Microsoft: "10 miljoner har strömmat spel via Xbox Cloud Gaming"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "10 miljoner har strömmat spel via Xbox Cloud Gaming"

Under ett investerarsamtal plockar bolaget fram siffror för molnbaserat spelande. Exakt hur användare räknas är dock något otydligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en trevlig funktion om man vill provspela något stort spel innan man slangar hem det. Händer även att jag spelar något på mobilen om man är ute och far men det tar nog ett tag innan streaming är bra nog för att helt byta ut sin PC och/eller konsol.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att kundbasen är flera miljarder enligt Microsoft och deras fans så är väl detta katastrofalt dåligt?
Ursäkta, kunde inte hålla mig.

Permalänk
Medlem

Har testat lite med det var på tok för lågupplöst och hackigt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Med tanke på att kundbasen är flera miljarder enligt Microsoft och deras fans så är väl detta katastrofalt dåligt?
Ursäkta, kunde inte hålla mig.

Du behöver gamepass för att få tillgång till att streama spel och det stod i artikeln att 25 miljoner hade gamepass (i Januari).

Det som är smart med tjänsten är att du får möjlighet att spela vissa exklusiva xbox series s/x spel om du har en äldre konsol typ xbox one.

Permalänk
Medlem

Fungerar riktigt bra nu tycker jag. Bra för när man vill testa något nytt snabbt utan att behöva ladda ner det, eller när man vill spela något med barnen och de ockuperar både Xbox och PC. Då kan jag strömma till surfplattan.

Sen händer det väl att jag använder det för ett spela enklare småspel på mobilen, nu senast Gorogoa.

Permalänk
Medlem

Testade ett golfspel på mobilen med touchkontroller, funkade sådär. Däremot funkar tjänsten ypperligt med Steam Deck. Grafiken är så klart inte 100%, i alla fall jag ser att det är en stream på skärmen, men funkar tillräckligt bra om man vill spela Xbox on the go.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du behöver gamepass för att få tillgång till att streama spel och det stod i artikeln att 25 miljoner hade gamepass (i Januari).

Det som är smart med tjänsten är att du får möjlighet att spela vissa exklusiva xbox series s/x spel om du har en äldre konsol typ xbox one.

Jo precis, men du behöver ingen Xbox för att köra.
Det var ju mycket snack om potential för flera miljarder spelare och att konsolspelare var småpotatis jämfört med detta.

Utvecklingen för GP har ju stadigt gått uppåt och taket verkar ju inte vara nått än, men när vi pratar om miljarder eller ens över 50 miljoner så är det nog en bra bit kvar, om de ens kan nå så långt denna generation.

Kan också bli intressant att se hur post-covid påverkar utvecklingen framöver, köpkraft kan ju sjunka rätt extremt.
Prylar och tjänster i hemmet fick ju en mycket större budget i och med att folk var nerlåsta, troligen så påverkade det även Netflix användarbas nu.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Måste ändå säga att Microsoft gjort ett svinbra jobb med Cloud Gaming. Att lira på en surfplatta på bröstet i sängen med ett stycke Xbox-kontroll rullar riktigt bra. Givetvis blir det lite tjall på linjen ibland, men så länge man inte spelar något som kräver minimalt input-lagg så är det ju kalas. Extra trevligt är ju att all progression synkas med Xboxen som gör det lätt att hoppa mellan olika enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfo1989:

Har testat lite med det var på tok för lågupplöst och hackigt tyvärr.

Upplösningen håller jag med om men att det skulle hacka tycker jag inte.
Körde igenom både Dragon Age 3 och Outer Worlds förra året på TV:n helt streamat från Microsofts servrar, när de fortfarane var i BETA stadiet. Funkade väldigt bra.

Bilspel däremot tycker jag var lite svårspelade då man behöver man precision där (Dirt 4).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd

Det har funkat bra tycker jag. Har provat en del spel för att se om de är värda att installera. Har också testat lite på surfplatta/telefon vilket också funkar bra. Dock funkar det inte så bra med touch även för spelen som har uttalat stöd för det, men touch för 3D-spel eller allt som kräver precision är ju skit hur man än gör liksom. Sen är det klart att allt blir bättre med en lokal installation, men överlag är jag ändå väldigt imponerad av deras lösning, speciellt eftersom jag kör trådlöst hemma till XBoxen. Att streama spel från XB till telefon/surfplatta har också fungerat riktigt bra, perfekt när teven är upptagen.

Permalänk

Använder det mest till att prova spel men jag spelade faktiskt igenom hela Firewatch med det för några dagar sen. Funkar sisådär.

Permalänk
Medlem

Är detta ett alternativ till dem som sitter på en gammal xbox one i väntan på att series X går att få tag på?

Edit: för att spela på den gamla Xbox:en då

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har testat en gång, det gick sådär. Kanske är bortskämd med att spelat hela livet med i princip noll input lag.

Testade på wifi på telefonen, så inte direkt optimala förutsättningar vad gäller internetlatens, men 7ms latens mot mätservern på wifi jämtemot typ 1.2ms på kabel, så dessa extra 6ms lär ju inte göra världens skillnad, eller?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Testat men upplösning och latens är allt för dåligt för att jag ska klara av det.

Permalänk
Medlem

Man får välja rätt spel kanske. Men överlag, när jag har bra uppkoppling, märker jag ingen skillnad varken på upplösning eller lagens annat än att det kan hacka till då och då. Kanske börjar bli gammal och långsam. 😄