Permalänk

Nu när Sainz har fått ytterligare år, hoppas jag han kan lugna ner sig lite, göra små framsteg hela tiden, för chanser kommer han få. Börja slå Perez liksom, överladda inte och börja tvinga fram P1 för att bevisa något. Bygg upp självförtroende igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Nu när Sainz har fått ytterligare år, hoppas jag han kan lugna ner sig lite, göra små framsteg hela tiden, för chanser kommer han få. Börja slå Perez liksom, överladda inte och börja tvinga fram P1 för att bevisa något. Bygg upp självförtroende igen.

Jag tror Carlos kommer igen! Troligen inte för att utmana om WC-titeln (den blir nog Charles eller Max som tar), men kanske för att ta upp kampen med Perez och de andra.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Mmm, Max är säkert ungefär lika bra som du var i Gran Turismo...

OT: Blev ett rätt intressant race. Såg ut att bli en parad där i mitten men en del strider blev det allt mot slutet. Spännande för mästerskapet att RB plockade poäng och att Ferrari tappade. I Miami kommer väl Ferrari med sina uppdateringar så striden fortsätter!

Hoppas Mercedes också kommer med något också... iaf att dom får en bil som fungerar och som inte behöver daddas med i slutet på rakorna av risken att hoppa sönder sig själv.

Tycker så jäkla synd om Sainz och Alonso. Bytte in Alonso i F1-Fantasy inför förra racet för han såg vass ut och såklart går allt åt helvete. Sorry Fernando, mitt fel!

EDIT: Glömde Ric som åter igen hade ett bedrövligt race. Världens minsta misstag som får enorm konsekvens. Men skoj att Mclarren verkar fungera på en del banor iaf! Framtiden ser ljus ut med Norris, Ver, Lec, Sainz, Perez, Ocon och Albon i sporten! Snart en rykande het Piastri också (hoppas jag). Notera att Schumacher inte nämns... av en anledning.

Nu var det ju inte riktigt det som var min poäng utan det rent strategiskt inte känns så imponerande.

Jag har varit mycket mer imponerad av hur Leclerc i första racet bara flyttade sig när han kom dykande för att ta tillbaka positionen på nästa raka.

Vid något tillfälle lurade han också verstappen att gå över drs linjen först och behöll position på så vis. Sånt imponerar på mig och jag har inte sett Verstappen göra något liknande.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nu var det ju inte riktigt det som var min poäng utan det rent strategiskt inte känns så imponerande.

Jag har varit mycket mer imponerad av hur Leclerc i första racet bara flyttade sig när han kom dykande för att ta tillbaka positionen på nästa raka.

Vid något tillfälle lurade han också verstappen att gå över drs linjen först och behöll position på så vis. Sånt imponerar på mig och jag har inte sett Verstappen göra något liknande.

Du får det att låta som att Verstappen inte har en aning om sådana taktiker. Han nästan stod still med Hamilton bakom sig, var det sista racet ifjol? Han t.o.m. bromsade så hårt att Hamilton for in i baken på honom. Om något har Leclerc lärt sig av Verstappen isf, men självklart kan dom båda dessa taktiker.

Verstappen kunde spela Leclercs spel för han hade tid att ändra taktik på nästföljande varv. Lika bra att se om Leclerc lyckas köra om på nästa DRS-zon först.

Ifjol utnyttjad Verstappen reglerna till Max (fniss) vid omkörningar. Nu när reglerna ändrats och blivit tydligare har han anpassat sig, iaf sett till de få datapunkter vi har än så länge.

Men vi kan tycka olika.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Leclerc har även imponerat grymt på mig. Med bättre material nu i år än tidigare, så kommer det bli en farlig kombo för både Mac och RB att se upp med!

Dessutom så verkar han vara en schysstare mer sportslig person, och sådant har också betydelse för mig personligen gällande vilka förare jag applåderar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Alla dessa är dock välanvända taktiker. Det är inte som att ena är bättre än det andra, utan vad som är bäst avgörs av vad som funkar för stunden. Leclerc vann just dessa dueller men Max kan det här spelet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alla dessa är dock välanvända taktiker. Det är inte som att ena är bättre än det andra, utan vad som är bäst avgörs av vad som funkar för stunden. Leclerc vann just dessa dueller men Max kan det här spelet också.

Jag har inte sett honom göra något annat spännande än att dyka så för mig blir det bara ord. Men vi får väl se om han visar på något liknande under säsongen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Verstappen kunde spela Leclercs spel för han hade tid att ändra taktik på nästföljande varv. Lika bra att se om Leclerc lyckas köra om på nästa DRS-zon först.

Men vi kan tycka olika.

Tycker ju inte det såg ut så på tv för då hade han ju inte bromsat utan bara kört på som vanligt. Det är uppenbart att han är en bra förare, annars hade han inte hållt sig i toppen. Men jag står fast vid att jag inte tycker att han visar så mycket finess. Men som sagt får alla tycka som de vill

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag har inte sett honom göra något annat spännande än att dyka så för mig blir det bara ord. Men vi får väl se om han visar på något liknande under säsongen.

Förstår inte alls vad du säger, både 2021 och nu 2022 har Max varit mest spännande, han attackerar, han försöker, han vill så mycket. Leclerc är super duktig och körde några roliga trick men det låter som du säger att det gör han till bättre förare än Max. Enligt mig så är det Max som är den bättre föraren som kan pusha bilen till det yttersta.

Se denna video tex där även om Max ligger etta så kör han ett bättre outlap än Leclerc. Det är för mig typiskt Max, han måste köra så snabbt han kan.
https://youtu.be/51bT2hmZXSc?t=234

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihilas:

Förstår inte alls vad du säger, både 2021 och nu 2022 har Max varit mest spännande, han attackerar, han försöker, han vill så mycket. Leclerc är super duktig och körde några roliga trick men det låter som du säger att det gör han till bättre förare än Max. Enligt mig så är det Max som är den bättre föraren som kan pusha bilen till det yttersta.

Se denna video tex där även om Max ligger etta så kör han ett bättre outlap än Leclerc. Det är för mig typiskt Max, han måste köra så snabbt han kan.
https://youtu.be/51bT2hmZXSc?t=234

Två saker kan ju vara sanna samtidigt: Max är den mest tekniskt skickliga föraren i Formel 1, speciellt när det kommer till hjul-mot-hjul racing. Han är däremot inte den mest kreativa eller "smarta" föraren när det kommer till hjul-mot-hjul racing. Det är väl där åsikterna går isär. Han känner alldeles säkert till lika många trick som alla andra förare. Det som dock verkar hända för det mesta är att han antingen försöker lura sin motståndare och istället lyckas lura sig själv, eller att han bestämmer sig för en strategi och försöker med den om och om igen oavsett resultat.

Jag kan åminnas några tillfällen senaste tiden då detta har hänt: Brasilien förra säsongen där HAM fick VER att stänga insidan varv efter varv så att han fick sämre utgång, Bahrein där VER körde om LEC för att sedan bli omkörd direkt efter flera varv på raken, Jeddah där LEC lurade VER vid DRS linjen (sen så spelade det ju inte längre någon roll vid senare varv eftersom VER var så pass mycket snabbare), de tillfällen där VER legat som tvåa vid en omstart och placerat bilen på insidan så att han fick sämre start.

Påstår inte att han blir bortspelad varje gång men kan inte komma ihåg senaste gången han lurat någon annan förare på samma sätt. Det som brukar hända är väl att han tar sig förbi på sin, ibland, överlägsna körförmåga trots att han gör taktiska misstag emellanåt.

Vore intressant att se några motexempel där Max gjort bättre taktiska val för de tillfällena finns såklart de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Två saker kan ju vara sanna samtidigt: Max är den mest tekniskt skickliga föraren i Formel 1, speciellt när det kommer till hjul-mot-hjul racing. Han är däremot inte den mest kreativa eller "smarta" föraren när det kommer till hjul-mot-hjul racing. Det är väl där åsikterna går isär. Han känner alldeles säkert till lika många trick som alla andra förare. Det som dock verkar hända för det mesta är att han antingen försöker lura sin motståndare och istället lyckas lura sig själv, eller att han bestämmer sig för en strategi och försöker med den om och om igen oavsett resultat.

Jag kan åminnas några tillfällen senaste tiden då detta har hänt: Brasilien förra säsongen där HAM fick VER att stänga insidan varv efter varv så att han fick sämre utgång, Bahrein där VER körde om LEC för att sedan bli omkörd direkt efter flera varv på raken, Jeddah där LEC lurade VER vid DRS linjen (sen så spelade det ju inte längre någon roll vid senare varv eftersom VER var så pass mycket snabbare), de tillfällen där VER legat som tvåa vid en omstart och placerat bilen på insidan så att han fick sämre start.

Påstår inte att han blir bortspelad varje gång men kan inte komma ihåg senaste gången han lurat någon annan förare på samma sätt. Det som brukar hända är väl att han tar sig förbi på sin, ibland, överlägsna körförmåga trots att han gör taktiska misstag emellanåt.

Vore intressant att se några motexempel där Max gjort bättre taktiska val för de tillfällena finns såklart de också.

Allt handlar inte bara om omkörningar.
Personligen tycker jag Austin förra året visade att han va redo för en vm-titel. Tycker det va otroligt smart kört.
Han gjorde omkörningen av Leclerc vid helt rätt tillfälle i sprinten på Imola osv. Finns många exempel. Men jag tycker diskussionen är lite sne överlag. Svårt att säga vem som är ”smartast”. Är du snabbast på banan så behöver du inte hålla på med olika taktiska knep i samma utsträckning osv.
Det blir också lite galet tycker jag att titta på enskilda incidenter. Man skulle ju kunna ta vad Alonso hade att säga om Ham i Ungern förra säsongen och dra slutsatsen att Ham är en värdelös förare rent taktiskt. Riktigt så enkelt är det ju inte

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Vem är bäst? För stunden kan det flexa. Sett över en hel säsong, troligen föraren med mest poäng. Sedan går det så klart att muttra: "TÄNK OM"... Livet tycks ha den egenskapen att det går inte allting som man tänkt sig. Dessutom är det här i grund och botten en lagsport så, är bilen inte tillförlitlig t ex, så bör man inte vara ledsen över att inte få vinna ett VM.

Alonso, Verstappen och Hamilton har då visat att de har talang när situationen kräver det. Alonso har då imponerat ofta på mig de senare åren. Under Schumi-eran gjorde han sig inte så populär (Schumi var ju b0ssman), men nu för tiden så känner jag helt annorlunda för Alonso. Han släpar ofta materialet in i mål, till en placering där bilen inte bör höra hemma.

Jag hoppas Perez i alla fall kan stöka till ordentligt i köket den här säsongen och visa sig som en contender till mästerskapet. Farbror kan ju köra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Personligen tycker jag Austin förra året visade att han va redo för en vm-titel. Tycker det va otroligt smart kört.

Håller helt med. Verstappen är en väldigt smart förare på de allra flesta sätt. Min analys rörde endast omkörningstillfällena där det ibland blir fel. Att säga att Verstappen inte är en smart förare var inte vad jag menade exakt. Jag menade snarare att han ibland har problem att hålla huvudet kallt i hjul-mot-hjul situationer där hans konkurrenter klarar sig bättre.

Skrivet av eFoppa:

Han gjorde omkörningen av Leclerc vid helt rätt tillfälle i sprinten på Imola osv.

Den tolkningen tror jag inte stämmer överens med verkligheten. LEC var snabbare eller lika snabb fram till varv 18-19 då han fick graining på höger fram. Detta har det rapporterats mycket om. VER tog första bästa chansen att köra om. Precis samma sak hände i Jeddah. Den här spekulationen att förare sitter och sparar på sina däck bakom någon för att senare göra ett försök till omkörning kommer upp ofta men i slutändan brukar det alltid visa sig att bilen bakom redan från början inte hade fart nog att ta sig om. Det finns ju ingen taktisk fördel att ligga och vänta bakom en annan förare om man lika väl kan köra om direkt. Snarare leder till bara till sämre resultat.

Skrivet av eFoppa:

Svårt att säga vem som är ”smartast”. Är du snabbast på banan så behöver du inte hålla på med olika taktiska knep i samma utsträckning osv.

Det håller jag med till fullo om. Vad jag förstår har VER alltid dominerat var han än kört. Det leder kanske till att han inte haft samma möjligheter att utvärdera olika tekniker som vissa andra haft.

Skrivet av eFoppa:

Det blir också lite galet tycker jag att titta på enskilda incidenter.

Enskilda incidenter är allt vi har att utgå ifrån. Du argumenterar själv utifrån enskilda incidenter. Ett visst antal enskilda incidenter bildar sen en trend där man kan börja dra mer och mer säkra slutsatser om någons förmåga, t.ex. Bottas är dålig på starter. Det man kan argumentera om är väl vid vilken punkt man har tillräckligt data för att dra en korrekt slutsats.

Sen så är ju de här situationerna nästan aldrig race-avgörande. Det som avjort racen hittills är farten på bilen. Dessa situationer har som bäst/värst bara skjutit på ett avgörande i några varv. Och jag märker nu att jag spenderat massa tid på att försöka nyansera en aspekt av racing som i slutändan inte påverkar resultatet till någon väsentlig del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Den tolkningen tror jag inte stämmer överens med verkligheten. LEC var snabbare eller lika snabb fram till varv 18-19 då han fick graining på höger fram. Detta har det rapporterats mycket om. VER tog första bästa chansen att köra om. Precis samma sak hände i Jeddah. Den här spekulationen att förare sitter och sparar på sina däck bakom någon för att senare göra ett försök till omkörning kommer upp ofta men i slutändan brukar det alltid visa sig att bilen bakom redan från början inte hade fart nog att ta sig om.

Min tolkning bygger på telemetrin.

https://scuderiafans.com/ferrari-vs-red-bull-lap-times-in-f1-...

Om du kollar kurvorna där och jämför Ver och Lec så ser du att Ver följer Lec kurva ganska jämt. Även den sidan tolkar kurvorna som att Ver körde strategiskt, men det är såklart fritt för var och en att dra egna slutsatser.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Min tolkning bygger på telemetrin.

https://scuderiafans.com/ferrari-vs-red-bull-lap-times-in-f1-...

Om du kollar kurvorna där och jämför Ver och Lec så ser du att Ver följer Lec kurva ganska jämt. Även den sidan tolkar kurvorna som att Ver körde strategiskt, men det är såklart fritt för var och en att dra egna slutsatser.

Intressant. Jag hade sett telemetrin för racet men inte för sprinten. Att bara kolla på telemetrin utan kontexten av vad förare har sagt (eller inte sagt) ger inte alltid så mycket. Det jag kan se är att LEC var lite snabbare fram till varv 14 (10 som de säger på bilden). Efter det verkar VER vara lite snabbare. Efter säkerhetsbilen blev skillnaden så stor att VER enkelt kunde köra om. LECs graining gjorde att det inte blev någon tävling längre.

Det jag vet med säkerhet är att VERs race-ingenjör sa till VER precis innan omkörningen något i stil med "you have left toggle available" varpå VER svarade med "leave me to it". Det tolkar jag som att RB inte låtit VER deploya allt han hade förrän fram till slutet av racet, så alltså en strategi från Red Bulls sida och inte från VER sida. Sen så tolkar jag VERs svar som att han ändå valde att inte använda omkörningshjälpen.

Summa summarum är väl att vi i det här fallet inte vet vilken tolkning som är den korrekta såvida inte VER har sagt själv att detta var hans strategi. Det kanske han har gjort och jag har missat det. Jag håller dock med om att han gjorde ett bra sprintrace (som alltid) i den snabbaste bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Det jag vet med säkerhet är att VERs race-ingenjör sa till VER precis innan omkörningen något i stil med "you have left toggle available" varpå VER svarade med "leave me to it". Det tolkar jag som att RB inte låtit VER deploya allt han hade förrän fram till slutet av racet, så alltså en strategi från Red Bulls sida och inte från VER sida. Sen så tolkar jag VERs svar som att han ändå valde att inte använda omkörningshjälpen.

Jag noterade också vad de sa på radion men för det första så sitter inte OT-knappen till vänster på Red Bulls ratt (eller någon ratt vad jag vet). För det andra så finns ingen chans att Ver skulle hängt med Lec om han inte kunde använda ERS förrän varv 19-20. Jag e dock nyfiken på vad de menar med left toggle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att nästa lopp i Miami ska starta 21.30 en söndagkväll.
Lite väl mycket amerikanisering nu känns det som.

Minst timme tidigare hade varit klart mer lämpligt för är det någon rödflagga eller liknande så ska man sitta halva söndagnatten...
Lär ju bli klart färre som ser ett sådant race. Dessutom alla som ser highlightsen vanligtvis söndagkväll får vänta ett helt dygn antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Jag noterade också vad de sa på radion men för det första så sitter inte OT-knappen till vänster på Red Bulls ratt (eller någon ratt vad jag vet). För det andra så finns ingen chans att Ver skulle hängt med Lec om han inte kunde använda ERS förrän varv 19-20. Jag e dock nyfiken på vad de menar med left toggle.

Precis, han måste ju haft ERS för att hänga med så långt. Men han hade antagligen inte högsta deployment mode.

Overtake sitter näst högst upp till vänster som man trycker på med tummen. Knapp med texten OV. Måste ha varit den han menade. Källa: https://www.youtube.com/watch?v=sxishe7bV9g. De visar när VER använder den knappen för omkörning.

Edit: Har kollat på en del rattar nu och vissa ser väldigt olika ut. Det verkar som de ändrar en del på sig år för år. Men det rimligaste är väl att anta att raceingenjören syftade på overtake knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Precis, han måste ju haft ERS för att hänga med så långt. Men han hade antagligen inte högsta deployment mode.

Overtake sitter näst högst upp till vänster som man trycker på med tummen. Knapp med texten OV. Måste ha varit den han menade. Källa: https://www.youtube.com/watch?v=sxishe7bV9g. De visar när VER använder den knappen för omkörning.

Edit: Har kollat på en del rattar nu och vissa ser väldigt olika ut. Det verkar som de ändrar en del på sig år för år. Men det rimligaste är väl att anta att raceingenjören syftade på overtake knappen.

Hmm, som jag uppfattat det finns det inte olika nivåer av ERS deployment. Dvs när du använder batteriet så använder du 100 % av dess styrka.

Det finns däremot olika steg att ställa in motorn där MGU-K är en parameter som påverkar batterinivån. Teamen har ett ”neutral” mode där MGU-K aktiveras olika länge på olika sträckor för att sätta den optimala varvtiden utan att tappa energi. Sen kan en dator förstå olika scenarier så har du legat bakom någon ett tag och ERS-nivån är 100 % så förstår datorn detta och kan ändra deployment. Plus att föraren själv kan välja OT vid en attack.

Men det gör mig ändå inte mer klok på va ”left toggle available” innebär

Edit: Ver engineer säger ”overtake available” nåt varv innan så jag tror inte left toggle är samma sak. Han slirade lite strax innan meddelandet så jag tror snarare det har med DIFF att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Minst timme tidigare hade varit klart mer lämpligt för är det någon rödflagga eller liknande så ska man sitta halva söndagnatten...
Lär ju bli klart färre som ser ett sådant race. Dessutom alla som ser highlightsen vanligtvis söndagkväll får vänta ett helt dygn antar jag.

Helt OK för mig och endast lite kul med variation när loppen körs!

De flesta vuxna klarar att nog vara uppe till 12 en sportkväll. Sedan skall man komma ihåg att F1 är en global sport över hela planeten och i många olika av dess tidszoner. Det skall även passa in i tiden med publiken på plats (det är ju faktiskt de som bekostar hela arrangemanget).

Så lite väl mycket onödigt gnäll...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Helt OK för mig och endast lite kul med variation när loppen körs!

De flesta vuxna klarar att nog vara uppe till 12 en sportkväll. Sedan skall man komma ihåg att F1 är en global sport över hela planeten och i många olika av dess tidszoner. Det skall även passa in i tiden med publiken på plats (det är ju faktiskt de som bekostar hela arrangemanget).

Så lite väl mycket onödigt gnäll...

Så resonabel du var då

Permalänk
Medlem

Som europe är man bortskämd med F1 på hyfsat bekväm tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Så resonabel du var då

Tja, man kan ju snarare undra vem som har resonabla krav? Känns som du förväntar dig att resten av världen skall anpassa sig efter dig, oavsett problematiken med att sporten körs i många olika tidszoner runt jorden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Hmm, som jag uppfattat det finns det inte olika nivåer av ERS deployment. Dvs när du använder batteriet så använder du 100 % av dess styrka.

Det finns däremot olika steg att ställa in motorn där MGU-K är en parameter som påverkar batterinivån. Teamen har ett ”neutral” mode där MGU-K aktiveras olika länge på olika sträckor för att sätta den optimala varvtiden utan att tappa energi. Sen kan en dator förstå olika scenarier så har du legat bakom någon ett tag och ERS-nivån är 100 % så förstår datorn detta och kan ändra deployment. Plus att föraren själv kan välja OT vid en attack.

Det stämmer säkert det du säger. Behöver göra min hemläxa för att förstå det bättre.

Skrivet av eFoppa:

Men det gör mig ändå inte mer klok på va ”left toggle available” innebär

Edit: Ver engineer säger ”overtake available” nåt varv innan så jag tror inte left toggle är samma sak. Han slirade lite strax innan meddelandet så jag tror snarare det har med DIFF att göra.

En toggle är ju inom elektronik och programmering något som man slår på/av och som tydligt indikerar vilket state den ligger i. Diff ligger väl snarare på något slags hjul som man roterar fram och tillbaka. Jag hittade en bild på en Sauber ratt från 2014 där de visar diffen som ett sånt hjul. Precis till höger sitter en knapp som de beskriver som Toggle button to switch brake balance between programmed position and the current BRKBAL rotary position. Kan ju vara nåt sånt då och raceingenjören kanske bara påminner VER om detta.

Men som du säger verkar det inte ha något med overtake att göra i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Det stämmer säkert det du säger. Behöver göra min hemläxa för att förstå det bättre.

En toggle är ju inom elektronik och programmering något som man slår på/av och som tydligt indikerar vilket state den ligger i. Diff ligger väl snarare på något slags hjul som man roterar fram och tillbaka. Jag hittade en bild på en Sauber ratt från 2014 där de visar diffen som ett sånt hjul. Precis till höger sitter en knapp som de beskriver som Toggle button to switch brake balance between programmed position and the current BRKBAL rotary position. Kan ju vara nåt sånt då och raceingenjören kanske bara påminner VER om detta.

Men som du säger verkar det inte ha något med overtake att göra i varje fall.

Det kan du nog bättre än jag. Toggle ur engelskans ordbok kan översättas som växla också så antog att det va applicerbart även på ett hjul. Men det kan lika gärna ha med BRKBAL att göra. Jag utesluter inte helt ERSen heller, jag spekulerar mest. Men i den spekulationen är det nog mest troligt att det är nåt annat som du säger
Oavsett så blir man alltid nyfiken på sånt där när det inte är glasklart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

De kör ju samma tidpunkt lokal tid som racen i Europa, med en halvtimmes förskjutning. Tycker inte det är orimligt. Varför de börjar 15.30 istället för 15 som normalt är vet jag dock inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

De kör ju samma tidpunkt lokal tid som racen i Europa, med en halvtimmes förskjutning. Tycker inte det är orimligt. Varför de börjar 15.30 istället för 15 som normalt är vet jag dock inte.

Förr brukade det väl vara 13 som loppen gick…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Förr brukade det väl vara 13 som loppen gick…

14. Men det är några år sedan nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

14. Men det är några år sedan nu.

Var inte kvalet 14 och race 13? Eller var det tvärt om? Jag har följt f1 hela livet, söndagar har alltid varit heliga dagar… men det jag vet är att 15 är fel.

Iofs känns det nuvarande kvalformatet fortfarande nytt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Var inte kvalet 14 och race 13? Eller var det tvärt om? Jag har följt f1 hela livet, söndagar har alltid varit heliga dagar… men det jag vet är att 15 är fel.

Iofs känns det nuvarande kvalformatet fortfarande nytt…

13:00 har historiskt varit rätt, ja.
källa: har också följt F1 hela livet.