Permalänk
Medlem

Grafikkortet la av 3060TI

Hej!

Jag satt och lirade Dark Soul 3 och streamade via OBS för några dagar sedan när skärmarna blev helt svarta och fläktarna i datorn gick på högvarv, lät som en dammsugare ungefär.
Jag kunde fortfarande höra ljudet ifrån mina vänner i discord.
Efter mycket om och men så visade det sig att det var grafikkortet som har lagt av helt och hållet.
Jag vet inte riktigt varför och hur det kunde hända.
Någon som tror sig veta varför detta hände?'
Har skaffat ett nytt MSI 3060ti nu och vill ju inte att det ska hända samma sak med det.

Allt var nytt och grafikkortet ,processorn samt kingston hårddisken har jag tagit ifrån den här datorn som jag köpte för 10 månader sedan och satt i ett nytt chassi.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Resterande delar är 3 månader gamla.
Speccs

GeForce RTX 3060Ti
ASUS ROG Strix Z490-G Gaming
Corsair 550w
10:e Gen. Intel® Core™ i5-10400F
2 x 8GB DDR4 3200MHz Kingston Fury
1x 512 GB Kingston (M2)
1x 256 GB Samsung Evo (M2)

Finns det någon möjlighet att rädda/laga kortet på något sätt eller är det kört ? Finns det folk som köper trasiga grafikkort? Tråkigt att behöva slänga ett sådant fint kort tänker jag.

Edit: Får ingen bild UTAN grafikkortet heller, det funkar med ett nytt msi rtx3060ti kort och har även provat med ett msi gtx1070 kort.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3060Ti ,ASUS ROG Strix Z490-G Gaming (WI-FI) ,10:e Gen i5-10400F ,2 x 8GB DDR4 3200MHz Kingston Fury, 1x 512 GB Kingston (M2), 1x 256 GB Samsung Evo (M2), CORSAIR CX550M

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Får du ingen bild alls längre med grafikkortet?

Hade liknande problem själv när mitt gamla nättagg var döende, 12V linan på nättagget var inte tillräckligt stabilt så grafikkortet kraschade i load på samma sätt som du beskriver det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Då har du garanti kvar kanske :)?
Doc om det är pre-build. Så kanske man måste lämna in hela datorn.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Har du garanti är väl det enklaste och billigaste sättet.

De gånger detta har hänt för mig var det helt enkelt så att grafikkortet gled ut någon millimeter ur slotten. Öppnade datorn och tryckte till det och drog åt skruvarna ännu hårdare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Får du ingen bild alls längre med grafikkortet?

Hade liknande problem själv när mitt gamla nättagg var döende, 12V linan på nättagget var inte tillräckligt stabilt så grafikkortet kraschade i load på samma sätt som du beskriver det.

Nej, jag provade grafikkortet i min dator samt 2 andra, Samma resultat på alla datorer. Nu funkar den bra igen med nya grafikkortet men tänkte om man behöver byta ut något annat så det inte händer igen

Skrivet av Tawen:

Då har du garanti kvar kanske :)?
Doc om det är pre-build. Så kanske man måste lämna in hela datorn.

Jag har garanti, men jag måste bygga ihop datorn som den var först och skicka tillbaka den osv. Lär nog kosta en slant, först till butiken för felsökning sen vidare till tillverkaren för vidare felsökning. Det är blir smidigare att betala 1500 på självrisken och hoppas på en lösning från försäkringsbolaget.

Skrivet av Pepsin:

Har du garanti är väl det enklaste och billigaste sättet.

De gånger detta har hänt för mig var det helt enkelt så att grafikkortet gled ut någon millimeter ur slotten. Öppnade datorn och tryckte till det och drog åt skruvarna ännu hårdare.

Jo men som sagt har ju tagit delar ifrån den och satt i ett nytt chassi, tror det blir billigare att ta på försäkringen än att vela med garantin. Jag får ta en tankeställare på det hela.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3060Ti ,ASUS ROG Strix Z490-G Gaming (WI-FI) ,10:e Gen i5-10400F ,2 x 8GB DDR4 3200MHz Kingston Fury, 1x 512 GB Kingston (M2), 1x 256 GB Samsung Evo (M2), CORSAIR CX550M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Får du ingen bild alls längre med grafikkortet?

Hade liknande problem själv när mitt gamla nättagg var döende, 12V linan på nättagget var inte tillräckligt stabilt så grafikkortet kraschade i load på samma sätt som du beskriver det.

Kan det vara möjligt att det var mitt nättagg är anledningen till varför grafikkortet kraschade ? Kan man kontakta corsair tro och få ersättning tror du ?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3060Ti ,ASUS ROG Strix Z490-G Gaming (WI-FI) ,10:e Gen i5-10400F ,2 x 8GB DDR4 3200MHz Kingston Fury, 1x 512 GB Kingston (M2), 1x 256 GB Samsung Evo (M2), CORSAIR CX550M

Permalänk
Medlem
Skrivet av noogman:

Nej, jag provade grafikkortet i min dator samt 2 andra, Samma resultat på alla datorer. Nu funkar den bra igen med nya grafikkortet men tänkte om man behöver byta ut något annat så det inte händer igen

Jag har garanti, men jag måste bygga ihop datorn som den var först och skicka tillbaka den osv. Lär nog kosta en slant, först till butiken för felsökning sen vidare till tillverkaren för vidare felsökning. Det är blir smidigare att betala 1500 på självrisken och hoppas på en lösning från försäkringsbolaget.

Jo men som sagt har ju tagit delar ifrån den och satt i ett nytt chassi, tror det blir billigare att ta på försäkringen än att vela med garantin. Jag får ta en tankeställare på det hela.

Har du ens pratat med butiken? Det kostar ingenting att skicka in en dator på garantiärende. Företaget ger dig självfallet en betald returfraktsedel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du ens pratat med butiken? Det kostar ingenting att skicka in en dator på garantiärende. Företaget ger dig självfallet en betald returfraktsedel.

Ja, dom skrev att jag ska plocka ihop den som den var från början. Sen skicka in den på felsökning vilket kostar 499kr , sen ska dom skicka vidare den till tillverkaren och jag kan bli debiterad allt ifrån 700-2300kr ifrån tillverkaren. Så det kan vara mer lönsamt att försöka lösa det med försäkringsbolaget.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3060Ti ,ASUS ROG Strix Z490-G Gaming (WI-FI) ,10:e Gen i5-10400F ,2 x 8GB DDR4 3200MHz Kingston Fury, 1x 512 GB Kingston (M2), 1x 256 GB Samsung Evo (M2), CORSAIR CX550M

Permalänk
Medlem
Skrivet av noogman:

Ja, dom skrev att jag ska plocka ihop den som den var från början. Sen skicka in den på felsökning vilket kostar 499kr , sen ska dom skicka vidare den till tillverkaren och jag kan bli debiterad allt ifrån 700-2300kr ifrån tillverkaren. Så det kan vara mer lönsamt att försöka lösa det med försäkringsbolaget.

Vad är det för lurendrejare som kräver kunden på frakt för ett garantiärende? Låter som att butiken inte vill ta sitt ansvar som återförsäljare.

Felsökningsavgift etc. får man bara betala om det visar sig att dom tex inte hittar något fel eller om du har skadat det genom att tex hälla mjölk på kortet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är det för lurendrejare som kräver kunden på frakt för ett garantiärende?

Felsökningsavgift etc. får man bara betala om det visar sig att dom tex inte hittar något fel eller om du har skadat det genom att tex hälla mjölk på kortet.

Det var ifrån inet och jag har ju öppnat datorn vilket brukar bryta garantin kanske därför dom fular sig, men det låter ju fortfarande konstigt. Varan ska ju fortfarande fungera korrekt efter 10 månader, Dom skrev även att jag måste bevisa att varan har ett ursprungligt fabrikationsfel...Hur f*an ska man bevisa det?
Jaja vad ska man göra, får kolla med försäkringsbolaget och aldrig mer handla ifrån inet helt enkelt.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3060Ti ,ASUS ROG Strix Z490-G Gaming (WI-FI) ,10:e Gen i5-10400F ,2 x 8GB DDR4 3200MHz Kingston Fury, 1x 512 GB Kingston (M2), 1x 256 GB Samsung Evo (M2), CORSAIR CX550M

Permalänk
Medlem
Skrivet av noogman:

Det var ifrån inet och jag har ju öppnat datorn vilket brukar bryta garantin kanske därför dom fular sig, men det låter ju fortfarande konstigt. Varan ska ju fortfarande fungera korrekt efter 10 månader, Dom skrev även att jag måste bevisa att varan har ett ursprungligt fabrikationsfel...Hur f*an ska man bevisa det?
Jaja vad ska man göra, får kolla med försäkringsbolaget och aldrig mer handla ifrån inet helt enkelt.

Inet är ju så pass kompetenta så man kan ju tycka att dom borde gå med på att du bara skickar in grafikkortet, eftersom du säger dig veta att det är det som är trasigt.

Att man skulle bryta garantin när man öppnar en dator från Inet har jag svårt att tro. Dessutom har varje komponent i datorn en egen garanti och reklamationsrätt. Det är ju bara lösa delar som Inet har satt ihop.

Det står på Inets hemsida att man ska göra en felanmälan så skickar dom ut en gratis returfraktsedel, så det ska du ju ha - förutsatt att du har gjort en felanmälan.

Citat:

Hur gör jag en felanmälan?
Om du har problem med en produkt kan du skicka in den till oss genom att göra en felanmälan på inet.se/service. En tekniker kommer att kontrollera din felanmälan och skicka ut en kostnadsfri fraktsedel som du kan använda för att sända din produkt till oss.

Jag har skickat in grafikkort som har närmat sig tre år gamla. Det har aldrig uppstått några frågor eller liknande - ett dött grafikkort ersätts. Förutsatt att man inte har gjort några skador själv förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@noogman: 10400F har ingen grafikdel och därmed krävs ett grafikkort för att få bild.

Skrivet av noogman:

Kan det vara möjligt att det var mitt nättagg är anledningen till varför grafikkortet kraschade ? Kan man kontakta corsair tro och få ersättning tror du ?

Det är möjligt att nättagget kan ha orsakat det. Du kan kontakta dem och se vad de säger, de kommer att vilja få in den för att testa den. Vet inte om de kommer ge dig något annat än ett nytt nättagg om de hittar något fel med den. Vad är det för modell?

Skrivet av noogman:

Det var ifrån inet och jag har ju öppnat datorn vilket brukar bryta garantin kanske därför dom fular sig, men det låter ju fortfarande konstigt. Varan ska ju fortfarande fungera korrekt efter 10 månader, Dom skrev även att jag måste bevisa att varan har ett ursprungligt fabrikationsfel...Hur f*an ska man bevisa det?
Jaja vad ska man göra, får kolla med försäkringsbolaget och aldrig mer handla ifrån inet helt enkelt.

Eftersom du tog grafikkortet och andra delar från Acer-datorn och blandat med egna delar så gäller inte garantin längre hos Acer och det är det enda som jag hittat som bryter garantin och vad jag tror inet går efter. Dock hittar jag inget som säger att garantin försvinner för att man öppnar upp en dator.
https://static.acer.com/up/Resource/Acer/Docs/StandardWarrant...

Låter som inet blandar ihop reklamationsrätt och garanti.

@inet: Försvinner verkligen garantin för att man öppnar upp en dator?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dessutom har varje komponent i datorn en egen garanti och reklamationsrätt. Det är ju bara lösa delar som Inet har satt ihop.

Lite rörigt var allt kommer ifrån eftersom TS även länkar till Elgiganten i första inlägget, men om jag förstått det rätt så kommer 3060 Ti-kortet från en Acer-dator och inte en dator som Inet byggt själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Inet är ju så pass kompetenta så man kan ju tycka att dom borde gå med på att du bara skickar in grafikkortet, eftersom du säger dig veta att det är det som är trasigt.

Att man skulle bryta garantin när man öppnar en dator från Inet har jag svårt att tro. Dessutom har varje komponent i datorn en egen garanti och reklamationsrätt. Det är ju bara lösa delar som Inet har satt ihop.

Det står på Inets hemsida att man ska göra en felanmälan så skickar dom ut en gratis returfraktsedel, så det ska du ju ha - förutsatt att du har gjort en felanmälan.

Jag har skickat in grafikkort som har närmat sig tre år gamla. Det har aldrig uppstått några frågor eller liknande - ett dött grafikkort ersätts. Förutsatt att man inte har gjort några skador själv förstås.

Nu har han väl köpt en färdigbyggd ACER från inet och tagit ur delarna och satt det i ett nytt chassi. Detta är inga datorer som inet bygger ihop utan det kunde lika gärna vara en brödrost som han har skruvat isär och flyttat delarna. Man får inte ens byta processorkylare på dessa utan att bryta garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Lite rörigt var allt kommer ifrån eftersom TS även länkar till Elgiganten i första inlägget, men om jag förstått det rätt så kommer 3060 Ti-kortet från en Acer-dator och inte en dator som Inet byggt själva.

Skrivet av Nicklidstrom:

Nu har han väl köpt en färdigbyggd ACER från inet och tagit ur delarna och satt det i ett nytt chassi. Detta är inga datorer som inet bygger ihop utan det kunde lika gärna vara en brödrost som han har skruvat isär och flyttat delarna. Man får inte ens byta processorkylare på dessa utan att bryta garantin.

Ja, det verkar som att jag inte riktigt förstod allt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vad är det för lurendrejare som kräver kunden på frakt för ett garantiärende? Låter som att butiken inte vill ta sitt ansvar som återförsäljare.

Felsökningsavgift etc. får man bara betala om det visar sig att dom tex inte hittar något fel eller om du har skadat det genom att tex hälla mjölk på kortet.

eftersom grafikkortet kom från en färdig oem dator som tillverkats av Acer så kan det mycket väl vara så att garantin brinner inne om du demonterar den.

Acer lämnar ju bara garanti på hela datorn som den kom från fabrik inte lösa delar i den och Inet i detta fall kommer inte kunna få ersättning mot acer pga att den inte är använd som det är tänkt.

Skrivet av Vzano:

@noogman: 10400F har ingen grafikdel och därmed krävs ett grafikkort för att få bild.

Det är möjligt att nättagget kan ha orsakat det. Du kan kontakta dem och se vad de säger, de kommer att vilja få in den för att testa den. Vet inte om de kommer ge dig något annat än ett nytt nättagg om de hittar något fel med den. Vad är det för modell?

Eftersom du tog grafikkortet och andra delar från Acer-datorn och blandat med egna delar så gäller inte garantin längre hos Acer och det är det enda som jag hittat som bryter garantin och vad jag tror inet går efter. Dock hittar jag inget som säger att garantin försvinner för att man öppnar upp en dator.
https://static.acer.com/up/Resource/Acer/Docs/StandardWarrant...

Låter som inet blandar ihop reklamationsrätt och garanti.

@inet: Försvinner verkligen garantin för att man öppnar upp en dator?

normalt sett försvinner inte garantin om inte varan är plomberad.

just stationära datorer brukar generellt inte vara det men samtidigt så innefattar det ändå att du inte ska ta bort delar ur den och använda på annat sätt tänkt av datortillverkaren utan endast öppnas för att t.ex. installera en till ramsticka eller en extra lagringsenhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du vill så kan jag kolla på kortet åt dig om du vill. Kan laga vissa fel på grafikkort men defekt GPU / minnen har jag inte grejer till att fixa så jag lovar inte att jag kan göra mer än att konstatera vad som är trasigt.

Bara att du hör av dig via PM om du vill ha hjälp

Permalänk
Inet
Skrivet av Vzano:

@noogman: 10400F har ingen grafikdel och därmed krävs ett grafikkort för att få bild.

Det är möjligt att nättagget kan ha orsakat det. Du kan kontakta dem och se vad de säger, de kommer att vilja få in den för att testa den. Vet inte om de kommer ge dig något annat än ett nytt nättagg om de hittar något fel med den. Vad är det för modell?

Eftersom du tog grafikkortet och andra delar från Acer-datorn och blandat med egna delar så gäller inte garantin längre hos Acer och det är det enda som jag hittat som bryter garantin och vad jag tror inet går efter. Dock hittar jag inget som säger att garantin försvinner för att man öppnar upp en dator.
https://static.acer.com/up/Resource/Acer/Docs/StandardWarrant...

Låter som inet blandar ihop reklamationsrätt och garanti.

@inet: Försvinner verkligen garantin för att man öppnar upp en dator?

Tjenare!

Är inte helt med på vad som har hänt riktigt, men kan beskriva hur det fungerar med olika färdigbyggda datorer.

När det kommer till just färdigbyggda datorer (t.ex. Acer, MSI etc) så har tillverkarna en sån klassisk "Warrant void if broken" ettiket som indikerar att man inte får öppna datorn.

Det innebär att öppnar man upp datorn på en dator som har en sådan lapp så gäller inte längre tillverkarens garanti.
Vi lämnar inga egna garantier eller försäkringar utöver din konsumenträtt, därav kan tillverkaren neka dig ett garantiärende om du bytt något i datorn, trots att något nu inte längre fungerar.

Med det sagt, så har vi våra egna datorer som vi bygger, Inet Koncept och Taurus (samt vår byggnationation). Dessa kan man skruva i fritt om man vet vad man gör och fortfarande ha kvar garantin på dom.

Bara tagga oss igen om ni har fler frågor.

Trevlig helg

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram