Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

UDR med Wifi 6 finns i butiken för 182,00 € så är rätt nöjd av att ha fått en under EA

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Dessutom "Coming soon" i EU butiken, och "Sold out" i USA.
Men under 2500 kr inkl moms är ändå ett intressant pris, och sedan kan man komplettera med en eller två accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Dessutom "Coming soon" i EU butiken, och "Sold out" i USA.
Men under 2500 kr inkl moms är ändå ett intressant pris, och sedan kan man komplettera med en eller två accesspunkter.

Vad är skillnaden på UDM och UDR? Jag har en UDM idag och undrar vad som skiljer. Kan man rekommendera UDR?

Permalänk
Medlem

Jag har konfigurerat en VPN i min UDM och har ytterligare en USG på ett annat ställe. Nu funderar jag på Teleport. Dock ser jag inte alternativet om Teleport i någon meny. Finns det alternativet i Europa eller är det endast amerikanskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCN:

Vad är skillnaden på UDM och UDR? Jag har en UDM idag och undrar vad som skiljer. Kan man rekommendera UDR?

Finns ett gäng skillnader, både till det sämre och till det bättre.

UDM är WiFi5 (AC Wave2) UDR är WiFi 6.
UDM har inbyggd unifi kontroller vilket inte UDR verkar ha.
UDM har snabbare CPU (Arm Cortex-A57 Quad-Core at 1.7 GHz mot Dual-Core® Cortex® A53 at 1.35 GHz)
UDR har 2st PoE portar vilket inte UDM har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Finns ett gäng skillnader, både till det sämre och till det bättre.

UDM är WiFi5 (AC Wave2) UDR är WiFi 6.
UDM har unifi kontroller vilket inte UDR verkar ha.
UDM har snabbare CPU (Arm Cortex-A57 Quad-Core at 1.7 GHz mot Dual-Core® Cortex® A53 at 1.35 GHz)
UDR har 2st PoE portar vilket inte UDM har.

UDR har stöd för protect

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Finns ett gäng skillnader, både till det sämre och till det bättre.

UDM är WiFi5 (AC Wave2) UDR är WiFi 6.
UDM har unifi kontroller vilket inte UDR verkar ha.
UDM har snabbare CPU (Arm Cortex-A57 Quad-Core at 1.7 GHz mot Dual-Core® Cortex® A53 at 1.35 GHz)
UDR har 2st PoE portar vilket inte UDM har.

UDR har visst stöd för kontroller

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

UDR har visst stöd för kontroller

Så UDR har också en inbyggd kontroller?
Kan dom inte dra ut tummen någon gång och släppa en ny USG >.<

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

UDR har visst stöd för kontroller

Ja såklart den har stöd för kontroller, UDM har däremot inbyggd kontroller vilket inte UDR har.

Skrivet av {SWEC}Rool82:

Så UDR har också en inbyggd kontroller?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Ja såklart den har stöd för kontroller, UDM har däremot inbyggd kontroller vilket inte UDR har.

Nej.

Jo UDR har också inbyggd kontroller, jag kör den själv UDR är även den nyare plattformen och har stöd för Unifi Protect, Access etc som inte har kommit till UDM än.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jo UDR har också inbyggd kontroller, jag kör den själv UDR är även den nyare plattformen och har stöd för Unifi Protect, Access etc som inte har kommit till UDM än.

Åfan, lite skummt att de inte skriver det tydligt då. På UDM står det Pre-installed UniFi Network application under features vilket det inte gör på UDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Åfan, lite skummt att de inte skriver det tydligt då. På UDM står det Pre-installed UniFi Network application under features vilket det inte gör på UDR.

Jo dem skriver det, men det heter Unifi OS applications där "Network" är en av dem. Finns att jämföra här:

https://www.ui.com/consoles/resource-calculator

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCN:

Jag har konfigurerat en VPN i min UDM och har ytterligare en USG på ett annat ställe. Nu funderar jag på Teleport. Dock ser jag inte alternativet om Teleport i någon meny. Finns det alternativet i Europa eller är det endast amerikanskt?

Jag tar mig friheten att bumpa denna post.

Är det någon som hittat inställningarna för Teleport på sin UDM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCN:

Jag tar mig friheten att bumpa denna post.

Är det någon som hittat inställningarna för Teleport på sin UDM?

Det kommer i firmware 1.12 för UDM. Senaste officiella är 1.11.4 så man måste köra betaversionen 1.12.19 om man behöver Teleport nu.

Permalänk
Medlem

Tack alla ni som svarade på frågor för några veckor sedan när jag kört fast med UniFi-grejer. Jag kom vidare efter det.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Om två veckor händer det, vi går från 100/100 till 1000/1000! Behöver jag uppgradera prylarna om jag vill nyttja uppkopplingen till nära inpå max? Kommer typ aldrig behöva maxa både upp och nedladdning.

Nuvarande setup i våran 53kvm tvåa med betongväggar:

Edgerouter X SFP
Unifi ap wifi 6 lite

Trådat:
1x dator

Wifi:
TV (streamar mkt genom plex, ofta 4k remux)
4x smartphones
2x laptops

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av aabbcc:

Om två veckor händer det, vi går från 100/100 till 1000/1000! Behöver jag uppgradera prylarna om jag vill nyttja uppkopplingen till nära inpå max? Kommer typ aldrig behöva maxa både upp och nedladdning.

Nuvarande setup i våran 53kvm tvåa med betongväggar:

Edgerouter X SFP
Unifi ap wifi 6 lite

Trådat:
1x dator

Wifi:
TV (streamar mkt genom plex, ofta 4k remux)
4x smartphones
2x laptops

Skulle kabla så mycket som möjligt till en av Unifi's switchar om mycket trafik kommer ske i LAN:et, skulle minska belastning på routerns inbyggda POE-switchar. I övrigt skulle inget mer behöva göras.

Routerns WAN-LAN (Genomströmning, throughput) är begränsad likt ER-X skulle jag tro, alltså totalt 1Gbps (500Mbps åt båda hållen samtidigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skulle kabla så mycket som möjligt till en av Unifi's switchar om mycket trafik kommer ske i LAN:et, skulle minska belastning på routerns inbyggda POE-switchar. I övrigt skulle inget mer behöva göras.

Routerns WAN-LAN (Genomströmning, throughput) är begränsad likt ER-X skulle jag tro, alltså totalt 1Gbps (500Mbps åt båda hållen samtidigt)

Behöver jag verkligen slänga in en switch i mixen? Realistiskt är det egentligen bara datorn jag vill kunna maxa nedhastigheten på och således köra med nätverkssladd. Enda andra enheten som äter en del bandbredd är TVn när jag streamar remuxede 4k filmer men det har, än sålänge, funkar utmärkt genom wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Behöver jag verkligen slänga in en switch i mixen? Realistiskt är det egentligen bara datorn jag vill kunna maxa nedhastigheten på och således köra med nätverkssladd. Enda andra enheten som äter en del bandbredd är TVn när jag streamar remuxede 4k filmer men det har, än sålänge, funkar utmärkt genom wifi.

Jag har "nästan" samma uppsättning och fick för ett litet tag sedan 1000/1000 indraget.
En Edgerouter X (utan SFP) med firmware 2.0.9 med senaste hotfix.
en Unifi AP AC Lite med senaste programvara.

Dator kablad till Edgerouter, AP, NAS och Raspberry PI också ansluten med kabel.
Får normalt ut runt 900 Mbit på speedtest från datorn, räcker gott för streamande till 2 st TV, 3 surfplattor och några telefoner.

Viktigt är att hwnat är aktiverat på din router och ingen form av QoS eller liknande.
Enda "övriga" som är konfat i min router är lite VLAN (eget för IOT-prylar etc) och några forwards till lämpliga ställen.

Permalänk
Medlem

Håller på att ändra lite på nätverket hemma, och kommit fram till att jag behöver två accesspunkter. Hakan är dock att jag har 3 st. En AP nanoHD, en AP AC Pro och en AP AC Long-range. Så någon ska alltså bort.

Fördelar nanoHD:
- 802.11ac Wave 2
- 5 GHz (4x4 MU-MIMO) band with a 1.733 Gbps
- 2.4 GHz (2x2 MIMO) band with a 300 Mbps

Fördelar AC pro:
- 802.11ac Wave 1
- 5 GHz (3x3 MIMO) band with a 1.3 Gbps
- 2.4 GHz (3x3 MIMO) band with a 450 Mbps
- 122m räckvidd

Fördelar Long-range:
- 802.11ac Wave 1
- 5 GHz band with 867 Mbps
- 2.4 GHz band with a 450 Mbps
- 183m räckvidd

Linan som används är 250/100, med ganska många enheter numera. Ca 15-20 normalt, upp till 40 enheter. Dock ingen gaming och max 1-2 enheter som streamar samtidigt. Några få saker går på 2.4Ghz.

Vilka två tycker ni att jag ska använda?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av aabbcc:

Behöver jag verkligen slänga in en switch i mixen? Realistiskt är det egentligen bara datorn jag vill kunna maxa nedhastigheten på och således köra med nätverkssladd. Enda andra enheten som äter en del bandbredd är TVn när jag streamar remuxede 4k filmer men det har, än sålänge, funkar utmärkt genom wifi.

Nej du måste inget, om allt redan funkar bra behöver du inte göra något.
Det är min och många andras preferens; Att dra kabel till allt som kan använda kabel.
Jag låter routern agera router och istortsett aldrig för LAN-switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Håller på att ändra lite på nätverket hemma, och kommit fram till att jag behöver två accesspunkter. Hakan är dock att jag har 3 st. En AP nanoHD, en AP AC Pro och en AP AC Long-range. Så någon ska alltså bort.

Fördelar nanoHD:
- 802.11ac Wave 2
- 5 GHz (4x4 MU-MIMO) band with a 1.733 Gbps
- 2.4 GHz (2x2 MIMO) band with a 300 Mbps

Fördelar AC pro:
- 802.11ac Wave 1
- 5 GHz (3x3 MIMO) band with a 1.3 Gbps
- 2.4 GHz (3x3 MIMO) band with a 450 Mbps
- 122m räckvidd

Fördelar Long-range:
- 802.11ac Wave 1
- 5 GHz band with 867 Mbps
- 2.4 GHz band with a 450 Mbps
- 183m räckvidd

Linan som används är 250/100, med ganska många enheter numera. Ca 15-20 normalt, upp till 40 enheter. Dock ingen gaming och max 1-2 enheter som streamar samtidigt. Några få saker går på 2.4Ghz.

Vilka två tycker ni att jag ska använda?

Nano HD är givet att spara då den är Wave 2, mycket bättre än wave 1.

Long range vs AC pro skulle jag välja AC Pro om du inte behöver LR för att precis nå någon smart 2.4 GHz device långt bort.

Övrigt alternativ 1
Sälja både AC pro och LR (wave 1 enheterna) och köpa en AX Lite för pengarna.

Övrigt alternativ 2
Bästa alternativet imo, sälja alla dina enheter och köpa 2x AX lite, borde ge bättre helhetsupplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Nano HD är givet att spara då den är Wave 2, mycket bättre än wave 1.

Long range vs AC pro skulle jag välja AC Pro om du inte behöver LR för att precis nå någon smart 2.4 GHz device långt bort.

Övrigt alternativ 1
Sälja både AC pro och LR (wave 1 enheterna) och köpa en AX Lite för pengarna.

Övrigt alternativ 2
Bästa alternativet imo, sälja alla dina enheter och köpa 2x AX lite, borde ge bättre helhetsupplevelse

Tack för svaret! Jag har tänkte något liknande angående nanoHD och AC Pro.

Du tänkte att jag skulle köpa något sånt här?
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

Tänkte nog avvakta med wifi 6 tills jag kan få tag i en dream router för okej pris begagnat.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är sugen på nya Unifi Dream Wall?

Finns i Early Access: https://store.ui.com/collections/early-access
Men som vanligt så är ju allt slutsålt redan innan det släpps typ, så man får väl vänta två år innan det går att beställa skiten.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Tack för svaret! Jag har tänkte något liknande angående nanoHD och AC Pro.

Du tänkte att jag skulle köpa något sånt här?
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

Tänkte nog avvakta med wifi 6 tills jag kan få tag i en dream router för okej pris begagnat.

Dream Router fanns vid 16 tiden igår på EU Store, men försvann sedan fort, jag hann beställa en så får vi se.

Men begagnade UDR till lägre pris än nypriset på EU Store kommer nog dröja gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Dream Router fanns vid 16 tiden igår på EU Store, men försvann sedan fort, jag hann beställa en så får vi se.

Men begagnade UDR till lägre pris än nypriset på EU Store kommer nog dröja gissar jag.

Jag plockade hem två, tänkte sätta dem hos svär+föräldrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tack för svaret! Jag har tänkte något liknande angående nanoHD och AC Pro.

Du tänkte att jag skulle köpa något sånt här?
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

Tänkte nog avvakta med wifi 6 tills jag kan få tag i en dream router för okej pris begagnat.

Aa precis den jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Är det bara jag som är sugen på nya Unifi Dream Wall?

Finns i Early Access: https://store.ui.com/collections/early-access
Men som vanligt så är ju allt slutsålt redan innan det släpps typ, så man får väl vänta två år innan det går att beställa skiten.

Dom verkar alltid göra så, slänger upp den i early access butiken, men som "sold out" innan de får in prylarna i lager, så bara att hålla koll på när de kommer in och då beställa när den dyker upp. Helt klart intressant, man kanske kan byta ut USG:n snart då.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dom verkar alltid göra så, slänger upp den i early access butiken, men som "sold out" innan de får in prylarna i lager, så bara att hålla koll på när de kommer in och då beställa när den dyker upp. Helt klart intressant, man kanske kan byta ut USG:n snart då.

Ja, man måste ju ha det senaste!
Men just den här paketeringen är ju något iaf jag längtat efter, man kan ju koppla sin fiber/SFP-modul rakt in i den där i ena änden och sen i andra änden så sitter switchdelen med massa uttag som man kopplar till resten av kåken, varav vissa har POE för ett knippe accesspunkter. Den har ju ALLT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Ja, man måste ju ha det senaste!
Men just den här paketeringen är ju något iaf jag längtat efter, man kan ju koppla sin fiber/SFP-modul rakt in i den där i ena änden och sen i andra änden så sitter switchdelen med massa uttag som man kopplar till resten av kåken, varav vissa har POE för ett knippe accesspunkter. Den har ju ALLT!

Ja! Nä, men USGn (orginalet) har bara en 500 MHz dual-core, så orkar inte med några roligare finesser och jag "behöver" nåt som går att hänga på väggen där jag har inkommande fiber.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Om två veckor händer det, vi går från 100/100 till 1000/1000! Behöver jag uppgradera prylarna om jag vill nyttja uppkopplingen till nära inpå max? Kommer typ aldrig behöva maxa både upp och nedladdning.

Nuvarande setup i våran 53kvm tvåa med betongväggar:

Edgerouter X SFP
Unifi ap wifi 6 lite

Trådat:
1x dator

Wifi:
TV (streamar mkt genom plex, ofta 4k remux)
4x smartphones
2x laptops

Du bör sätta på hwoffload, annars klarar ER x inte gigabit. Du tappar då qos. Sök på youtube hwoffload edgerouter