Twitter köps av Elon Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Jag har inga skäl att vara kvar på twitter efter att Musk köpte upp det så jag har inaktiverat mitt konto.

Så skälet till att du var på Twitter var att du var väldigt nöjd med dom tidigare ägarna?

Jag sätter 100kr på att du inte ens kunde namnge den enskilt största ägaren innan Elon.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att vissa tror att "yttrandefrihet" betyder att man får säga precis vad som helst Ofta gäller det ju enbart "one-way" så klart annars är det minsann "påhopp" ha ha ha (Oavsett vänster eller höger).

Att sprida desinformation "som inte får granskas" kan dessutom vara skadligt, till viss mån även dödligt för en viss % av människor som slaviskt följer enstaka individer, nästan lite sektliknande.

Och säger inte rykten (Just det, ordet rykte är ett bra ord när man inte riktigt vet) att Musk "canceled" någons Tesla order för att denna varit kritisk mot Tesla? Finns det ett uns av sanning i det är ju knappast "yttrandefriheten" ett primärt mål med detta

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så skälet till att du var på Twitter var att du var väldigt nöjd med dom tidigare ägarna?

Jag sätter 100kr på att du inte ens kunde namnge den enskilt största ägaren innan Elon.

Förstår inte överhuvudtaget din och andras missuppfattning om att någon över huvudtaget skulle ha brytt sig om dom tidigare ägarna av twitter.

Jag använde twitter förut för att hålla mig uppdatera via informationskanaler kring utvecklare och tecknare jag följde ingen annat.

Vad 99.99% av resten av twitter höll på med har alltid för mig varit fullständigt irrelevant.

Men eftersom naiva människor like Musk nu troligtvis kommer experimentera med en "anything goes" attityd kring vad dom tror yttrandefrihet är på twitter så väljer jag helt enkelt att hoppa av tjänsten.

Jag har redan upplevt vad fullständigt oreglerade "forum" leder till när jag höll på med usernet.

Det är inget jag har något intresse av att beblanda mig med.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på Musks stora investeringsintresse i Kina så krockar det 100% med hans vilja att "skapa yttrandefrihet på Twitter". Eller har jag fått det hela om bakfoten om "yttrandefrihet i Kina"? Finns en intressant om än insnöad video om det här.

Den världsliga vilda vida webben blir allt vildare. Förhoppningsvis inser USA:s dåvarande styrelseskick tids nog när Twitter blivit en marionettdocka/lydstat åt Nalle Puh-regimen och reglerar på hemmaplan. Musk blir troligen i värsta fall en CCP-anhängare.

EDIT: Jag ser/hör nu att Musk redan är en "CCP-anhängare" i den utsträckning att han redan fjäskat online för att få fortsätta ha kvar sina fabriker och sitt lukrativa samarbete kvar i landet med världens bästa yttrandefrihetslagar. I princip har Twitter blivit Weibo men under ett annat namn.

Bra jobbat USA! 👍

Vårda språket, tack. /Mod
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Som vanligt, vänligen håller er till ämnet dvs Twitter och inte om fria tider, inte om EU-kommussionen, inte om "woke"-grejer eller något annat som inte är diskussionsämnet. Glöm inte att hålla en god och saklig ton i forumet...annars finns det andra forum som man kan kalla hem.

SweClockers regler och policy om politik

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Med tanke på Musks stora investeringsintresse i Kina så krockar det 100% med hans vilja att "skapa yttrandefrihet på Twitter". Eller har jag fått det hela om bakfoten om "yttrandefrihet i Kina"? Finns en intressant om än insnöad video om det här.

Den världsliga vilda vida webben blir allt vildare. Förhoppningsvis inser USA:s dåvarande styrelseskick tids nog när Twitter blivit en marionettdocka/lydstat åt Nalle Puh-regimen och reglerar på hemmaplan. Musk blir troligen i värsta fall en CCP-anhängare.

EDIT: Jag ser/hör nu att Musk redan är en "CCP-anhängare" i den utsträckning att han redan fjäskat online för att få fortsätta ha kvar sina fabriker och sitt lukrativa samarbete kvar i landet med världens bästa yttrandefrihetslagar. I princip har Twitter blivit Weibo men under ett annat namn.

Bra jobbat USA! 👍

tyvärr så har vi inte bättre yttrandefrihet här i EU längre jämfört med kina..

§1.5-formulering /mod
Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tyvärr så har vi inte bättre yttrandefrihet här i EU längre jämfört med kina..

Eh va? Jämställer du på riktigt yttrandefriheten i EU med Kinas?

Jisses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tyvärr så har vi inte bättre yttrandefrihet här i EU längre jämfört med kina..

(Mod: ta gärna bort om det är för opassande)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt Twitter så jag har endast en vag föreställning om hur det fungerar. Detta att han vill ändra så att algoritmerna blir open source, rör det sig om algoritmer som väljer ut vad varje användare ser i sitt flöde baserat på vad de brukar interagera med, som Facebook och Youtube, eller är det något annat?

Jag frågar eftersom jag har haft föreställningen att medan Facebook och Youtube är hårt styrda av personaliseringsalgoritmer, så trodde jag alltid att flödet på Twitter baseras enbart på vilka konton man valt att "följa", och vilka som adresserar/retweetar en. Dvs. man har större kontroll på vad som dyker upp i ens eget flöde, jämfört med t.ex. Facebook. Men det kanske inte alls är så, vilket skulle förklara vilka algoritmer det handlar om.

Om Twitter också använder sig av personaliseringsalgoritmer, och dessa görs öppna, så är det ett stort och intressant steg i en bra riktning.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Kina reglerar redan företags algoritmer. Skulle vara trevligt om EU kunde göra något liknande som de gjorde med GDPR.

Citat:

Wired: China Is About to Regulate AI—and the World Is Watching
Sweeping rules will cover algorithms that set prices, control search results, recommend videos, and filter content.
(...)
On March 1, China will outlaw this kind of algorithmic discrimination as part of what may be the world’s most ambitious effort to regulate artificial intelligence. Under the rules, companies will be prohibited from using personal information to offer users different prices for a product or service.

The sweeping rules cover algorithms that set prices, control search results, recommend videos, and filter content. They will impose new curbs on major ride-hailing, ecommerce, streaming, and social media companies.

Även om Twitter open sourcar och släpper algoritmen fri så kan den ju fortfarande missbrukas av bottar och personer som arbetar åt olika länder. Säg t.ex. bottar som alla råkar ha IP-adresser från städer med amerikanska militärbaser eller kontor för amerikanska myndigheter. Reddit släppte ju statistisk om vilka städer där Reddit mest populärt och det visade sig vara väldigt populärt på den amerikanska militärbasen Eglin. USAs hemliga polis är redan enorm och de har även en ny inhemsk hemlig cyber-arme som bedriver verksamhet på nätet som väldigt sannolikt är aktiva på Twitter och försöker påverka opinionen. Det är egentligen inte så märkvärdigt att USAs hemliga polis är aktiva på internet men det sticker väl lite i ögonen på de som tror på USAs snack om demokrati, frihet och yttrandefrihet. Jag tror det blir svårt för Twitter att någonsin ens komma i närheten av att vara "neutrala".

Vilken grupp inom USAs styrande tillhör Musk? Är det oljebolagsägarna eller finansvärlden? Visserligen säljer han elbilar men å andra sidan så säljer han koldioxidkrediter till andra bilbolag som möjliggör att de fortsätter tillverka fossilbränslebilar. Elbilar används för att gröntvätta det självmordsbenägna biltänkandet i vårt samhälle som gynnar fossilbranschen och bilbranschen.

Hans företag är väldigt beroende av bidrag från den Amerikanska staten så man kan ju inte direkt säga att han är en oberoende ägare eller person. Tesla får subventionerade krediter av staten för varje bil som säljs som sedan säljs dyrt till andra företag. SpaceX arbetar åt NASA. Jag tror det inte det blir så stor skillnad inom viktiga frågor så länge Twitter ägs av Amerikanska miljardärer då de mer eller mindre har samma angelägenheter och kommer agera på ett sätt som gynnar dom själva och deras klass. Det som gynnar Musk gynnar också Zuckerberg, Bezos, Jack, Gates och alla de andra miljardärerna som styr världen i väst.

Jag tror det engelsktalande internet och dess plattformar som domineras av USAs oligarker kommer fortsätta vara fientligt territorium för arbetarrörelsen.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

tyvärr så har vi inte bättre yttrandefrihet här i EU längre jämfört med kina..

Faktumet att ingen har kommit hem och knackat på din dörr sedan du skrev detta inlägg tyder på att vi har helt klart bättre yttrandefrihet. Jag "fruktar" att Musk kommer att göra amerikanska Weibo - ursäkta menar Twitter - till en plats helt kritiklös vad gäller nuvarande Kina.

Det torde bevisa att pengar tycks kunna korrumpera alla tids nog. Vi får se hur många kinakritiska användare som finns kvar om ett par veckor för jag kan lova att det finns många användare på "amerikanska Weibo" som viss statsmakt gärna vill se försvinna för all evighet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Kina reglerar redan företags algoritmer. Skulle vara trevligt om EU kunde göra något liknande som de gjorde med GDPR.

OECD har diskuterat frågan om i alla fall personliga priser, och EU bidrog med dessa kommentarer. Punkt 46 säger där:

Citat:

Therefore, in the absence of such contract or law, personal pricing based solely on automated-decision making and affecting the data subject in such a manner, is only lawful when based on the explicit consent of the data subject.

Så även om det inte är strikt förbjudet så ger GDPR ett visst skydd i alla fall. Anledningen till att det inte implementerats någon striktare lag verkar vara att det inte sker inom EU i någon nämnvärd omfattning, så det har inte funnits något behov att reglera det än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Faktumet att ingen har kommit hem och knackat på din dörr sedan du skrev detta inlägg tyder på att vi har helt klart bättre yttrandefrihet.

Jag har i ärlighetens namn inte kollat legitimiteten i det här, men...

https://youtu.be/OYsmk8OWP2M

Permalänk
Medlem

Huh. Använder inte twitter själv så detta kommer inte att få en effekt på mig personligen däremot kan det bli intressant att följa. I värsta fall för att herr Musk inte direkt är känd för att ta med sig en bra arbetsmiljö till sina projekt. Sedan tror jag att han underskattar kraftigt vad "yttrandefrihet" innebär för folk och han kommer nog inse ganska snabbt att börjar man lyfta på ribban för vad som accepteras så kommer man snabbt får jobba hårt eftersom det finns gott om folk där ute som inte direkt förstår detta med yttrande = ansvar.

Skrivet av m3lk0r:

Musk är kung!

Allt som kan få flumvänstern att gråta är positivt, men vi får väl se hur långt han är beredd att gå med sin yttrandefrihet.

En fråga. Är du för obegränsad yttrandefrihet? Eller anser du att den borde regleras?

Skrivet av Orici:

Helt underbart att se diverse galna vänsterprofilers hysteriska utfall på twitter, tråkigt dock att endel verkar finnas på SweC.

Är det verkligen produktivt att börja skyffla in folk i fack med hjälp av traktor? Istället för att försöka polarisera forumet så kan man ju försöka argumentera mot/för folks argument istället för eventuella halmgubbar.

Skrivet av Xeonist:

Så skälet till att du var på Twitter var att du var väldigt nöjd med dom tidigare ägarna?

Jag sätter 100kr på att du inte ens kunde namnge den enskilt största ägaren innan Elon.

Är det en dålig sak? Människor tenderar att komma ihåg de som man har en agg emot. Så om man inte avskyr ägarna för ett företag eller ens kan namnge dem så är det snarare något positivt.

Skrivet av Selmalagerlöf:

tyvärr så har vi inte bättre yttrandefrihet här i EU längre jämfört med kina.. enda skillnaden är att du får fängelse/böter i EU än koncentrationsläger eller avrättning i kina

edit: omskolningsläger

Inte för att vara den men att jämföra EUs yttrandefrihet med den i Kina och påstå att EU inte är bättre går ju inte. Bara det faktum att man kan kritisera en nations sittande regering är miltals bättre än vad man får i Kina där sådant kan leda till fängelse. Ditt påstående om att den enda skillnaden skulle vara böter istället för fängelse är direkt osanning eftersom det man får säga är långt mycket mer än det man inte får säga.

Om du vill prova det så kan du göra ett experiment. Gå ut på gården och skrik att du vill ha en ny regering. I Sverige och EU i stort så kommer nog bara dina grannar undra om du mår riktigt bra. I Kina så hade polisen med största sannolikhet fört bort dig. Så din jämförelse är väldigt skev.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag har i ärlighetens namn inte kollat legitimiteten i det här, men...

https://youtu.be/OYsmk8OWP2M

Polisräden var inte riktad mot honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En fråga. Är du för obegränsad yttrandefrihet? Eller anser du att den borde regleras?

Obegränsad. Hurså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Yttrandefriheten bygger på belägget att alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats, men du kan inte få det ena utan det andra.

Sedan när då? Yttrandefrihet baseras på att man för uttrycka sin åsikt. Sen ändras den beroende på samhällets principer och regler.
Det har inte något med oskyldig tills motsatsen bevisats. Det har mer med vårat rättssystem uppbyggnad snarare än yttrandefrihet.

Båda behövs så klart men de är ändå separata. Om jag säger att jag är dum i huvudet så kommer vissa hålla med, andra kommer säga så får du inte se på dig själv. Yttrandefrihet.

Om någon påstår att jag mördat någon så är jag i SV oskyldig på pappret tills det bevisats. Oberoende av om jag är det eller inte. Som nämnts så kan media och sociala media döma en i förväg.
Men yttrandefrihet nja. Jag ser det inte så. Tänkte du på öppna rättegångar?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

"Vi kan inte säga varför vi gick in, men det var inte av den påstådda anledningen...".

Hela grunden i en rättssäker demokrati är ju att man får veta vad man är anklagad/misstänkt för.

Något annat som är helt otänkbart i en rättssäker demokrati är kollektiv bestraffning, alltså att man går in i hans lägenhet för att det finns en misstanke mot någon annan i en annan lägenhet.

Det kan fortfarande finnas en rimlig förklaring, men den där artikeln var inte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har du några faktiska exempel på det?

Tror du att du kan få sparken i Sverige för att det kommer en hatstorm från Twitter?

Tor inte vi har exempel än men det kommer säkert. Kan räcka att hatstormen sätter företaget i dålig dager och att det befläckar företagets image.

Jag får tex inte skriva negativt om min arbetsgivare på nätet, då blir jag uppkallad (i framtiden blir det skäl för uppsägning)
Om hatstormen får det att verka som att jag är skyldig till att ha skrivit eller spridit sådan skadande info så ryker jag snabbt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m3lk0r:

Obegränsad. Hurså?

Var drar man då gränsen mellan yttrandefrihet och sådant som nu är brottsligt, t ex olaga hot? Eller ska alla såna brott tas bort fullkomligt, eftersom de ju faktiskt begränsar möjligheten att säga saker fritt?

Säg att person X ringer till sin granne som spelar hög musik och säger att om de inte slutar så kommer X skära halsen av denne och dennes familj nästa gång de går ur lägenheten.
Ska detta vara fullkomligt lagligt? Att såna hot är otillåtna inskränker ju yttrandefriheten, så med obegränsad yttrandefrihet måste det ju förstås vara tillåtet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Sedan när då? Yttrandefrihet baseras på att man för uttrycka sin åsikt. Sen ändras den beroende på samhällets principer och regler.
Det har inte något med oskyldig tills motsatsen bevisats. Det har mer med vårat rättssystem uppbyggnad snarare än yttrandefrihet.

Båda behövs så klart men de är ändå separata. Om jag säger att jag är dum i huvudet så kommer vissa hålla med, andra kommer säga så får du inte se på dig själv. Yttrandefrihet.

Om någon påstår att jag mördat någon så är jag i SV oskyldig på pappret tills det bevisats. Oberoende av om jag är det eller inte. Som nämnts så kan media och sociala media döma en i förväg.
Men yttrandefrihet nja. Jag ser det inte så. Tänkte du på öppna rättegångar?

Det var kasst formulerat av mig, det som jag är ute efter att peka lite mot är att det går oftast väldigt snabbt att döma folk utefter kommentarer i sociala medier (Avsiktligt eller oavsiktligt spelar ingen större roll egentligen), där människor ofta får be om ursäkt för sina egna åsikter då de går emot var en väldigt högljudd minoritet anser, och i andra fall resulterar i konkreta konsekvenser i verkligheten beroende på hur stort fotfäste detta får.

Jag försökte någonstans peka på att yttrandefriheten även innebär att du inte skall bli förföljd på grund av just din åsikt, men som sagt var det kasst formulerat från min sida

Edit*
Ett exempel på detta är hela turen kring Lia Thomas, där det var fly förbjudet att kritisera deltagandet i de kvinnliga mästerskapen, tills det blev klart att den största kritiken kom från de kvinnliga deltagarna.
Beroende på om man höll med eller inte, och när man gjorde det, så behandlades inlägg väldigt annorlunda, i enlighet med Twitters ganska flytande användarvilkor.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Var drar man då gränsen mellan yttrandefrihet och sådant som nu är brottsligt, t ex olaga hot? Eller ska alla såna brott tas bort fullkomligt, eftersom de ju faktiskt begränsar möjligheten att säga saker fritt?

Säg att person X ringer till sin granne som spelar hög musik och säger att om de inte slutar så kommer X skära halsen av denne och dennes familj nästa gång de går ur lägenheten.
Ska detta vara fullkomligt lagligt? Att såna hot är otillåtna inskränker ju yttrandefriheten, så med obegränsad yttrandefrihet måste det ju förstås vara tillåtet.

Jag tror de flesta yttrandefrihetsextremister är överens om att hot och uppmaningar till våld inte ska inbegripas i yttrandefriheten. Däremot vill de kunna säga att de inte gillar vissa personer och inte skulle gråta om de skadades.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Tor inte vi har exempel än men det kommer säkert. Kan räcka att hatstormen sätter företaget i dålig dager och att det befläckar företagets image.

Jag får tex inte skriva negativt om min arbetsgivare på nätet, då blir jag uppkallad (i framtiden blir det skäl för uppsägning)
Om hatstormen får det att verka som att jag är skyldig till att ha skrivit eller spridit sådan skadande info så ryker jag snabbt.

Jag tror inte LAS håller med dig om det. Man kan inte sparka någon för deras åsikter. Däremot kan de såklart bli "utköpta" genom att godta uppsägning men det är inte som i USA där folk kan slängas ut från ett företag hursomhelst.

Klart man får kritisera sin arbetsgivare på nätet. Varför skulle man inte kunna det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag tror de flesta yttrandefrihetsextremister är överens om att hot och uppmaningar till våld inte ska inbegripas i yttrandefriheten. Däremot vill de kunna säga att de inte gillar vissa personer och inte skulle gråta om de skadades.

Tillägg till sista meningen:
...och de vill inte få mothugg från andra. För då blir de kränkta och ledsna och tycker att folk är orättvisa som inte låter de säga vad de vill.

Klart att du ska få säga vad du vill utan att riskera fängelse/böter osv, men det handlar väl ändå om rimligheten i vad man säger, hur man uppför sig? Försöker uppfostra mina barn med att fundera på hur de själva skulle känna om någon sa så till dem. Uppför dig som du vill att andra ska vara mot dig.

Att kränka andra och kalla folk för saker är inte ok och det måste vi lära våra barn från att de är unga. Problemet är att många vuxna verkar ha missat det så det bara fortsätter. Även om de vet att det är fel så kan de inte erkänna det utan måste hålla stenhårt fast vid sin åsikt. Bara för att folk inte ska säga saker till dem och känna sig dålig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

tyvärr så har vi inte bättre yttrandefrihet här i EU längre jämfört med kina.. enda skillnaden är att du får fängelse/böter i EU än koncentrationsläger eller avrättning i kina

edit: omskolningsläger

Så du tycker att dessa två saker innebär samma risk för en invånare i respektive land:

1. I Sverige, skriv ett negativt inlägg om riksdagen/kungen på FB
2. I Kina, skriv ett negativt inlägg om kinas diktator på FB

Och med negativt inlägg så syftar jag såklart inte på till exempel ett mordhot.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tyvärr så har vi inte bättre yttrandefrihet här i EU längre jämfört med kina.. enda skillnaden är att du får fängelse/böter i EU än koncentrationsläger eller avrättning i kina

edit: omskolningsläger

Det var det dummaste jag hört på länge.

I Kina kan du få fängelse för att posta denna bild på ett internetforum:

Medan det skulle vara helt otänkbart att jag skulle överhuvudtaget få höra något om att posta karikatyrer på Andersson.

Att överhuvudtaget försöka jämföra EU med Kina är så otroligt verklighetsfrånvänt att man undrar vilka lampor som egentligen lyser uppe i vinden på den som uttalat något sånt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Så du tycker att dessa två saker innebär samma risk för en invånare i respektive land:

1. I Sverige, skriv ett negativt inlägg om riksdagen/kungen på FB
2. I Kina, skriv ett negativt inlägg om kinas diktator på FB

Och med negativt inlägg så syftar jag såklart inte på till exempel ett mordhot.

I kina behöver du bara jämföra diktatorn med Nalle Puh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tror inte LAS håller med dig om det. Man kan inte sparka någon för deras åsikter. Däremot kan de såklart bli "utköpta" genom att godta uppsägning men det är inte som i USA där folk kan slängas ut från ett företag hursomhelst.

Klart man får kritisera sin arbetsgivare på nätet. Varför skulle man inte kunna det?

Jag har tvingats att acceptera en policy som specificerar detta som ett av alla villkor som anställd.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag har tvingats att acceptera en policy som specificerar detta som ett av alla villkor som anställd.

Rör det sig om företagshemligheter eller bara en allmän policy som "säg inget dumt om oss på internet!!! ;-("?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant det här, med tanke på hur selektivt den tidigare ledningen tillämpar regler för sina användare. Kommer Musk vara politiskt neutral när han nu käbblar om yttrandefrihet, eller kommer det bara bli en annan version av yttrandefrihet från hans synvinkel?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter