Smarta hem-bolaget Insteon försvann och lämnade användare i mörker

Permalänk
Melding Plague

Smarta hem-bolaget Insteon försvann och lämnade användare i mörker

Utan att varna användare släcktes Inteons smarta hem-tjänster ned. Som över en natt gick bolaget upp i rök och produkter slutade fungera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De är Inte on längre...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Öppen standard och helst open source-kodbas när det kommer till protokollen dessa använder.
Har lobbat för open source och öppna protokoll en längre tid i den branschen jag verkar i och framtiden ser ljus ut, många hoppar på tåget i en rasande takt (detta är inte för hemautomation, utan skulle klassa det som kritiska system i viss infrastruktur).

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Rekordmedlem

Det är därför man aldrig ska förlita sig på "molnet" för det kan ibland bli solsken och alla molnen är som bortblåsta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta och pga integritet är varför jag kör allt smart home tjafs lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

De är Inte on längre...

badum tss!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dem som potentiellt kan ha lagt många tusen på detta. Öppen standard som inte är beroende av någon annans hårdvara för att fungera FTW!

Permalänk
Medlem

Så länge tillverkaren kan låta systemet leva kvar och inte vara beroende på molnet så kan det för min del existera moln....men att en fysisk produkt...i hushåll också är beroende på molnet för att ens fortsätta fungera är värdelöst.
En sak om molnet stängs ner och ens utrustning level vidare så den var uppsatt tills dess fysiska död. Såg någon som hade en termostat som gav en felkod och slutade fungera...va är det för skit. En termostat liksom....varför fungerar inte något så basic utan internet? Tappa molnintegrationen sure....men hålla temp inställd i displayen måste den ju fortsätta kunna göra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man aldrig ska förlita sig på "molnet" för det kan ibland bli solsken och alla molnen är som bortblåsta.

Ivf som privatperson, om tjänsten tillhandahålles även mot företag gissar jag att det finns lite mer incitament att köpa upp ett fallerande bolag.

Detta är en anledning till att jag väntar med allt vad hemautomation heter. Nu ska sägas att jag inte är insatt, men indikationerna jag snappat upp som tämligen oinsatt säger mig att det är en enda salig röra.

Varför man väljer att investera multum samtidigt som man behöver lägga förhållandevis mycket tid för att få ett bra fungerande "smart hem" är en gåta för mig. Nu snackar vi alltså om riktigt nytta och inte typ "bling-bling jag kan släcka och tända lyset" funktioner.

Tur det finns andra som agerar betatestare åt en själv så att man nån gång i framtiden kan få en bra produkt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Därför man kör allting lokalt själv istället.. Moln, nej tack!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

the cloud!

Permalänk
Medlem

Det här är varför "molnet" får mig att spy. Samt varför jag blir trött när basala saker såsom fungerande mekaniska lås byts ut mot digitala diton som hanteras och ägs av någon annan, med servrar i Tjotahejti.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizbro:

Det här är varför "molnet" får mig att spy. Samt varför jag blir trött när basala saker såsom fungerande mekaniska lås byts ut mot digitala diton som hanteras och ägs av någon annan, med servrar i Tjotahejti.

Tänk när det blir riktiga ransomwares som låser ute dig och i stället får du ett sms om att Björnligan kommer att släppas in om du inte betalar lösen och att de vet vad som finns i huset för de har kollat uppgifterna via kamerorna och robotdammsugaren och kollat din inköpshistorik

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk när det blir riktiga ransomwares som låser ute dig och i stället får du ett sms om att Björnligan kommer att släppas in om du inte betalar lösen och att de vet vad som finns i huset för de har kollat uppgifterna via kamerorna och robotdammsugaren och kollat din inköpshistorik

Vi går en ödesdiger framtid till mötes...

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Man kör med öppna standarder. Moln vs lokalt har egentligen inte något med saken att göra. Såvida man inte är dum att köpa en molnlösning som är inlåst. Dock kan man lita mer på megastora företag än små. Köper man en Chromebook så är risken liten att Google lägger ner Chromebook imorgon.

Permalänk
Medlem

Har själv testat en hel del Hemautomationsplatformar och protokoll men aldrig varit riktigt nöjd tills jag köpte min Hubitat hub som jag känner mig hyfsat nöjd med nu, man får en komplett lösning man ändå kan ändra en hel del efter ens eget behov och cloud kopplingen är just ett alternativ men inte ett krav.

Protokoll jag kört(kör)

  • RFXcom 433Mhz (billigt, stabilt och enkelt men osäkert så sålt allt)

  • Z-wave Körs för mina larmprylar primärt

  • Zigbee Körs till ljus och temperatur enheter mest

System/controllers jag kör/kört

  • Hubitat (Det jag kör nu till zigbee och z-wave och det fungerar stabilast av allt jag tidigare testat)

  • Domoticz (körde det fram till Hubitat inköptes, funkade hyfsat smidigt att köra på Linux server men massa pill om något strulade)

  • Home Assistant / HAS (testat det i 3 omgångar men va för mycket pillande med att köra separat Linux server och Domoticz va bättre för att konfigurera vissa z-wave enheter )

  • Mi Home (kör det till mina dammsugare men tidigare även kört alla zigbee genom den med två olika controllers Kina/EU version som sen länkats med plugin in i Domoticz / HAS).
    Nu )

  • OpenHAB (testade det som ersättare till Domoticz/HAS va inget för mig)

  • Conbee (ersatte Mi Smart home controller i Domoticz, HAS)

  • Aeotec Z-Stick (kördes till Domotiz, HAS, Open HAB etc)

  • Philips Hue tänkt till min sim racing rigg

  • Google Home mest för att koppla dammsugarna till Google assistant så man kan säga till dem att städa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk när det blir riktiga ransomwares som låser ute dig och i stället får du ett sms om att Björnligan kommer att släppas in om du inte betalar lösen och att de vet vad som finns i huset för de har kollat uppgifterna via kamerorna och robotdammsugaren och kollat din inköpshistorik

Björnligan kommer in ändå, för jag har inte sett så många hus utan fönster eller dörrar. Så det problemet har funnits ett par tusen år.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kör med öppna standarder. Moln vs lokalt har egentligen inte något med saken att göra. Såvida man inte är dum att köpa en molnlösning som är inlåst. Dock kan man lita mer på megastora företag än små. Köper man en Chromebook så är risken liten att Google lägger ner Chromebook imorgon.

Google har dödat tjänster de också men Sonos är väl värst hittills som uppdaterat sina produkter med "Recycle mode" tänk vad skoj att mötas av tillverkarutpressning för att få dig att köpa nya prylar för de gamla kommer att sluta fungera bara för att tillverkaren vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett praktexempel på vad "molnet" egentligen är: någon annans dator
Datorer är som tandborstar, man skall använda sin egen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kör med öppna standarder. Moln vs lokalt har egentligen inte något med saken att göra. Såvida man inte är dum att köpa en molnlösning som är inlåst. Dock kan man lita mer på megastora företag än små. Köper man en Chromebook så är risken liten att Google lägger ner Chromebook imorgon.

Google Nest Secure lade väl ner ?

Permalänk
Medlem

Nämen? Vem kunde väl tro att det skulle bli problem med det här "molnet" nej tacka vet jag att ha allt lokalt. Men ska det vara molnet så måste det vara öppen källkod och öppen standard. Det här är ett praktexempel på ett företag som ser kunderna som fån som ska betala och hålla käften. Blir väl en svidande grupptalan av detta hoppas jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Google Nest Secure lade väl ner ?

Det gjorde de säkert och Google är ökända för att lägga ner saker. Dock chromebook lär de ej lägga ner..
När det gäller hemautomation så vill man ofta minst ha en hybridlösning som fungerar de gånger då internet är nere.

Permalänk
Medlem

Bra att några fick lära sig en värdefull läxa

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det gjorde de säkert och Google är okända för att lägga ner saker. Dock chromebook lär de ej lägga ner..
När det gäller hemautomation så vill man ofta minst ha en hybridlösning som fungerar de gånger då internet är nere.

Ökända antar jag att du menar?

https://killedbygoogle.com/

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ökända antar jag att du menar?

https://killedbygoogle.com/

Jag menade ökända men skrev okända. Vilken skillnad 2st små prickar kan få

Permalänk
Medlem

Fruktar dagen då Logitech får för sig att göra motsvarande med Harmony =(

Permalänk
Medlem

Zigbee har ju visat sig relativt öppet då man kan para olika prylar med öppna hub-lösningar och blanda märken.
Nackdelen är ju om man ger sig in i känsligare områden som lås vilket ju var ett problem för z-wave när man i princip kunde para om lås efter att de installerats...
Men ber man om säkerhet kanske man blir inlåst även om man har öppna standarder och protokoll,
jag kom över ett par Bluetooth BLE mesh-lampor och det är väldigt spännande att man via telefonen kan koppla dom till alexa men det betyder ju också att man skickat en krypteringsnyckel till amazon via företagets server och lager på lager byggt in sig i ett system där du inte själv kan slå av och på lampan om någon del i kedjan slutar att fungera.
Vilket precis hände, Osram/lightify uppdaterade något så att de glömde gamla uppkopplningar och inte längre klarar av att para ihop lampan med alexa.

Permalänk
Medlem

Insteoff

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk när det blir riktiga ransomwares som låser ute dig och i stället får du ett sms om att Björnligan kommer att släppas in om du inte betalar lösen och att de vet vad som finns i huset för de har kollat uppgifterna via kamerorna och robotdammsugaren och kollat din inköpshistorik

Ibland händer det att företag blir uppköpta och sedan ändras villkoren så att du måste betala US$10 för varje låsning av dörren eller något annat sanslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Fruktar dagen då Logitech får för sig att göra motsvarande med Harmony =(

Eller hur. De har ju redan börjat snegla åt det hållet...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB