Tips på marknadsplatser för att sälja diverse elektronik.

Permalänk
Medlem

Tips på marknadsplatser för att sälja diverse elektronik.

Hej på er!

Jag står i begrepp att sälja av diverse elektronik jag har hemma då det bara ligger och skräpar..

Rör sig om processorer, grafikkort, kaffemaskiner m.m så ganska blandat.

Nu till frågan, vad eller vilka marknadsplatser är att föredra med typ helhetslösning för detta där risk för bedrägeri eller liknande är minimal?

Mvh

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Här på Swec eller Tradera, skulle jag säga. INTE Blocket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Som ovan + facebook marketplace iom att annonserna är gratis. Brukar vara lite sisådär med köparna men du kan alltid testa och säljer det inte kan du gå till de större siterna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Här på sveclockers skulle jag säga.
Du kan kolla om eventuell köpare finns i denna tråden.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-ma...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tycker Tradera fungerar bra som säljare och det är gratis om något blir osålt

Som köpare är det nedlusat med personer med fler konton, typ dit varenda "lumphandlare" och "secondhand butik" tagit till "flykten". Vet inte hur många gånger man nu sett en och samma vara "säljas" för att sedan finnas ute till Salu igen av samma konto eller ett konto "kopplat" till "säljaren"

Tror Tradera skulle må bra av att se över kontoskapande, t ex bank-id för att skapa ett konto eller något liknande system som gör det svårare för både bedragare/scammers samt dessa "multipla konton typer".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Vet inte hur många gånger man nu sett en och samma vara "säljas" för att sedan finnas ute till Salu igen av samma konto eller ett konto "kopplat" till "säljaren"

Vad skulle de tjäna på att sälja en vara till sig själv? Det kostar ju pengar (annonskostnad) när någon handlar av en på tradera. Eller menar du att de köper av någon annan för att senare sälja för mer?

Till TS så tycker jag att tradera är bäst. Enkelt att sälja och generellt sett en snabb och smidig affär där du ofta inte ens behöver ha någon kontakt med köparen. För elektronik såsom gpu och cpu etc så får du bra betalt på tradera. Tradera erbjuder rabatt för frakt tex schenker med sårbart och försäkrad leverans. Nackdelen med tradera är att det är dyrare annonskostnad än konkurrenterna samt att du inte kan styra vem du gör affär med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad skulle de tjäna på att sälja en vara till sig själv? Det kostar ju pengar (annonskostnad) när någon handlar av en på tradera. Eller menar du att de köper av någon annan för att senare sälja för mer?

Till TS så tycker jag att tradera är bäst. Enkelt att sälja och generellt sett en snabb och smidig affär där du ofta inte ens behöver ha någon kontakt med köparen. För elektronik såsom gpu och cpu etc så får du bra betalt på tradera. Tradera erbjuder rabatt för frakt tex schenker med sårbart och försäkrad leverans. Nackdelen med tradera är att det är dyrare annonskostnad än konkurrenterna samt att du inte kan styra vem du gör affär med.

Jag har en vag misstanke om att det finns vägar runt det genom att t ex anmäla "köparen betalade inte för varan" och slika ting.
Går rätt lätt att ha i system om man skaffar sig en 10-20 konton, vilket inte är direkt svårt för de flesta människor.

Och ibland kan det vara värt att betala en väldigt liten avgift på en vara också så att den inte går alldeles för lågt och tjäna in det igen när varan väl säljs. "Failsafe" är ett ord man skulle kunna använda.

Så nej, menar inte "vidaresäljning" av varor, även som det också sker, där borde dock skattmasen ha en field-day Även om ovan system absolut kan utnyttjas av de som köper och säljer vidare, om något borde det vara extra lockande för dem för att inte gå med förlust

Även om vi tar bort det argumentet är t ex Bank-ID eller liknande när man skapar ett konto ändå en positiv åtgärd då man försvårar än mer för Scammers/Bedragare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag har krängt ett par elektronikprylar på Blocket, och det har fungerat fint att använda Blocketpaketet. Man initierar affären, säljaren betalar priset + något slags schablonfrakt på typ hundra spänn, och pengarna hamnar i något slags betalningslimbo hos Blockets partner. Som säljare får man meddelande om att paketera varan och ta med till närmsta Schenker-ombud där de scannar en QR-kod från ens lur. Sen åker varan iväg, hämtas ut av köpare som kontrollerar att de fick ett grafikkort och inte en träbit varpå affären slutförs. Ett par dagar senare kommer pengarna in på kontot.

Givetvis kommer de obligatoriska skambuden, sista priset-prutarna och folk som undrar om man kan mötas upp på tågstationen i Laxå mitt i natten, men jag har i alla fall fått så mycket betalt som jag var nöjd med. Har mestadels fått ruttet slutpris på mina Traderaauktioner och det har aldrig känts mödan lönt att krångla med att räkna ut fraktpris och samfrakta och hålla på.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11