Permalänk

Flera os i 1 dator ?

Hej
Om man vill ha flera os i en dator men inte vill ha dualboot ,kan man manuellt ändra boot ordningen i bios mellan olika os/diskar och på så sätt starta olika os ?

Permalänk
Medlem

Absolut, BIOS/UEFI har normalt en bootordning där du kan välja vilken enhet som datorn ska testa att boota från först. Oftast ligger kanske CD/USB först för att snabbt kunna boota från ett sådant media, och sen kommer en hårddisk. Du bör kunna växla bootordningen mellan flera diskar och på så sätt slippa krånga med dual boot.

Permalänk
Medlem

Dock om jag kommer ihåg rätt så kan det finnas en risk att installation av ena operativsystemet skriver över bootloader för andra operativsystemet, Windows är väl rätt notoriskt för att skriva sin bootloader på en annan disk än vad operativsystem installeras på. Men om det fortfarande är så vet jag inte, men är nog en bra ide att bara ha en disk inkopplad vid varje installation, sedan när det är klart koppla in båda.

Permalänk
Medlem

Vad är "ha dualboot"? Du kan inte boota två operativsystem samtidigt på datorn. Beroende på BIOS kan du justera "boot order". I dell BIOS kan du välja fil. Om du är haxxor kan du använda UEFI shell, men det kan inte jag något om. rEFInd är en schysst boot manager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfiles300:

Hej
Om man vill ha flera os i en dator men inte vill ha dualboot ,kan man manuellt ändra boot ordningen i bios mellan olika os/diskar och på så sätt starta olika os ?

Det är ju det som är dualboot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfiles300:

Hej
Om man vill ha flera os i en dator men inte vill ha dualboot ,kan man manuellt ändra boot ordningen i bios mellan olika os/diskar och på så sätt starta olika os ?

Du kan installera olika OS på olika diskar, med bara den disk du för tillfället installerar på i datorn för att undvika problem.
Inga andra diskar ska då vara inkopplade samtidigt!
När du är klar med de olika installationerna kan du koppla in alla diskarna igen. För att sen välja disk / OS att starta från tar du upp BOOT-menyn och därifrån kan du välja vilket OS du vill starta.

Här är en liten lista på vilken funktionstangent för olika moderkort som du skall trycka på för att få upp bootmenyn
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Det här gör du direkt vid start av datorn

Fördelen med den här metoden är att du kan koppla bort vilken disk du vill utan att de andra diskarna / OS-en påverkas

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem

En joker är att inte installera olika os direkt utan att använda virtuella datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder virtualbox för att starta linux som ett "program" i windows. Funkar inte alltid perfekt men smidigt är det!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jag använder virtualbox för att starta linux som ett "program" i windows. Funkar inte alltid perfekt men smidigt är det!

Prova WSL som finns inbyggt i W10/W11, då kan du köra det direkt i Windows utan att behöva en virtuell maskin som styr det
Du installerar t.ex Ubuntu direkt via Microsoft Store som en app https://www.microsoft.com/store/productId/9PDXGNCFSCZV

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Prova WSL som finns inbyggt i W10/W11, då kan du köra det direkt i Windows utan att behöva en virtuell maskin som styr det
Du installerar t.ex Ubuntu direkt via Microsoft Store som en app https://www.microsoft.com/store/productId/9PDXGNCFSCZV

Enbart terminal? Behöver väl egentligen inget mer men det känns lite naket

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Enbart terminal? Behöver väl egentligen inget mer men det känns lite naket

WSL2 i Windows 11 låter dig även köra GUI-applikationer. Desktop fungerar inte då det fortfarande är Windows 11 du kör, men individuella applikationer kan köras med GUI.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Rekommenderar viritualla maskiner (Virtualbox / HyperV etc) framför "klassisk" dualboot.

Dualboot på samma hårddisk bär med sig problem, ex klarar inte Windows med Secureboot om du vill köra linux samtidigt etc - Vid problem så förlorar du båda operativsystem osv.
Antingen kör du två diskar, eller (rekommenderat) så kör du virituella maskiner då det i dagens datorer fungerar väldigt bra

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Tänke på säkerhet ,om ett os blir obootbart bara att bota om till fungerande och därirfån reparera falerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfiles300:

Tänke på säkerhet ,om ett os blir obootbart bara att bota om till fungerande och därirfån reparera falerande.

Det är just därför jag dualbootar mellan Windows 10 och GNU/Linux på min maskin med GRUB i grunden.

Skulle det mot all förmodan fallera, så har jag ett gäng USB-stickor som kan boota mina maskiner.

* Macrium Reflect
* Windows 10 (Windows 2 Go)
* Valfri LiveCD med GNU/Linux
* etc...

Hur jag vill att GRUB ska fungera känner jag mig ha 100% koll på.

För den som vill ha lite mer hjälp:
https://itsfoss.com/customize-grub-linux/

Som andra varit inne på, så är väl största hotet mot dualboot en ominstallation av Windows, då det inte alltid identifierar andra OS korrekt. En grundregel är att först installera Windows och sedan exempelvis GNU/Linux.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem.

När du väl installerat två operativsystem så kan du gå in i Windows, trycka win+r, skriva "msconfig" och ändra lite olika inställningar under andra fliken "systemstart". Så här ser det ut för mig med två Win 10 installationer, jag minns ej hur det såg ut med Ubuntu installerat då det var så länge sedan jag testade det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Detta har jag alltid på ett bootbart USB.

https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/