Köpt presentkort hos Webhallen som inaktiverats efter ett avbrutet köp. Fast mellan två kundtjänster!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Pedropistolero:

Det är ju upp till er att läsa tråden samt ärendenr jag skickade via PM. Jag har via telefon,mejl, denna tråd samt även på PM till dig skrivit att jag vill ha en återbet eller annat lösning, Vilket då kunde varit ett 6700xt kort, Tycker det är rätt rutten att då svara "Bra att detta löste sig, då vi inte sålde dig korten så kan vi dessvärre ej återbetala dom, den pucken äger Gifted"

så därav fick du mitt "ultimatum om att jag uppdaterar tråden".

Men Toppen att det går att lösa nu då, Jag tar det vidare med er kundtjänst och hänvisar till denna tråd. Vad är det jag ska skriva att kundtjänst ska kontakta gifted för återbet? ange kortnumret? tänker att det är lika bra att ta det här direkt så att jag inte fastnar med ärendet igen med kundservice.

Jag lobbade ärendet till vår kundtjänst och enligt de signaler jag fick därifrån så var presentkortet åter brukbara.

Om jag sedan ska citera dig så svara du "ser gärna en annan lösning som tex en återbet men accepterar om ni inte vill göra det."
Som sagt så kommer vi inte återbetala er, men om det räcker med att vi ger tumme upp till Gifted för att de ska återbetala så ser vi inga problem förutom att vi inte riktigt vet just nu vem vi ska kontakta där då de är som sagt ingen samarbetspartner.

Skrivet av Paontuus:

Tycker denna förklaring låter väldigt lustigt? Ett exempel på hur jag tolkar situationen:

Om jag köper ett presentkort på någon lokal butik och sedan använder detta för att köpa något på Webhallen (ett exempel) där presentkortet är giltigt, under betalningen så går något fel med webhallens system och dom drar värdet av presentkortet men ordern bekräftas inte. Webhallen hänvisar då att det är butiken som sålde presentkortet att dom strulat till det även om webhallen har tagit pengarna.

Detta är hur jag tolkar det hela. Gifted säljer ju trots allt bara ett giltigt presentkort, dom har ingen integrering med er enligt dig så då borde ju felet fortfarande ligga hos er?

Presentkorten är 100% giltiga och redo att användas. Problematiken just nu är att TS vill ha pengarna återbetalda av oss som inte är ursprungliga försäljaren av presentkorten.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ok nu lugnar vi ner oss här, du höll en helt annan ton på PM som avsaknade massa info som du lagt i denna tråden.
Sen ger du mig på PM ett ultimatum att svara under helgen för att du inte ska gå ut på forumet lämnar jag ingen kommentar om.

Om du tror att du ska vinna ett argument med en (med all rätt) frustrerad kund i forumet genom pajkastning är bara ytterligare ett symptom på hur Webhallens support är i fullkomligt fritt fall - du inkluderad.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Jag lobbade ärendet till vår kundtjänst och enligt de signaler jag fick därifrån så var presentkortet åter brukbara.

Om jag sedan ska citera dig så svara du "ser gärna en annan lösning som tex en återbet men accepterar om ni inte vill göra det."
Som sagt så kommer vi inte återbetala er, men om det räcker med att vi ger tumme upp till Gifted för att de ska återbetala så ser vi inga problem förutom att vi inte riktigt vet just nu vem vi ska kontakta där då de är som sagt ingen samarbetspartner.

Presentkorten är 100% giltiga och redo att användas. Problematiken just nu är att TS vill ha pengarna återbetalda av oss som inte är ursprungliga försäljaren av presentkorten.

/Patrik

Ja precis accepterar gör jag eftersom att jag måste. men ser ju en återbetalning eller ett ersättningskort i första hand.
Sen när du svarar bra att det löst sig och kontakta gifted men ingen respons i övrigt på min kommentar om er kundtjänst så känns det ju som att du skiter i det lika mycket som din kundtjänst gör.
Jag menar det blev ju en jävla fart på dig nu i förhållande till ditt svar på min förfrågan....
Men vi kan fortsätta argumentera om er service är bra eller inte eller så kan vi försöka lösa det istället.

Jag kontaktar er kundservice med kortnummer och ber dom ta det vidare till gifted.

Edit:Lägger till att ni har någon kontakt med gifted eftersom att de kontaktat någon Marcus hos er när det frågat om det fanns värde på kortet vilket han då kunde bekräfta till Gifted, Så denna Markus kanske kan skicka tillbaka ett meddelande till Gifted att korten är oanvända och ange ärendenr.
Så kommer vi en bit framåt iallafall.

Permalänk
Medlem

Det tar ett tag för presentkorten att återaktiveras efter att du makulerat dem. Givetvis kan inte webbhallen hjälpa dig med presentkort du köpt av en annan leverantör.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Om du tror att du ska vinna ett argument med en (med all rätt) frustrerad kund i forumet genom pajkastning är bara ytterligare ett symptom på hur Webhallens support är i fullkomligt fritt fall - du inkluderad.

Delar din bild av det som framkommit här, oavsett vad som har sagts i PM så kan man hålla en god ton när man ändå är ansiktet utåt på ett forum.

Permalänk
Skrivet av Guestah:

Delar din bild av det som framkommit här, oavsett vad som har sagts i PM så kan man hålla en god ton när man ändå är ansiktet utåt på ett forum.

Hej,

Delar konversationen här så alla nyfikna kan få svar. Jag regerade rätt kraftigt då jag upplever att jag fick ett trött svar tillbaka även från Patrik. Ni får göra er egen bedömning

Betalning som fastnat
Hej Patrik,
Här är ärende numret:#KT7723981
Jag har fått respons från Gifted nu att ni bekräftat till dom att korten ska funka efter samtal med er, ser gärna en annan lösning som tex en återbet men accepterar om ni inte vill göra det. Du får gärna ta mina synpunkter vidare till ansvarig hos er angående er kommunikation via Kundservice.

Tja!
Bra att detta löste sig, då vi inte sålde dig korten så kan vi dessvärre ej återbetala dom, den pucken äger Gifted.

Hej! Löst sig har det ju absolut inte gjort. Jag sitter med 6300 kr hos er som jag inte vill använda hos er. Ni kan återbetala om ni kontaktar gifted men det här ska jag ju inte ens behöva skriva till er, det vet nu vid det här laget. Är det såhär ni vill svara? Då uppdaterar jag tråden därefter med att ni fortfarande inte vill hjälpa till. Så vet alla här på sweclockers iallfall vilken service man kan förvänta sig utav er. Återkom innan måndag med ett svar annars uppdaterar jag med din återkoppling.

Permalänk
Medlem

Måste slänga in en liten sten här även om det kan resultera i rippel på vattenytan.

Mitt resonabla "jag" slits verkligen med hur man kan anse att det är upp till Webhallen att vara återbetalningsskyldiga då en kund köpt ett presentkort (med ett visst belopp) från en annan leverantör som värt att tillägga Inte är en partner med Webhallen.

Det är som att jag köper ett förladdat presentkort med ett visst belopp att handla för i valfri butik, butiken nekar köpet med information om att de inte har kunnat få in värdet för köpet korrekt, självklart kan inte jag då kräva återbetalning av Webhallen för något som köpts in från annat håll. Rent krasst så fungerar det inte så när det kommer till hanteringen av pengar då Webhallen i detta fall inte kan kräva den andra parten för återbetalningen utan istället hänvisar kunden dit kortet köptes.

Det hade varit en annan femma om det fanns ett samarbete mellan Webhallen och denna part när det kommer till hur man hanterar återbetalningar, problem och liknande dispyter men Patrik har ju varit tydlig med att fallet inte är sådant.

Folk är alldeles för känslostyrda när det kommer till argumentationer istället för att ta till rationellt tänkande.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man ens köper presentkort. Speciellt inte för så höga beolpp som flera tusen. Ok nåra hundra i present till en tonåring för att köpa en gaming mus eller nåt (så han inte köper sprit eller knark för kontanterna man kunde gett istället). Men upp mot 7000 spänn. Nää verkligen inte.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kan tycka att tonläget i tråden från TS inte är top notch det heller. All respekt för att man är frustrerad men väljer man att ta ut den på support- och servicepersonal förtjänar man en "snigel på ögat"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Det hade varit en annan femma om det fanns ett samarbete mellan Webhallen och denna part när det kommer till hur man hanterar återbetalningar, problem och liknande dispyter men Patrik har ju varit tydlig med att fallet inte är sådant.

Rimligen finns det ett samarbete för att Webhallen ska acceptera dessa presentkort som betalmedel. Att rutiner saknas är inte en ursäkt utan ett tecken på att delar av organisationen inte vet vad den sysslar med...

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Pedropistolero:

Ja precis accepterar gör jag eftersom att jag måste. men ser ju en återbetalning eller ett ersättningskort i första hand.
Sen när du svarar bra att det löst sig och kontakta gifted men ingen respons i övrigt på min kommentar om er kundtjänst så känns det ju som att du skiter i det lika mycket som din kundtjänst gör.
Jag menar det blev ju en jävla fart på dig nu i förhållande till ditt svar på min förfrågan....
Men vi kan fortsätta argumentera om er service är bra eller inte eller så kan vi försöka lösa det istället.

Jag kontaktar er kundservice med kortnummer och ber dom ta det vidare till gifted.

Edit:Lägger till att ni har någon kontakt med gifted eftersom att de kontaktat någon Marcus hos er när det frågat om det fanns värde på kortet vilket han då kunde bekräfta till Gifted, Så denna Markus kanske kan skicka tillbaka ett meddelande till Gifted att korten är oanvända och ange ärendenr.
Så kommer vi en bit framåt iallafall.

När det diskuterades med kundtjänst efter senaste inlägget jag skrev här (jag jobbar ej på kundtjänst) senaste vändan så var det mycket riktigt en Marcus som ställde sig upp och sa att han hade en kontakt, så han väntar just nu på din kommunikation för att ta detta vidare.

Givetvis bryr jag mig och det är därför jag har sprungit inne hos kundtjänst ett flertal gånger för att få till denna kontakt med Gifted, att sitta i detta forumet är inte min huvudsyssla så ibland kommer andra större projekt före och då kan det bli korta svar och förlängda svarstider på mer avancerade frågor där svar måste kollas mot flera personer.

Skrivet av Pedropistolero:

Hej,

Delar konversationen här så alla nyfikna kan få svar. Jag regerade rätt kraftigt då jag upplever att jag fick ett trött svar tillbaka även från Patrik. Ni får göra er egen bedömning

Betalning som fastnat
Hej Patrik,
Här är ärende numret:#KT7723981
Jag har fått respons från Gifted nu att ni bekräftat till dom att korten ska funka efter samtal med er, ser gärna en annan lösning som tex en återbet men accepterar om ni inte vill göra det. Du får gärna ta mina synpunkter vidare till ansvarig hos er angående er kommunikation via Kundservice.

Tja!
Bra att detta löste sig, då vi inte sålde dig korten så kan vi dessvärre ej återbetala dom, den pucken äger Gifted.

Hej! Löst sig har det ju absolut inte gjort. Jag sitter med 6300 kr hos er som jag inte vill använda hos er. Ni kan återbetala om ni kontaktar gifted men det här ska jag ju inte ens behöva skriva till er, det vet nu vid det här laget. Är det såhär ni vill svara? Då uppdaterar jag tråden därefter med att ni fortfarande inte vill hjälpa till. Så vet alla här på sweclockers iallfall vilken service man kan förvänta sig utav er. Återkom innan måndag med ett svar annars uppdaterar jag med din återkoppling.

Jag står fast vid att Gifted äger pucken och det jag syftade på var löst var att presentkorten var åter användbara igen.
Om jag har i min förhastning missat att svara på en vital puck som rör ditt ärende så är det bara att svara tillbaka då du uppenbarligen satt på mer information än mig kring att Gifted kan faktiskt lösa det med OK från oss.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag fattar inte varför man ens köper presentkort. Speciellt inte för så höga beolpp som flera tusen. Ok nåra hundra i present till en tonåring för att köpa en gaming mus eller nåt (så han inte köper sprit eller knark för kontanterna man kunde gett istället). Men upp mot 7000 spänn. Nää verkligen inte.

Mellanhänderna erbjuder rabatt. Fick själv 8% rabatt på Webhallen i höstas.

Med det sagt så verkade Webhallen nolla mitt presentkort trots att det översteg orderbeloppet. Jag mailade dem med alla uppgifter och saldon före/efter köp eftersom jag upplevde det som en allvarlig bugg. Fick till svar att "så ska det inte fungera"... I mitt fall så handlade om 15 kr så inte värt att gräva vidare i men ointresset gjorde att jag inte vågat handla med presentkort där igen. Antar att jag i slutändan hade suttit i samma sits som OP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag fattar inte varför man ens köper presentkort.

Via benify får man 6% rabatt så blir rätt mycket pengar vid större belopp.
Köpt själv en gång den vägen men efter denna tråd så undrar man ju det är värt att utsätta sig för risken.

Permalänk
Medlem

Var ungefär såhär jag blev av med ca 8000 hos Webhallen och Gifted. Köpte ett GTX 3080 i slutet av 2020 med presentkort. Det levererades aldrig (så klart) och avbeställdes i i slutet av 2021. Presentkortet återskapades. All fine so far, men då presentkort bara har en giltiga i 1 år så räknades ju såklart det återbetalade presentkortet som utgånget. Kortet återaktiverades alltså.

Tydligen omöjligt att göra någonting åt och fullt rimligt enligt Webhallen. Så inga pengar och inget presentkort till mig, och inga fler order till Webhallen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Tycker denna förklaring låter väldigt lustigt? Ett exempel på hur jag tolkar situationen:

Om jag köper ett presentkort på någon lokal butik och sedan använder detta för att köpa något på Webhallen (ett exempel) där presentkortet är giltigt, under betalningen så går något fel med webhallens system och dom drar värdet av presentkortet men ordern bekräftas inte. Webhallen hänvisar då att det är butiken som sålde presentkortet att dom strulat till det även om webhallen har tagit pengarna.

Detta är hur jag tolkar det hela. Gifted säljer ju trots allt bara ett giltigt presentkort, dom har ingen integrering med er enligt dig så då borde ju felet fortfarande ligga hos er?

Ja, på något sätt verkar "pucken" hela tiden hamna hos kunden eller Gifted även om det är Webhallens system som fallerat. (Såvida jag inte missuppfattat någonstans i svängen)

Bra att veta.

Skrivet av SmOOthy:

Var ungefär såhär jag blev av med ca 8000 hos Webhallen och Gifted. Köpte ett GTX 3080 i slutet av 2020 med presentkort. Det levererades aldrig (så klart) och avbeställdes i i slutet av 2021. Presentkortet återskapades. All fine so far, men då presentkort bara har en giltiga i 1 år så räknades ju såklart det återbetalade presentkortet som utgånget. Kortet återaktiverades alltså.

Tydligen omöjligt att göra någonting åt och fullt rimligt enligt Webhallen. Så inga pengar och inget presentkort till mig, och inga fler order till Webhallen.

Wtf? ARN?

Stärker bara min syn av Webhallen efter att de försökt lura mig i butik förra året. Innan det handlade jag 'massa' på Webhallen då det ligger så bra påväg hem från jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Tydligen omöjligt att göra någonting åt och fullt rimligt enligt Webhallen. Så inga pengar och inget presentkort till mig, och inga fler order till Webhallen.

Låter ju helt sjukt, samt galet att det håller i ett år bara.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Var ungefär såhär jag blev av med ca 8000 hos Webhallen och Gifted. Köpte ett GTX 3080 i slutet av 2020 med presentkort. Det levererades aldrig (så klart) och avbeställdes i i slutet av 2021. Presentkortet återskapades. All fine so far, men då presentkort bara har en giltiga i 1 år så räknades ju såklart det återbetalade presentkortet som utgånget. Kortet återaktiverades alltså.

Tydligen omöjligt att göra någonting åt och fullt rimligt enligt Webhallen. Så inga pengar och inget presentkort till mig, och inga fler order till Webhallen.

Det där var ju fan riktigt risigt "löst". Det måste ju gå att dra via ARN om inte annat?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Var ungefär såhär jag blev av med ca 8000 hos Webhallen och Gifted. Köpte ett GTX 3080 i slutet av 2020 med presentkort. Det levererades aldrig (så klart) och avbeställdes i i slutet av 2021. Presentkortet återskapades. All fine so far, men då presentkort bara har en giltiga i 1 år så räknades ju såklart det återbetalade presentkortet som utgånget. Kortet återaktiverades alltså.

Tydligen omöjligt att göra någonting åt och fullt rimligt enligt Webhallen. Så inga pengar och inget presentkort till mig, och inga fler order till Webhallen.

Fast vänta nu.

Du lade en order i slutet av 2020 och betalade med ett presentkort från Gifted, när du sen avbeställde ordern i slutet av 2021 så återskapades presentkortet från Gifted men de tillämpade max giltighetstid.
HUR är detta Webhallens fel?

Det är inte Webhallens uppgift att se till att ditt nya presentkort hos ett ANNAT företag har en vettig giltigshetstid.

Permalänk
Medlem

Om jag nu uppfattat det rätt så har du TS köpt Gifted kort med 6300kr och vill/önskar nu att Webhallen ska återbetala dig?

Hur tänker du här? Webhallen har väl INTE sålt dig kortet utan Gifted så vänd dig till dem och klaga så får dem driva detta mot webbhallen eftersom Gifted är köparen. Om du som kund köpt något som inte går att utnyttja av olika anledningar så är det Gifted som får återbetala dig för att dem inte kunde leverera något som man sålt.

Sedan är det tråkigt att det har strulat vid köptillfället men jag tror absolut att det går att lösa köpet nu med t ex Patriks hjälp så det inte strular nästa gång.

Lycka till hoppas det löser sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fast vänta nu.

Du lade en order i slutet av 2020 och betalade med ett presentkort från Gifted, när du sen avbeställde ordern i slutet av 2021 så återskapades presentkortet från Gifted men de tillämpade max giltighetstid.
HUR är detta Webhallens fel?

Det är inte Webhallens uppgift att se till att ditt nya presentkort hos ett ANNAT företag har en vettig giltigshetstid.

Det var troligtvis Webhallen som avbeställde ordern, inte köparen. Det var en del personer som aldrig fick något grafikkort som dom beställde vid release.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Om jag nu uppfattat det rätt så har du TS köpt Gifted kort med 6300kr och vill/önskar nu att Webhallen ska återbetala dig?

Hur tänker du här? Webhallen har väl INTE sålt dig kortet utan Gifted så vänd dig till dem och klaga så får dem driva detta mot webbhallen eftersom Gifted är köparen. Om du som kund köpt något som inte går att utnyttja av olika anledningar så är det Gifted som får återbetala dig för att dem inte kunde leverera något som man sålt.

Webhallen har aktiverat presentkorten. Så även om de inte kan återskapa dem bör de kunna vara behjälpliga i att lösa det hela.
Att återbetala med annat betalmedel än i orginaltransaktionen ska de givetvis inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Det var troligtvis Webhallen som avbeställde ordern, inte köparen. Hände massa andra personer som aldrig fick något grafikkort som dom beställde i början.

Fast det spelar ju ingen roll, om Webhallen avbeställde ordern för att köparen redan hade fått tag på ett kort, eller andra parametrar där det finstilta tydligt talar om att det är Webhallens rätt att avbeställa ordrar så förstår jag fortfarande inte hur det är Deras ansvar att betalsättet du använde är i fullgott bruk, specifikt i detta fall då det skett med ett externt betalsätt som har NOLL samarbete med Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Låter ju helt sjukt, samt galet att det håller i ett år bara.

Nej det är så det funkar, vart tror ni de som säljer presentkort för mindre än dess värde tar ut sin vinst?
De kort som inte utnyttjas och brinner inne. Ingen välgörenhet här inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

har också haft helt värdelösa bemötande från webhallen. Köpte en macbook air 2019 som hade det där förfärliga tangentbordet som man tom fick förlängd garanti på men de nekade support om jag inte betalade 4000 för att det var mitt fel att det kommit dam????

Har du kollat?
https://support.apple.com/sv-se/keyboard-service-program-for-...

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Om jag nu uppfattat det rätt så har du TS köpt Gifted kort med 6300kr och vill/önskar nu att Webhallen ska återbetala dig?

Hur tänker du här? Webhallen har väl INTE sålt dig kortet utan Gifted så vänd dig till dem och klaga så får dem driva detta mot webbhallen eftersom Gifted är köparen. Om du som kund köpt något som inte går att utnyttja av olika anledningar så är det Gifted som får återbetala dig för att dem inte kunde leverera något som man sålt.

Sedan är det tråkigt att det har strulat vid köptillfället men jag tror absolut att det går att lösa köpet nu med t ex Patriks hjälp så det inte strular nästa gång.

Lycka till hoppas det löser sig.

Jag tror att man måste läsa hela tråden för att förstå. Självklart hade jag inte begärt återbetalning om jag bara ångrat mig eller liknande. MEN jag köpte en vara som fanns i lager(fanns 5 st kvar även dagen efter) Webhallens system gjorde så att korten blev förbrukade och varan tog slut sen slut.

Jag har kontaktat Webhallen via telefon,mejl,PM,och med denna tråd först för att få svar på om det finns pengar på kortet när jag sedan fått det bekräftat velat ha en återbetalning ingen konstig i min värld.

Webhallen hade kunnat lösa detta på 3 sätt enligt mig, Ersättningsprodukt, Återbet via att de kontaktar gifted eller det sämsta alterativen för mig som kund att säga att jag måste använda korten ändå. Vilket varit deras lösning och det tycker jag inte är en bra service men tankte på att ärendet börjar med deras systemfel.

Eftersom de inte vill erbjuda mig en ersättningsvara för deras systemfel så tycker jag att det kan hjälpa till med återbetalning annars hade jag ju köpt kortet, Gifted har även sagt att Webhallen måste kontakta dom för återbet på Öppna kort annars hade jag kunnat få tillbaka pengarna direkt från gifted.

Mitt fel i det hela va att jag var dum nog att använda mig av ett presentkort, Såg inga konstigheter med det utan täntke att jag kunde spara några 100lappar.Läxa lärd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fast det spelar ju ingen roll, om Webhallen avbeställde ordern för att köparen redan hade fått tag på ett kort, eller andra parametrar där det finstilta tydligt talar om att det är Webhallens rätt att avbeställa ordrar så förstår jag fortfarande inte hur det är Deras ansvar att betalsättet du använde är i fullgott bruk, specifikt i detta fall då det skett med ett externt betalsätt som har NOLL samarbete med Webhallen.

Försöker inte motbevisa dig, bara rätta till att det troligtvis inte var han som avbeställde som du själv nämnde.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Ja precis hänvisade till det men webhallen nekar reparation på grund av dam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Försöker inte motbevisa dig, bara rätta till att det troligtvis inte var han som avbeställde som du själv gick in ganska hårt på.

Absolut, därav mitt nästa svar där jag förtydligade att det inte spelar någon roll Vem som avbeställde ordern då det inte är det som diskuterats i tråden, utan istället vem som är skyldig att se till att kunden får sina pengar tillbaka på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, på något sätt verkar "pucken" hela tiden hamna hos kunden eller Gifted även om det är Webhallens system som fallerat. (Såvida jag inte missuppfattat någonstans i svängen)

Bra att veta.

Wtf? ARN?

Stärker bara min syn av Webhallen efter att de försökt lura mig i butik förra året. Innan det handlade jag 'massa' på Webhallen då det ligger så bra påväg hem från jobbet.

Gissningsvis så handlar det om en integration från webhallen till gifted med rimligtvis ett api. Så när ett presentkort aktiveras så kontaktas Gifteds api och de registreras. Om nu köpet makuleras så skickas troligtvis ett annat request igen till gifted för tala om att det inte har nyttjats. Lite beroende på hur mycket det behöver snurra på Gifteds servrar så tar det säkert upp till ett par dagar innan de har aktiverat dem igen för användning från exempelvis gifted appen.

Har handlat från netonnet med gifted och tog ett par dagar efter återbetalning innan presentkorten fungerade igen.

Så troligtvis mer specifikt ett problem hos gifted än webhallen och framförallt kring blackfriday då många presentkort uttnyttjas och det belastar servrarna.

Det finns en hel tråd här på swec ang Gifted för och nackdelar. Köper du presentkort så står det tydligt att du endast kan bli återbetalad i presentkort. Hur hade det annars sett ut om du köpt presentkort för 900kr men vill sedan få tillbaka kontanter motsvarande 1000kr som presentkorten var rabatterade.

Ibland behöver faktiskt vi konsumenter ta lite ansvar och faktiskt läsa och förstå före vi helt nonchalant klickar hem saker.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Måste slänga in en liten sten här även om det kan resultera i rippel på vattenytan.

Mitt resonabla "jag" slits verkligen med hur man kan anse att det är upp till Webhallen att vara återbetalningsskyldiga då en kund köpt ett presentkort (med ett visst belopp) från en annan leverantör som värt att tillägga Inte är en partner med Webhallen.

Det är som att jag köper ett förladdat presentkort med ett visst belopp att handla för i valfri butik, butiken nekar köpet med information om att de inte har kunnat få in värdet för köpet korrekt, självklart kan inte jag då kräva återbetalning av Webhallen för något som köpts in från annat håll. Rent krasst så fungerar det inte så när det kommer till hanteringen av pengar då Webhallen i detta fall inte kan kräva den andra parten för återbetalningen utan istället hänvisar kunden dit kortet köptes.

Det hade varit en annan femma om det fanns ett samarbete mellan Webhallen och denna part när det kommer till hur man hanterar återbetalningar, problem och liknande dispyter men Patrik har ju varit tydlig med att fallet inte är sådant.

Folk är alldeles för känslostyrda när det kommer till argumentationer istället för att ta till rationellt tänkande.

Vill även svara på det här. Korten fungerade utmärkt det va när den sista summan på swisch skulle betalas som det skett sig, Därför anser jag att det ligger på webhallen system att det strulat.