Applikationer för samtalsinspelning stoppas på Play Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Vadå skämmas? Menar du att apptillverkarna ska ha koll på exakt alla lagar i alla länder? Det räcker inte ens marknadsberoende, iom att det skiljer även inom EU. Det skulle alltså bli nätberoende. Det är helt enkelt inte hållbart att tillhandahålla en funktion som beror på specifika länders reglemente. Som många här noterat - vad händer för samtal mellan användare i länder med olika reglementen?

Samsung och Google skulle absolut kunna anpassa firmware efter aktuella länder, men grunden ska såklart vara att funktioner är tillgängliga och sedan får användarna se till att följa lagen. Samsung tillåter inspelning i vissa regioner och länder, dock inte Sverige. Ansvaret skulle kunna läggas på operatören av mobilnätet. Det går ju att slå av/på funktioner.

Apptillverkaren kan inte heller väntas ta ansvar för vissa länders censur, förbud eller liknande. Däremot tycks Google nu vilja ta det ansvaret genom att måla med en väldigt bred pensel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Tur att man kör iOS/macOS och kan spela in allt via datorn

Hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte denna ändring.
Personligen vill jag ha funktionen tillgänglig så man har eventuell bevisning angående vad som sägs när företag ringer. Blir kanske tvungen att roota då som man hört om.

Aldrig gjort det förr dock, slutar playstore och all allt sånt fungera om man rootar?
Vad händer förutom att man får mer kontroll över OS? För- nackdelar?

Permalänk

Det vore intressant att höra varför samsung har inaktiverat funktionen i sverige, har de inte en representant här på sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Jag gillar inte denna ändring.
Personligen vill jag ha funktionen tillgänglig så man har eventuell bevisning angående vad som sägs när företag ringer. Blir kanske tvungen att roota då som man hört om.

Aldrig gjort det förr dock, slutar playstore och all allt sånt fungera om man rootar?
Vad händer förutom att man får mer kontroll över OS? För- nackdelar?

Play Store kommer fungera, däremot så kan appar som kräver safetynet inte fungera som dom ska. T.ex. så kan man inte betala med Google Pay om man inte "passerar" safetynet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att spela in samtal har räddat mig många gånger som konsument. Skillnad på detta och avlyssna andras samtal. Intressant att både Google och Apple inte har problem att implementera bakdörrar till myndigheter som NSA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

Det vore intressant att höra varför samsung har inaktiverat funktionen i sverige, har de inte en representant här på sweclockers?

@Samsung

Verkar dock som att dom inte är aktiva längre. Tjänade väl inget på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Sluppit böter, lust att utveckla det?

Vi har två bilar och jag kunde inte hitta villkoren för att parkera i vårat gemensamma garage i fastigheten. Så jag ringde för att kolla vad som gällde och de sa att det var ok att parkera båda. Något år senare fick jag en bot, då flyttade jag den andra bilen (inte den som fick boten). På natten kom de igen för att ge mig en ny bot och då såg de samma bil på samma plats och tänkte att han har inte flyttat den så de gav mig en till. De var såklart ute efter just min bil annars hade de ju kontrollerat så att inte båda stod där. Efter några mail och samtal säger de att "vi kan inte ha lovat att du får stå med båda bilarna, vi spelar in alla samtal så säg när du ringde ska vi hitta det och isf stryka boten". Den andra boten strök de ganska fort men den första vägrade de stryka. Då skickade jag in tidpunkt för samtalet och fick förklarat att "det var en vikarie som svarade som inte visste reglerna, boten kvarstår". Då påpekade jag att jag spelat in både det samtalet och samtalet efter där de lovade stryka boten om de verkligen sagt vad jag påstod. Sedan undrade vem som ska initiera domstolsärendet, de eller jag. Då strök de även den första boten. Appen kostade mig 30kr, jag ville inte vara den som skaffar en sådan app _efter_ att man hade behövt det och det betalade sig. Nu kommer jag aldrig skaffa en telefon där jag inte kan spela in samtalen.

Skrivet av anon315148:

Ett alternativ kanske kan vara att installera F-Droid och hämta en app som spelar in samtal därifrån. Ej testat själv men ska testa åt en annan med Android och se hur det fungerar. Inte lika stort utbud men det räcker ju att en app fungerar som tänkt för att lösa problemet.

Tackar! ska testas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tur att man kör iOS/macOS och kan spela in allt via datorn

Det går att göra med Android och Windows oxå(Telefonlänk). Men båda kräver ju att du är hemma när samtalet görs så jag vet inte varför du ser det som en "Vinst". Eller lämnar du aldrig hemmet?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Hur gäller det då när jag pratar med en person i tyskland och vi befinner oss i varsitt land?

Känns ju mer rimligt att google och apple kommer fram till en standardfunktion i inbyggda telefonapparna som beter sig rätt i varje land, eller kanske börjar spela in först när båda accepterat?

Tror de som behöver funktionen kan fortsätta köra rootat eller med två telefoner bara...

Om du får spela in i Sverige och befinner dig i Sverige så finns nog inte någon svårighet juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Men båda kräver ju att du är hemma när samtalet görs så jag vet inte varför du ser det som en "Vinst". Eller lämnar du aldrig hemmet?

Både min MacBook och iPhone är iofs bärbara Sen är det relativt sällan jag känner behovet att spela in samtal, men trevligt att det går

Permalänk
Medlem

Så länge det bara handlar om Play Store och dessutom inte en låst Android via arbetsgivarens MDM-lösning, så kan man alltid ladda ner APK filen och installera programmet själv utan att behöva roota telefonen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Samsung och Google skulle absolut kunna anpassa firmware efter aktuella länder, men grunden ska såklart vara att funktioner är tillgängliga och sedan får användarna se till att följa lagen. Samsung tillåter inspelning i vissa regioner och länder, dock inte Sverige. Ansvaret skulle kunna läggas på operatören av mobilnätet. Det går ju att slå av/på funktioner.

Apptillverkaren kan inte heller väntas ta ansvar för vissa länders censur, förbud eller liknande. Däremot tycks Google nu vilja ta det ansvaret genom att måla med en väldigt bred pensel.

Problemet är ju att firmware inte räcker. Skulle en användare resa utomlands ska appar isåfall ta hänsyn för detta. Man är ju skyldig att hålla sig till regler och lagar där man är, inte för man är född. Det blir alltså nätverksbaserat. Detta API (typ som internationalising, fast mycket krångligare och buggvänligare - vad händer när nya nätleverantörer kommer till? ) är teoretiskt möjligt, men inte praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Både min MacBook och iPhone är iofs bärbara Sen är det relativt sällan jag känner behovet att spela in samtal, men trevligt att det går

Jo men om du måste släpa med Macbooken överallt för att kunna spela in så är det inte "Vilken tur!", jag kan oxå släpa med mej min Windows bärbara och min Android lur för att spela in, så du har ingen fördel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Det vore givetvis smidigast att kunna spela in direkt på telefonen. Har aldrig haft några problem med det på mina Android-lurar, men har märkt att Google blivit mer inlåst genom åren och blivit mer och mer likt Apple. Samtidigt är Apple mer öppet än någonsin.

Det var lite därför jag skrev att det är tur att man kör iOS/macOS.

Windows försöker också låsa in användarna mer och mer och tvingar in användandet av Microsoft Store mer än Apple gör med sin butik.

Försökte nyligen ladda hem PowerBI Desktop till min Windows-maskin. Gick sådär med LTSC versionen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Play Store kommer fungera, däremot så kan appar som kräver safetynet inte fungera som dom ska. T.ex. så kan man inte betala med Google Pay om man inte "passerar" safetynet.

Till och med McDonalds app slutar funka med en rootad telefon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Till och med McDonalds app slutar funka med en rootad telefon..

Även Revolut(den gnäller på root och stänger av sig). I Revolutfallet bara att ställa in i Magisk att dölja root för Revolut programmet så är det problemet löst.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Till och med McDonalds app slutar funka med en rootad telefon..

Aldrig använt McD appen och kommer nog aldrig göra det. Men det var ju märkligt att de inte gillar root. Mobila Bank-ID appen bryr sig t.ex. inte alls att telefonen är rootad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Aldrig använt McD appen och kommer nog aldrig göra det. Men det var ju märkligt att de inte gillar root. Mobila Bank-ID appen bryr sig t.ex. inte alls att telefonen är rootad.

Jag blev förvånad att mcd brydde sig om det, när jag sist rootade min androi-telefunk för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag blev förvånad att mcd brydde sig om det, när jag sist rootade min androi-telefunk för några år sedan.

Jo, det skulle jag också blivit. Jag förstår inte alls varför den ska bry sig om om man har rootat enheten överhuvudtaget.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte in samtal. Behöver inte det i jobbet och ringer inga jobbiga samtal privat. Men det har hänt att man i efterhand hade haft nytta av det.

Hade det funnits default hade jag definitivt haft det aktiverat. Ser inte varför de inte kunde ha ett riktigt API för det. Sedan bara tillåtit att de som bor i länder där det är ok att ladda ner. "Den här appen är inte tillgänglig i din region".

Ringer man mexat via en växel antar jag att man kan ha funktionen där istället. Vilket borde lösa det för företag som vill spela in

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Problemet är ju att firmware inte räcker. Skulle en användare resa utomlands ska appar isåfall ta hänsyn för detta. Man är ju skyldig att hålla sig till regler och lagar där man är, inte för man är född. Det blir alltså nätverksbaserat. Detta API (typ som internationalising, fast mycket krångligare och buggvänligare - vad händer när nya nätleverantörer kommer till? ) är teoretiskt möjligt, men inte praktiskt.

Jag ser inte skillnaden mot att de tillhandahåller en funktion för att ta bilder med mobilen, där det är användarens ansvar att veta att man inte får ta bilder på andra i exempelvis omklädningsrum. I slutändan spelar firmware ingen roll, användaren är ansvarig för att känna till och följa lagen där man befinner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Play Store kommer fungera, däremot så kan appar som kräver safetynet inte fungera som dom ska. T.ex. så kan man inte betala med Google Pay om man inte "passerar" safetynet.

Magisk är väl det hemliga ordet för att fixa saker som ’root hide’ och saferynet?

Permalänk
Medlem

Google Pay, Samsung Pay, och en del annat är tydligen lite krångligt att fixa igenom även med Magisk. Det som verkar vara lösningen för mig är att lägga in någon asiatisk firmware där inspelning är tillåten. Då behöver jag inte roota antar jag. Å andra sidan funkar väl inte Samsung eller Google Pay då heller, men man får väl klara sig utan det. Jag har haft diskussioner både med arbetsgivare och företag, där jag haft nytta av inspelningar för min egen del. Även i kontakter med skolan. Och jag har ett pågående reklamationsärende (annan story) där jag aldrig skulle ringa utan inspelning, vilket vi turligen har på äldre telefoner.

Finns headset med inspelning, så det är ju inte som att det är svårt att gå runt för den som verkligen vill.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Magisk är väl det hemliga ordet för att fixa saker som ’root hide’ och saferynet?

Magisk Hide har varit det ordet ja, men Magisk Hide har upphört att fungera efter Magisk v23. Det var en del nyheter om det så det är bara att söka på Magisk Hide om du vill veta mer om det.

Skrivet av Pirum:

Google Pay, Samsung Pay, och en del annat är tydligen lite krångligt att fixa igenom även med Magisk. Det som verkar vara lösningen för mig är att lägga in någon asiatisk firmware där inspelning är tillåten. Då behöver jag inte roota antar jag. Å andra sidan funkar väl inte Samsung eller Google Pay då heller, men man får väl klara sig utan det. Jag har haft diskussioner både med arbetsgivare och företag, där jag haft nytta av inspelningar för min egen del. Även i kontakter med skolan. Och jag har ett pågående reklamationsärende (annan story) där jag aldrig skulle ringa utan inspelning, vilket vi turligen har på äldre telefoner.

Finns headset med inspelning, så det är ju inte som att det är svårt att gå runt för den som verkligen vill.

Google Pay måste man passerar Safetynet för att kunna använda. Samsung Pay går inte att använda om man triggat Knox, vilket man gör när man rootar/installerar custom ROM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Magisk Hide har varit det ordet ja, men Magisk Hide har upphört att fungera efter Magisk v23. Det var en del nyheter om det så det är bara att söka på Magisk Hide om du vill veta mer om det.

Det finns ju dock ersättare.
Till exempel: https://github.com/kdrag0n/safetynet-fix

Har inte testat denna själv dock eftersom jag bara kör root på en telefon där allt redan funkar som det är.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns ju dock ersättare.
Till exempel: https://github.com/kdrag0n/safetynet-fix

Har inte testat denna själv dock eftersom jag bara kör root på en telefon där allt redan funkar som det är.

Ja, jag vet att det ska finnas ersättare, men jag har inte testat någon då min telefon fortfarande kör Android 9 och med Magisk v23 vilket är den sista versionen där Magisk Hide finns med och har inte velat uppdatera sedan dess då Magisk Hide fortfarande fungerar för de appar som jag behöver Magisk Hide till på den telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De måste inte veta det; så länge som du vet att det spelas in så är det lagligt. Du behöver inte informera den andra parten att du spelar in.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/far...
https://lawline.se/answers/ar-det-lagligt-att-spela-in-nagon-...

För att få spela in ett samtal som privatperson krävs det att du själv deltar i samtalet - annars är det olagligt. Punkt och slut.

FRA och andra myndighetsutövare t.ex Polisen, SÄPO - har andra förutsättningar till detta genom domstolsbeslut med mera om det finns grund för det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elakekocken:

För att få spela in ett samtal som privatperson krävs det att du själv deltar i samtalet - annars är det olagligt. Punkt och slut.

FRA och andra myndighetsutövare t.ex Polisen, SÄPO - har andra förutsättningar till detta genom domstolsbeslut med mera om det finns grund för det.

Visst är det så, men detta säger ju inte emot mitt inlägg överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Visst är det så, men detta säger ju inte emot mitt inlägg överhuvudtaget.

Det som talade emot var att du inte skrev att du själv måste delta, du skrev bara ”att så länge du själv vet att det spelas in” vilket inte stämmer - du kan inte bara spela in någon hej vilt utan att delta själv.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.