Mobilspelet Diablo Immortal släpps till PC trots allt

Permalänk
Medlem

Vilket dunderföretag, dom tar bort auction house från Diablo 3 för det är avskytt och nu lägger in mikrotransaktioner i deras nya...
Tom mina naiva vänner som brukade köpa Blizzard-spelen dom inte tänkte spela för att stöda studion, har slutat med det.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

missade helt och håller att det stog free to play... mitt fel. blir inget testande ändå för min del :/

för att alla köper inte alla BF och CoD som släpps då kvalitén bara har blivit sämre med tiden.

Vet många som köper för att det är ett nytt spel fast det inte är det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vilket dunderföretag, dom tar bort auction house från Diablo 3 för det är avskytt och nu lägger in mikrotransaktioner i deras nya...
Tom mina naiva vänner som brukade köpa Blizzard-spelen dom inte tänkte spela för att stöda studion, har slutat med det.

Det lär vara helt kosmetiska föremål, gissar jag på.
Kanske likt PoE, där man kan köpa lite mer förvaring och sådant, men ingenting som gör dig bättre än andra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Kritiken tidigare var väl den du beskriver, kritiken i tråden är huruvida ett spel som är byggt för mobil kan anpassas till pc, vilket i princip är omöjligt om vi bortser typ idle spel. Det är för stor skillnad på plattformarna helt enkelt.

Båda kritikerna har varit uppe i tråden. Att det är svårt att anpassa samma spel för både mobil och PC håller jag med om, det var också lite premissen för mitt resonemang om hur mobil och PC är i grunden olika nischer.

Citat:

Sen finns det vissa argument att nyttjas som talar mot att det satsas på mobilt, nån stans i alla led av maskineriet kommer det finnas resurser som delas. Vilket innebär större komplexitet för att på ett bra sätt tillgodose de två vitt skiljda plattformarnas behov. PR är ett exempel på detta, ett annat är att om det är tillräckligt, varför inte dela på motor. Då möjliggörs full potential av vad PC kan göra inte, alltså urvattnad produkt. Det är inte i favör konsumenten utan företaget på ett kortsiktigt vis, men de kan uppnå goda försäljningasiffror på kortare sikt troligen.

Jag tänker som sagt att dela motor nog är svårt, till skillnad från PC vs. konsol. Men i takt med att många utvecklare försöker hitta på betalningsmodeller där man betalar för att spela (genom p2play eller p2win), så är det säkert också så att man vill optimera så att spel som säljs för en engångssumma ska bli obsoleta inom en viss tid. Men då är det nog p.g.a. marknadsstrategi, snarare än kollateral effekt av att dela motor.

Citat:

Kritiken mot Blizzard har gott om fog och de har gått från att vara en stämpel för kvalitativa spel till att vara ett massproducerande mellanmjölksföretag.

Ja, de har ju blivit uppköpta och expanderat, och sedan länge lämnat det där mysiga indiestadiet där man liksom ser utvecklarnas entusiasm i spelens features och mekanik, som jag tycker fortfarande syns i t.ex. D2R men inte i D3. Det gör förmodligen att spelen blir mer fokuserade på att slå brett snabbt, och gärna får folk att lessna lagom till uppföljaren, än på att låta en nörda in och njuta av välgjorda spel i år efter år.

Att de expanderar till mobilsegmentet hänger säkert ihop med strategin att dominera så många marknader som möjligt. Men det är i så fall ett symptom på samma marknadseffektivisering som har gjort att deras nyare spel blir sämre, inte så att satsningen på mobilspel orsakar att PC-spelen får mindre kärlek. Min poäng var att de kommer att satsa precis så mycket på t.ex. Diablo 4 som de tycker att de behöver för att nå för dem acceptabel kvalitet, helt oberoende av vad ett annat gäng utvecklare som utvecklar för mobilmarknaden pysslar med.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Antar Blizzard desperat vill hålla kvar användare och att Diablo4 nu är ännu längre bort än väntat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Gud vad det klagas. Ett mobilspel göra tillgängligt på PC och det klagar folk på?? Men spela det inte på PC bara? Diablo 4 kommer ju till PC så det här ersätter ju inte något. Bara en gratis bonus medan vi väntar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Forumledare

Meh, det är gratis så det blir ju att testa 🤷‍♂️

Sen får man ju se hur man hanterar f2p-modellen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det var nog positivt att Microsoft kom in och styrde upp lite. Går inte att rädda Immortal men kanske göra de lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Det var nog positivt att Microsoft kom in och styrde upp lite. Går inte att rädda Immortal men kanske göra de lite bättre.

Ingenting som har med Diablo Immortal att göra har någonting att göra med Microsoft. Vi kommer nog inte se deras inflytande i Activision/Blizzard på nåt år eller två.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Off Topic: Varför kallas det för en kovändning, har kor speciellt lätt för att byta riktning?

För att en ko vänder inte speciellt smickrande. Skulle en kovändning vara något bra skulle den heta något annat helt klart.

Lite som att pudla - lättdresserade djur som fått order uppifrån.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Båda kritikerna har varit uppe i tråden. Att det är svårt att anpassa samma spel för både mobil och PC håller jag med om, det var också lite premissen för mitt resonemang om hur mobil och PC är i grunden olika nischer.

I den bästa av världar så hade det funnits ett enkelt och tydligt sätt att bedriva samma varumärke på båda plattformarna utan att skapa förvirring och/eller inkorrekt förväntan från konsumenter.

Skrivet av Oegat:

Jag tänker som sagt att dela motor nog är svårt, till skillnad från PC vs. konsol. Men i takt med att många utvecklare försöker hitta på betalningsmodeller där man betalar för att spela (genom p2play eller p2win), så är det säkert också så att man vill optimera så att spel som säljs för en engångssumma ska bli obsoleta inom en viss tid. Men då är det nog p.g.a. marknadsstrategi, snarare än kollateral effekt av att dela motor.

Inte att underskatta marknadens konstanta förväntan och tryck på att företagen ska innovera samtidig som de måste konsolidera för att överleva aktieägarnas förväntan om ökad vinst. Sådana marknadsstrategier är väl kontentan tyvärr, frågan är kanske då hur länge detta moment 22 kommer att hålla. Det börjar bli svårt för de stora att växa av administrativa anledningar misstänker jag.

Skrivet av Oegat:

Ja, de har ju blivit uppköpta och expanderat, och sedan länge lämnat det där mysiga indiestadiet där man liksom ser utvecklarnas entusiasm i spelens features och mekanik, som jag tycker fortfarande syns i t.ex. D2R men inte i D3. Det gör förmodligen att spelen blir mer fokuserade på att slå brett snabbt, och gärna får folk att lessna lagom till uppföljaren, än på att låta en nörda in och njuta av välgjorda spel i år efter år.

Jag är tyvärr fast med min nostalgi från ungdommen oavsett vetskap om problemen den åsamkar. Kanske en eller två timmar för många i wow...

Skrivet av Oegat:

Att de expanderar till mobilsegmentet hänger säkert ihop med strategin att dominera så många marknader som möjligt. Men det är i så fall ett symptom på samma marknadseffektivisering som har gjort att deras nyare spel blir sämre, inte så att satsningen på mobilspel orsakar att PC-spelen får mindre kärlek. Min poäng var att de kommer att satsa precis så mycket på t.ex. Diablo 4 som de tycker att de behöver för att nå för dem acceptabel kvalitet, helt oberoende av vad ett annat gäng utvecklare som utvecklar för mobilmarknaden pysslar med.

Den stora innovationsdöden... Undrar om det någonsin kommer bli lika intressant med nya spelsläpp i framtiden som det var tidigare. Jag gissar att svaret på den frågan är otvetydligt nej, men den som lever får se. Det bästa man kanske kan hoppas på är ny teknik som möjliggör ytterligare inlevelse på ett tillräckligt elegant vis, vilken kan tillföra nog med förändring i upplevelsen som med lite tur bringar en ny guldålder i upplevelsen av elektronisk interaktiv underhållning.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Ingenting som har med Diablo Immortal att göra har någonting att göra med Microsoft. Vi kommer nog inte se deras inflytande i Activision/Blizzard på nåt år eller två.

Inga större beslut i speldesign och den typen, nej.

Men det skulle ganska snabbt kunna få en effekt på hur arbete prioriteras, när ett spel anses vara färdigt, hur länge ska det underhållas/patchas m.m.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag måste ändå erkänna att det ska bli kul att testa Immortal. Kul att de vände och släppte det till PC.

Kan alltid ha immortal på ena skärmen och d2r på andra.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Inga större beslut i speldesign och den typen, nej.

Men det skulle ganska snabbt kunna få en effekt på hur arbete prioriteras, när ett spel anses vara färdigt, hur länge ska det underhållas/patchas m.m.

Affären har inte gått igenom och Microsoft äger inte mer av Activision Blizzard idag än vad dom gjorde för ett år sedan. Microsoft har därmed ingenting att säga till om än.

Om något så är beslutet att släppa mobilversionen på PC ett snabbt beslut som har tagits av Activision Blizzard för att passa på att dra in så mycket pengar som möjligt till ägarna innan Microsoft-affären faktiskt går igenom.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vad skönt att det är gratis, då kan alla lättlurade testa skräpet utan att bli rånade.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är inte Morhaime's Dreamhaven mer av en publicerare med möjlighet att agera support-studio (bidrar med expertis och kontakter inom flera områden)? Det är så jag tolkat deras hemsida och material som finns att tillgå i alla fall.

Däremot har de väl två studios direkt under sig också:
Moon Shot och Secret Door, sedan redan ett partnerskap med Lightforge Games.

Jo, jag tror det är mer åt publicerings-flanken just Dreamhaven tillhör, men som du själv säger de har två studios direkt under sig.

Oavsett blir det intressant att följa dem.

Permalänk
Medlem

https://www.videogameschronicle.com/news/diablo-immortal-repo...

Verkar som att Immortal är fullt av lootboxes och bryter mot lagarna i flamländerna (bel, ned) så det kommer inte släppas där

Inte direkt bra känslor angående vart detta är på väg

Permalänk
Medlem

Har inte läst genom tråden. Men Att mobilspelet Diablo Immortal släpps gratis även till windows är ju sketabra. Även om det är delvis pay2win och just ett mobilspel så kommer jag garanterat att ge det en chans och förväntar mig skojsighet iallafall en stund. Tror för övrigt att detta kan vara ett av de spel som får mobile gaming att bli "riktig" gaming.