Hur ser polisen på elsparkcyklar över 250W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De som hyrs ut via Tier, Volt, Voi är lagliga. De har bak, fram lampa. 250w och kör i max 20km/h

Sen finns det ju typ augment.eco som regelrätt säljer på abonnemang där man får en elsparkcykel hemskickad och får välja mellan 250w/20km/h och 450w/25km/h. Det framgår tydligt när man köper "Får inte köras i allmän trafik". Det brukar även stå på de flesta sidor som säljer liknande.

Så även de som är "olagliga" är ju faktiskt inte "olagliga" förens användaren kör dom på ställen där det är olagligt. Det känns orimligt att företagen som säljer dom lagligt ska bli kunna bli dömda för brott.

Nej, så är det inte. Har en cyklist t ex väjningsplikt så kan de absolut bli åtalade för vårdslöshet i trafik. Finns många platser cyklister har väjningsplikt på.

P.S Ha dashcam i bilen

Med tanke på accelerationen och kraften i branta backar trots vikten på fordonet och föraren kan jag lova dig att effekten är bra mycket mer än 250w. Märkningen stämmer sällan.

Något som borde granskas är det iallafall.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Med tanke på accelerationen och kraften i branta backar trots vikten på fordonet och föraren kan jag lova dig att effekten är bra mycket mer än 250w. Märkningen stämmer sällan.

Något som borde granskas är det iallafall.

Jag vet inte, jag har testat de från uthyrarna som ska vara på 250w och sen en augment.eco på 450w som polaren har och det var absolut stor skillnad mellan dessa.

Sen får de gärna granskas mer. Borde framgå tydligare exakt vilka modeller de använder och specifikationer. Så är det inte idag. Det är bara minsta möjliga mängd info som ges ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja hur funkar det där? Om nån kör in i min bil med elspark eller cykel. Måste cyklisten/Elsparkisten betala hela summan till verkstad ur egen ficka eller finns det nån sorts försäkring för det?

Traifiksäkerhetsföreningen täcker upp skador orsakade av oförsäkrade fordon.
Sen kommer det naturligtvis till andra konsekvenser för den som orsakat olyckan, men det ligger på polis och åklagare att reda ut.

En konsekvens för minderåriga är att föräldrarna kan åka på en smäll i form av böter, ersättningar till drabbad part och i värsta fall indraget körkort. Precis som om deras barn kör trimmad A-traktor. Sällsynt fall av ngt som kallas Föräldraansvar, vilket i princip bara utkrävs i detta fall....Eldar ungen upp en skola så betalar skattebetalarna hela kalaset, men kör ungen olaigligt åker föräldrarna på det.

När det gäller fordon så är lagar och regler anpassade efter fordonsort, med aspekt på säkerhet. Elcyklar är inte byggde för varkern hög hastighet eller starka motorer då de är väldigt mkt mer svårmanövrerade än en MC eller bil. Det händer massor av olyckor med dem redan i dag, det sker dödsolyckor i princip varje vecka, ännu värre hade det blivit med starkare snabbare varianter. För egen del se jag gärna att skiten förbjuds då de är till mer besvär än nytta i trafiken.
Undersökningar i storstäderna visar att genomsnittslig resa med elcykel är 700 meter, en sträcka som alla klarar att ta sig fram till fots.
Att överhuvudtaget ge sig ut på vägar utanför stan med elcykel är detsamma som att sätta livet på spel. Bli omkörd av en långtradare som kommer i 90 km en meter ifrån en på elcykel är nog inget trevligt. Hr man tur ramlar man i diket istället för under bilen..'

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Traifiksäkerhetsföreningen täcker upp skador orsakade av oförsäkrade fordon.

Om fordonet är trafikförsäkringspliktigt, vilket elsparkcyklar som räknas som cyklar inte är. Du får hoppas på att du har en duglig hemförsäkring eller länsa spargrisen.

Tillägg: Det finns situationer där motpartens trafikförsäkring kommer att träda in, oavsett vem som är vållande, som vid personskada när det trafikförsäkringspliktiga fordonet körs. Att buckla grannens Ferrari när den står parkerad hör dock av förklarliga skäl till en sådan situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Watt är ju bara en modernare beskrivning av hästkrafter. Och de har vi väl aldrig haft problem att mäta? Är ju just kontinuerlig effekt.

För förbränningsmotorer ja, men för elmotorer så är det extremt mycket mer svårdefinierat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du ramlat med cykel eller moped eller MC i 50Km/h på asfalt eller grusväg nångång? Det gör jävligt ont utan hjälm eller skyddskläder. Du har tur om du bara bryter en arm. Otur om du spränger skallen mot marken eller trottoarkant eller träd eller sten.
Hur många som åker elspark har hjälm? Ingen. 50km/h är galet snabbt på en spark eller cykel.

Tyvärr så ser jag många cyklister som håller 30-40 km/h utan hjälm.

Vad säger lagen om vuxna på cykel gällande hjälm och skyddsutrustning/skyddskläder?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tyvärr så ser jag många cyklister som håller 30-40 km/h utan hjälm.

Vad säger lagen om vuxna på cykel gällande hjälm och skyddsutrustning/skyddskläder?

Inget, men det finns ingen lag om skyddskläder för mopeder eller motorcyklar heller. Det enda kravet är godkänd hjälm. För att få köra upp för A-kort kräver dock Trafikverket viss skyddsutrustning utöver hjälm vid uppkörningstillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Uhm, en elsparkcykel får inte gå fortare än 20km/h för att klassas som cykel, går den fortfare är närmsta klassning moped.
Det gäller även för "cyklar" utan pedaler.
Har man hjälpmotor på en cykel med pedaler så gäller 25km/h sedan får motorn ej längre hjälpa till.

Något som är intressant är att elfordon som är avsedda för personer med funktionsnedsättning har en hastighetsbegränsning på 20km/h men ingen effekbegränsning.

https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Kan bara hålla med om att det vore bättre att kräva bättre bromsar och konstruktion än att reglera motoreffekten.

Oj! Det var ju sjukt att man får ha högre hastighet på ett fordon om de har ett par trampor på!

Kan man svetsa på att par trampor (som man givetvis aldrig använder) på en sparkcykel?

Annars så håller jag med om fokus på broms/konstruktion framför effekt.

Även nummerskylt (som i Tyskland) och någon form av förarbevis kanske inte heller hade varit fel. Som jag ser det är det största problemet inte hastighet, utan hur folk kör som idioter (speciellt inne i städer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inget, men det finns ingen lag om skyddskläder för mopeder eller motorcyklar heller. Det enda kravet är godkänd hjälm. För att få köra upp för A-kort kräver dock Trafikverket viss skyddsutrustning utöver hjälm vid uppkörningstillfället.

Ok, så fritt blås utan vare sig hastighetsbegränsning (förutom vägens) eller hjälmkrav för cyklar?

Gäller det även elcyklar? Eller är det hjälmkrav för vuxna där?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orespray:

Traifiksäkerhetsföreningen täcker upp skador orsakade av oförsäkrade fordon.
Sen kommer det naturligtvis till andra konsekvenser för den som orsakat olyckan, men det ligger på polis och åklagare att reda ut.

En konsekvens för minderåriga är att föräldrarna kan åka på en smäll i form av böter, ersättningar till drabbad part och i värsta fall indraget körkort. Precis som om deras barn kör trimmad A-traktor. Sällsynt fall av ngt som kallas Föräldraansvar, vilket i princip bara utkrävs i detta fall....Eldar ungen upp en skola så betalar skattebetalarna hela kalaset, men kör ungen olaigligt åker föräldrarna på det.

När det gäller fordon så är lagar och regler anpassade efter fordonsort, med aspekt på säkerhet. Elcyklar är inte byggde för varkern hög hastighet eller starka motorer då de är väldigt mkt mer svårmanövrerade än en MC eller bil. Det händer massor av olyckor med dem redan i dag, det sker dödsolyckor i princip varje vecka, ännu värre hade det blivit med starkare snabbare varianter. För egen del se jag gärna att skiten förbjuds då de är till mer besvär än nytta i trafiken.
Undersökningar i storstäderna visar att genomsnittslig resa med elcykel är 700 meter, en sträcka som alla klarar att ta sig fram till fots.
Att överhuvudtaget ge sig ut på vägar utanför stan med elcykel är detsamma som att sätta livet på spel. Bli omkörd av en långtradare som kommer i 90 km en meter ifrån en på elcykel är nog inget trevligt. Hr man tur ramlar man i diket istället för under bilen..'

Eldar ungen upp en skola så betalar inte alltid skattebetalarna hela kalaset, Försäkringsbolagen brukar stämma de skyldiga om de fångas, tex de som eldade upp Torslandaskolan blev dömda att betala 14 miljoner i skadestånd till försäkringsbolaget. Det blev ändå billigt för dem då de krävdes på 117 miljoner från början.

När det kommer till att cykla på väg är det ingen skillnad på el eller vanlig cykel och dessutom är personbilar ofta klart värre än lastbilar för cyklister, det finns många fler bilförare som verkar skita i alla andra trafikanter än lastbilsförare som gör det. Och lösningen på problemet är ju att ta bort de dåliga mänskliga förarna eller bilarna, inte cyklarna men naturligtvis är det ännu bättre om man bygger mer cykelvägar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Motoreffekten har egentligen lite med förmågan att klara stigningar att göra, jag vet hur pass branta jag klarar med min elcykel och den kan utan större problem slå runt baklänges om man kör på ett brant ställe och har grepp och använder lägsta växeln. Cykeln har växlar och det är den stora skillnaden i dragförmåga om man är realistisk och jämför på en väg och inte i terräng så att hjulgreppet ger så stor skillnad, elsparkcyklar skulle bli mycket starkare de också om de hade växlar men det är ju väldigt ovanligt att de har det för det skulle gör dem dyrare.

Man kan fördela mer vikt till framsidan av en elsparkcykel i en uppförsbacke, utöver detta så kan man ju bara använda en motor i framhjulet om man har dubbla motorer när man skall upp för något riktigt brant.

Skrivet av mrqaffe:

Att köra en elsparkcykel stående snabbt är vansinne för de är för farliga, de är korta och åkaren kan inte bromsa hårt utan att flyga av eller att ekipaget slår runt pga att det är så kort, Det går ju att bromsa cyklar och motorcyklar så hårt att man åker bara på framhjulet men en sådan inbromsning på en elsparkcykel skulle göra att de flesta ramlar. De är väldigt farliga att köra fort ute i trafik med och vill man åka fortare skaffar man en cykel eller moped som är betydligt mer lämpade att framföras snabbare, mycket stabilare och mycket bättre bromsar, det är dessutom enklare att få till en bra belysning på dem, framförallt så de syns bakifrån.

Elsparkcyklar borde inte få köras snabbare än 20 pga hur ostadiga de är och hur dålig bromsförmåga de alltid kommer att ha pga designen.

Angående bromsar och belysning så finns detta på dyrare modeller (som har mycket starkare motorer). Finns många modeller som till och med har blinkers.
"Åkaren kan inte bromsa hårt?". Det går utan problem att bromsa stenhårt om man vet hur man kör.
Angående ostadigt är ju givetvis beroende på modell.
Åker man runt på en sån här som kostar strax över 100 000:- så skulle jag inte vilja påstå att det är ostadigt.

Skrivet av orespray:

Att överhuvudtaget ge sig ut på vägar utanför stan med elcykel är detsamma som att sätta livet på spel. Bli omkörd av en långtradare som kommer i 90 km en meter ifrån en på elcykel är nog inget trevligt. Hr man tur ramlar man i diket istället för under bilen..'

Ja, det är inte direkt så att man bör ge sig ut på E4an direkt.
Jag menade mer på landsbygd där det är 50-vägar. Är ju ett väldigt smidigt fordon om man har en 5-10 km att åka.
Där jag kommer från så skulle det vara ovanligt att ens se mer än 5 bilar under den körsträckan.

Jag tycker bara det är underligt att det är tillåtet i de allra flesta länder att åka snabbare än 20 km/h men inte i Sverige (än så länge).

Ser man till hur de flesta som åker runt på hyrscootrar kör så blir man ju mörkrädd.
Folk kör givetvis annorlunda om de investerat 20-30k i en ordentlig elscooter och har körkort eller MC-kort och vet hur man bör bete sig i trafiken.

Om man har en ordentlig hjälm och ett övrig skyddsutrustning på sig så ser jag elsparkcyklar som ett billigt/bra sätt att ta sig fram på.

Mina åsikter verkar skilja sig från de flesta här inne, men det är intressant att läsa vad alla ni andra också tycker om det här.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, så fritt blås utan vare sig hastighetsbegränsning (förutom vägens) eller hjälmkrav för cyklar?

Gäller det även elcyklar? Eller är det hjälmkrav för vuxna där?

En elcykel har samma regler som en cykel. Dock får de bara assistera till 25km/h. Efter det får du trampa på som alla oss andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det har ju lämnats in rekommendationer att ta bort reglerna som säger att man bara får ha en 250W motor på elsparkcyklar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2021/nya-reg...

Nu, de flesta hyr elsparkcyklarna har en högre effekt än 250W men polisen stoppar inte folk ändå.
Är det skillnad i lagens ögon (Mer specifikt polisens) om man glider runt på en 300W maskin eller en som ligger på 2000W?
Jag tycker det är konstigt att denna sneda lag inte är ändrad än.

Om man vill ha en elsparkcykel med bra stötdämpare och skivbromsar så kommer de oftast bara med på sparkcyklar som är på 500W eller mer.

Om nu polisen bestämmer sig för att stoppa en person som åker runt på elsparkcykel, kan man åka på indraget körkort?
Blir det böter? Fängelsestraff?

I normalfallet så hinner inte polisen med att kontrollera elsparkar, men om vi gör det så skrivs det anmälan på olovlig körning om den är 250w el mer alternativt har en högre max hastighet än 25 km/h, då skall fordonet registreras som en moped eller MC, således kör du ett oregistrerat fordon(har du körkort blir det omhändertaget och skickas till transportstyrelsen med anmälan), har du inte KK blir det svårt att ta det under en period.
Fängelse är inte aktuellt om det är första gången och att olovlig körning är det enda brottet vid tillfället.
Böter samt beslag av elsparken kommer att hända också.
Utöver det kan det bli lite andra böter också beroende på omständigheterna.
Har dina föräldrar köpt elsparken eller känner till att du har köpt den så blir dom anmälda för "tillåtande av olovlig körning"

Skrivet av Mullvaden83:

Ja hur funkar det där? Om nån kör in i min bil med elspark eller cykel. Måste cyklisten/Elsparkisten betala hela summan till verkstad ur egen ficka eller finns det nån sorts försäkring för det?

Ja, en cyklist/elspark är att räkna som en trafikant och kan vara vållande, faktum är att till och med en gångtraffikant kan dömas som vållande och bli ersättningsskyldig!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Bästa vore om man tog bort effektgränsen, och istället ställde tydligare krav på bromsarnas funktion, för där finns det inte mycket till krav alls.

Vill minnas att det redan finns krav på bromsarna funktion och vilken stoppsträcka som gäller. Titta på detta när jag funderade på el-skateboard. Problemet är att el-sparkcykeln/-skateboarden stannar men föraren kommer att fortsätta "flyga" framåt.

Skrivet av Mullvaden83:

Ja hur funkar det där? Om nån kör in i min bil med elspark eller cykel. Måste cyklisten/Elsparkisten betala hela summan till verkstad ur egen ficka eller finns det nån sorts försäkring för det?

Har du en bra hemförsäkring, så kan den täcka detta. Men räkna inte med det och det kan bli dyrt.
Dock beror det på vems fel det. Väldigt problematiskt med tanke på alla inofficiella "huvudleder", där högerregeln egentligen gäller.

Skrivet av martinot:

Gäller det även elcyklar? Eller är det hjälmkrav för vuxna där?

Finns inget hjälmkrav på cykel/elcykel om du är 15år eller äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

En elcykel har samma regler som en cykel. Dock får de bara assistera till 25km/h. Efter det får du trampa på som alla oss andra.

Jo, men om man får köra upp till 25 km/h, utan att ens röra tramporna, varför gäller 20 km/h för andra fordon utan trampor?

This does not compute.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Finns inget hjälmkrav på cykel/elcykel om du är 15år eller äldre.

Ok, det var nästan det jag misstänkte gällde, även om jag inte visste specifikt gällande just elcyklar. Lite märkligt, allt (tycker jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Ganska riskfyllt att köra motorcykel utan körkort, trimmad moped, elsparkcykel etc.

Däremot så händer det ibland olyckor och vad händer då? Om man med en trimmad elsparkcykel kör in i en bil repar upp lack, någon buckla etc. Får då man själv stå för hela kostnaden?
Sedan finns det folk som med elsparkcykel som har kört in i folk.

Det vanligaste måste nog vara att man skadar sig själv och hur är det då med försäkringar?

*edit*
När jag var liten jagade polisen trimmade mopeder. Det kunde de göra av flera anledningar, dels tog ungdomarna sina mopeder till skolan och de kunde ta dem när de stod där. De hade koll på vilka som körde. Och en trimmad moped var i vanliga fall en moped som efter 5 minuter kom upp i typ 60km/h. Dagens trimmade saker som sticker iväg är mer en livsfara att jaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

I normalfallet så hinner inte polisen med att kontrollera elsparkar, men om vi gör det så skrivs det anmälan på olovlig körning om den är 250w el mer alternativt har en högre max hastighet än 25 km/h, då skall fordonet registreras som en moped eller MC,

Böter samt beslag av elsparken kommer att hända också.

Gäller detta även om det är elsparkcyklar som man endast hyrt (Voi, Lime, Tier, Bird, Bolt, etc.)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men om man får köra upp till 25 km/h, utan att ens röra tramporna, varför gäller 20 km/h för andra fordon utan trampor?

This does not compute.

En elcykel får inte driva med el utan att man trampar alls. Gör den det är det en moped.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En elcykel får inte driva med el utan att man trampar alls. Gör den det är det en moped.

Lite som att man måste manuellt kicka iväg många elsparkcyklar för att de ens skall börja driva?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gäller detta även om det är elsparkcyklar som man endast hyrt (Voi, Lime, Tier, Bird, Bolt, etc.)?

Ja, för syftet med beslag är att tekniskt kunna styrka effekten eller hastigheten.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Man kan fördela mer vikt till framsidan av en elsparkcykel i en uppförsbacke, utöver detta så kan man ju bara använda en motor i framhjulet om man har dubbla motorer när man skall upp för något riktigt brant.

Angående bromsar och belysning så finns detta på dyrare modeller (som har mycket starkare motorer). Finns många modeller som till och med har blinkers.
"Åkaren kan inte bromsa hårt?". Det går utan problem att bromsa stenhårt om man vet hur man kör.
Angående ostadigt är ju givetvis beroende på modell.
Åker man runt på en sån här som kostar strax över 100 000:- så skulle jag inte vilja påstå att det är ostadigt.
https://i.imgur.com/JFpk7Je.png

Ja, det är inte direkt så att man bör ge sig ut på E4an direkt.
Jag menade mer på landsbygd där det är 50-vägar. Är ju ett väldigt smidigt fordon om man har en 5-10 km att åka.
Där jag kommer från så skulle det vara ovanligt att ens se mer än 5 bilar under den körsträckan.

Jag tycker bara det är underligt att det är tillåtet i de allra flesta länder att åka snabbare än 20 km/h men inte i Sverige (än så länge).

Ser man till hur de flesta som åker runt på hyrscootrar kör så blir man ju mörkrädd.
Folk kör givetvis annorlunda om de investerat 20-30k i en ordentlig elscooter och har körkort eller MC-kort och vet hur man bör bete sig i trafiken.

Om man har en ordentlig hjälm och ett övrig skyddsutrustning på sig så ser jag elsparkcyklar som ett billigt/bra sätt att ta sig fram på.

Mina åsikter verkar skilja sig från de flesta här inne, men det är intressant att läsa vad alla ni andra också tycker om det här.

Det är klart att det finns bättre modeller men det är ju inte det folk åker på och att stå upp och bromsa gör det mer svårkontrollerat, fordonet är kort och föraren hög och kan lätt halka av eller så slår det runt pga "kortheten" även den låga frigången är ju ibland ett problem för många har ju gått i gatan när de fastnat på trottoarkanter.

När det gäller skyddsutrustning så tror jag inte att många skulle vilja använda det, se bara på motståndet mot cykelhjälmar, det är rätt många som inte använder hjälm och frågan är om det skulle räcka på en snabbsparkcykel, jag antar att händerna också är mycket mer utsatta än när man cyklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lite som att man måste manuellt kicka iväg många elsparkcyklar för att de ens skall börja driva?

Klipp ur lag om vägtrafikdefintioner, avsnittet om cykel:

"2. Ett eldrivet fordon med en tramp-
eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp-
eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid
hastigheter över 25 kilometer i timmen,
och
c. har en kontinuerlig märkeffekt som
inte överstiger 250 watt."

Ergo, slutar du trampa ska den sluta driva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Ja, för syftet med beslag är att tekniskt kunna styrka effekten eller hastigheten.

Intressant!

Hoppas att ni faktiskt testar detta i verkligheten också (så att det inte är endast en pappersprodukt), så att man kan få lite prejudikat på området även gällande dessa hyrcyklar. Känns som vilda västern i dagsläget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant!

Hoppas att ni faktiskt testar detta i verkligheten också (så att det inte är endast en pappersprodukt), så att man kan få lite prejudikat på området även gällande dessa hyrcyklar. Känns som vilda västern i dagsläget.

Det sker ibland, dock är det en resursfråga.
Finns en del andra saker i samhället som är lite mer prioriterat.
Väntar dock att någon politiker gör detta till en hjärte fråga och då kommer nästa nationella trafikvecka vikas åt att beslagta horder med elsparkar!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

I normalfallet så hinner inte polisen med att kontrollera elsparkar, men om vi gör det så skrivs det anmälan på olovlig körning om den är 250w el mer alternativt har en högre max hastighet än 25 km/h, då skall fordonet registreras som en moped eller MC, således kör du ett oregistrerat fordon(har du körkort blir det omhändertaget och skickas till transportstyrelsen med anmälan), har du inte KK blir det svårt att ta det under en period.
Fängelse är inte aktuellt om det är första gången och att olovlig körning är det enda brottet vid tillfället.
Böter samt beslag av elsparken kommer att hända också.
Utöver det kan det bli lite andra böter också beroende på omständigheterna.
Har dina föräldrar köpt elsparken eller känner till att du har köpt den så blir dom anmälda för "tillåtande av olovlig körning"

Intressant.
Gäller detta även alla personer som kör med hyrsparkcyklar som har högre effekt än 250W?

Beslag, är detta i syfte att testa den eller kommer den anses "förverkad" och ni skrotar den?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, det var nästan det jag misstänkte gällde, även om jag inte visste specifikt gällande just elcyklar. Lite märkligt, allt (tycker jag).

Håller med, det är jättemärkligt. Med tanke på att en 15-råing kan få använda en elcykel utan någon teoretisk bakgrund, men måste ha ett godkänt resultat på ett kunskapsprov för en moped klass 2. Båda kan köras/cyklas i 25km/h, varav en moped har betydligt bättre bromsar än en cykel.

Lagstiftningen har inte hängt med utvecklingen när det gäller "lättare el-fordon/-transportmedel".

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Det sker ibland, dock är det en resursfråga.
Finns en del andra saker i samhället som är lite mer prioriterat.
Väntar dock att någon politiker gör detta till en hjärte fråga och då kommer nästa nationella trafikvecka vikas åt att beslagta horder med elsparkar!

De kan göra razzia på skolor.
Jaga ungdomar på stan. Så är väl folk i allmänhet emot att polisen ska göra detta. Då det har skett dödsfall när polisen har jagat folk (främst mopeder, även bilar) och diverse reportage har varit om detta och folk upprörda att polisen inte bara låter alla komma undan.

Och stoppa en trimmad elsparkcykel så är det väl i praktiken någon slags våld emot den som kör det enda om kan stoppa den, förutom såklart polisen viftar med deras påse innehållande saft och bullar och försöker övertala dem. - En trimmad elsparkcykel kan köra överallt, polisen har inte en chans om de inte är i speciella miljöer och polisen får använda våld på något sätt som knuffa av personen elsparken från motorcykel/bilen etc.

Jag är dock tveksam till om problemet med trimmade elsparkcyklar idag är så stort. De som brukar skada sig är de själva. (mot-åtgärden att polisen puttar ungdomar av elsparkcykeln blir ju lite samma resultat) Har vi bara ett rättsväsende där det kostar skjortan om man orsakar en skada om man har en sådan elsparkcykel, så kommer efterfrågan bli liten.

Jag själv vill inte köra i 70km/h på en elsparkcykel även om det vore helt lagligt, jag tycker det är på tok för riskfyllt. Jag tror många tycker som mig och behovet blir mindre. Trimmade mopeder speciellt för när de gick så sakta så var det inte lika farligt och behovet då var större. Hade dåtidens moppar gått som en EU moped idag, hade ju behovet att trimma dem varit mindre.

Permalänk
Medlem

Jag är en individ som tillämpar "Living on the edge".
Kör nämligen en 30kmh elsparkcykel (350w nominell/750w peak) någon dag i veckan och jag tycker det är ett trevligt alternativ till det bekvämare alternativet bilen.

Fördelarna väger upp på korta/medelkorta sträckor. Går lätt att sakta ner och visa hänsyn när det är folk som är ouppmärksamma eller djur i närheten.

Fördelar:

  • Mår bättre psykiskt

  • Sparar pengar & tid

  • Slipper Örebros horribla rusningstrafik

  • Får se lite fint väder

  • ...och ibland snygga brudar!

Nackdelar:

  • Kriminell status

  • Kan dö om jag slår huvudet i en sten

  • Får se lite dåligt väder

Skulle kunna tänka mig att flasha om mjukvaran till ca 50km/h för långa asfaltsrakor.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att köra en elsparkcykel stående snabbt är vansinne för de är för farliga, de är korta och åkaren kan inte bromsa hårt utan att flyga av eller att ekipaget slår runt pga att det är så kort, Det går ju att bromsa cyklar och motorcyklar så hårt att man åker bara på framhjulet men en sådan inbromsning på en elsparkcykel skulle göra att de flesta ramlar. De är väldigt farliga att köra fort ute i trafik med och vill man åka fortare skaffar man en cykel eller moped som är betydligt mer lämpade att framföras snabbare, mycket stabilare och mycket bättre bromsar, det är dessutom enklare att få till en bra belysning på dem, framförallt så de syns bakifrån.

Elsparkcyklar borde inte få köras snabbare än 20 pga hur ostadiga de är och hur dålig bromsförmåga de alltid kommer att ha pga designen.
Du kan ställa dig på en köksstol och falla mot golvet så håller du ca 10 km/h när du träffar golvet och redan det lär inte vara så behagligt och risken för skador är ganska stor redan av den lilla övningen.

Jag vet inte om du hunnit få i dig morgonkaffet eller inte.
Jag påpekade att elsparkcyklar inte får gå snabbare än 20km/h och hänvisade till transportstyrelsen.
Jag vet om du hängde upp dig på min sista kommentar gällandes effektbegränsningen.

Jag kan börja med att säga att jag aldrig stått på en elspark då de jag vet hur pass riskfyllt det kan vara.

Om vi ska ta exempel på bättre konstruktion:
Större framhjul för att undvika att fastna i groppar eller "snava" på stenar för att unvika plötsligt stopp och fara över styret.
Lite större bakhjul i mjukt gummi med eventuellt en skivbroms för att lättare få stopp på ekipaget. Framhjulet skall egentligen inte ha någon direkt broms då det är stor risk att man far över styret.
Om drivningen sitter i framhjulet så behövs egentligen ingen effektbegränsning då det är omöjligt att stegra över bakåt.
Observera att obegränsad effekt inte är att likställa med borttagen hastighetsbegränsning.

Ett exempel på en dålig förändring vore att installera bättre bromsar på framhjulet då det istället bara skulle göra elsparken farligare vilket är en sämre konstruktion.

Något man kan göra på en elspark för att förbättra sina förutsättningar väldigt mycket är att luta sig åt rätt håll beorende på önskad manöver men de flesta står på elsparken som en stel pinne...

För övrigt kan jag tillägga att i mina tonår bevittnat när en kompis bromsat sin cykel så hårt att han flög över styret...