Trulies är tillbaka! Frågor och gubbvarning.

Permalänk
Medlem

Trulies är tillbaka! Frågor och gubbvarning.

Truelies har inte varit här sedan 2009-08 men nu är han tillbaka, mer inspirerad än någonsin Han har nämligen inte besökt forumet sedan det var ”high end” med Intel Core i7 920, 2668 Mhz, 12 Gb RAM och 2x Geforce 275 i SLI. "Kärran” är alltså årsmodell 2009 då detta var ett bra system. Ni ska också veta att denna ”kärran” fortfarande lever och andas än idag, och funkar faktiskt riktigt bra för ”normal use” i Windows och enkla appar p.g.a. en ny SSD. Men, nu vill Trulies ”gamea” lite och då måste han förmodligen uppgradera lite.

Så, när han nu äntligen återuppstått från "kritaperioden", och inte alls är med på banan längre önskar han lite respons. Han har byggt en ny burk med ASUS ROG STRIX B550-F GAMING med AMD 5 5600X med 16 Gb RAM. Flaskhalsen i det hela (som han förstått det) är ett Nvidia GeForce GTX 970 som han köpte begagnat för en billig peng. Ska han byta ut det eller kan han köra lite "enklare" spel "för skojs skull" i lite lägre upplösningar?

PS. Truelies är inte ute efter ett värstingkort utan bara lite så där ”lagom”.

PS2: Varför Truelies tappade sugen?? Ingen aning men kan ha något att göra med motorcyklar

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

ok...

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Imponerande och uttömmande svar!! Tack!

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Går inte riktigt att svara på sådana här frågor. Vill du spela mer än enklare spel i lite lägre upplösningar? Hur mycket kan du isf tänka dig att betala för det? Om inte så skulle jag vilja påstå att ett 970 duger gott till alla spel, om än på lite lägre inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Går inte riktigt att svara på sådana här frågor. Vill du spela mer än enklare spel i lite lägre upplösningar? Hur mycket kan du isf tänka dig att betala för det? Om inte så skulle jag vilja påstå att ett 970 duger gott till alla spel, om än på lite lägre inställningar.

Tack för svaret! Är som sagt inte riktigt med på vad som gäller för tillfället men vill skaffa mig kunskap om det hela och åtminstone kunna spela de flesta spel på "lagom nivå/upplösning". Angående GTX 970 så var det en god vän som menade att det var ett riktigt bra kort till en bra peng. Börjar dock bli lite tveksam.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

970 är väldigt kapabelt för sin ålder. Jag hade mitt från 2014 till nyss, spelar mest äldre titlar (Skyrim/Cities Skylines/Civ5) och kunde köra 2560x1440 på rätt så höga inställningar. Jag tror att om du berättar din skärmupplösning och vilka spel du tänker dig, så har du snart en bunt informativa svar.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Om du redan har ett GTX 970 så är det väl bara att testa? Skulle det inte vara tillräckligt för dina behov så har du då i alla fall fått en bättre idé om hur mycket prestanda du faktiskt behöver.

Du fick för övrigt 1 poäng av 5 möjliga när det gäller att stava ditt eget namn rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

970 är väldigt kapabelt för sin ålder. Jag hade mitt från 2014 till nyss, spelar mest äldre titlar (Skyrim/Cities Skylines/Civ5) och kunde köra 2560x1440 på rätt så höga inställningar. Jag tror att om du berättar din skärmupplösning och vilka spel du tänker dig, så har du snart en bunt informativa svar.

Tack igen!! Synd att jag inte hängt med i utvecklingen på så länge men nu är det väl dags att bli intresserad igen Än så länge har jag inte börjat spela något men kommer att köpa en del för att testa. Personligen gillar jag strategispel men finns det egentligen några kvar?? Nåja, det får jag kolla upp. Åter igen tack för din info!!

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du redan har ett GTX 970 så är det väl bara att testa? Skulle det inte vara tillräckligt för dina behov så har du då i alla fall fått en bättre idé om hur mycket prestanda du faktiskt behöver.

Du fick för övrigt 1 poäng av 5 möjliga när det gäller att stava ditt eget namn rätt

Tackar! När det gäller namnet i första inlägget så får jag nog ta på mig "skämshatten"

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Kolla i annonserna här på sweclockers efter ett GTX 1070. Det är en fin uppgradering för en lagom peng mot ditt 970.

Du kan väl skriva här vad du är redo att betala så kan vi säga vad du får för prestanda för det.

Välkommen tillbaka

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truelies:

Trulies har inte varit här sedan 2009-08 men nu är han tillbaka, mer inspirerad än någonsin Han har nämligen inte besökt forumet sedan det var ”high end” med Intel Core i7 920, 2668 Mhz, 12 Gb RAM och 2x Geforce 275 i SLI. "Kärran” är alltså årsmodell 2009 då detta var ett bra system. Ni ska också veta att denna ”kärran” fortfarande lever och andas än idag, och funkar faktiskt riktigt bra för ”normal use” i Windows och enkla appar p.g.a. en ny SSD. Men, nu vill Trulies ”gamea” lite och då måste han förmodligen uppgradera lite.

Så, när han nu äntligen återuppstått från "kritaperioden", och inte alls är med på banan längre önskar han lite respons. Han har byggt en ny burk med ASUS ROG STRIX B550-F GAMING med AMD 5 5600X med 16 Gb RAM. Flaskhalsen i det hela (som han förstått det) är ett Nvidia GeForce GTX 970 som han köpte begagnat för en billig peng. Ska han byta ut det eller kan han köra lite "enklare" spel "för skojs skull" i lite lägre upplösningar?

PS. Truelies är inte ute efter ett värstingkort utan bara lite så där ”lagom”.

PS2: Varför Truelies tappade sugen?? Ingen aning men kan ha något att göra med motorcyklar

En vän till mig sitter på ungefär samma rigg som du har Core i7 920 med 12 GB RAM från 2008 i ett HAF X chassi, men har uppgraderat från några AMD crossfire grafikkort(kommer inte ihåg vilka) till ett GTX 980 Ti och det funkar kanon, men vissa spel börjar knorra över att processorn inte har dem senaste instruktionerna.

Vad för grafikkort du behöver beror lite på vad för spel du spelar och vad för monitor du använder?

Ett RX 6600 eller 6600XT tror jag skulle passa dig bra om GTX 970 inte räcker till, det skulle drygt dubbla prestandan, GTX 970-kortet skulle nog vara fint för den gamla kärran att ärva så den klarar enklare spel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:
Skrivet av Truelies:

Imponerande och uttömmande svar!! Tack!

Det är vad du förtjänar när du skriver om dig själv i tredjeperson!

Att ge konkreta förslag blir lite svårt eftersom "Truelies" inte har skrivit vad som ska spelas och vilken målsättning som gäller för fps. Generellt går det mesta annars runt alldeles utmärkt på 6700XT/3070.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar 👍 Ska skärpa mig i framtiden och försöka vara mer specifik. Dock inte helt enkelt när man inte hängt med på många år, så hoppas på överseende denna gången.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Truelies:

Truelies har inte varit här sedan 2009-08 men nu är han tillbaka, mer inspirerad än någonsin

Välkommen tillbaka i värmen!

Permalänk
Musikälskare

Ville bara säga välkommen tillbaka och väldigt bra och roligt formulerad post

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Truelies: Välkommen tillbaka!

On topic:
Nöj dig med GTX 970 om du tycker det funkar fint. Skulle jag köpt ett nytt grafikkort idag så hade jag ärligt talat sneglat på ett nytt RTX 3050 eller 3060, vad som känns rätt för dig är beroende på vad du vill åstadkomma.

Off topic:
Ockuperar du fortfarande dansk mark?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Truelies: Välkommen tillbaka!

On topic:
Nöj dig med GTX 970 om du tycker det funkar fint. Skulle jag köpt ett nytt grafikkort idag så hade jag ärligt talat sneglat på ett nytt RTX 3050 eller 3060, vad som känns rätt för dig är beroende på vad du vill åstadkomma.

Off topic:
Ockuperar du fortfarande dansk mark?

Tack för ditt svar! Jag testar att köra med GTX 970 så får vi se hur det funkar.
Ha ha, nä jag ockuperar inte Danmark längre. Bor förvisso på samma ställe men har accepterat att Sverige numera även "äger" södra delen av landet

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truelies:

Så, när han nu äntligen återuppstått från "kritaperioden", och inte alls är med på banan längre önskar han lite respons. Han har byggt en ny burk med ASUS ROG STRIX B550-F GAMING med AMD 5 5600X med 16 Gb RAM. Flaskhalsen i det hela (som han förstått det) är ett Nvidia GeForce GTX 970 som han köpte begagnat för en billig peng. Ska han byta ut det eller kan han köra lite "enklare" spel "för skojs skull" i lite lägre upplösningar?

Det beror ju på vad du vill köra och hur kräsen du är osv.
Men säg om du är sugen på att byta grafikkort framöver, men tycker att ditt GTX 970 funkar just nu.
Kanske ska du inte sitta inne hela sommaren och spela?

Då kan en idé vara att försöka nöja dig med ditt GTX 970 nu och sen vänta in nästa generation grafikkort från Nvidia och AMD, RTX 4000 serien och RX 7000 serien i höst någon gång.

Å andra sidan få finns det väl alltid något i horisonten. Man kan inte vänta för alltid heller...
Så har man behov NU så får man köpa nu.

Men i höst så fyller nuvarande generation 2 år och det är då någon gång nästa generation kommer.
Kanske blir någon bra black friday rea på nuvarande generation för att sälja ut "det gamla" eller fler begagnade kort ur nuvarande generation om man vill komma lite billigare undan.

Eventuellt kanske uppgradera från 16GB till 32GB RAM också?
DDR4 minnen är inte så dyra nu så det kan man köpa närsomhelst.

Permalänk
Medlem

Som några varit inne på, hitta ett/några spel du gillar och se om det flyter. Är det inga omedelbara problem som inte går att lösa med lite lägre inställningar, spara pengarna!

Själv kör jag ofta dom senaste spelen som kommer ut och vill ha bästa bildkvalitet och effekter som Raytracing, jag ser snygga spel lite som konst. Jag kör med ultrabred skärm med hög uplösning, i mitt fall skulle inte GTX970 fungera för dom spelen. Men bra för äldre. I princip allt som släppts före 2016, och en hel del nytt, flyter bra i åtminstone 1080p med ett GTX970. Det stöds fortfarande fullt i Nvidias senaste drivrutiner.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truelies:

Flaskhalsen i det hela (som han förstått det) är ett Nvidia GeForce GTX 970 som han köpte begagnat för en billig peng. Ska han byta ut det eller kan han köra lite "enklare" spel "för skojs skull" i lite lägre upplösningar?

Ja det första steget för mig skulle vara att försöka identifiera vad det är jag vill spela och i vilken upplösning. 970 duger ju alldeles utmärkt till mängder av grafiskt krävande spel om man är nöjd med att spela på lägre inställningar.

Vill man köra spel i 1080p med "hyfsade" inställningar så räcker tex ett RTX 2060 Super väldigt långt det fungerar även till 1440p spelande om man offrar lite på de grafiska inställningarna. (Baserar detta helt på mitt egna system då jag använder ett 2060 super.) AMD´s motsvarighet är gissningsvis ett RX 5700 XT. Dessa kort skulle kunna vara aktuella om man lyckas hitta begagnat till ett bra pris.

Ska man spela i 1440p eller högre i något grafiskt krävande spel så skulle jag personligen i dagsläget inte gå under ett 3070/3070Ti/6700 XT.

För 4k så är det väl bara att fläska på med de "fetaste" kort man har råd med. Jag kan inte ge någon riktig rekommendation här då det är långt utanför min prisklass så min kunskap är allt för begränsad.

Viktigt att tänka på är ju att detta är utefter mina egna krav jag ställer när jag spelar. Det kan hända att du som person skulle vara nöjd med saker jag inte är och således kan klara dig otroligt väl med kortet du har eller något i stil med ett GTX 1660.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //