Tips på abonnemang för student som inte kan använda Halebop/Telia? Comviq bra?

Permalänk
Medlem

Tips på abonnemang för student som inte kan använda Halebop/Telia? Comviq bra?

Hej!

För ett par dagar sedan sprack min mobilskärm och jag står inte ut mer. Har tänkt att köpa en ny iPhone 13 med nytt abonnemang och har i helgen nu tittat på alternativ. Skulle verkligen uppskatta hjälp och inputs!

Har i många år nu haft Halebop som min mamma betalar för. Är ju 22 år, snart 23, men det har mest känts krångligt att byta det och så har det blivit att jag bakat in det i hyran jag skickar till henne varje månad istället. Bor fortfarande hemma för ett billigare studentliv! I vilket fall så märkte vi att det inte gick att överföra abonnemanget till mig då jag förra året inte tjänade in 79k vilket är ett krav Telia numera har (Observera att detta gäller abonnemang alltså inte telefon). Även om jag skulle ha jobbat deltid förra året känns det mäktigt att tjäna in ca 6600kr på deltidsjobb i månaden som heltidsstudent morgon till ungefär fem varje dag. Finns så mycket mer att säga här men det finns en annan tråd för det så åter till huvudfrågan.

Så det var inte jättestor förvåning att Halebop/Telia inte tillät idag, några månader senare, att jag skulle ta en mobil med abonnemang i mitt namn. Därav tänkte jag nyttja min mamma som var villig att jag betalade in genom henne, men det gick tyvärr inte då bara jag kunde utnyttja studenterbjudandet (vilket jag ju inte kan då de inte anser CSN vara säker inkomst). Tillbaka till ruta ett. Känns inte som att Halebop (och Telia) inte är särskilt intresserad av att ha mig som kund så jag har tittat på andra alternativ. (I nuläget behöver jag minst 10gb surf i månaden då wifi i skolan är under all kritik.)

1. Halebop 599kr/mån, 6gb + 10gb extra surf genom "dumpa din lur" + hörlurar på köpet. Avbetalning/bindning 24mån. Nackdelen är att jag måste sälja gamla mobilen för surf istället för att sänka månadskostnaden, och att jag måste teckna genom mamma.

2. Comviq 546kr/mån, 30gb surf. Avbetalning/bindning 24mån. Enda nackdelen med Comviq är att jag sett mycket kritik om deras kundservice som både ska vara oprofessionell och otrevlig. Era tankar/erfarenheter häromkring? (Vet inte om de också har inkomstkrav)

3. Köpa mobilen kontant full pris (har gott om sparpengar, vilket för övrigt Halebop/Telia inte tar i beaktning) och bara tar ett nytt abonnemang någonstans där 79k i inkomst inte är ett krav.

Era tankar kring detta? Comviq känns bäst för att de är billiga men recensionerna skrämmer mig! Tänker dock att det kanske är de dåliga recensionerna som syns mest eller är detta bara önsketänkande från min sida? Har även tittat på bland annat Tele2 (samma nät som comviq) men de är betydligt dyrare.

Kom gärna med inputs och förslag!

Permalänk
Medlem

Gick över till från 3 till Comviq för 15 år sedan och det har fungerat klockrent under alla pr.
Har Telenor på firmaluren och det är betydligt sämre mottagning överallt (bor i Tokholm).

Frugan gick över från Telia till Comviq för typ 10 år sedan och är nöjd.

Har även ett Comviq-abb till grabben som jag lyckades teckna för 65kr/mån med 2GB surf för 10 år sedan. De har gjort många försök att få mig upogradera 🤣

Vi är iaf nöjda med Comviq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arise:

Hej!

För ett par dagar sedan sprack min mobilskärm och jag står inte ut mer. Har tänkt att köpa en ny iPhone 13 med nytt abonnemang och har i helgen nu tittat på alternativ. Skulle verkligen uppskatta hjälp och inputs!

Har i många år nu haft Halebop som min mamma betalar för. Är ju 22 år, snart 23, men det har mest känts krångligt att byta det och så har det blivit att jag bakat in det i hyran jag skickar till henne varje månad istället. Bor fortfarande hemma för ett billigare studentliv! I vilket fall så märkte vi att det inte gick att överföra abonnemanget till mig då jag förra året inte tjänade in 79k vilket är ett krav Telia numera har (Observera att detta gäller abonnemang alltså inte telefon). Även om jag skulle ha jobbat deltid förra året känns det mäktigt att tjäna in ca 6600kr på deltidsjobb i månaden som heltidsstudent morgon till ungefär fem varje dag. Finns så mycket mer att säga här men det finns en annan tråd för det så åter till huvudfrågan.

Så det var inte jättestor förvåning att Halebop/Telia inte tillät idag, några månader senare, att jag skulle ta en mobil med abonnemang i mitt namn. Därav tänkte jag nyttja min mamma som var villig att jag betalade in genom henne, men det gick tyvärr inte då bara jag kunde utnyttja studenterbjudandet (vilket jag ju inte kan då de inte anser CSN vara säker inkomst). Tillbaka till ruta ett. Känns inte som att Halebop (och Telia) inte är särskilt intresserad av att ha mig som kund så jag har tittat på andra alternativ. (I nuläget behöver jag minst 10gb surf i månaden då wifi i skolan är under all kritik.)

1. Halebop 599kr/mån, 6gb + 10gb extra surf genom "dumpa din lur" + hörlurar på köpet. Avbetalning/bindning 24mån. Nackdelen är att jag måste sälja gamla mobilen för surf istället för att sänka månadskostnaden, och att jag måste teckna genom mamma.

2. Comviq 546kr/mån, 30gb surf. Avbetalning/bindning 24mån. Enda nackdelen med Comviq är att jag sett mycket kritik om deras kundservice som både ska vara oprofessionell och otrevlig. Era tankar/erfarenheter häromkring? (Vet inte om de också har inkomstkrav)

3. Köpa mobilen kontant full pris (har gott om sparpengar, vilket för övrigt Halebop/Telia inte tar i beaktning) och bara tar ett nytt abonnemang någonstans där 79k i inkomst inte är ett krav.

Era tankar kring detta? Comviq känns bäst för att de är billiga men recensionerna skrämmer mig! Tänker dock att det kanske är de dåliga recensionerna som syns mest eller är detta bara önsketänkande från min sida? Har även tittat på bland annat Tele2 (samma nät som comviq) men de är betydligt dyrare.

Kom gärna med inputs och förslag!

Jag har Tele2 (Comviq är ett varumärke från Tele2) och mina föräldrar och syrran har Comviq. Vi har inte haft något problem, och jag har inte heller haft något problem med kundtjänsten. Man bör också komma ihåg att de som hörs mest på internet/irl är de som har problem

Skrivet av Otori:

Gick över till från 3 till Comviq för 15 år sedan och det har fungerat klockrent under alla pr.
Har Telenor på firmaluren och det är betydligt sämre mottagning överallt (bor i Tokholm).

Frugan gick över från Telia till Comviq för typ 10 år sedan och är nöjd.

Har även ett Comviq-abb till grabben som jag lyckades teckna för 65kr/mån med 2GB surf för 10 år sedan. De har gjort många försök att få mig upogradera 🤣

Vi är iaf nöjda med Comviq.

Konstigt att du har sämre mottagning med Telenor än Tele2. Tele2 (vilket är det nät du använder med Comviq) och Telenor bygger själva täckningen på 2G, 4G och 5G tillsammans.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Konstigt att du har sämre mottagning med Telenor än Tele2. Tele2 (vilket är det nät du använder med Comviq) och Telenor bygger själva täckningen på 2G, 4G och 5G tillsammans.

Oavsett firmalur så har jag alltid haft sämre nät än med privata.
Kanske det beror på tillverkare (samsung på jobbet och apple privat)?

Rör mig över hela Sthlm och ibland Uppsala om dagarna. Behöver stundtals koppla upp mig med VPN till kontoret och det är enorm skillnad, så använder alltid privata.

Vissa specifika kunder har jag absolut noll mottagning med Telenor, där jag får ringa in mig via privata istället.

Stavfel
Permalänk
Avstängd

Jag har haft Comviq i drygt tio år. Inga problem.

Varför man någonsin skulle behöva kundtjänst vet jag inte. Aldrig haft något sådant behov.

Permalänk
Medlem

Jag kör på Vimla. 90kr i månaden 3gb. Fungerar Kalle-kanon. Ingen kundtjänst men en bra chatt och app.

Vad jag vet har dom samma nät som telenor. Tydligen ett dotterbolag. ( Jag blev tipsad av Telenor själva när dom höll på att smyghöja mitt obegränsade abonnemang hos dem, jag hotade med att byta till Hallon )

10gb = 150kr som student

Just det: en funktion som har som är bra men som vid första anblick känns pyramidspel är att man kan värva andra och därmed sänka bådas månadskostnad. Jag är inte här för att värva dig! Du kan vara lugn men jag och min fru fick båda rabatt då hon ”värvade” mig. Värvar man tillräckligt många hamnar man till sist på 0kr.

Permalänk
Medlem

546 respektive 599 kr tycker jag låter dyrt för en student.
Vad har du för lur nu och vad skulle det kosta att byta skärm?

Om du pluggar på en skola med teknik-program så finns det säkert någon som kan byta skärmen mot en symbolisk summa

Permalänk
Medlem

Om du inte kan/får teckna ett abb med telefonen inbakad i kostnaden så får du ju köpa det kontant, om du kan/vill lägga de pengarna. Slutsumman blir ju i princip densamma ändå, så du förlorar inga större summor på det.

Permalänk
Medlem

Går ju att köpa en relativt bra telefon idag för någon tusenlapp eller två så hade hellre tagit ett Hallon-abonnemang för 99 i månaden och köpt mobilen kontant. Låter inte alls billigt att betala 550 i månaden tycker jag. Själv kört Hallon i tio år ca och har inget att klaga på.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Fello 20gb i månaden för 125:-

Personligen köper jag aldrig mobiler med abonnemang.
Ska jag köra på avbetalning tar jag hellre 12 månader räntefritt i så fall på mobilen i sig.
Men oftast köper jag hellre en mobil kontant.

Och just studenterbjudande finns det en hel del då och då.
Comviq har ibland bra erbjudande för mobil+abonnemang också så värt o hålla koll på deras erbjudande om man nu vill gå den vägen.

Permalänk
Medlem

Vimla är billigt och bland den bästa täckningen i Sverige. Men de saknar 5g.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Gick över till från 3 till Comviq för 15 år sedan och det har fungerat klockrent under alla pr.
Har Telenor på firmaluren och det är betydligt sämre mottagning överallt (bor i Tokholm).

Frugan gick över från Telia till Comviq för typ 10 år sedan och är nöjd.

Har även ett Comviq-abb till grabben som jag lyckades teckna för 65kr/mån med 2GB surf för 10 år sedan. De har gjort många försök att få mig upogradera 🤣

Vi är iaf nöjda med Comviq.

Det låter tryggt!

Har dock läst mig till att de har rätt att ändra i abonnemangen som kostnad och storlek, men du tecknade antagligen för så länge sedan att de inte hade med sig det i avtalen utan la till det sen.

Telenor vetkar dyrare i jämförelse med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har Tele2 (Comviq är ett varumärke från Tele2) och mina föräldrar och syrran har Comviq. Vi har inte haft något problem, och jag har inte heller haft något problem med kundtjänsten. Man bör också komma ihåg att de som hörs mest på internet/irl är de som har problem
Konstigt att du har sämre mottagning med Telenor än Tele2. Tele2 (vilket är det nät du använder med Comviq) och Telenor bygger själva täckningen på 2G, 4G och 5G tillsammans.

Låter toppen! Så tänkte jag lite med, att kanske är det bara en liten % av dålig erfarenhet som kommer fram i recensionerna. Just för att man ofta inte har anledning att skriva bra recensioner heller. Aldrig tänkt tanken att skriva om hur jag upplever Halebop liksom. Så jag blir nästan lite misstänksam när det finns bra recensioner i stor volym. Därav ville jag också höra efter i forum där man har större chans att prata med ”äkta” människor än kanske fejk reklam eller bottar.

Intressant input! Hade koll på dotterbolag och så men inte vilka som delar nät utöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag har haft Comviq i drygt tio år. Inga problem.

Varför man någonsin skulle behöva kundtjänst vet jag inte. Aldrig haft något sådant behov.

Låter tryggt!

Har lite samma tanke men om det är oerhört oseriöst så undrar man ju lite hur tryggt företaget är. Tror att man främst tar kontakt med kundtjänsten om man säger upp eller vill byta, då vad jag har sett kan de komma att kräva fakturor för tjänster man sagt upp osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Jag kör på Vimla. 90kr i månaden 3gb. Fungerar Kalle-kanon. Ingen kundtjänst men en bra chatt och app.

Vad jag vet har dom samma nät som telenor. Tydligen ett dotterbolag. ( Jag blev tipsad av Telenor själva när dom höll på att smyghöja mitt obegränsade abonnemang hos dem, jag hotade med att byta till Hallon )

10gb = 150kr som student

Just det: en funktion som har som är bra men som vid första anblick känns pyramidspel är att man kan värva andra och därmed sänka bådas månadskostnad. Jag är inte här för att värva dig! Du kan vara lugn men jag och min fru fick båda rabatt då hon ”värvade” mig. Värvar man tillräckligt många hamnar man till sist på 0kr.

Bra jobbat med att byta abonnemang sådär! Låter något pyramidartat, men samtidigt kanske en bra strategi för att värva fler till dem. Har egentligen inget behov av kundtjänst och när man behöver det brukar jag oftast maila än att ringa oavsett.

Skrivet av talonmas:

Vimla är billigt och bland den bästa täckningen i Sverige. Men de saknar 5g.

Tittade upp Vimlas täckningskarta i mitt område och det verkar bra, men samtidigt verkar det vara lika bland många nät häromkring. Har inget intresse av 5g nät i dagläget, men vill ha god 4g nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Själv kör jag Fello 20gb i månaden för 125:-

Personligen köper jag aldrig mobiler med abonnemang.
Ska jag köra på avbetalning tar jag hellre 12 månader räntefritt i så fall på mobilen i sig.
Men oftast köper jag hellre en mobil kontant.

Och just studenterbjudande finns det en hel del då och då.
Comviq har ibland bra erbjudande för mobil+abonnemang också så värt o hålla koll på deras erbjudande om man nu vill gå den vägen.

Fello uteslöt jag för att jag antog att de hade samma villkor som Telia (79k inkomst året innan). Men när jag kollat upp dem verkar man kunna kringgå det genom kortbetalning. (Är inte heller säker på om de har samma krav, det är inte så lätt att hitta i alla fall. Tror att det främst är Telia Finance som har detta krav så det beror på betalsystemet.)

Det brukar vara räntefritt, och ofta så blir det något billigare då de antingen ger rabatt på mobilen eller på abonnemanget. Har råd att köpa mobilen kontant dock, det var så jag gjorde med förra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arise:

Låter toppen! Så tänkte jag lite med, att kanske är det bara en liten % av dålig erfarenhet som kommer fram i recensionerna. Just för att man ofta inte har anledning att skriva bra recensioner heller. Aldrig tänkt tanken att skriva om hur jag upplever Halebop liksom. Så jag blir nästan lite misstänksam när det finns bra recensioner i stor volym. Därav ville jag också höra efter i forum där man har större chans att prata med ”äkta” människor än kanske fejk reklam eller bottar.

Intressant input! Hade koll på dotterbolag och så men inte vilka som delar nät utöver det.

Angående näten:
Telias nät används av: Telia, Halebop och Fello. Telia delar bara 3G på 2100 bandet med Tele2, dock så håller det på att avvecklas för fullt nu.
Tele2s nät används av: Tele2 och Comviq. Samt även MVNO: Katshing. Tele2 delar 3G på 2100 bandet med Telia, detta håller dock som sagts på att avvecklas. 2G, 4G och 5G bygger man själva täckningen tillsammans med Telenor. Tele2 och Telenor ska också starta ett 3G på 900 bandet. Tele2 har så sakteliga startat 900 bandet i vissa delar av Stockholm vad jag hört.
Tres nät används av: Tre, Hallon. Samt även MVNO: Chilimobil och WiFog. Tre har byggt 3G på 2100 bandet tillsammans med Telenor. Detta nät ska också börjas avvecklas men jag vet inte hur det går med det. Tre har ingen 2G täckning, och bygger även 3G på 900 bandet, samt 4G och 5G själv.
Telenors nät används av: Telenor, Vimla. Samt även MVNO: My Beat och Lycamobile. 2G, 4G och 5G bygger man själva täckningen tillsammans med Tele2. Tele2 och Telenor ska också starta ett 3G på 900 bandet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vart bor OP? Det gör ju hela skillnaden. Tycker du om att resa i Sverige? Vara ute i naturen? Eller sitter du bara och trycker i en storstad?
Skulle aldrig välja annat än Telias nät då jag vill kunna åka vart jag vill i Sverige utan att få problem med täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Går ju att köpa en relativt bra telefon idag för någon tusenlapp eller två så hade hellre tagit ett Hallon-abonnemang för 99 i månaden och köpt mobilen kontant. Låter inte alls billigt att betala 550 i månaden tycker jag. Själv kört Hallon i tio år ca och har inget att klaga på.

Själv använder jag min mobil så mycket och har höga krav på både prestation och kamera, så mobilen jag valt möter de kraven.

Kan definitivt betala mobilen kontant men sparar hellre in den tusenlappen på att binda mig i ett-två år.

Hallon har definitivt bra priser! Men tycker att tre s täckningskarta är betydligt sämre än konkurrenternas, även om det är okej ish i mitt område vill jag kunna använda mobilen gärna i hela närområdet som att resa genom stan utan att förlora täckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vart bor OP? Det gör ju hela skillnaden. Tycker du om att resa i Sverige? Vara ute i naturen? Eller sitter du bara och trycker i en storstad?
Skulle aldrig välja annat än Telias nät då jag vill kunna åka vart jag vill i Sverige utan att få problem med täckning.

Jag bor i Örebro! Men pendlar ut till landsbygden till skolan där wifi är sämst så det har blivit att jag bara använt eget internet (4g oftast vad jag har sett). Därav behöver jag minst 10g i abonnemanget gärna 15g för att vara på den säkra sidan. Bara klarat mig genom potten man sparar, men den tar nog slut snart. Tyckt att Telias nät (som jag använder i dagsläget genom Halebop) funkat bra förutom videosamtal men det behöver man ju inte använda.

Jag reser inte jättemycket men tycker om skog och natur men pga Covid är det främst runtom i Närke eller närliggande naturområden jag varit de senaste åren. Brukar resa till olika museum typ Stockholm och andra storstäder.

Men jag har jämfört täckningskartor och Telia och Tele2 verkar hyfsat lika. Är ju sällan högt uppe i landet. Telenor också helt okej. Tre är nog det nät jag har uteslutit.

Som sagt, har väl inget emot Telia men Telia (och Halebop) är inte intresserade av kunder som inte tjänar 79k året innan. Kan ju (utan studenterbjudanden) fixa abonnemanget genom mamma men man vill väl känna sig myndig nog att fixa det själv. Det kan ju vara så att andra operatörer också har liknande krav och det inte syns på hemsidan, men vill undersöka alternativen som Comviq i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vart bor OP? Det gör ju hela skillnaden. Tycker du om att resa i Sverige? Vara ute i naturen? Eller sitter du bara och trycker i en storstad?
Skulle aldrig välja annat än Telias nät då jag vill kunna åka vart jag vill i Sverige utan att få problem med täckning.

Jag har åkt en hel del i Sverige, och det har varit väldigt få platser där jag haft problem med täckningen med Tele2s nät under de typ 15 åren jag använt Tele2s nät. Kan nog nästan räkna det på 1 hand. Jag pröjsar gärna inte så mycket som Telia kostar när jag också vill ha datakort till surfplattan och datorn. Pröjsar inget för mina datakort hos Tele2 då jag tecknade dom när dom kostade 0:-/mån. Och så har jag ett abonnemang för mellan 300-380:- (just nu 299:-/mån i 12 månader). Skulle nog kosta mig typ det dubbla hos Telia jämfört med Tele2. Tele2 och Telenor byggde ut sitt nät så från ca 2018 så har de 90% yttäckning i Sverige nu.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Alla de stora svenska operatörerna har både ett "dyralternativ" och ett "lågprisalternativ". Det dyrare alternativet har telefonsupport mm medans det billigare alternativet vanligtvis bara brukar ha chattalternativ. Några exempel.

Dyralternativet vs lågprisalternativet
Telia vs Halebop
Tele2 vs Comviq
Telenor vs Vimla
3 vs Hallon

Vore jag som du så skulle jag köpa en beg lur för en tusenlapp och sedan välja kontantkort med surf från någon av lågprisalternativen. Har själv erfarenhet av både Halebop, Comviq och Hallon och tycker att de fungerar klart godkänt.
Varför jag tipsar om just begköp beror väl främst på de stora prisfall som är på telefoner de första tre åren.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com