EU enas om hårdare reglering av teknikjättar på nätet

Permalänk
Medlem

Ett annat problem med detta är också att alla bedömningar av vad som är "olagligt innehåll" ska ske sekundsnabbt av algoritmer som kontant analyserar allt innehåll på de sociala medierna, och inte genom rättssystemet. De höga böterna gör att man skapar ett klimat där de sociala medierna sannolikt kommer att bete sig ängsligt, och hellre fälla än fria i sina bedömningar om "olagligt innehåll".

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska tydligt att de som skriker högst här i tråden inte ens har läst förslaget. Vilket är ganska tråkigt.

Jag tycker att det generellt känns bra att EU äntligen tar tag i den här frågan, speciellt i dessa typer av tider där desinformation mer är ett dagligt inslag än något sporadiskt förekommande. Man stärker även den enskildes rättigheter på nätet vilket är bra.

Framför allt måste vi få lite struktur och kontroll över hur internetjättarna beter sig.

Som sagt, generellt bra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Nu kan dom också ta bort copyright lagen som får youtubers och streamers borttagna på grund av musik och sånt alltså göra det betydligt svårare att bli stämd

Permalänk
Medlem

Normalt drabbar regler små aktörer mycket hårdare än större, kostnaden är likvärdig men små har inte ekonomin för det.
Ta bara en sådan sak som GDPR, GDPR var otroligt lönsamt för serverhallar eftersom detta gjorde att företag plötsligt blev livrädda för att sköta deras egna system.

GDPR hade knappt något att göra med att skydda folks privata uppgifter, tror knappt något märkt någon skillnad

Permalänk
Medlem

Regler och lagar behöver utvecklas och förnyas i och med nya förändringar i världen.

Och med EUs tidigare beslut i riktningen så litar jag faktiskt för stunden på att de kommer göra ett bra jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Normalt drabbar regler små aktörer mycket hårdare än större, kostnaden är likvärdig men små har inte ekonomin för det.
Ta bara en sådan sak som GDPR, GDPR var otroligt lönsamt för serverhallar eftersom detta gjorde att företag plötsligt blev livrädda för att sköta deras egna system.

GDPR hade knappt något att göra med att skydda folks privata uppgifter, tror knappt något märkt någon skillnad

Man tar med ena handen och ger med den andra. Ska vi studera en längre tidsperiod så går samhället mot mer kontroll eftersom myndigheter hela tiden får mer insyn i människors privatliv och deras aktiviteter hos 3:e part (bank, sociala platformer, osv). För att göra det tydligt: den gemensama agenda för samtliga aktörer är mer insyn i människors privatliv inte minst från politiskt håll. Och detta motiveras med: "kriget mot droger, kriminalitet och rasism".

Som akademiker kan jag inte år 2022 diskutera vilka studier jag vill på sociala medier eftersom risken finns att man blir dömd för 1: förtal, eller 2: hets mot folkgrupp, trots att dessa studier är gjorda av trovärdiga forskare inom området. Det är därför jag t.ex. finner det skrattretande när politiker talar om "yttrandefrihet och demokrati". Dessa ord är inte värda pappret de är skrivna på numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det här funkar inte i praktiken. Beroende på filosofisk uppfattning så kan man säga att det inte finns en enda sanning.

Dessutom har det ju censurerats saker som varken är direkt fel eller direkt riktigt bara för att det går emot vad exempelvis staten i USA säger är sant. Det blir snabbt väldigt godtyckligt vad som är rätt/fel.

En grej jag gillar med detta är dock att sociala medierna kommer tvingas vara med transparenta när det kommer till "shadow bans" och hur algorithmer rankar saker.

Det är redan olagligt att hota folk, så vad är skillnaden? Lögner är skyddat av yttrandefriheten dock, så där har du helt fel.

Suck och vad tror du händer om du skriker att det brinner i en fullsatt biosalong?

Tror du att någon domstol skulle tycka att det var ok att vid det tillfället uttrycka en fullständig lögn på det sättet?

Det du och flera andra som vanligt missar med ert snack om yttrandefrihet är att ditt agerande kommer få konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Nu börjar krafttagen mot yttrandefriheten på nätet. Tråkig utveckling

Kanske det men inte så konstigt när man kan sälja stöldgods helt utan problem på fb, och det finns gott om folk som mer eller mindre livnärar sig på att lura folk på pengar på fb..

Företagen bara hovar in pengar och sen skiter fullständigt i vad som faktiskt finns på deras plattformar..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kanske det men inte så konstigt när man kan sälja stöldgods helt utan problem på fb, och det finns gott om folk som mer eller mindre livnärar sig på att lura folk på pengar på fb..

Företagen bara hovar in pengar och sen skiter fullständigt i vad som faktiskt finns på deras plattformar..

Det som också är viktigt att fundera kring är hur mycket mer av sin integritet användarna ska offra för att kunna bruka tjänster på sociala medier? Om vi accepterar narrativet av att leva i ett fritt samhälle då bör vi inte acceptera mer insyn i våra aktiviteter av myndigheter och techjättar. Det behövs en motpol till elitens önskemål om total kontroll och insyn, därför är det viktigt att det finns kritiska röster mot den nya världsordningen.

Permalänk
Medlem

Denna förhandsmoderering kommer lägga sig som ett lock över alla "gråzonsåsikter", obekväma åsikter eller åsikter som gränsar till känsliga ämnen, men som kanske inte hade klassats som olagliga i domstol.

De kommer filtreras för säkerhetsskull. Man vill inte ha böter.

Enstaka medborgare kanske kommer orka överklaga att de blivit censurerade till facebooks kundtjänst, som svarar efter 14dagar.
Sen i tingsrätten 6mån senare om de orkar processa - kan de få tillbaka sitt inlägg - som då fallit ur kontexten helt.
Sen riskera att bli felaktigt censurerad igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är redan olagligt att hota folk, så vad är skillnaden? Lögner är skyddat av yttrandefriheten dock, så där har du helt fel.

Sist jag kollade så var "Förtal" en grej man kan bli åtalad för, så att konceptet lögn är skyddat av yttrandefriheten stämmer inte alls.

Som många andra redan påpekat i tråden så handlar det om att man inte ska få "komma undan" med saker som faktiskt är olagligt. Det finns redan en rad inskränkningar i yttrandefriheten och upprördheten från de som är mot verkar mest handla om att sociala medier inte längre kommer vara en "luften är fri"-bubbla som egentligen aldrig har funnits.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sist jag kollade så var "Förtal" en grej man kan bli åtalad för, så att konceptet lögn är skyddat av yttrandefriheten stämmer inte alls.

Som många andra redan påpekat i tråden så handlar det om att man inte ska få "komma undan" med saker som faktiskt är olagligt. Det finns redan en rad inskränkningar i yttrandefriheten och upprördheten från de som är mot verkar mest handla om att sociala medier inte längre kommer vara en "luften är fri"-bubbla som egentligen aldrig har funnits.

Vad har ordet förtal med lögn att göra? Det ena är inte beroende utav det andra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

I allmänhet verkar folk ha svårt att förstå att du heller inte kan ställa dig på statstorget mitt på dagen och påstå vad som helst, oavsett om det är hälsovådligt, främjar främmande makt eller på andra vis hotar personlig eller rikets säkerhet.

Nä, när det slås ned på nätet så skriker "de" sig hesa över censur. Men att sedan att hävda rena lögner som sanningar, stönga ned oberoende media och så vidare själva är tydligen problemfritt för samma grupperingar.

Det finns INGA oberoende media nuförtiden.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av VideoyGTX:

De källor som techjättar anser som trovärdiga definierar "sanningen", t.ex. WHO, FN, Röda Korset, osv. Jag har sett dessa regelmissbruk i första hand på Linkedin. Många som redovisade studier vilka motsatte sig narrativet av Coronavaccinationen blev avstänga från Linkedin pga. "fake-news", även grundaren av RNA-vaccin Robert Malone blev avstängd från Linkedin paradoxalt nog.

[...]

Media bryr sig inte nödvändigtvis om sanningen heller, t.ex. kallar de portabla anti-tank missiler för "pansarskott". Hur många vet vad pansarskott är för något, jag trodde det rörde sig om någon form av ammunition som man har i automatgevär.

Holy hell. Nu blir det off topic här. Men jäklar vad fel du har. Hela din argumentation är ju ett typexempel varför hårdare regler mot dessinformation behövs

För det första:
Robert Malone "uppfann" inte MRNA-vaccin han var medförfattare för två vetenskapliga uppsatser innan han doktorerat där man 1. utvecklade hypotesen att det skulle kunna vara så att om man injicerade MRNA i celler så kanske dem skulle producera önskade proteiner. Samt 2. provade att göra detta i celler från möss och där uppsatsens slutsats bland annat innehöll meningen "this technology may provide alternative approaches to vaccine development"

För det andra:
Det finns inget som heter "missiler" på svenska. Det är en "svengelsk" felöversättning.
Styrda projektiler heter robotar på svenska. Kryssningsrobot, pansarvärnsrobot, sjömålsrobot etc.

En ostyrd projektil heter raket om den har egen drivning, annars heter den granat.

Portabla vapen som används mot t.ex. fordon, trupp i skydd etc. (likt Pansarskott M86 vi donerade till Ukraina) avlossar alltså pansarvärnsgranater eller pansarvärnsraketer när de bara "flyger iväg" åt det håll man siktar.

Om vapnet har förmåga att styra projektilen mot målet så är det istället en pansarvärnsrobot som avfyras. Likt Amerikanska Javelin eller Svensk/Brittiska NLAW.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vad har ordet förtal med lögn att göra? Det ena är inte beroende utav det andra.

Ehh... Va? O.o

Det verkar som att folk lever massvis i parallella verkligheter. Haha.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av friArsenik:

Ehh... Va? O.o

Det verkar som att folk lever massvis i parallella verkligheter. Haha.

@Veni har faktiskt helt rätt. Du kan bli dömd för förtal helt oaktat för om det är sant eller inte. Se bland annat detta svar på Lawline: https://www.lawline.se/answers/ar-det-fortal-om-man-talar-san...

Lögn är att du säger något som inte är sant - det är i sig inte olagligt om det inte görs i vissa sammanhang (t.ex. mened, falskt vittnesmål eller liknande)

Förtal är att du orsakar någon skada på deras rykte genom den information du sprider.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ehh... Va? O.o

Det verkar som att folk lever massvis i parallella verkligheter. Haha.

Du kan ljuga utan att förtala t.ex. 1+1=3, detta är en lögn men det är inte förtal.
Du kan bli dömd för förtal även om du talar sanning, t.ex om du går ut och berättar att någon är dömd för ett brott i sociala medier.

edit:typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Veni har faktiskt helt rätt. Du kan bli dömd för förtal helt oaktat för om det är sant eller inte. Se bland annat detta svar på Lawline: https://www.lawline.se/answers/ar-det-fortal-om-man-talar-san...

Lögn är att du säger något som inte är sant - det är i sig inte olagligt om det inte görs i vissa sammanhang (t.ex. mened, falskt vittnesmål eller liknande)

Förtal är att du orsakar någon skada på deras rykte genom den information du sprider.

Jag ber om ursäkt för offtopic.
Man får säga sanningen endast i domstolen eller på polisstationen. Om du säger sanningen någon annanstans blir du dömd för detta. Är det så? Alltså... Vilken underbar värld lever vi i! Stackars Julian Assange, USA har bra chanser att drömma honom för förtal, ty han skadade deras rykte genom att publicera den makabra sanningen om vad de hade gjort i Irak.

Det känns som att vi verkligen lever i spegellandet.

Tillbaka till tema.
Det är bra att det kommer finnas lagar som kommer att reglera internationella superbilar, för som det ser ut nu är det vilda västern.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Johan.ka:

Frågan blir hur man definierar vad som är lögner och vem som ska göra den definitionen.
Om man ser till Ryssland t.ex. så är det en lögn att påstå att kriget i Ukraina är just ett krig och kan ge upp till 15 års fängelse om man sprider den "lögnen". Man bör ha i åtanke vad "dina motståndare" kan använda lagen till när man stiftar en ny.

(Har inte läst igenom hela förslaget, utan detta är mer om problematiken kring vad som är sant och falsk)

Finns ingen anledning att göra det mer komplext än vad det är här känner jag.

Ryssland landsteg med trupper mot en nation som inte påvisat viljan om en fysisk konfrontation, i alla fall utåt. Ryssland begår dokumenterat folkmord och allehanda krigsbrott likt vad som kunde ses under andra världskriget redan. Toppen av isberget, men vad resten av omvärlden eller Ryssland säger här ändrar inte faktum.

Det mesta här i livet går helt enkelt att med stor sannolikhet kvantifiera och/eller verfifiera. Detta kan även kallas för sanning. Finns ingen anledning att bli allt för politisk eller filosofisk i sakfrågan, åtminstone inte om man önskar ett fungerande samhälle i praktiken.

Sedan att använda en totalitär diktaturstat likt Ryssland som exempel på tvivelaktig retorik och vridning av "sanning" känns inte som det bästa att tillföra argumentation om man försöker statuera en poäng. Törs påstå att varken Sverige eller EU för den delen agerar ens i närheten, eller uppvisar några som helst tendenser på det hela.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja för att kräka ur sig hot hat och lögner på sociala plattformar har ju verkligen med yttrandefrihet att göra :/

Grejen är väl att det kan bli så att folk på den "onda" sidan som blir avstängda/får kommentarer borttagna medans de "goda" kommer undan med samma grej. Dubbla måttstockar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VideoyGTX:

Media bryr sig inte nödvändigtvis om sanningen heller, t.ex. kallar de portabla anti-tank missiler för "pansarskott". Hur många vet vad pansarskott är för något, jag trodde det rörde sig om någon form av ammunition som man har i automatgevär.

Haha, det har bara hetat pansarskott sen 1950 men visst. Det är väl så mycket sanning det kan bli att använda korrekt ord. Man kallar det för vad det är, och vad det alltid hetat. Ibland kan man faktiskt inte beskylla media för allmänhetens brist på allmänbildning.

Dessutom är svaret en googling bort.

Permalänk
Medlem

Statlig kontroll över vad som är sant och inte har historiskt alltid fungerat toppen. Eller nej just det, det har aldrig någonsin fungerat.

Intressant att ingen nämner att DMA ger företag friheter att kräva side loading av applikationer på telefoner vilket innebär fullständig kontroll och övervakning. Som redan nämnts, DMA är ett enormt lapptäcke och helt för stort för att kunna anses vara genomtänkt, det känns mest som en power grab i ett Europa som splittras mer och mer (se t.ex. valet i Frankrike) där man vill tysta obekväma röster.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen härligt att se all projektion! Förut var det konspirationsteoretiker, foliehatt osv. Nu används "snöflinga" eller liknande istället, "skriker högst" såg jag någonstans! Ni lär er, lite uppenbart dock, så fort man går ut och är skeptisk mot något då blir man attackerad. Man ser ju vilka åsikter som är "bra" här. Alla som sagt något skeptiskt angående detta då kommer det snabbt som attan ett inlägg för att dumförklara eller förklara hur fel det är. Ser dock inga spydiga svar från foliehattar, mitt är väl det första kanske så jag får väl be om ursäkt! Härligt dock att se att så många lemmings som går till EU's försvar!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB, ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX, Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Finns ingen anledning att göra det mer komplext än vad det är här känner jag.

Ryssland landsteg med trupper mot en nation som inte påvisat viljan om en fysisk konfrontation, i alla fall utåt. Ryssland begår dokumenterat folkmord och allehanda krigsbrott likt vad som kunde ses under andra världskriget redan. Toppen av isberget, men vad resten av omvärlden eller Ryssland säger här ändrar inte faktum.

Det mesta här i livet går helt enkelt att med stor sannolikhet kvantifiera och/eller verfifiera. Detta kan även kallas för sanning. Finns ingen anledning att bli allt för politisk eller filosofisk i sakfrågan, åtminstone inte om man önskar ett fungerande samhälle i praktiken.

Sedan att använda en totalitär diktaturstat likt Ryssland som exempel på tvivelaktig retorik och vridning av "sanning" känns inte som det bästa att tillföra argumentation om man försöker statuera en poäng. Törs påstå att varken Sverige eller EU för den delen agerar ens i närheten, eller uppvisar några som helst tendenser på det hela.

Nu är det Facebook och Twitter etc som avgör vem som ska bli censurerad. Det är inga demokratier direkt. Känns ju sådär...

Vad som sant eller inte visar sig vara subjektivt, även när det kommer till våra politikers uttalanden. Väldigt få komplexa frågor är så binära att dom har ett rätt eller fel svar. Vågar även anklaga våra politiker i Sverige för tvivelaktig retorik (EBT vill att polisen skjuter mot folksamlingar eller vad ville hon egentligen ha sagt?).
Visst, vi är inte Ryssland, men självklart går det att hitta tendenser till samma uppförande. Tror en majoritet av politiker tystar ner sådant som får deras parti dåligt ut om dom kan. Även grova brott.

Ingen demokrati är immun mot förfall. Censur i jakt på "sanning" är ett stort steg på vägen. Om det är något FB och liknande ägnar sig åt vet jag inte, men isf måste dom stoppas imo. Plattformarna har trots allt en enorm påverkan på samhället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kkrins:

Det är verkligen härligt att se all projektion! Förut var det konspirationsteoretiker, foliehatt osv. Nu används "snöflinga" eller liknande istället, "skriker högst" såg jag någonstans! Ni lär er, lite uppenbart dock, så fort man går ut och är skeptisk mot något då blir man attackerad. Man ser ju vilka åsikter som är "bra" här. Alla som sagt något skeptiskt angående detta då kommer det snabbt som attan ett inlägg för att dumförklara eller förklara hur fel det är. Ser dock inga spydiga svar från foliehattar, mitt är väl det första kanske så jag får väl be om ursäkt! Härligt dock att se att så många lemmings som går till EU's försvar!

Vadå, om man nu är en så stark beskyddare och stöttare till total yttrandefrihet så borde man ju också kunna acceptera att man kommer få kritik och bli "attackerad" av folk som utnyttjar den när foliehattar skriver vad vissa anser vara trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kkrins:

Det är verkligen härligt att se all projektion! Förut var det konspirationsteoretiker, foliehatt osv. Nu används "snöflinga" eller liknande istället, "skriker högst" såg jag någonstans! Ni lär er, lite uppenbart dock, så fort man går ut och är skeptisk mot något då blir man attackerad. Man ser ju vilka åsikter som är "bra" här. Alla som sagt något skeptiskt angående detta då kommer det snabbt som attan ett inlägg för att dumförklara eller förklara hur fel det är. Ser dock inga spydiga svar från foliehattar, mitt är väl det första kanske så jag får väl be om ursäkt! Härligt dock att se att så många lemmings som går till EU's försvar!

Hade du läst förslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Snarare tvärt om skulle jag säga.
Klart man inte kan få publicera vad som helst som är direkt felaktigt.

Sedan att ge en användare möjlighet att överklaga ett beslut är väl verkligen någon som skulle främja yttrandefrihet...

När några få aktörer äger de plattformar som mycket av det offentliga samtalet förs igenom, så blir det ett yttrandefrihetsproblem ifall människor kan tystas allt för godtyckligt på dessa plattformar. Det är väl en sak med faktagranskning. Men Facebook med flera blir väldigt ängsliga när de måste hållas ansvariga för innehållet. De börjar stänga av människor för allt som med god vilja skulle kunna vridas till att tolkas som en kränkning. IS och talibanerna kan skriva vad som helst, men om man ironiserar över deras hat så tas det på allvar, och man kan bli avstängd. Känner t.ex. en som blev avstängd enbart för att han delade en bild på talibaner som tagit över en regeringsbyggnad. Men talibanerna själva kunde dela bilden utan problem. När det är hela ens kanal till ens sociala nätverk, och ofta en kanal som är viktig för människor som opinionsbildar eller på annat sätt verkar i offentligheten, så är det alldeles för godtyckliga grunder att stänga av människor på. Även om man själv inte blir drabbad så borde man om man har en uns rättskänsla i kroppen bli oroad.
Det driver dessutom människor till alternativa plattformar helt utanför det vanliga offentliga samtalet, och där blir det på riktigt ekokammare med desinformation och konspirationsteorier. Det är inte en önskvärd utveckling i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vadå, om man nu är en så stark beskyddare och stöttare till total yttrandefrihet så borde man ju också kunna acceptera att man kommer få kritik och bli "attackerad" av folk som utnyttjar den när foliehattar skriver vad vissa anser vara trams?

Ah så nu går det bra att försvara yttrandefrihet!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB, ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX, Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hade du läst förslaget?

"In order to achieve the objective of ensuring a safe, predictable and trusted online
environment, for the purpose of this Regulation the concept of “illegal content” should
be defined broadly and also covers information relating to illegal content, products,
services and activities. In particular, that concept should be understood to refer to
information, irrespective of its form, that under the applicable law is either itself
illegal, such as illegal hate speech or terrorist content and unlawful discriminatory
content, or that relates to activities that are illegal, such as the sharing of images
depicting child sexual abuse, unlawful non-consensual sharing of private images,
online stalking, the sale of non-compliant or counterfeit products, the non-authorised
use of copyright protected material or activities involving infringements of consumer
protection law. In this regard, it is immaterial whether the illegality of the information
or activity results from Union law or from national law that is consistent with Union
law and what the precise nature or subject matter is of the law in question."

Allt det där är perfekt, förutom att dom lägger in "hate speech". Vem avgör vad som är hat och inte? EU?

"In case of extraordinary circumstances affecting public security or public health, the
Commission may initiate the drawing up of crisis protocols to coordinate a rapid,
collective and cross-border response in the online environment. Extraordinary
circumstances may entail any unforeseeable event, such as earthquakes, hurricanes,
pandemics and other serious cross-border threats to public health, war and acts of
terrorism, where, for example, online platforms may be misused for the rapid spread of
illegal content or disinformation or where the need arises for rapid dissemination of
reliable information. In light of the important role of very large online platforms in
disseminating information in our societies and across borders, such platforms should
be encouraged in drawing up and applying specific crisis protocols. Such crisis
protocols should be activated only for a limited period of time and the measures
adopted should also be limited to what is strictly necessary to address the
extraordinary circumstance. Those measures should be consistent with this Regulation,
and should not amount to a general obligation for the participating very large online
platforms to monitor the information which they transmit or store, nor actively to seek
facts or circumstances indicating illegal content."

Och här ser vi hur i svåra tider så är det EU som reglerar vad som är sant och falskt för att "skydda oss". Den stackars pöbeln som inte är kapabla att avgöra själva.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB, ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX, Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Finns ingen anledning att göra det mer komplext än vad det är här känner jag.

Ryssland landsteg med trupper mot en nation som inte påvisat viljan om en fysisk konfrontation, i alla fall utåt. Ryssland begår dokumenterat folkmord och allehanda krigsbrott likt vad som kunde ses under andra världskriget redan. Toppen av isberget, men vad resten av omvärlden eller Ryssland säger här ändrar inte faktum.

Det mesta här i livet går helt enkelt att med stor sannolikhet kvantifiera och/eller verfifiera. Detta kan även kallas för sanning. Finns ingen anledning att bli allt för politisk eller filosofisk i sakfrågan, åtminstone inte om man önskar ett fungerande samhälle i praktiken.

Sedan att använda en totalitär diktaturstat likt Ryssland som exempel på tvivelaktig retorik och vridning av "sanning" känns inte som det bästa att tillföra argumentation om man försöker statuera en poäng. Törs påstå att varken Sverige eller EU för den delen agerar ens i närheten, eller uppvisar några som helst tendenser på det hela.

I Ryssland är det faktum att det inte pågår något krig, inget folkmord eller andra krigsbrott, vad vi har i väst säger ändrar inte detta faktum. Enligt Ryssland är de inte en diktaturstat utan en demokrati, vad vi säger i väst ändrar inte detta faktum.

Det finns många exempel på demokratier genom historien som genom försök att skydda sig från diverse upplevda hot tillslut har blivit diktaturstater.

Bara att se på Ungern här i EU, de anses inte längre vara en fullvärdig demokrati.