Konsumentköplagen uppdateras den 1 maj 2022 (2 års omvänd bevisbörda, högre krav på uppdatering av digitala varor)

Permalänk
Hedersmedlem

Konsumentköplagen uppdateras den 1 maj 2022 (2 års omvänd bevisbörda, högre krav på uppdatering av digitala varor)

Konsumentköplagen uppdateras som sagt den första maj 2022 och det finns några intressanta punkter för oss konsumenter. Har inte hunnit lusläsa lagen så fyll gärna på ifall jag har missat något!

Längre omvänd bevisbörda:
Istället för 6 månaders presumtionstid är det nu 24 månader, dvs. säljaren måste nu bevisa att felet ej är ursprungligt de första två åren. Observera att vid försäljning av digitala tjänster/innehåll finns det andra regler.

Citat:

Kap 4 17§ Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Mjukvaror/digitala tjänster ska hållas uppdaterade i minst 3 år eller så länge avtalet gäller.

Citat:

Kap 4 4§ För en vara med digitala delar ska näringsidkaren se till att konsumenten informeras om och tillhandahålls säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar.

Vid ett enstaka tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller näringsidkarens skyldighet enligt första stycket under den tid som konsumenten med fog kan förutsätta uppdateringar. Vid kontinuerligt tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst under en period gäller skyldigheten under tre år efter det att varan med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper.

14§ För en vara med digitala delar där det digitala innehållet eller den digitala tjänsten tillhandahålls kontinuerligt under en period, svarar näringsidkaren för fel på innehållet eller tjänsten som uppstår eller visar sig under tre år efter det att varan med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper.

Omleverans: Kunden behöver inte att returnera varan innan en ev. omleverans.

Citat:

5 kap 7§ Konsumenten ska vid avhjälpande och omleverans göra varan tillgänglig för näringsidkaren. Vid omleverans behöver detta dock inte göras förrän en ny vara levereras.

Detta lär troligen missbrukas av oseriösa näringsidkare, får se hur ARN bedömer sådana fall:

Citat:

Kap 5 10§ Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa.

Det kommer även ställas högre krav på näringsidkaren så att falska konsumentomdömen (tänk Trustpilot o.l.) kan undvikas. Näringsidkaren kan straffas för manipulerade/falska omdömen.

Länk till nya konsumentköplagen på Riksdagen.se
Några andra intressanta länkar:
Experter varnar inför nya lagen på söndag – handeln dåligt förberedd
Riksdagen har beslutat om en ny konsumentköplag – vad kommer ändras och vilka bolag påverkas?
Länk till konsumentverket
svenskhandel.se

Vad tycker ni om nya lagen? Själv är jag ganska positiv om man bortser från "Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa"-ändringen. Lär tolkas som fan läser bibeln...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Kent:

Vad tycker ni om nya lagen? Själv är jag ganska positiv om man bortser från "Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa"-ändringen. Lär tolkas som fan läser bibeln...

Med 14 dagars ångerrätt ser jag inga problem med det här. Snarare bra, så man slipper alla "jag packade upp min vara 14 månader efter uppköpet och det är en liten repa på den"-kunder.

I övrigt ser jag mest fram emot att läsa diskussioner bland små e-handlare om det här på Facebook. Är med i ett par grupper sedan jag själv drev butik, och det är läskigt att läsa hur sjukt dålig koll de har. Framåt sommaren kommer de nog också inse att det finns nya lagar att följa.

Justja, jag ser också fram emot att bråka med bilhandlare. De kommer få det svårt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Med 14 dagars ångerrätt ser jag inga problem med det här. Snarare bra, så man slipper alla "jag packade upp min vara 14 månader efter uppköpet och det är en liten repa på den"-kunder.

[..]

Justja, jag ser också fram emot att bråka med bilhandlare. De kommer få det svårt.

14 dagars ångerrätt gäller ju bara vid distansavtal. Så en hel del repade och returnerade varor kommer nog leta sig in i förseglade förpackningar och hamna på butikshyllor, i alla fall hos de aktörer som har försäljning både fysiskt och på nätet.

Utveckla gärna varför just bilförsäljare skulle ”drabbas” av den nya lagen.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av KAD:

14 dagars ångerrätt gäller ju bara vid distansavtal. Så en hel del repade och returnerade varor kommer nog leta sig in i förseglade förpackningar och hamna på butikshyllor, i alla fall hos de aktörer som har försäljning både fysiskt och på nätet.

Utveckla gärna varför just bilförsäljare skulle ”drabbas” av den nya lagen.

Ja, handlar man i butik med gällande konsumentlagar får man skylla sig själv.

Majoriteten av bilhandlare gör precis allt de kan för att undkomma ansvar vid reklamationer, med ett fåtal undantag. Med två års tid där kunden i princip automatiskt får rätt kommer de ha att stå i så snart konsumenter inser sina rättigheter. Det har förvisso inte skett än med fordonshandel med sexmånadersperioden, så det lär inte hända över en natt. Att andra är dåliga på regler har däremot inte hindrat mig från att nyttja dem till min fördel förut.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vad tycker ni om nya lagen? Själv är jag ganska positiv om man bortser från "Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa"-ändringen. Lär tolkas som fan läser bibeln...

Jag förmodar att det kommer sätta sig så småningom efter att ARN har fällt några avgöranden som man sen kan använda som prejudikat.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ja, handlar man i butik med gällande konsumentlagar får man skylla sig själv.

Majoriteten av bilhandlare gör precis allt de kan för att undkomma ansvar vid reklamationer, med ett fåtal undantag. Med två års tid där kunden i princip automatiskt får rätt kommer de ha att stå i så snart konsumenter inser sina rättigheter. Det har förvisso inte skett än med fordonshandel med sexmånadersperioden, så det lär inte hända över en natt. Att andra är dåliga på regler har däremot inte hindrat mig från att nyttja dem till min fördel förut.

Den nya lagen kommer även med möjligheten för ordentliga böter för de som inte följer den. Upp till 4% av omsättningen...

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att en del skräpvaror försvinner från hyllorna när kunder enkelt kan reklamera i 2 år. Det är dock inte säkert att detta gör nån skillnad då folk i allmänhet är väldigt dåliga på att kunna sina rättigheter. En del företag lär ju få det lite jobbig som tidigare haft 6 mån "garanti" och nu blir tvungna att utöka detta till 2 år.
Sen tycker jag också att den biten med att kunden inte får häva köpet om felet är ringa är bra. Mest för att en del saker som man reklamerar för är så löjliga, och det skrotas fullt fungerande varor bara för småsaker. Jag bryr mig inte om kostnaden för företaget, bara slöseriet i att skrota fullt fungerande varor. Jag kan dock tänka mig att just detta kommer att leda till rätt många ARN anmälningar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Det stora problemet är att konsumenten får returnera varor, utan någon som anledning. Detta gör att andra konsumenter får betala högre pris för att personer utnyttjar detta.

Jag tycker att det ska vara frivilligt för butiker att sätta sina egna regler.

Jag skulle inte köpa produkter där man kan returnera varor. De som vill kunna göra det, får göra det från butiker där det är möjligt och där jag inte kommer att handla.

Låt marknaden välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

14 dagars ångerrätt gäller ju bara vid distansavtal. Så en hel del repade och returnerade varor kommer nog leta sig in i förseglade förpackningar och hamna på butikshyllor, i alla fall hos de aktörer som har försäljning både fysiskt och på nätet.

Utveckla gärna varför just bilförsäljare skulle ”drabbas” av den nya lagen.

Citat från Svensk Handels folder om den nya konsumentköplagen:

"För att ett avsteg från de objektiva kraven ska vara
giltigt krävs att samtliga förutsättningar nedan är
uppfyllda.
1. Näringsidkaren ska särskilt, utförligt och
tydligt informera om avvikelsen.
2. Konsumenten ska lämna sitt uttryckliga och
separata godkännande av avvikelsen.
3. Godkännandet ska lämnas innan köpeavtalet
ingås av konsumenten och näringsidkaren.

Näringsidkarens information måste avse specifika
avvikelser och det går inte att använda allmänna
förbehåll, som att varan säljs i ”befintligt skick”.
Om det finns skador i lacken på en ny bil måste näringsidkaren informera om dessa skador. Vid flera olika
typer av avvikelser krävs att näringsidkaren informerar
om var och en av dem, men det krävs inte att varje
enskild avvikelse, till exempel en repa bland flera,
godkänns för sig"

Har varan repor (dvs något som är ett avsteg från de objektiva kraven) ska näringsidkaren kunna visa att du informerades och uttryckligen godkände avsteget innan köpeavtalet ingicks. Detta gör att en repad vara är en fullgod grund för en reklamation om du inte fått tydlig information om vad för typ av repor som finns innan köpet.
Samma gäller bilar, handlarna måste bli mycket noggrannare med att informera om skicket på varje specifik bil. Att skriva "Befintligt skick" är inte ok.

Skrivet av Meantek:

Ja, handlar man i butik med gällande konsumentlagar får man skylla sig själv.

Majoriteten av bilhandlare gör precis allt de kan för att undkomma ansvar vid reklamationer, med ett fåtal undantag. Med två års tid där kunden i princip automatiskt får rätt kommer de ha att stå i så snart konsumenter inser sina rättigheter. Det har förvisso inte skett än med fordonshandel med sexmånadersperioden, så det lär inte hända över en natt. Att andra är dåliga på regler har däremot inte hindrat mig från att nyttja dem till min fördel förut.

Tror inte konsumenten kommer få automatiskt rätt på slitagegrejer som bromsar och liknande men en trasig växellåda efter 18 månader blir tufft. Tror få seriösa handlare kommer pyssla med bilar som är mer än 5-6 år gamla.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Känns som att det kan bli svårare för små aktörer att klara sig med den nya lagen.
24 månaders omvänd bevisbörda känns inte helt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Tror inte konsumenten kommer få automatiskt rätt på slitagegrejer som bromsar och liknande men en trasig växellåda efter 18 månader blir tufft. Tror få seriösa handlare kommer pyssla med bilar som är mer än 5-6 år gamla.

Eller så dras redan höga begagnatpriser upp ännu mer, för att ha möjlighet att täcka felen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Det där med repor är intressant, kan jag köpa en ny bil, repa lacken och påvisa att den fanns där vid köp och kräva omlackering? kommer bilaffärer hålla fotografier på alla fordon de säljer i 24månader, hur står detta enligt datalagar?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara lite svettig om jag ägde Razer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det där med repor är intressant, kan jag köpa en ny bil, repa lacken och påvisa att den fanns där vid köp och kräva omlackering? kommer bilaffärer hålla fotografier på alla fordon de säljer i 24månader, hur står detta enligt datalagar?

Intressant fråga men rimligtvis så kan du inte göra så.
Mindre repor kan säkert anses vara resultat av normalt användande och större repor kan man förvänta att du sett i samband med köpet. De repor som hamnar i mitten av spannet kan däremot vara klurigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det där med repor är intressant, kan jag köpa en ny bil, repa lacken och påvisa att den fanns där vid köp och kräva omlackering? kommer bilaffärer hålla fotografier på alla fordon de säljer i 24månader, hur står detta enligt datalagar?

Låt oss inte måla fan på väggen över att våra rättigheter stärks. Finns säkert idioter som kommer utnyttja det för idiotiska ändamål. Såvida bilen i ditt scenario inte åkt en enda mil sen den köptes, tror jag man kommer ha svårt att hävda lackrepor som fel.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Lagen gäller väl bara digitala tjänster och inte prylar som bilar och elvispar?

Tycker det är helt rätt nu när allt ska ha en app eller styras av en app. Världens sämsta app måste vara Skodas MySKODA som ibland kan funka men oftast aldrig och den tar de betalt för.

Läste för snabbt
Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Min första tanke var precis det @Kent beskrev:
"Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa"
Det där kommer bli en gummiparagraf av rang.

En knapp på en spelkontroll som inte fungerar, kan ju anses som ringa, då spelkontrollen kanske har 20 knappar, och då är ju felet mindre än 5% men varan totalt oduglig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så det betyder kort och gott, i Sverige, ett förbud av nyförsäljning 3 år innan EoL?

Finns ju även en hel del programvara som säljs på abonnemang, skall dessa nu enligt lag få support 3 år efter abonnemangstiden, eller räcker det att tjänsten i sig får uppdateringar och man har möjlighet att hoppa på igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Konsumentköplagen uppdateras som sagt den första maj 2022 och det finns några intressanta punkter för oss konsumenter. Har inte hunnit lusläsa lagen så fyll gärna på ifall jag har missat något!

Längre omvänd bevisbörda:
Istället för 6 månaders presumtionstid är det nu 24 månader, dvs. säljaren måste nu bevisa att felet ej är ursprungligt de första två åren. Observera att vid försäljning av digitala tjänster/innehåll finns det andra regler.
Mjukvaror/digitala tjänster ska hållas uppdaterade i minst 3 år eller så länge avtalet gäller.
Omleverans: Kunden behöver inte att returnera varan innan en ev. omleverans.
Detta lär troligen missbrukas av oseriösa näringsidkare, får se hur ARN bedömer sådana fall:
Det kommer även ställas högre krav på näringsidkaren så att falska konsumentomdömen (tänk Trustpilot o.l.) kan undvikas. Näringsidkaren kan straffas för manipulerade/falska omdömen.

Länk till nya konsumentköplagen på Riksdagen.se
Några andra intressanta länkar:
Experter varnar inför nya lagen på söndag – handeln dåligt förberedd
Riksdagen har beslutat om en ny konsumentköplag – vad kommer ändras och vilka bolag påverkas?
Länk till konsumentverket
svenskhandel.se

Vad tycker ni om nya lagen? Själv är jag ganska positiv om man bortser från "Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa"-ändringen. Lär tolkas som fan läser bibeln...

Klart positiv. Nu är vi ju i nivå med amerikanska motsvarigheten. Inte har de högre priser (ex skatt/moms/) än Sverige för det. Klart handeln gnäller över varje lag som är till deras nackdel. Sen finns det en miljöaspekt över det hela. Du kan inte sälja skit med planerat åldrande. Ta en elvisp. Nu när den går sönder efter 7 månader så behöver du inte stå där och övertyga handlaren att felet måste ha varit där från början.

Redan idag har små butiker problem att sälja. Min rutin när jag ska köpa nytt är att

*söka upp produkten på prisjakt
*kolla lägsta priset
*väljer butiken som är känd och har lägst pris

Till de som tror att marknaden frivilligt löser alla problem så får man helt enkelt titta bakåt i tiden. Varför kom konsumentlagarna till? Jo för det såldes skit, och de dåvarande köplagarna kunde inte hjälpa de enskilda konsumenterna har helt enkelt inte pengar eller kraft att kriga mot företagen.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av moonblase:

Det där med repor är intressant, kan jag köpa en ny bil, repa lacken och påvisa att den fanns där vid köp och kräva omlackering? kommer bilaffärer hålla fotografier på alla fordon de säljer i 24månader, hur står detta enligt datalagar?

Nej, det är inte intressant med lackskador. Bilen kontrolleras vid försäljning och eventuella repor markeras i en leveransrapport, allt som uppkommer efter det är ditt eget fel och ansvar. Samma med slitdelar likt däck och bromsar, och saker som byts efter ett serviceschema.

Däremot kommer säljare av äldre begbilar få det hett om öronen när generatorer, tändspolar och annan el slutar fungera inom två år efter försäljning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Min första tanke var precis det @Kent beskrev:
"Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa"
Det där kommer bli en gummiparagraf av rang.

En knapp på en spelkontroll som inte fungerar, kan ju anses som ringa, då spelkontrollen kanske har 20 knappar, och då är ju felet mindre än 5% men varan totalt oduglig.

Utredaren och regeringen argumenterar för att det flyttar bevisbördan från dagens formulering:

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Idag måste konsumenten bevisa det men med den nya lagen så måste näringsidkaren bevisa att felet är objektivt och subjektivt ringa för konsumenten. Det låter som en omöjlig uppgift. Utredaren avslutar med att till syvende och sist så lär det vara EU-domstol som avgör vad som gäller.

Permalänk
Avstängd

hur funkar detta i praktiken? kan jag kräva pengar tillbaka om rome total war 2 inte fixas efter 2 ar av patching o jag anser spelet e skit? kan jag kräva ersättning om datorn far problem för windows har säkerhetshal efter jag köpt dator? kan jag kräva pengar tillbaka om min mobil inte fatt android 12 os och inom vilken rimlig tid?

Permalänk
Medlem

Det tillkommer bland annat ett krav som innebär att den som tillhandahåller digitalt underhåll blir skyldig att hålla innehållet uppdaterat i minst tre år eller så länge avtalet gäller och säkerställa att det fungerar. Det inkluderar även innehåll som säljs integrerat i exempelvis datorer och telefoner samt vissa gratistjänster, om konsumenten delat med sig av personuppgifter för att ta del av innehållet.

Den som tillhandahåller, vad betyder det? Om jag köper en Samsung Android telefon på elgiganten, vems ansvar är det då att Android och dess appar är uppdaterade? Samsung? Google? Elgiganten?

Men trevligt med 24 mån garanti. Kjell&co, clas ohlsson, cdon med flera kommer få det svettigt med allt kinaskit de säljer.

Skrivet av Aleshi:

Känns som att det kan bli svårare för små aktörer att klara sig med den nya lagen.
24 månaders omvänd bevisbörda känns inte helt rimligt.

Troligen så kommer detta leda till att priserna går upp ännu mer i sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Troligen så kommer detta leda till att priserna går upp ännu mer i sverige.

Mm, samtidigt kan man hoppas att man slipper alla "engångsprodukterna" från ex. Rusta, Clasohlson, Kjell osv. Trött på "spontaneous self combustion"-laddare, fjärrbrytare och annat krafs som går sönder i tid och otid. Visst brukar ovannämnda butiker att byta defekta varor utan allt för mycket snicksnack, men hade som sagt hellre sett lite dyrare kvalitetsprodukter än livsfarligt skit som aldrig borde ha tillverkats.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nej, det är inte intressant med lackskador. Bilen kontrolleras vid försäljning och eventuella repor markeras i en leveransrapport, allt som uppkommer efter det är ditt eget fel och ansvar. Samma med slitdelar likt däck och bromsar, och saker som byts efter ett serviceschema.

Däremot kommer säljare av äldre begbilar få det hett om öronen när generatorer, tändspolar och annan el slutar fungera inom två år efter försäljning.

Men försäljaren måste bevisa att skadan inte fanns vid leverans i 24månader?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det stora problemet är att konsumenten får returnera varor, utan någon som anledning. Detta gör att andra konsumenter får betala högre pris för att personer utnyttjar detta.

Jag tycker att det ska vara frivilligt för butiker att sätta sina egna regler.

Jag skulle inte köpa produkter där man kan returnera varor. De som vill kunna göra det, får göra det från butiker där det är möjligt och där jag inte kommer att handla.

Låt marknaden välja.

Jo därmed kan konsumenten köpa en retunerad varan något billigare. Så länge butiken upprätthålla tillräckligt med information om retunerad varans skick, så som Webhallen Klass 1, Klas 2 fyndvara osv. Win win för konsument? Men förlust för butiken?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Känns som att det kan bli svårare för små aktörer att klara sig med den nya lagen.
24 månaders omvänd bevisbörda känns inte helt rimligt.

Varför?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av moonblase:

Men försäljaren måste bevisa att skadan inte fanns vid leverans i 24månader?

Det görs företrädesvis med ett varv runt bilen, med en signerad kopia av båda parter där det intygas att den är i det skick som protokollet ger sken av. Bilhandlarna får börja precisera sig lite från "stenskott m.m." som de ofta skriver på sina varudeklarationer, annars ingen större ändring mot idag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ett av de största problemen idag är att ARN's bestlut bara är vägledande, antar att detta inte ändras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det tillkommer bland annat ett krav som innebär att den som tillhandahåller digitalt underhåll blir skyldig att hålla innehållet uppdaterat i minst tre år eller så länge avtalet gäller och säkerställa att det fungerar. Det inkluderar även innehåll som säljs integrerat i exempelvis datorer och telefoner samt vissa gratistjänster, om konsumenten delat med sig av personuppgifter för att ta del av innehållet.

Den som tillhandahåller, vad betyder det? Om jag köper en Samsung Android telefon på elgiganten, vems ansvar är det då att Android och dess appar är uppdaterade? Samsung? Google? Elgiganten?

Men trevligt med 24 mån garanti. Kjell&co, clas ohlsson, cdon med flera kommer få det svettigt med allt kinaskit de säljer.

Troligen så kommer detta leda till att priserna går upp ännu mer i sverige.

Sånt här går alltid i en kedja, vilket också är orsaken till varför kunder aldrig ska höra av sig till tillverkare när butiker uppmanar dem. Elgiganten är skyldig gentemot dig, sen finns det säkert avtal mellan Elgiganten och distributör, avtal mellan distributör och tillverkare, avtal mellan tillverkare och mjukvaruleverantör så att rätt organisation får stå för problemet i slutändan. Men det är alltid bara din direkta partner som har ett ansvar för din upplevelse.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB