Rykte: Geforce RTX 4000-serien stannar kvar på PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Geforce RTX 4000-serien stannar kvar på PCI Express 4.0

Enligt uppgift hoppar Nvidia inte på PCI Express 5.0-tåget med nästa omgång konsumentorienterade grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

aww......

Kör dock P67 så ingen fara för min del ännu...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Antar att det är pga pci-e 5.0 inte är nödvändigt än?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Antar att det är pga pci-e 5.0 inte är nödvändigt än?

Ja precis, bandbredden för PCIe3x16 räcker ju fortfarande väl för dagens kort som tester redan visat, så känns som PCIe5 främst kommer vara för enterprise lösningar just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Antar att det är pga pci-e 5.0 inte är nödvändigt än?

Skrivet av medbor:

Ja precis, bandbredden för PCIe3x16 räcker ju fortfarande väl för dagens kort som tester redan visat, så känns som PCIe5 främst kommer vara för enterprise lösningar just nu

Direct Storage...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

aww......

Kör dock P67 så ingen fara för min del ännu...

Ja du har ju helt klar större bekymmer med CPU och ram än att pcie3.0 håller på att ta slut

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja du har ju helt klar större bekymmer med CPU och ram än att pcie3.0 håller på att ta slut

No shit??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Direct Storage...

Det funkar fint med all pcie-lagring... vad kommer ens en PCIe5-ssd kosta? Redan PCIe4 kostar ju ca dubbla priset per gig idag... Jag tar hellre dubbel storlek alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det funkar fint med all pcie-lagring... vad kommer ens en PCIe5-ssd kosta? Redan PCIe4 kostar ju ca dubbla priset per gig idag... Jag tar hellre dubbel storlek alla dagar i veckan

All ny teknik är förhållandevis dyr...
Så PCIe4 kommer att dala något.. (win win i min bok)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Blir uppgradering med sapphire rapids & grafikkort generationen efter hopper så e lungt, allt annat med pci-e4 känns meningslöst i nuläget men med sapphire rapids blir det pci-e 5 på allt så uppgraderar när moderkorten gör nåt nytt inte cpu eller grafikkort.

Att det gör vesäntlig skillnad med pci-e 4 mot 3 e oxå lite ointressant (latens nästan mer intressant än max siffror) funkar hyfsat med en sata ssd oxå, men får se när direct storage dyker upp på riktigt så får man se,

Men i nuläget är jag mer intresserad av nästa gen mk & det att kunna dela minne hd/ssd grafik osv över flera datorer servrar e mer intressant (minns ej namnet på det, men dyker upp 1st med sapphire rapids & sen med amd kort oxå (generation 1 det stora blir när den ej namngivna dyker upp på generationen efter )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xfade:

Direct Storage...

Fast vi har ju bara stöd för 4.0-SSDs ännu (hos både AMD och Intel); det kanske (förhoppningsvis) ändras med Zen 4 dock.
PCIe 4.0 x16 klarar omkring 32 GB/s, och om korten klarar sig rätt bra på 3.0 (16 GB/s) så borde det ju inte orsaka några större problem att lägga till en belastning på upp till 8 GB/s (PCIe 4.0 x4). För att inte nämna att sådana hastigheten lär vara högst tillfälliga när den läser in banor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hoppas att mitt 3080 kan hålla igång i drygt två år till, tänkte vänta tills 5000-serien med uppgradera och byta allt då typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast vi har ju bara stöd för 4.0-SSDs ännu (hos både AMD och Intel); det kanske (förhoppningsvis) ändras med Zen 4 dock.
PCIe 4.0 x16 klarar omkring 32 GB/s, och om korten klarar sig rätt bra på 3.0 (16 GB/s) så borde det ju inte orsaka några större problem att lägga till en belastning på upp till 8 GB/s (PCIe 4.0 x4). För att inte nämna att sådana hastigheten lär vara högst tillfälliga när den läser in banor.

finns pci-e5 på alder lake, ssd er(pci-e5) finns det oxå men inte för konsumenter ännu

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Redan PCIe4 kostar ju ca dubbla priset per gig idag... Jag tar hellre dubbel storlek alla dagar i veckan

Åh NÄ!

Billigaste 1 TB PCIe-SSDn på Prisjakt med Gen4-interface är WD SN750 för 999 kr. Billigaste 1 TB SATA-SSDn är en Slandisk Ultra 3D för 959 kr, så det skiljer några tior.

Den dyra enheten är SATA-SSDn, med tanke på hur långsam den är i alla scenarion, inte minst med tanke på att det inte finns något NVMe-stöd.

Prisskillnaden mellan att använda PCIe Gen3- eller Gen4-interface på en SSD är sannolikt försumbart, och kan t.o.m. vara så att Gen4 är billigare p.g.a. större volymer idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

finns pci-e5 på alder lake, ssd er(pci-e5) finns det oxå men inte för konsumenter ännu

Jo, men Z690 har bara 16 lanes PCIe 5.0, och de går ju inte till någon M.2-plats.
Tydligen så har iaf MSI en adapter, men då kostar det ju också 8 lanes från grafikkortet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kommer väl ta några år innan pcie 5 blir standard, gissar vilt på 2025.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Åh NÄ!

Billigaste 1 TB PCIe-SSDn på Prisjakt med Gen4-interface är WD SN750 för 999 kr. Billigaste 1 TB SATA-SSDn är en Slandisk Ultra 3D för 959 kr, så det skiljer några tior.

Den dyra enheten är SATA-SSDn, med tanke på hur långsam den är i alla scenarion, inte minst med tanke på att det inte finns något NVMe-stöd.

Prisskillnaden mellan att använda PCIe Gen3- eller Gen4-interface på en SSD är sannolikt försumbart, och kan t.o.m. vara så att Gen4 är billigare p.g.a. större volymer idag.

Stämmer det generellt så är det jättebra på alla sätt, men kan lätt erkänna att jag inte hållit koll så bra senaste tiden

Senast jag kollade låg det till så var det fortfarande stor skillnad, känns rimligt att det jämnar ut sig med tid dock

Edit:
SN750 ligger ju dock på lägre än 4GB/s, så den använder inte bandbredden alls

Billigaste 1TB med 5GB/s ligger på 1400kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5152532

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Åh NÄ!

Billigaste 1 TB PCIe-SSDn på Prisjakt med Gen4-interface är WD SN750 för 999 kr. Billigaste 1 TB SATA-SSDn är en Slandisk Ultra 3D för 959 kr, så det skiljer några tior.

Den dyra enheten är SATA-SSDn, med tanke på hur långsam den är i alla scenarion, inte minst med tanke på att det inte finns något NVMe-stöd.

Prisskillnaden mellan att använda PCIe Gen3- eller Gen4-interface på en SSD är sannolikt försumbart, och kan t.o.m. vara så att Gen4 är billigare p.g.a. större volymer idag.

WD SN750 *SE* är gen4 medan den utan suffixet kör gen 3. SE är på många sätt en snålvariant med annan controller och utan DRAM, men den klarar tekniskt sett av gen4 så det är väl en trevlig marknadsföringspunkt för dem. Dock inte vad man tänker på när man siktar på att skaffa en gen4 NVMe SSD.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

WD SN750 *SE* är gen4

Precis. Tror du inte jag kollar en sån sak innan?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5803051

Skrivet av Teddis:

SE är på många sätt en snålvariant med annan controller och utan DRAM, men den klarar tekniskt sett av gen4 så det är väl en trevlig marknadsföringspunkt för dem. Dock inte vad man tänker på när man siktar på att skaffa en gen4 NVMe SSD.

Nu jämför jag rakt av vad man får i jämförelse med att köpa en SATA-enhet, som anses "billiga" av somliga. Eller så kan man betala ett par hundra extra för en Samsung 970 Evo Plus, som har lägre högsta läshastighet än ovan nämnda enhet.

Hur man än vrider och vänder på det så är Gen4-enheter 1) snabbare och 2) kostar samma eller är t.o.m. billigare för en given läshastighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis. Tror du inte jag kollar en sån sak innan?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5803051

Fast du sa inte SE från början, och det är två helt olika SSDer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast du sa inte SE från början, och det är två helt olika SSDer.

Nä, du får väl kolla vilken 1 TB SN750/Gen4 det kan vara som kostar 999 kr på Prisjakt då...?

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett test över PCI Express skalning

NVIDIA GeForce RTX 3080 PCI-Express Scaling - TechPowerUp

De testar PCI Express 4.0 vs 3.0 vs 2.0 vs 1.1.
På PCI Express 1.1 så kör de dessutom förutom 16X, kör de även i 8X för att ytterligare begränsa bandbredd.

Resultatet beror på vilket spel och upplösning man kollar på.

Exempelvis i Red Dead Redemption 2 i 1440p är skillnaden mellan 4.0 vs 3.0 vs 2.0 marginell.

De har även gjort prestanda index över alla titlarna i det testet.

Generellt verkar även PCI Express 2.0 klara sig bra med RTX 3000 serien om man kör 16X.
Åtminstone om man ser till att PCI Express 2.0 kom 2007 så är 5-10% prestandaförlust för senaste generationens grafikkort inte farligt.

Fast i praktiken innebär det att man artificiellt får begränsa PCI Express versionen,
eftersom datorer som är för gamla för PCI Express 3.0 även har för gamla processorer mm för att hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag hittade ett test över PCI Express skalning

NVIDIA GeForce RTX 3080 PCI-Express Scaling - TechPowerUp

Ett litet problem med det testet är att de enbart tittar på medelvärdet, så de missar ifall lägre PCIe-bandbredd gör att spelen t.ex. hackar mer och ger en sämre upplevelse.

Men tyvärr så är TechPowerUp de enda jag känner till som regelbundet testar detta. Det enda testet jag kunde hitta som även kollade på de lägsta värdena var GamersNexus, men det testet är lite gammalt och kollar bara på x8 vs x16 PCIe 3.0 för ett GTX 1080. Man ser dock en viss indikation på att de lägsta värdena ofta påverkas mer än medelvärdena. Kanske något för Sweclockers att kolla på om de har tråkigt någon dag

Permalänk
Medlem

Där försvann Intels "fördel" med PCIe 5.0 i Alder Lake. De skjöt sig själva i foten med att inte ha det till SSD:n, bara till grafikkortet, vilket dessutom är dyrare. SSD:er kommer att ha nytta av PCIe 5.0 långt före grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Har 3.0 för allt, men ssd'n stödjer 4.0

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis. Tror du inte jag kollar en sån sak innan?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5803051
Nu jämför jag rakt av vad man får i jämförelse med att köpa en SATA-enhet, som anses "billiga" av somliga. Eller så kan man betala ett par hundra extra för en Samsung 970 Evo Plus, som har lägre högsta läshastighet än ovan nämnda enhet.

Hur man än vrider och vänder på det så är Gen4-enheter 1) snabbare och 2) kostar samma eller är t.o.m. billigare för en given läshastighet.

Fast det var ganska uppenbart skulle jag påstå att @medbor, som du citerade, menade att jämföra PCIe3 v PCIe4 SSD's och att 750 SE i sammanhanget är en tafflig modell som bara faller under kategorin "tekniskt sett en gen 4"

DOCK så är det oavsett inte det dubbla längre. Om vi tar två populära modeller, båda som trycker mot gränsen av vad respektive gränssnitt klarar av, som 970 EVO Plus och WD SN850 så är det 1300kr vs 1600kr. Fast tror jag att 970 EVO blivit lite för dyr, kanske pga alla tillverkninsproblem som Samsung haft, och att det kan finnas likvärdiga SSDer från andra tillverkare med bättre pris .

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fast det var ganska uppenbart skulle jag påstå att @medbor, som du citerade, menade att jämföra PCIe3 v PCIe4 SSD's och att 750 SE i sammanhanget är en tafflig modell som bara faller under kategorin "tekniskt sett en gen 4"

DOCK så är det oavsett inte det dubbla längre. Om vi tar två populära modeller, båda som trycker mot gränsen av vad respektive gränssnitt klarar av, som 970 EVO Plus och WD SN850 så är det 1300kr vs 1600kr. Fast tror jag att 970 EVO blivit lite för dyr, kanske pga alla tillverkninsproblem som Samsung haft, och att det kan finnas likvärdiga SSDer från andra tillverkare med bättre pris .

Ja precis, inte sub 1000kr för 1TB, men det ser ut att ha bättrat sig rejält

Permalänk
Medlem

Jag kör gärna på PCI Express 4.0 på nästa RTX 4000 serie, dom kan vänta med PCI Express 5.0 tills RTX 5000 släpps i framtiden istället.

Jag kör på PCI Express 4.0 och jag tror inte ens PCI Express 3.0 slår i taket för de flesta än, (inte för de som kör 1080p eller 1440p). Däremot 4K eller kanske högre har större av PCI Express 5.0 och vill köra i mer än 60 fps med all grafik på max.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag kör på PCI Express 4.0 och jag tror inte ens PCI Express 3.0 slår i taket för de flesta än, (inte för de som kör 1080p eller 1440p). Däremot 4K eller kanske högre har större av PCI Express 5.0 och vill köra i mer än 60 fps med all grafik på max.

Mängden data som skickas till grafikkortet påverkas i regel inte särskilt mycket av upplösningen. Så bandbredden påverkar oftast prestandan mer i lägre upplösningar eftersom det tar längre tid att överföra datan för varje bildruta, vilket tar en större andel av tiden ju snabbare det går att rendera varje bildruta. Du kan se det i testet som länkades ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Mängden data som skickas till grafikkortet påverkas i regel inte särskilt mycket av upplösningen. Så bandbredden påverkar oftast prestandan mer i lägre upplösningar eftersom det tar längre tid att överföra datan för varje bildruta, vilket tar en större andel av tiden ju snabbare det går att rendera varje bildruta. Du kan se det i testet som länkades ovan.

Och istället för att bara titta på graferna vill man nog läsa det här också https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pc...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.