Smarta hem-bolaget Insteon försvann och lämnade användare i mörker

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man aldrig ska förlita sig på "molnet" för det kan ibland bli solsken och alla molnen är som bortblåsta.

Nått av det bästa jag läst denna veckan

Permalänk

Logitech Harmony next

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Logitech Harmony next

Logitech har ju redan lagt ner försäljning av fjärrkontrollerna och butikerna säljer det lager dom har. Tjänsten i sig påstår Logitech hålla igång tills vidare, men det är förstås bara en tidsfråga innan dom inte orkar (tycker att det är värt) hålla databasen uppdaterad längre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Detta är varför "online first" eller krav på "phone home" eller annan molnhistoria är problematiskt. Ett bolag går omkull eller stänger ner en server och har i ett ögonblick skapat en massa e-waste.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Detta problem finns i samtliga molnlösningar där hårdvaran inte kan ställas om för att prata med ett annat "moln". Allt detta har uppstått för att Fru Nilsson enkelt skall läsa av en QR kod och sedan kunna styra något där hemma på distans.

Man kan även skämta till det och säga att det är p.g.a. alla Apple IOS användare, d.v.s. lösningen måste vara schimpans testad.

Tänk Er om Fru Nilsson helt plötsligt skall lära sig IPv4/6, öppna/vidarebefordra portar i brandväggen, skaffa sig en fast WAN adress eller skaffa sig en DynDNS lösning, hålla en server/IPS/kontroller uppdaterad m.m. Då hade man inte haft den omsättning på dessa produkter som man har idag.

Tänk ännu roligare med alla kameror som är beroende av en molnlösning för att en användare skall kunna titta på lagrat samt direktsänt materiel. Helt plötsligt går Google in år 2020 p.g.a. att alla använder mer bredband p.g.a. ökat hemarbete, och sänker kvalitén på bildmaterialet bara så där.

Jag skaffar enbart hårdvaruprodukter som inte kräver molnlösningar för att fungera. Och finns det inte så får man själv bygga en.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ett praktexempel på vad "molnet" egentligen är: någon annans dator
Datorer är som tandborstar, man skall använda sin egen

Nja, man får skilja på moln och moln.

Många företag dumpar sina on prem servrar idag då det är billigare och enklare att använda en cloud provider servrar istället. Om det går dåligt för företaget eller ej har ju inte att göra med om de hostar sina servrar eller inte. Men i denna nyheten så menar man väl molnet mer som någon annans server och det har vi haft nu i 30 år minst, t ex webben.

Men för övrigt är jag en stark motståndare mot closed source som ska ringa hem stup i kvarten och som inte håller särskilt länge. Jag ser bara min elbilsladdare,charge
amps Halo, som pingar tillverkarens server varannan minut. Hur länge kommer laddaren fungera när servern är för dyr att köra? Troligtvis ligger den på tippen om 10-15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Google har dödat tjänster de också men Sonos är väl värst hittills som uppdaterat sina produkter med "Recycle mode" tänk vad skoj att mötas av tillverkarutpressning för att få dig att köpa nya prylar för de gamla kommer att sluta fungera bara för att tillverkaren vill det.
https://blog.koehntopp.info/uploads/2019/12/sonos-trade-up.png

Det ska väl nämnas att Sonos backade och tog bort Recycle Mode.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Det ska väl nämnas att Sonos backade och tog bort Recycle Mode.

Men de visade att de inte bara tillverkar oprisvärd skit prestandamässigt utan att de även är skitstövlar i hur de beter sig mot sina kunder och i sin inställning mot miljön. Ett bolag som bör undvikas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En stor nackdel där många saker enbart fungerar med kontakt med molnet.

Svårt och dyrt att unvika helt idag. Även om produkterna fungerar så vill man inte använda dom pga säkerheten.
Likadant med mycket idag. Min äldre asus router är obrukbar pga att säkerhets uppdateringar slutar rulla ut.
Väl om händertagen är den så den ser helt ny ut och har inga fel...förutom just det.
Enda "räddningen" där är väll att den kan funka som AP.

Dagens slit och slängsamhälle och hur ekonomin fungerar rimmar illa med att vara miljövänlig.

Finns dock undantag inom enterprise och fordons industrin.
Till min vinds avfuktare kan jag köpa ALLA delar i löst och byta ut...eller be tillverkarna till min veteran bil/mc slänga in de gamla ritningarna i metal maskinen så får jag en helt ny del trots att den slutade tillverkas för årtionen sedan. Mc'n är över ett halvt sekel gammal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men de visade att de inte bara tillverkar oprisvärd skit prestandamässigt utan att de även är skitstövlar i hur de beter sig mot sina kunder och i sin inställning mot miljön. Ett bolag som bör undvikas.

Får mig att tänka på onewheel eller vad dom heter där "brickas" om du byter batteri själv som dessutom är väldigt enkelt.
I dagens apple lurar är varje del bunden till just den telefonen så får du tag i en orginal del spelar det ingen roll, funkar ändå inte. Gäller givetvis batteriet också.
Finns nog hundratals liknande exempel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får mig att tänka på onewheel eller vad dom heter där "brickas" om du byter batteri själv som dessutom är väldigt enkelt.
I dagens apple lurar är varje del bunden till just den telefonen så får du tag i en orginal del spelar det ingen roll, funkar ändå inte. Gäller givetvis batteriet också.
Finns nog hundratals liknande exempel.

Du kan byta batteri på en iPhone. Du får dock en varning/notis om att iOS inte kan verifiera batteriets äkthet i 30 dagar men utöver är det inget som hindrar dig från att byta batteri

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan byta batteri på en iPhone. Du får dock en varning/notis om att iOS inte kan verifiera batteriets äkthet i 30 dagar men utöver är det inget som hindrar dig från att byta batteri

Ja men då fungerar inte produkten som den ska, trots ett original batteri. Dessutom kan man inte se batterihälsa. vet inte om det stämmer på nya iphones men det känns som det är något de inte vill ta bort

https://www.youtube.com/watch?v=FY7DtKMBxBw

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men då fungerar inte produkten som den ska, trots ett original batteri. Dessutom kan man inte se batterihälsa. vet inte om det stämmer på nya iphones men det känns som det är något de inte vill ta bort

https://www.youtube.com/watch?v=FY7DtKMBxBw

Själva telefonen fungerar visst som den ska. Det enda du inte kan se är Batterihälsa. Annars fungerar telefonen precis som vanligt om du bara byter batteri. Att säga "funkar ändå inte" om man bara byter batteri är en extrem överdrift. Telefonen fungerar som vanligt, bara att du får en varning i 30 dagar samt att du inte kan se batterihälsan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Själva telefonen fungerar visst som den ska. Det enda du inte kan se är Batterihälsa. Annars fungerar telefonen precis som vanligt om du bara byter batteri. Att säga "funkar ändå inte" om man bara byter batteri är en extrem överdrift. Telefonen fungerar som vanligt, bara att du får en varning i 30 dagar samt att du inte kan se batterihälsan

Då har en funktion försvunnit och telefonen fungerar således inte som den ska?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då har en funktion försvunnit och telefonen fungerar således inte som den ska?

Skriver du "funkar ändå inte" så måste du ju naturligtvis mena att den inte startar eller något sånt. Att batterihälsan inte fungerar med ett icke originalbatteri klassar jag inte som att telefonen inte fungerar som den ska. Du får fortfarande all prestanda som telefonen har mm. Fram tills iOS 11.3 fanns inte batterihälsa överhuvudtaget inbyggt i iOS. En väldig överdrift att säga att "funkar ändå inte" för en liten funktion.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

AJ! Många i USA säger ni? Säkert många som gick o stämde dem direkt 😁

Skrivet av ehsnils:

Ibland händer det att företag blir uppköpta och sedan ändras villkoren så att du måste betala US$10 för varje låsning av dörren eller något annat sanslöst.

Kan se det framför mig. Betala 1kr för att öppna kylskåpet…..

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Av samma anledning shar jag också skippat smarthem, samma problem existerar ju även med steam/epic/ea/origin etc. Räcker att internet strular en regnig dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man aldrig ska förlita sig på "molnet" för det kan ibland bli solsken och alla molnen är som bortblåsta.

Skrivet av Kattus:

Därför man kör allting lokalt själv istället.. Moln, nej tack!

Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

the cloud!

Skrivet av Wizbro:

Det här är varför "molnet" får mig att spy. Samt varför jag blir trött när basala saker såsom fungerande mekaniska lås byts ut mot digitala diton som hanteras och ägs av någon annan, med servrar i Tjotahejti.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Ett praktexempel på vad "molnet" egentligen är: någon annans dator
Datorer är som tandborstar, man skall använda sin egen

Löjlilgt mycket hat mot "molnet" här. Nästan alla tjänster vi använder idag är molnbaserade.

Problemet i detta fall har inte med molnet att göra utan att företagets produkter (vad jag fattat det som) inte fungerar utan kontakt med företagets nu nedlagda servrar.

Molntänster är inget nytt och kommer fortsätta finnas så länge det finns internet för det är vad molnet är, tjänster som går att accessa via en Internetkoppling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freethinker:

Löjlilgt mycket hat mot "molnet" här. Nästan alla tjänster vi använder idag är molnbaserade.

Problemet i detta fall har inte med molnet att göra utan att företagets produkter (vad jag fattat det som) inte fungerar utan kontakt med företagets nu nedlagda servrar.

Molntänster är inget nytt och kommer fortsätta finnas så länge det finns internet för det är vad molnet är, tjänster som går att accessa via en Internetkoppling.

Men personligen skulle jag i vart fall aldrig investera i dyr "fastbyggd" hårdvara som är beroende av nån extern funktion jag inte har kontroll över, att bygga in saker i huset är inget man vill göra om man inte kan förvänta sig att prylarna fungerar minst 50 år. Men även 50 år är en ganska kort livstid och man bör i så fal kanske ha byggt för att det ska vara enkelt att byta ut apparaterna, tex ha samlat logiken på ett ställe och hålla sig till öppna etablerade standarder och inte låsa in sig till nått som bara ett företag kan erbjuda.

Hemautomation skulle verkligen behöva regleras och standardiseras tex i byggnormer för att öka användbarheten och möjligheten att koppla ihop "allt" både idag och i framtiden och för att veta att det går att bygga vidare på det om 30-50-100 år när man renoverar.

Sedan är jag också förundrad över varför tex inte en modern micro har möjlighet att konfigureras via ett mjukvaruinterface för där om något borde ett "appinterface" verkligen kunna passa in jämfört med de bökiga interface de har idag, kunna konfigurera allt utanför micron för att sedan fysiskt (av säkerhetsskäl, ingen start via mjukvara) kunna trycka igång den.
Micron är troligen den mest avancerade köksmaskinen idag och deras interface blir ändå bara sämre och sämre och man måste nästan ha tillgång till manualen för att kunna välja rätt om man ska laga mat i dem och inte bara värma frysmat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men personligen skulle jag i vart fall aldrig investera i dyr "fastbyggd" hårdvara som är beroende av nån extern funktion jag inte har kontroll över, att bygga in saker i huset är inget man vill göra om man inte kan förvänta sig att prylarna fungerar minst 50 år. Men även 50 år är en ganska kort livstid och man bör i så fal kanske ha byggt för att det ska vara enkelt att byta ut apparaterna, tex ha samlat logiken på ett ställe och hålla sig till öppna etablerade standarder och inte låsa in sig till nått som bara ett företag kan erbjuda.

Hemautomation skulle verkligen behöva regleras och standardiseras tex i byggnormer för att öka användbarheten och möjligheten att koppla ihop "allt" både idag och i framtiden och för att veta att det går att bygga vidare på det om 30-50-100 år när man renoverar.

Sedan är jag också förundrad över varför tex inte en modern micro har möjlighet att konfigureras via ett mjukvaruinterface för där om något borde ett "appinterface" verkligen kunna passa in jämfört med de bökiga interface de har idag, kunna konfigurera allt utanför micron för att sedan fysiskt (av säkerhetsskäl, ingen start via mjukvara) kunna trycka igång den.
Micron är troligen den mest avancerade köksmaskinen idag och deras interface blir ändå bara sämre och sämre och man måste nästan ha tillgång till manualen för att kunna välja rätt om man ska laga mat i dem och inte bara värma frysmat.

Lite därför brorsan letade en stendum micro...he found it. Knapp för att öppna luckan, vred för effekt och tickande vred för tid. Utmärkt micro, bland de bästa jag använt...även om den jag har också är rätt bra.

Sen när det med inbyggda apparater mycket på elektrikerns val....och de väljer det som fungerar. Började de använda en schnider rotations dimmer 2005 så kommer de flesta fortsätta med samma dimmer idag så länge den finns. Testar man något nytt och man har strul man inte haft med den förra så är den nya ratad från deras sida....svår branch att trycka sig in i som ny aktör....speciellt om den ska vara "smart" för strular smartheten så åker den väldigt fort i tunnan.
Så finns anledning till varför vissa aktörer är stora på den marknaden....även om de kör sitt eget race.
Lurigt också för om någon kommer och installerar en fin zigbee dimmer t.ex. och den inte fungerar bra med någon annan zigbee pryl (säg hue som är vanligt att folk sen innan har) då är det dimmerns fel och kan inte dimmer tillverkaren "lösa" det med support så åker den. Vilket kan vara svårt om det är en äldre hub etc. Det har ju varit lite spottigt tidigare....och vissa har redan ratat hela standarden för det och kör på något annat eller inget smart alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Löjlilgt mycket hat mot "molnet" här. Nästan alla tjänster vi använder idag är molnbaserade.

Problemet i detta fall har inte med molnet att göra utan att företagets produkter (vad jag fattat det som) inte fungerar utan kontakt med företagets nu nedlagda servrar.

Molntänster är inget nytt och kommer fortsätta finnas så länge det finns internet för det är vad molnet är, tjänster som går att accessa via en Internetkoppling.

Och så länge de finns kommer jag undvika förlita mig på dem i så stor utsträckning som möjligt

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Lite därför brorsan letade en stendum micro...he found it. Knapp för att öppna luckan, vred för effekt och tickande vred för tid. Utmärkt micro, bland de bästa jag använt...även om den jag har också är rätt bra.

Sen när det med inbyggda apparater mycket på elektrikerns val....och de väljer det som fungerar. Började de använda en schnider rotations dimmer 2005 så kommer de flesta fortsätta med samma dimmer idag så länge den finns. Testar man något nytt och man har strul man inte haft med den förra så är den nya ratad från deras sida....svår branch att trycka sig in i som ny aktör....speciellt om den ska vara "smart" för strular smartheten så åker den väldigt fort i tunnan.
Så finns anledning till varför vissa aktörer är stora på den marknaden....även om de kör sitt eget race.
Lurigt också för om någon kommer och installerar en fin zigbee dimmer t.ex. och den inte fungerar bra med någon annan zigbee pryl (säg hue som är vanligt att folk sen innan har) då är det dimmerns fel och kan inte dimmer tillverkaren "lösa" det med support så åker den. Vilket kan vara svårt om det är en äldre hub etc. Det har ju varit lite spottigt tidigare....och vissa har redan ratat hela standarden för det och kör på något annat eller inget smart alls.

Vissa "innovationer" är bara helt horribla. Bodde i en lägenhet med ett IKEA-kök, där diskbänksbelysningen var trådlös!

Behöver köpa batteri för knappen när det tar slut? Check.
Lampor tappar synk då och då och måste synkas om? Check.
Knappen i sig gick sönder en gång, så behövde köpa en ny sådan också. Var ju en jävla tur att de ens fortfarande fanns att köpa.