Permalänk
Medlem

Någon av er som (också) drabbats som blivit av med pengar på likvidkontot för ISK?
Dels har likvider att köpa aktier minskat med drygt 2500 kr från igår kväll som jag hade tänkt plocka ut idag. Och dels har jag minus på ett av sparkontona...

Bara hoppas man får tillbaka pengarna. Mest rätt för ISK-kontot. Känns mer osäkert på något sätt.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Har själv börjat använda Revolut.
Kund med Nordea men skulle vilja byta till någon gratis för tillgång till lönekonto, bankid, överföringar till Avanza.

Några förslag? Kan vara nått för OP också.

Kör skandia för lön, räkningar, swish och bankid. Har man kortet nån annanstans så är det gratis.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Norea och Swedband verkar ha IT-problem var och varannan månad. Sällan man hör om problem hos Handelsbanken och SEB.

Permalänk
Inaktiv

själv har jag haft swed i över 30år el nåt sådant och aldrig drabbats själv av deras såkallade störningar, men skaffa en till, det har vi, både jag och sambon har konto i swed och på ica banken,

Permalänk
Medlem

Haft Ica i alla år och hyffsat nöjd, gratis om man är student (iaf förr) och 27 spänn i månaden gör inte man orkar byta , tycker de varit stabilt, sen har jag såklart några kort i hos andra

Permalänk
Medlem

Varken jag eller sambo fick några problem idag med Swedbank.

Har huslån och bil hos Swedbank, blir nog dyrt att byta.

Permalänk
Medlem

Hade Swedbank men bytte till Skandia för att komma bort från avgifter och ville inte argumentera med telefonfolket because social interaction. Använder kort som PFC, Shell och OKQ8 istället för bankens egna. Har e-faktura på det mesta för att kontrollera ekonomin lättare, bara försäkring och hyra på autogiro.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Känns som att det oftast är nordea och swedbank som har bankstörningar om man läser något om bankstörningar. Men svårt att tro att nån bank är perfekt.

Frun hade Swedbank för 10år sen och då kändes dem besvärliga och man var tvungen att använda bankdosan lite för många gånger för att göra en enkel överföring av pengar. Detta kan självklart ha ändrats.😊
Kör själv länsförsäkringar och med deras rabatt på försäkringar har jag inte hittat något som i helhet blir bättre/billigare. Nån som har tips på någon bank man borde kolla på lite mer så dela gärna tips och varför de är grymma 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Norea och Swedband verkar ha IT-problem var och varannan månad. Sällan man hör om problem hos Handelsbanken och SEB.

Har du kollat SEBs facebooksida? Av erfarenhet liggers SEBs tjänster nere minst varannan vecka (nu senast den 24e april).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMadMax:

Känns som att det oftast är nordea och swedbank som har bankstörningar om man läser något om bankstörningar. Men svårt att tro att nån bank är perfekt.

Frun hade Swedbank för 10år sen och då kändes dem besvärliga och man var tvungen att använda bankdosan lite för många gånger för att göra en enkel överföring av pengar. Detta kan självklart ha ändrats.😊
Kör själv länsförsäkringar och med deras rabatt på försäkringar har jag inte hittat något som i helhet blir bättre/billigare. Nån som har tips på någon bank man borde kolla på lite mer så dela gärna tips och varför de är grymma 😊

Ja, idag är det app och bankid som gäller, jag har då inet ens kvar dosan. samma på ica, app och bankid

Permalänk
Medlem

Hade Swedbank fram tills årsskiftet, utan minsta bekymmer. Har Länsförsäkringar nu.

Finns även en kredit hos Ikano bank som kan nyttjas vid behov, dock endast nödfall då det kostar lite extra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CymbalCrasher:

Sällan man hör om problem hos Handelsbanken och SEB.

Jag har haft Handelsbanken sen jag var 12, det är väl typ 18 år nu jag haft dom. Jag kan inte minnas att jag en endaste gång haft något problem alls med varken betalning, app, lån osv. Fungerat världen runt och i ur och skur.

Det enda negativa är deras nedläggning av massa bankkontor. Inte för det påverkat mig, men det påverkar andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

swedbank måste väl vara sveriges sämsta bank ? det är alltid strul o konstigheter där tycker jag.

Haft i hela mitt liv och aldrig haft några problem, inte drabbad denna gång heller, så vet inte vad du baserar den slutsatsen på?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Min sambo har Swedbank. Hon vågar inte ta bilen utan mitt bankkort då det händer henne titt som tätt att hennes kort inte fungerar. Trots att vi bytt mååånga gånger.

Jag har SHB och de har fungerat ypperligt bra under de 20 åren jag varit kund hos dom. Appen precis som många andra bankappar blir stegvis bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Haft i hela mitt liv och aldrig haft några problem, inte drabbad denna gång heller, så vet inte vad du baserar den slutsatsen på?

Att de år efter år har problem med sina tjänster. Vet inte hur du lyckats undgå nyheter så pass mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Min sambo har Swedbank. Hon vågar inte ta bilen utan mitt bankkort då det händer henne titt som tätt att hennes kort inte fungerar. Trots att vi bytt mååånga gånger.

Jag har SHB och de har fungerat ypperligt bra under de 20 åren jag varit kund hos dom. Appen precis som många andra bankappar blir stegvis bättre.

Känns som läge att byta bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Att de år efter år har problem med sina tjänster. Vet inte hur du lyckats undgå nyheter så pass mycket.

Kan inte säga jag läst eller hört om mer problem där än med t.ex. Nordea. Just nu verkar det som de har mer problem eftersom det är aktuellt. Nästa gång är det någon annan bank och då är det den som är "sämst".

Själv har jag som sagt aldrig haft problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Använder fem olika banker. Alla dessa är basically samma vad gäller drift osv.

Bättre att ha flera pengapåsar än att byta varje gång nån bank har strul.

Permalänk
Medlem

Jag har Sparbanken och rent tekniskt är det ju Swedbanks tjänster. Jag tycker det fungerar bra och har inte störts så mycket av deras driftstörningar. Jobbigt att byta och risken finns ju att den man byter till fungerar sämre. De ligger tyvärr efter Avanza på fond-hanteringen även om de försöker jobba på att bli bättre, har varit lite upp och ner på den fronten.

Sedan skadar det inte att ha ett kreditkort från en annan utgivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Har själv Danske bank pga bolånet är där.
Lite osmidig mobilapp men fungerar bra och inga störningar.

Att du inte märkt av Danskes störningar betyder ju inte att dom inte har några.

Permalänk
Medlem

Jag har Nordea och är nöjd.. Med det sagt finns det saker med dem som inte är bra beroende på hur mycket man sparar och använder deras app/onlinetjänster.

Själv kör jag mest google pay och betalning via app så. Haft ett par störningar men inga långvariga senaste 13 åren.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

SEB har höjt avgiften för sitt paket "Bekväma vardagen" (tror det heter så, det är något drygt namn men är inte helt säker) med 43% från 35 kr per månad till 50 kr per månad. Snacka om procentuell höjning. Nu blir det byte av bank. Har även skaffat mig ett Rocker-kort (plus) och nu får jag cache-back på allt jag köper, 0% i valutaväxlingsavgift samt 0.95% i sparränta med fria uttag. Hade tänkt lägga ut en länk som ger 250 kr för nya Rocker-kunder men inser att det skulle nog vara emot forumreglerna så jag avstår. Men har du någon kompis eller liknande som har Rocker så kan du tjäna på att fråga han eller hon (märk väl att jag inte skrev "hen" nu) om du kan få en inbjudan och då kan du få 250 kr efter 3 köp som sagt. Neo-banker har inte fullservice så man får behålla sin gamla bank också som komplement. Rocker har 3 olika kort varav ett virtuellt som är avgiftsfritt. Hittills så är jag nöjd. När det gäller bankbytet är jag inne på Länsförsäkringar Bank. De verkar ha justa villkor och rimliga avgifter (hälften mot SEB).

Permalänk
Medlem

Någon med ICA banken gratis?
Tydligen tar dom endast avgift för bankkort, man borde alltså kunna ha svensk bankning + ICA stammis kort + neo bankkort helt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Använder fem olika banker. Alla dessa är basically samma vad gäller drift osv.

Bättre att ha flera pengapåsar än att byta varje gång nån bank har strul.

Bästa inlägget. Alla banker har driftstörningar emellanåt. Ha åtminstone två separata kort. Ha lite olika typer av bank också - i mitt fall Nordea + Handelsbanken för kort och lönekonto i kategorin storbanker, Länsförsäkringar för sparande och försäkringar i kategorin nischbank, Nordnet för ISK och KF, samt P.F.C och Rocker för två gratis extra kort, ett Mastercard och ett Visa, inom kategorin fintech.

Komplettera gärna med konto och kort i utländsk bank också. Nordea har fördelen att du kan ta färjan till Åland och öppna ett finskt konto utan några frågor om du är befintlig kund i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kentlarson:

SEB har höjt avgiften för sitt paket "Bekväma vardagen" (tror det heter så, det är något drygt namn men är inte helt säker) med 43% från 35 kr per månad till 50 kr per månad. Snacka om procentuell höjning. Nu blir det byte av bank. Har även skaffat mig ett Rocker-kort (plus) och nu får jag cache-back på allt jag köper, 0% i valutaväxlingsavgift samt 0.95% i sparränta med fria uttag. Hade tänkt lägga ut en länk som ger 250 kr för nya Rocker-kunder men inser att det skulle nog vara emot forumreglerna så jag avstår. Men har du någon kompis eller liknande som har Rocker så kan du tjäna på att fråga han eller hon (märk väl att jag inte skrev "hen" nu) om du kan få en inbjudan och då kan du få 250 kr efter 3 köp som sagt. Neo-banker har inte fullservice så man får behålla sin gamla bank också som komplement. Rocker har 3 olika kort varav ett virtuellt som är avgiftsfritt. Hittills så är jag nöjd. När det gäller bankbytet är jag inne på Länsförsäkringar Bank. De verkar ha justa villkor och rimliga avgifter (hälften mot SEB).

Hur orkar man byta bank för 15kr, jag fattar inte vad folk håller på att gnälla för, varför skulle en banks tjänster vara gratis.

Permalänk
Skrivet av anon910:

Hur orkar man byta bank för 15kr, jag fattar inte vad folk håller på att gnälla för, varför skulle en banks tjänster vara gratis.

Precis så tänkte SEB när dom höjde avgiften med 42%! Bankernas tjänster är långt ifrån gratis. Avgiften för tjänsterna är en sak men sen tillkommer allt bankerna tjänar på att du använder deras betalkort (de flesta banker tar ut valutaväxlingspåslag). De tjänar pengar på att du både sparar och lånar pengar.

Nu har jag bytt bank och sparar 15 kr per månad eller 180 kr per år. Inte mycket men med en årlig ränta på 3% blir det 4902 kr på 20 år. Det kan man inte tro men så är det ofta med småavgifter som återkommer. -Snålt? Kanske det men för 4902 kr får jag några goda middagar.

Permalänk
Medlem

Har bytt bank varje gång jag köper nytt boende (ofta bra när man förhandlar räntor) men nu har det inte blivit något på ett tag. Har Skandia och SBAB och båda är ok. Har haft SEB och handelsbanken innan och de har inte varit så mycket bättre. Dock så har skandiaappen haft problem med mitt bankid ett tag nu och jag börjar ledsna. Länsförsäkringar kan kanske vara bra då jag har några av mina försäkringar där? Nu väcktes en tanke...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Swedbank är ett skämt, funderar på att byta över till SEB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hur orkar man byta bank för 15kr, jag fattar inte vad folk håller på att gnälla för, varför skulle en banks tjänster vara gratis.

Grundtanken var att man fick pengar för att sätta in (låna ut) sina surt förvärvade slantar till banken, som banken då kan göra vinst på genom att låna ut t.ex. Nu har bankerna fått det till att vi ska betala för privilegiet att låna ut våra pengar till dem

Visa signatur

RIP 780