Piratwindows hos speldatorleverantör

Permalänk

Piratwindows hos speldatorleverantör

Hjälpte en person igår med sin ostabila speldator köpt hos "xxxx.se". Uppdaterade bios, installerade om Windows 11. Jag frågade ägaren om Windows licens. Svar: -"Nej vi har inte köpt något utan den hade Windows 10 installerat".

På företagets hemsida står det "just nu ingår Windows 10 Pro värde 2390kr" när man köper dator hos dem.

Men någon äkta licensnyckel eller konvolut med dvd-skiva har dom INTE fått med köpet vilket gör att de helt enkelt installerat en piratkopia för att hålla nere priset och bli konkurrenskraftiga.

Tilläggas ska att företaget omsätter 26Mkr och har en butik i en större stad. De är dessutom kopplade till cdon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Jag har ju firma och hjälpte en kund igår med sin ostabila speldator köpt hos "xxxx.se". Uppdaterade bios, installerade om Windows 11. Jag frågade ägaren om Windows licens. Svar: -"Nej vi har inte köpt något utan den hade Windows 10 installerat".

På företagets hemsida står det "just nu ingår Windows 10 Pro värde 2390kr" när man köper dator hos dem.

Men någon äkta licensnyckel eller konvolut med dvd-skiva har dom INTE fått med köpet vilket gör att de helt enkelt installerat en piratkopia för att hålla nere priset och bli konkurrenskraftiga.

Tilläggas ska att företaget omsätter 26Mkr och har en butik i en större stad. De är dessutom kopplade till cdon.

är de kopplade till cdon, kan du räkna med att de är oseriösa
men hur vet du att det inte var en OEM-licens? vad står det i personens microsoft-konto?

ser inte anledningen till tråden? är det att en okänd datorbutik säljer piratwindows? fungerar inte licensen? med denna trådstart känns du och ditt företag oseriöst tyvärr

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem

Klistermärke eller DVD har väl inte funnits sen typ Windows 7-tiden? Hur vet du att deras licens inte är äkta?

Permalänk
Medlem

Nyckeln ligger troligen i uefi bios:et. När du installerar windows så behöver du inte skriva in någon nyckel utan det läses från bios.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av moonblase:

är de kopplade till cdon, kan du räkna med att de är oseriösa
men hur vet du att det inte var en OEM-licens? vad står det i personens microsoft-konto?

ser inte anledningen till tråden? är det att en okänd datorbutik säljer piratwindows? fungerar inte licensen? med denna trådstart känns du och ditt företag oseriöst tyvärr

https://i.imgur.com/ZkJ43Tz.png

Lyssna nu, de har köpt en dator med MSI-moderkort, en byggd maskin, inte ett spår av en OEI eller OEM licens medföljde datorn. Om man installerar om Win11 Pro på datorn så fungerar det antagligen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Klistermärke eller DVD har väl inte funnits sen typ Windows 7-tiden? Hur vet du att deras licens inte är äkta?

För att de har ju inte betalt för det. Du har fel om klistermärke. Alla datorer på inet/komplett/webhallen har klistermärke. Köper man en äkta OEI/OEM-licens så är det fortfarande klistermärke.

Däremot har inte pre-built klisterlapp.

förtydligande.
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Redan att det är Windows 10 Pro är ju lite suspekt, varför skulle något företag välja den extra kostnaden till en speldator?

Men som sagt, det är lite oklart vad syftet med tråden egentligen är. Du har inte ställt någon fråga eller liknande, så vad är det egentligen du vill diskutera?

Permalänk
Skrivet av perost:

Redan att det är Windows 10 Pro är ju lite suspekt, varför skulle något företag välja den extra kostnaden till en speldator?

Men som sagt, det är lite oklart vad syftet med tråden egentligen är. Du har inte ställt någon fråga eller liknande, så vad är det egentligen du vill diskutera?

Egentligen vill jag inte diskutera något, utan tråden är mer till för att fundera över hur man som företag kan våga trixa med licenser och att väcka MS:s advokatarmé.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Egentligen vill jag inte diskutera något, utan tråden är mer till för att fundera över hur man som företag kan våga trixa med licenser och att väcka MS:s advokatarmé.

Bra fråga. Maila företaget som detta berör och ställ dom direkta frågorna till dom.

Vore intressant att få höra deras syn på vad du påstår osv. Det vore helt enkelt intressant för dom, dig och oss att förstå om detta är en scam eller inte.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Bra fråga. Maila företaget som detta berör och ställ dom direkta frågorna till dom.

Vore intressant att få höra deras syn på vad du påstår osv. Det vore helt enkelt intressant för dom, dig och oss att förstå om detta är en scam eller inte.

Det är ju ägaren/köparens egna ord jag berättar om. Om du köper en byggd speldator som har ett startande Windows 10 som är aktiverat så är det en pirat om du inte betalat för det. En 11 Home kostar ca 1100kr+moms och en 11 Pro ca 1400kr+moms.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag inte sett konvolut/dvd/licensnyckel på många år. Är du säker på att det inte är en (fullt laglig) OEM licens dom installerar? Är det förinstallerat så tyder det mesta väl på att så är fallet. Och om det står att det ingår så lär det väl inte heller vara något man betalar för?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av peterholm1:

För att de har ju inte betalt för det. Du har fel om klistermärke. Alla datorer på inet/komplett/webhallen har klistermärke. Köper man en äkta OEI/OEM-licens så är det fortfarande klistermärke.

Däremot har inte pre-built klisterlapp.

https://www.microsoft.com/en-us/howtotell/hardware-pc-purchas... Ja, men det är inget som säger att det ska stå en licensnyckel på det klistermärket och det har det inte gjort på åratal. Är det något utöver "Jag hittar inte licensnyckeln" som gör att du tror att licensen är falsk?

Skrivet av perost:

Redan att det är Windows 10 Pro är ju lite suspekt, varför skulle något företag välja den extra kostnaden till en speldator?

Men som sagt, det är lite oklart vad syftet med tråden egentligen är. Du har inte ställt någon fråga eller liknande, så vad är det egentligen du vill diskutera?

Min personliga gissning är att "Pro" låter bättre och att de försöker tjäna extra pengar på kunder som inte kan skillnaden.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt meningen med att försöka starta ett hemligt krig på forum över piratnycklar som ett enda företag högst osannolikt använder för att tjäna lite extra stålar efter en kund haft problem med sin dator i din verkstad eftersom den inte hade en klisterlapp.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Hjälpte en person igår med sin ostabila speldator köpt hos "xxxx.se".

det vart lite lustigt o kopiera adressen till adressfältet o se va det va för "butik".

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Klisterlapparna är historia.

nu mer binds licensen till microsoft kontot som aktiverades med vid första aktiveringen efter instalaltion eller ibland moderkortets bios/eufi.

tror inte jag sett en dator med "klisterlap" på säkert 10 år varesig custom byggt från affär eller oem.

custom byggt brukde det generellt komma med klisterlappen fastklistrad i DVD fodralet win 7/Vista men win 10 är jag rätt säker på att du inte äns får med en klisterlapp med oem licensen längre sen win 10 tog över.

brorsan köpte oem licens strax efter release av win 10 och det enda som kom i fodralet var den lilla hårdbrända win 10 usb stickan.

och om företaget använt digitalt köpta licenser så kommer ju dessutom dessa utan klisterlapp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Forumledare

@peterholm1: Det är inte så att det står i kundens digitala kvitto?
Det händer ibland

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Det är ju ägaren/köparens egna ord jag berättar om. Om du köper en byggd speldator som har ett startande Windows 10 som är aktiverat så är det en pirat om du inte betalat för det. En 11 Home kostar ca 1100kr+moms och en 11 Pro ca 1400kr+moms.

Låter oerhört märkligt. Gör som jag sa de nog det bästa för denna tråd, diskussionen och tillståndet i min hjärna när man anklagar företag på detta sätt även om man nu ännu ej outat dom

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

det vart lite lustigt o kopiera adressen till adressfältet o se va det va för "butik".

Menat som en variabel. 🥲

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Klisterlapparna är historia.

Själv har jag klistrat två av dessa historiska lappar på nya datorer senaste två veckorna.

Det finns e-licens som är helt digital, sen oem/oei med antingen vintage dvd eller usb-minne. Och även retail. Men jag tror (har inte råpluggat) om man inte behöver en ny licens om man använder samma ms/konto på olika maskiner.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Själv har jag klistrat två av dessa historiska lappar på nya datorer senaste två veckorna.

Det finns e-licens som är helt digital, sen oem/oei med antingen vintage dvd eller usb-minne. Och även retail. Men jag tror (har inte råpluggat) om man inte behöver en ny licens om man använder samma ms/konto på olika maskiner.

har du flera datorer som ska aktiveras med samma konto så kommer du behöva ha en licens ledig till varje dator (med undantag för vissa typer av licenser) då de endast ska användas på en dator åt gången så när du aktiverar en licens på en ny dator säg dator 2

nästa gång kommer du tappat aktiveringen på den andra datorn (dator 1) aktiverad med samma licens så fort den får internetkontakt om de är aktiverade med samma till konto kopplade licensnyckel.

om man loggar in på microsofts hemsida med sitt microsoft konto och kolla kan du se vilka licensnyclar som är kopplade till kontot och vilket dator ID den är aktiverad på.

logga in på microsoft kontot som datorn är aktiverad med.
logga in på ditt microsoft konto här.

finns datorn med där under överblicken av kontot så har den garanterat en legit kopia installerad tveksamt att piratkopior skulle prata med microsoft i onödan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Själv har jag klistrat två av dessa historiska lappar på nya datorer senaste två veckorna.

Det finns e-licens som är helt digital, sen oem/oei med antingen vintage dvd eller usb-minne. Och även retail. Men jag tror (har inte råpluggat) om man inte behöver en ny licens om man använder samma ms/konto på olika maskiner.

Det du pratar om är en "CoA"/"Certificate of Authenticity" licens, dem används fortfarande men är ett förlegat sätt att licensiera maskiner för tillverkare.

Microsoft har pushat ganska hårt på sk "OA"/"OEM Activation" licenser för sina partnertillverkare, licenser som binds mot datorns moderkort. Nu i tredje upplagan OA3

Kör följande WMIC kommando så bör det allt poppa upp en licens.

wmic path softwarelicensingservice get oa3xoriginalproductkey

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag hade kontaktat stället där datorn är köpt och frågat efter licens om Windows inte vill aktivera sig. Så får de lösa det helt enkelt, dock kanske inte via TeamViewer för eftersom du misstänker pirat kan de då lägga in pirat licens igen.

Om de inte löser det så kan du ta det vidare på olika sätt.

En annan tanke som slog mig är att det kan vara gråimporterade licenser som blivit inaktiverade?

Permalänk
Medlem

De kan ju ha uppgraderat en pirat Windows 7 ultimate licens till win 10 Pro och då knutit den till moderkortet. Då ser det väl äkta ut, alternativt använt en grå nyckel. Eller riktig oem. Men tar de betalt för win 10 Pro borde man ju få något slags bevis på det, kan man tycka.

Rätt säker på att min bror fick piratwindows 7 på en dator han köpte av en mindre firma. Men det är historia.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag själv har påtalat i tidigare tråd att de inte sköter licensiering korrekt redan innan namnbytet till nuvarande namn.

Frågan är vad du ska göra åt saken, gå till ARN och kriga ett halvår?

Tips det kommer en CoA-sticker med system builder-packen du får köpa från grossist. De för små byggare har fortfarande nyckeln på etiketten.