tiotals eller kanske tom hundratals timmar för att lära sig allt man behöver kunna för att sätta upp allt detta från scratch på en gammal PC man har står och skrotar hemma (för att det skall bli "billigt"). Det har blivit lättare med åren, men kräver fortfarande en hel del. Framförallt tid.

Personligen skulle jag absolut kunna göra det men väljer att spendera den tiden med att faktiskt använda min Synology NAS till det jag vill göra istället. Eller hjälpa andra med det. Jag känner mig trygg med att tex bygga nätverket hos en kompis om de går på min rekommendation och köper Synology-routers. Eller en Synology NAS. Annars får det lika gärna vara.

Och det skulle aldrig falla mig in att bygga detta från scratch åt mig själv eller någon annan. När man istället kan vara uppe och rulla på en kvart med det mesta. Och sedan bara åka hem och glömma.

Men då är som sagt inte mitt fokus att göra detta som jobb.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Snyggt försök Synology, Men tyvärr uppfyller ni inte dom kvalitets- och säkerhetskrav jag eftersträvar.

Såvida du inte lagrar statshemligheter är det svårt att föreställa sig vad det skulle vara där det inte räcker med en Synology NAS av lämplig modell? De är väl bland de bästa på att reagera på upptäckta sårbarheter?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle vinkla det tvärt om för att vara mer konstruktiv, istället för detta kunskapsförakt.
OM man har intresse och möjlighet så är det ju utmärkt tillfälle att lära sig nyttiga saker, det blir ju dessutom värdeskapande för framtiden.

Vet inte riktigt vad du avser här, men om du menar att arbetsgivaren skulle utnyttja ens benägenhet att spendera fritid på t.ex. ett teknikintresse så får man sätta gränser.

En majoritet har dock vare sig intresse eller möjlighet att bygga eget. Därav produkter som Synologys.

Det jag menar att många kanske föredrar att lägga sin fritid på att använda NAS:en framför att bygga den? Är man intresserad så är kanske det ett rimligt sätt att spendera sin tid. Annars inte.

Jag hör till denna grupp. Då duger min Synology alldeles utmärkt. Har ägt den sedan 2019 men har först nu faktiskt upptäckt hur flexibel den faktiskt är och hur mycket man kan använda den till. Utan att för den skull plöja ner alltför mycket tid på att konfa och underhålla.

Det sysslar jag på med på jobbet och vill inte fortsätta att "jobba" när jag kommer hem.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Fantastiskt för dig men inte relevant för majoriteten därute som tex vill göra backup, dela filer och kanske ha ett mediacenter. Allt detta helst utan att röra en bash-prompt. Någonsin.

Det är så många technördar som har begränsad förmåga att sätta sig in i hur ointresserade andra "normala" människor är av att spendera tiotals eller kanske tom hundratals timmar för att lära sig allt man behöver kunna för att sätta upp allt detta från scratch på en gammal PC man har står och skrotar hemma (för att det skall bli "billigt"). Det har blivit lättare med åren, men kräver fortfarande en hel del. Framförallt tid.

Personligen skulle jag absolut kunna göra det men väljer att spendera den tiden med att faktiskt använda min Synology NAS till det jag vill göra istället. Eller hjälpa andra med det. Jag känner mig trygg med att tex bygga nätverket hos en kompis om de går på min rekommendation och köper Synology-routers. Eller en Synology NAS. Annars får det lika gärna vara.

Och det skulle aldrig falla mig in att bygga detta från scratch åt mig själv eller någon annan. När man istället kan vara uppe och rulla på en kvart med det mesta. Och sedan bara åka hem och glömma.

Men då är som sagt inte mitt fokus att göra detta som jobb.

Nu är vi dock på ett forum för just tekniknördar, och det är ingen som argumenterat för att den breda massan ska börja bygga egna lagringslösningar.
Det du fått mothugg angående är ju just att du (min tolkning, men ser inget riktigt alternativ till vad du annars menade) säger att de tekniknördarna som inför andra tekniknördar förespråkar egna lösningar är losers som inte sätter något värde på sin fritid.

Skrivet av Jonteponte:

En majoritet har dock vare sig intresse eller möjlighet att bygga eget. Därav produkter som Synologys.

Det jag menar att många kanske föredrar att lägga sin fritid på att använda NAS:en framför att bygga den? Är man intresserad så är kanske det ett rimligt sätt att spendera sin tid. Annars inte.

Jag hör till denna grupp. Då duger min Synology alldeles utmärkt. Har ägt den sedan 2019 men har först nu faktiskt upptäckt hur flexibel den faktiskt är och hur mycket man kan använda den till. Utan att för den skull plöja ner alltför mycket tid på att konfa och underhålla.

Det sysslar jag på med på jobbet och vill inte fortsätta att "jobba" när jag kommer hem.

Mycket rimligare inlägg, hittar inte ens en röd tråd som kan koppla ihop detta med föreågende men detta får +1.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad roligt att du ca fyra månader senare tycker att det är dags för trådnecro...
Jag brukar i regel inte svara på återupplivade trådar, men eftersom du kommer mer så många motsägelser och direkta felaktigheter känner jag att det behövs svar om någon i framtiden går in och läser den här kommentarstråden.

Skrivet av Jonteponte:

Fantastiskt för dig men inte relevant för majoriteten därute som tex vill göra backup, dela filer och kanske ha ett mediacenter. Allt detta helst utan att röra en bash-prompt. Någonsin.

Det är så många technördar som har begränsad förmåga att sätta sig in i hur ointresserade andra "normala" människor är av att spendera tiotals eller kanske tom hundratals timmar för att lära sig allt man behöver kunna för att sätta upp allt detta från scratch på en gammal PC man har står och skrotar hemma (för att det skall bli "billigt"). Det har blivit lättare med åren, men kräver fortfarande en hel del. Framförallt tid.

Personligen skulle jag absolut kunna göra det men väljer att spendera den tiden med att faktiskt använda min Synology NAS till det jag vill göra istället. Eller hjälpa andra med det. Jag känner mig trygg med att tex bygga nätverket hos en kompis om de går på min rekommendation och köper Synology-routers. Eller en Synology NAS. Annars får det lika gärna vara.

Och det skulle aldrig falla mig in att bygga detta från scratch åt mig själv eller någon annan. När man istället kan vara uppe och rulla på en kvart med det mesta. Och sedan bara åka hem och glömma.

Men då är som sagt inte mitt fokus att göra detta som jobb.

Du tillhör ju själv i allra högsta grad dessa "technördar" som inte har förmåga att förstå andras syn på saker. Du vill både ha kakan och äta den med det här argumentet. En "normal" person har knappast en NAS i sin ägo över huvud taget, man använder Dropbox, Google Drive mm för att dela filer, backup gör man inte (som bäst har man lagt foton på en extern hårddisk), och mediacenter kommer inte heller på tal - man tittar på Netflix och lyssnar på Spotify. Ditt resonemang faller platt eftersom du sätter upp en premiss att "normala" människor bara har intresse till en väldigt specifik nivå, vilket råkar vara upp till den nivån som du själv befinner dig på. Det ironiska är att du tillhör inte genomsnittet i och med att du har en NAS, har lagt timmar på att konfa den, och dessutom diskuterar det på ett forum för technördar på nätet. Sånt spenderar inte "normalt" folk tid på.

Skrivet av Jonteponte:

Och det skulle aldrig falla mig in att bygga detta från scratch åt mig själv eller någon annan. När man istället kan vara uppe och rulla på en kvart med det mesta. Och sedan bara åka hem och glömma.

Du är inte igång med nån NAS och har fungerande backup/mediaserver/fileshare på en kvart.

Skrivet av Jonteponte:

Såvida du inte lagrar statshemligheter är det svårt att föreställa sig vad det skulle vara där det inte räcker med en Synology NAS av lämplig modell? De är väl bland de bästa på att reagera på upptäckta sårbarheter?

Att man behöver ha hemligstämplad data för att värdera säkerhet på sin server är bland det dummaste jag har hört. Hela nätverket och samtliga enheter i det utsätts för risk om t.ex din Synology NAS blir hackad. Eller menar du att du inte skulle bry dig om någon kom och fimpade hårddiskarna i din server och potentiellt flera andra enheter hemma? Tvivlar på det.

Att Synology skulle ha hög säkerhet vet jag inte var du har fått ifrån, det stämmer inte. NAS-enheter från kända tillverkare som Synology m.fl är kända för att ha halvdan säkerhet och ligger ofta efter med säkerhetspatchar eftersom dom bygger egna distributioner av operativsystemen och inte alltid släpper uppdateringar i tid. Som du själv säger används enheterna ofta av "normalt folk" som inte vet hur man konfigurerar en brandvägg, vilket gjort att de är måltavla för massor av ransomware-attacker. Detta blir inte heller bättre av att det finns "remote access"-tjänster i stil med Synology QuickConnect som tillåter fjärråtkomst till din enhet via publika internet, vilka också utgör stora sårbarheter för enheten.

Skrivet av Jonteponte:

En majoritet har dock vare sig intresse eller möjlighet att bygga eget. Därav produkter som Synologys.

Det här påståendet stämmer i grunden, men nu är vi på Sweclockers, är man intresserad kanske man efter ett tag inser att det är bättre att bygga eget, vad vet du om det? Det är väldigt flummigt hur du verkar veta exakt hur intresserad någon är eller kan bli. Du behöver förstå att du personligen är inte en måttstock för alla andra. En stor del av folket på Sweclockers kan antas bygga sina egna datorer eftersom hela siten handlar om hårdvara, vilket gör steget till att bygga en egen server väldigt litet eftersom det i princip är exakt samma procedur.

Det är tydligt när man läser dina inlägg att du är ganska intresserad men samtidigt sätter krokben för dig själv genom att dra en påhittad linje i sanden i och med att du sätter ett maxtak på hur intresserad man får vara och t.ex anser att man aldrig ska röra en kommandotolk. Samtidigt finns det folk med mycket mer kunskap och erfarenhet av NAS och server som svarat här i tråden och gett en tydligare bild av färdigbyggda NAS-enheter, framförallt att det finns väldigt påtagliga nackdelar och att det inte är särskilt svårt att bygga något bättre själv, och är man intresserad av att få mer prestanda för pengarna och lära sig nåt på köpet så är det ett mycket bra alternativ.

Skrivet av Jonteponte:

Det jag menar att många kanske föredrar att lägga sin fritid på att använda NAS:en framför att bygga den?

Jag har själv använt flera Synology-enheter innan jag tröttnade på dom och hur dåligt det funkade, så när du skriver att "många kanske föredrar att lägga sin fritid på att använda NAS:en framför att bygga den" blir jag lite trött, eftersom det är exakt därför jag inte har någon Synology-enhet längre, det tog för mycket tid att krångla med den. Samtidigt tar det såklart en stund att bygga en egen dator, men man får igen den tiden många gånger om sen när man slipper krångla med NAS-tillverkarens uselt implementerade pakethantering, buggiga mjukvara och uppdateringar samt allmänt begränsande GUI. Slår man ihop detta med att säkerheten är dålig är det inte svårt att se varför man skulle välja att bygga en egen server istället.

Men ja, det här stämmer så länge man bara ska ha NAS:en till väldigt grundläggande saker som att lagra lite filer och backuper på den.

Skrivet av Jonteponte:

Har ägt den sedan 2019 men har först nu faktiskt upptäckt hur flexibel den faktiskt är och hur mycket man kan använda den till. Utan att för den skull plöja ner alltför mycket tid på att konfa och underhålla.

Angående flexibiliteten måste jag skratta lite - jo, dom har en massa paket man kan installera och köra, det finns dock två problem; det första är att paketen är ofta utdaterade, gamla versioner, och man kan inte göra något åt det eftersom man endast kan installera paket via deras pakethanterare i GUI:t. Det andra är att enheten är så klen att man ändå inte kan köra mer än en handfull saker på samma gång innan den går på knäna. Särskilt om en av sakerna är en mediaserver med transcoding, då kommer det att gå väldigt tungt. Det är inte heller säkert att du kan utöka mängden ram-minne i enheten om du börjar fylla upp det,. Personligen ser jag inte flexibiliteten i nåt av det här.

Summa summarum är det här:

  • Vill du snabbt och enkelt komma igång men accepterar sämre prestanda, gamla versioner av programvara och bristande säkerhet med allt vad det innebär - då kan du köpa valfri konsument-NAS.

  • Vill du ha bättre prestanda, inte begränsas av tillverkarens egna OS, kunna flexibelt uppdatera hårdvara och mjukvara, men accepterar att du kommer att behöva lära dig lite nytt och lägga aningen mer tid på att följa guider på nätet - bygg en egen server med ett vanligt Linux OS.

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Fantastiskt för dig men inte relevant för majoriteten därute som tex vill göra backup, dela filer och kanske ha ett mediacenter. Allt detta helst utan att röra en bash-prompt. Någonsin.

Det är så många technördar som har begränsad förmåga att sätta sig in i hur ointresserade andra "normala" människor är av att spendera tiotals eller kanske tom hundratals timmar för att lära sig allt man behöver kunna för att sätta upp allt detta från scratch på en gammal PC man har står och skrotar hemma (för att det skall bli "billigt"). Det har blivit lättare med åren, men kräver fortfarande en hel del. Framförallt tid.

Personligen skulle jag absolut kunna göra det men väljer att spendera den tiden med att faktiskt använda min Synology NAS till det jag vill göra istället. Eller hjälpa andra med det. Jag känner mig trygg med att tex bygga nätverket hos en kompis om de går på min rekommendation och köper Synology-routers. Eller en Synology NAS. Annars får det lika gärna vara.

Och det skulle aldrig falla mig in att bygga detta från scratch åt mig själv eller någon annan. När man istället kan vara uppe och rulla på en kvart med det mesta. Och sedan bara åka hem och glömma.

Men då är som sagt inte mitt fokus att göra detta som jobb.

Mitt svar var ämnat att påpeka hur kunskap man skaffar sig på egen och obetald tid mycket väl kan leda till reella ekonomiska vinster i förlängningen. Att de flesta inte lägger ner denna tid (på egen hand eller via utbildning) är ju precis det som gör att min kompetens är värd pengar inom specifikt den lilla hörna av arbetsmarknaden där jag uppehåller mig. Andra gör andra val och det är inget fel på det.

Om du lägger pengar (och därmed arbetstid) på att få en färdig produkt, eller fritid på att bygga den själv? Jag struntar ärligt talat i vilket, men investeringen av fritid som krävs för att faktiskt lära sig hur saker hänger ihop och för att inte bli skrämd av en Bash-prompt kommer sannolikt också ge dig andra fördelar enligt principen om att ge någon en fisk eller lära dem fiska. Sen kan ju inte alla kunna allt; så är det bara.