Konsumentköplagen uppdateras den 1 maj 2022 (2 års omvänd bevisbörda, högre krav på uppdatering av digitala varor)
Konsumentköplagen uppdateras som sagt den första maj 2022 och det finns några intressanta punkter för oss konsumenter. Har inte hunnit lusläsa lagen så fyll gärna på ifall jag har missat något!
Längre omvänd bevisbörda:
Istället för 6 månaders presumtionstid är det nu 24 månader, dvs. säljaren måste nu bevisa att felet ej är ursprungligt de första två åren. Observera att vid försäljning av digitala tjänster/innehåll finns det andra regler.
Kap 4 17§ Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Mjukvaror/digitala tjänster ska hållas uppdaterade i minst 3 år eller så länge avtalet gäller.
Kap 4 4§ För en vara med digitala delar ska näringsidkaren se till att konsumenten informeras om och tillhandahålls säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar.
Vid ett enstaka tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller näringsidkarens skyldighet enligt första stycket under den tid som konsumenten med fog kan förutsätta uppdateringar. Vid kontinuerligt tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst under en period gäller skyldigheten under tre år efter det att varan med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper.
14§ För en vara med digitala delar där det digitala innehållet eller den digitala tjänsten tillhandahålls kontinuerligt under en period, svarar näringsidkaren för fel på innehållet eller tjänsten som uppstår eller visar sig under tre år efter det att varan med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper.
Omleverans: Kunden behöver inte att returnera varan innan en ev. omleverans.
5 kap 7§ Konsumenten ska vid avhjälpande och omleverans göra varan tillgänglig för näringsidkaren. Vid omleverans behöver detta dock inte göras förrän en ny vara levereras.
Detta lär troligen missbrukas av oseriösa näringsidkare, får se hur ARN bedömer sådana fall:
Kap 5 10§ Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa.
Det kommer även ställas högre krav på näringsidkaren så att falska konsumentomdömen (tänk Trustpilot o.l.) kan undvikas. Näringsidkaren kan straffas för manipulerade/falska omdömen.
Länk till nya konsumentköplagen på Riksdagen.se
Några andra intressanta länkar:
Experter varnar inför nya lagen på söndag – handeln dåligt förberedd
Riksdagen har beslutat om en ny konsumentköplag – vad kommer ändras och vilka bolag påverkas?
Länk till konsumentverket
svenskhandel.se
Vad tycker ni om nya lagen? Själv är jag ganska positiv om man bortser från "Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa"-ändringen. Lär tolkas som fan läser bibeln...
Danskjävel så krattar som en skrivare...