Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

ni som spelat med VRR, fick ni uppdateringen via internet, eller har ni laddad ner den manuellt på något sätt? har inte fått uppdateringen än (har VRR enabled tv)

Vad jag förstått så släpptes det inte med en uppdatering, utan Sony ändrade något på sin sida som säger åt våra PS5or att det är OK att visa VRR alternativen. "Se till att PS5an är ansluten till nätet och starta om den" har jag sett många rekommendera

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Aha! tackar, skall testa under lunch så får vi se
Tack!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

För Playstation Plus Extra står det:

"Adds a catalog of up to 400* of the most enjoyable PS4 and PS5 games – including blockbuster hits from our PlayStation Studios catalog and third-party partners. Games in the Extra tier are downloadable for play."

När förväntas listan med spelen släppas så man vet om man ska avvakta med inköp av spel i nuläget?

Permalänk

Någon som har testat Elden Ring med VRR ännu? I så fall hur väl fungerar det med tanke på att Sony i dagsläget har begränsat VRR till 48-120Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Någon som har testat Elden Ring med VRR ännu? I så fall hur väl fungerar det med tanke på att Sony i dagsläget har begränsat VRR till 48-120Hz?

Det är bättre flyt, men inte perfekt för pacingen (frame time) är kass i spelet och är svårt att komma runt. Det funkar dock väldigt fint i både frame rate och resolution-lägena, men tyvärr bara medan man befinner sig inom 48-60 fps. En officiell patch skulle kunna fixa så att lägre fps hanteras med dubblering (LFC), så att man befinner sig inom intervallet 48-120 hz som är det som stöds.

Med VRR så kan man spela i kvalitetsläget enligt mig, men tyvärr blir det väldigt störande när man hoppar in och ur VRR regelbundet. Så frame rate läget är fortfarande att föredra.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Lite förvirrad

Har konsolen kopplad till HDMI 2.0 porten på den här skärmen.
PS5:an meddelar att VRR inte stöds. Kan dock köra 120 Hz utan problem i spelen som stödjer det. Läste att det tydligen ska gå att köra VRR över HDMI 2.0 i 1080p eller var det helt fel? Kan det vara att skärmen inte stödjer VRR på HDMI portarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Har konsolen kopplad till HDMI 2.0 porten på den här skärmen.
PS5:an meddelar att VRR inte stöds. Kan dock köra 120 Hz utan problem i spelen som stödjer det. Läste att det tydligen ska gå att köra VRR över HDMI 2.0 i 1080p eller var det helt fel? Kan det vara att skärmen inte stödjer VRR på HDMI portarna?

Kan det vara något med att den bara stödjer G-sync (kanske med Freesync?) på displayport? och ej på HDMI.
Vet att det var så förr, men skärmen verkar ju vara ganska ny..

https://www.displayninja.com/acer-xb253qgp-review/
Skrollar man ner lite där står det att man behöver Displyport för G-sync, dock inget om Freesync

Dock nämner de att man måste starta "adaptiv sync" samt att det ej fungerar när man är "extreme mode", vad det nu är..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Kan det vara något med att den bara stödjer G-sync (kanske med Freesync?) på displayport? och ej på HDMI.
Vet att det var så förr, men skärmen verkar ju vara ganska ny..

https://www.displayninja.com/acer-xb253qgp-review/
Skrollar man ner lite där står det att man behöver Displyport för G-sync, dock inget om Freesync

Dock nämner de att man måste starta "adaptiv sync" samt att det ej fungerar när man är "extreme mode", vad det nu är..

Tack för bra information! 😊

Jag testade att sätta på adaptiv synk och stänga av extreme mode men konsolen tycker fortfarande att VRR inte stöds. Verkar som att det gäller på DP bara. Nu blir man riktigt sugen på en ny TV 😄

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon138754:

Produkt: Ghost of Tsushima Director’s Cut PS5
Länk: https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/playstatio...
Kategori: Spel
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5821712
Pris: 299kr

Tips!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Vad jag förstått så släpptes det inte med en uppdatering, utan Sony ändrade något på sin sida som säger åt våra PS5or att det är OK att visa VRR alternativen. "Se till att PS5an är ansluten till nätet och starta om den" har jag sett många rekommendera

Tjena, det fungerade fint! Enablade rätt mode på hdmi porten, och startade om ps5, och mycket riktigt meny alternativen dök upp. Jag enablade VRR och force på unsupported games. Han inte spela så mycket igår men testade Cyberpunk (Ps5 versionen) och det fungerade iaf bra.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Inget planerat att det ska bli fritt att lira online igen? Xbox gick ju från att det kostade till att det skulle bli gratis, och ps gick tvärtom… tycker det är ovärt det lilla jag spelar online pä ps5, mesta blir på pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Inget planerat att det ska bli fritt att lira online igen? Xbox gick ju från att det kostade till att det skulle bli gratis, och ps gick tvärtom… tycker det är ovärt det lilla jag spelar online pä ps5, mesta blir på pc

Hur menar du nu? Xbox Live Gold (eller Game Pass Ultimate) krävs för att spela online på Xbox, precis som att PS Plus krävs för att spela online på Playstation. Endast F2P-spel är exkluderat från detta.

För att svara på frågan så: Nej, verkligen inte. Sony Har precis gjort om PS Plus och lagt till två ytterligare steg av prenumeration, så det kommer inte hända.

Hade glömt ett ord
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur menar du nu? Xbox Live Gold (eller Game Pass Ultimate) krävs för att spela online på Xbox, precis som att PS Plus krävs för att spela online på Playstation. Endast F2P-spel är exkluderat från detta.

För att svara på frågan så: Nej, verkligen inte. Sony Har precis gjort om PS Plus och lagt till två ytterligare steg av prenumeration, så det kommer inte hända.

Jaha… trodde d va fritt att spela online på x… håller mig till pc när det gäller online då…blir ändå så sällan på ps… betalar ju redan för nätet liksom, på pc behövs inget extra för det
Va lite det jag trodde, iom dom gör om, att man hade prenumeration av spel blir en sak ,och online kunde blivit gratis…
Menar spelar jag bara nån timme i månaden är det ju inte värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Jaha… trodde d va fritt att spela online på x… håller mig till pc när det gäller online då…blir ändå så sällan på ps… betalar ju redan för nätet liksom, på pc behövs inget extra för det
Va lite det jag trodde, iom dom gör om, att man hade prenumeration av spel blir en sak ,och online kunde blivit gratis…
Menar spelar jag bara nån timme i månaden är det ju inte värt

Jag har mer användning för spelen man får varje månad så länge man är prenumerant, men det är förstås olika.

"Jag betalar redan för mitt internet, varför ska jag betala för att spela online" var ju ett av alla argument som man drog till med för 20 år sedan när Microsoft började ta betalt för Xbox Live. Tack för dagens nostalgitripp.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har mer användning för spelen man får varje månad så länge man är prenumerant, men det är förstås olika.

"Jag betalar redan för mitt internet, varför ska jag betala för att spela online" var ju ett av alla argument som man drog till med för 20 år sedan när Microsoft började ta betalt för Xbox Live. Tack för dagens nostalgitripp.

Nostalgitrippen funkar fortfarande på pc 😝😄👍

Nä men seriöst , tycker det är nice nån gång att sätta sig lira nån gång med tex cod på hembion, mem så sällan är det inte värt…
Men hört att man hitta billiga psn rabatter ibland, men inget jag letat efter

Permalänk
Inaktiv

Läste för ett tag sedan att de skulle släppa ett nytt EA Sports PGA Tour spel med Masters och alla de övriga Majors inkluderat nästa år lagom till våren 2023

Jag blev så glad över detta att jag gick in och kollade vad ett PlayStation 5 skulle kosta, när jag väl hade gjort det dämpades min glädje något.

Vissa sidor tog 9.999kr, jag tänkte för mig själv "ALDRIG i livet att jag pröjsar så mycket bara för ett golfspel, då tar jag hellre mina klubbor och spelar golf i verkligheten och fortsätter spela Tiger Woods PGA Tour 14 till PlayStation 3 när jag vill återuppleva Masters"

9.999kr låter sinnessjukt, inte konstigt att man håller sig till Nintendo och nästan alltid gjort så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Läste för ett tag sedan att de skulle släppa ett nytt EA Sports PGA Tour spel med Masters och alla de övriga Majors inkluderat nästa år lagom till våren 2023

Jag blev så glad över detta att jag gick in och kollade vad ett PlayStation 5 skulle kosta, när jag väl hade gjort det dämpades min glädje något.

Vissa sidor tog 9.999kr, jag tänkte för mig själv "ALDRIG i livet att jag pröjsar så mycket bara för ett golfspel, då tar jag hellre mina klubbor och spelar golf i verkligheten och fortsätter spela Tiger Woods PGA Tour 14 till PlayStation 3 när jag vill återuppleva Masters"

9.999kr låter sinnessjukt, inte konstigt att man håller sig till Nintendo och nästan alltid gjort så.

Den kostar 6000 kr hos normala återförsäljare.
Men det är svårt att få tag på konsoler pga det råder komponentbrist senaste två åren pga pandemin, så du får följa PS5-ordertrådarna.
Annars kan Xbox Series X för 5700 kr vara ett alternativ och är lättare att få tag på när också väl finns i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Läste för ett tag sedan att de skulle släppa ett nytt EA Sports PGA Tour spel med Masters och alla de övriga Majors inkluderat nästa år lagom till våren 2023

Jag blev så glad över detta att jag gick in och kollade vad ett PlayStation 5 skulle kosta, när jag väl hade gjort det dämpades min glädje något.

Vissa sidor tog 9.999kr, jag tänkte för mig själv "ALDRIG i livet att jag pröjsar så mycket bara för ett golfspel, då tar jag hellre mina klubbor och spelar golf i verkligheten och fortsätter spela Tiger Woods PGA Tour 14 till PlayStation 3 när jag vill återuppleva Masters"

9.999kr låter sinnessjukt, inte konstigt att man håller sig till Nintendo och nästan alltid gjort så.

Som det tidigare har nämnt så är det ej det normala priset och konsolen går att få tag på 4990kr respektive 5990kr (beroende på model) om du verkligen vill ha en och håller ögon öppna här på Sweclockers. Det var så jag fick tag på en och de flesta andra jag känner.

Nintendo Switch är däremot inte billig om man ser på konsolen ur en teknisk synvinkel. Extremt föråldrad och daterad hårdvara som säljs till ett otroligt överpris med tillbehör och förstapartstitlar som sällan går ner i pris. I det långa loppet är det därför billigare att äga en PS5 eller Xbox Series X samt att du får tredjepartstitlar som inte ser ut som lågupplöst konstfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Läste för ett tag sedan att de skulle släppa ett nytt EA Sports PGA Tour spel med Masters och alla de övriga Majors inkluderat nästa år lagom till våren 2023

Jag blev så glad över detta att jag gick in och kollade vad ett PlayStation 5 skulle kosta, när jag väl hade gjort det dämpades min glädje något.

Vissa sidor tog 9.999kr, jag tänkte för mig själv "ALDRIG i livet att jag pröjsar så mycket bara för ett golfspel, då tar jag hellre mina klubbor och spelar golf i verkligheten och fortsätter spela Tiger Woods PGA Tour 14 till PlayStation 3 när jag vill återuppleva Masters"

9.999kr låter sinnessjukt, inte konstigt att man håller sig till Nintendo och nästan alltid gjort så.

Då vi är i ps5 tråden så är väl detta lite off topic. Men till ett golf spel skulle väl en Xbox Series S för ca 3k vara helt perfekt?

Tänker aldrig erkänna att jag skrev Xbox Series 5!
Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Då vi är i ps5 tråden så är väl detta lite off topic. Men till ett golf spel skulle väl en Xbox Series 5 för ca 3k vara helt perfekt?

Har du S och 5 bredvid varandra på ditt tangentbord? 😁

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du S och 5 bredvid varandra på ditt tangentbord? 😁

Haha fan, nej det har jag inte 😅 Skyller på alkoholen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lirar Judgment nu, perfekt med ett rätt lugnt spel efter Elden Ring Förresten, nån som har tips på vart jag hittar 1 år av PS Plus billigast? /snål smålänning

Visa signatur

Serenity now

Permalänk

Upptäckte idag när jag startade min PS5 att det kommer upp en avisering till Gran Turismo 7 där det står: Det gick inte att synkronisera sparade data på grund av en konflikt. När jag trycker sedan på visa information står det att konflikten är mellan sparade data i konsollagringen och molnlagringen och sen får jag två val, det ena är att inaktivera automatisk synkronisering eller att välja sparade data.

Varför har det blivit såhär och hur fixar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SparkyIce:

Upptäckte idag när jag startade min PS5 att det kommer upp en avisering till Gran Turismo 7 där det står: Det gick inte att synkronisera sparade data på grund av en konflikt. När jag trycker sedan på visa information står det att konflikten är mellan sparade data i konsollagringen och molnlagringen och sen får jag två val, det ena är att inaktivera automatisk synkronisering eller att välja sparade data.

Varför har det blivit såhär och hur fixar man det?

Har skälv fått det på Ratchet and Clank också några gånger. Dock har ja haft val att skriva över den ena med den anndra eller tvärtom. Så jag har bara valt att skriva över online delen då jag gissar den är mer efter, fast båda visar samma datum och tid.

Vet ej hur man fixar det permanent. Tror mer det är en bugg som Playstation får fixsa.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Har skälv fått det på Ratchet and Clank också några gånger. Dock har ja haft val att skriva över den ena med den anndra eller tvärtom. Så jag har bara valt att skriva över online delen då jag gissar den är mer efter, fast båda visar samma datum och tid.

Vet ej hur man fixar det permanent. Tror mer det är en bugg som Playstation får fixsa.

Ska jag trycka på välja sparade data för att skriva över? Vad menar du med online delen?
Jag vill inte trycka fel så jag tappar allt som jag sparat på spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SparkyIce:

Ska jag trycka på välja sparade data för att skriva över? Vad menar du med online delen?
Jag vill inte trycka fel så jag tappar allt som jag sparat på spelet.

Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut när den det kommit, så jag kan tyvärr inte säga mycket mer.

Men kan du inte se båda sparfilerna en lokal (med tid och datum när den sist skrevs tills) och en online (med tid och datum när den sist skrevs tills) ?
Då ja mins det så, och jag kunnde då välja vilken en av de två sparfilerna skulle synkas med / skriva över den andra.

Vilken du ska välja kan jag inte säga!
MEN jag vet att jag valde att skriva över den filen som sparas online, då jag gissar att den som sparas lokalt på konsollen är nog mer up to date. Men båda filerna för mig hadde samma tid och datum när de senast sparades till.

Online delen= det som sparas/synkas på/till Playstation plus. Så det som är sparat på PS plus (i molnet).

Edit: Det kan okså mycket väll fungera anorlunda på GT7 mot Ratchet and Clank. Så ja kan tyvärr inte ge ett bättre svar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Man kan ju se datum och tid på sparfilerna (antar jag) och då väljer man den som är nyast. Men förutsatt att man bara spelar det spelet på en och samma konsol så bör ju den lokala alltid vara rätt val medans den som ligger online kan vara samma eller äldre. Spelar man spelet på flera konsoler så kan ju förstås online vara senaste i förhållande till konsolen man är på just då (och lokalt på en annan konsol skulle kunna vara ännu mer up-to-date).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem