Nya erbjudanden i Webhallen Gamers Unite

The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det bara jag som har en väldigt tydlig minnesbild av Galadriel som just en rebellisk svärdsvingande hjältinna…typ? 🤔
Speciellt under första och andra tidsåldern.

Helt korrekt. I vad mån nu Noldor alver kan vara det. Inspirerade av Fëanor.

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Homdax:

Helt korrekt. I vad mån nu Noldor alver kan vara det. Inspirerade av Fëanor.

Då mindes jag rätt (kors i taket).
Hon ledde väl upproret mot gudarna och ville härska över Midgård själv.
Så ingen mes direkt.
Med alviska mått så skulle man nog kunna kalla henne rebellisk och svärdsvingande.
Sen när man möter henne i trilogin har hon ju lugnat ner sig, skaffat familj, radskog och glor mest på sin spegel hela dagarna

Men minnet av fornstora dagar lever ju där än med tanke på hennes reaktion/Flashback när de pratar om ringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Joorå, precis så. Rimmar väl med både film och bok. Fast man bör ha läst Silmarillion för att får lite bakgrund och begripa mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hon ledde väl upproret mot gudarna och ville härska över Midgård själv.
Så ingen mes direkt.
Med alviska mått så skulle man nog kunna kalla henne rebellisk och svärdsvingande.
Sen när man möter henne i trilogin har hon ju lugnat ner sig, skaffat familj, radskog och glor mest på sin spegel hela dagarna

Men minnet av fornstora dagar lever ju där än med tanke på hennes reaktion/Flashback när de pratar om ringen

Galadriels roll i upproret är en fråga som kan debatteras i oändlighet. Enligt vad som skrevs i LOTR var hon delaktig och en av ledarna (var väl Feanor som startade det och tvingade med Fingolfin, om jag minns rätt). Tolkien verkar dock ha ändrat den historian strax innan hans död, där Galadriel inte var delaktig.
Jag kan dock inte erinra mig någon version där hon beskrivs som någon krigarkaraktär. Nog för att hon var fysiskt kapabel och säkert kompetent med ett svärd, men det var inte vad som utmärkte henne. Ungefär som att Gandalf var fysiskt kapabel och kompetent med ett svärd, men någon krigare var hon inte.
Galadriels ambitioner sträkte sig inte fullt så långt som att härska över Midgård själv. Hon ville bygga sitt eget rike där och det var både stolthet och att hon var mäktigare i Midgård som höll henne kvar.

Citat:

She was proud, strong, and self-willed, as were all the descendants of Finwë save Finarfin; and like her brother Finrod, of all her kin the nearest to her heart, she had dreams of far lands and dominions that might be her own to order as she would without tutelage. Yet deeper still there dwelt in her the noble and generous spirit of the Vanyar, and a reverence for the Valar that she could not forget. From her earliest years she had a marvellous gift of insight into the minds of others, but judged them with mercy and understanding, and she withheld her goodwill from none save only Fëanor. In him she perceived a darkness that she hated and feared, though she did not perceive that the shadow of the same evil had fallen upon the minds of all the Noldor, and upon her own.

Från Unfinished Tales.

Galadriels främsta styrkor och vad som definierar karaktärern är gåvan att kunna se in i andras sinnen, vishet och se vad som varit och kan komma att bli. En annan utmärkande styrka är hennes skönhet, kanske bäst beskriven av utväxlingen mellan Faramir och Sam:

Citat:

'Then she must be lovely indeeed,' said Faramir. 'Perilously fair.'

'I don't know about perilous,' said Sam. 'It strikes me that folk takes their peril with them into Lorien, and finds it there because they've brought it. But perhaps you could call her perilous, because she's so strong in herself. You, you could dash yourself to pieces on her, like a ship on a rock; or drownd yourself, like a hobbit in a river. But neither rock nor river would be to blame.' "

Striderna hon kan ha deltagit i var vid Kinslaying och mot Morgoth i första åldern. Galadriel och Celeborn deltog dock inte i kriget mot Angband utan for till Lindon. Och här är vi ju inne på andra åldern där Galadriel och Celeborn typ bygger radskog, etablerar Eregion och skaffar barn. Amazons serie ska ju utspela sig just under den tiden.

Permalänk
Forumledare

@DasIch: För det första kan vi nog anse ”radskog” som ett etablerat begrepp, frågan är hur det översätts till engelska? 😁

Kan det vara att vi får se Galadriel i någon sorts 30/40-årskris under den perioden?
Det kan ju elda på en del även om det känns som att ett tunt grässtrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser inget problem med det i sig men jag gillar inte att det ska hittas på nya karaktärer. Nu kan jag förvisso tänka mig viss, begränsad, frihet med det i och med att källmaterialet inte är så uttömmande.
Peter Jackson liknade sin approach vid en historiker. Det är något som skulle passa här. Alltså, studera materialet i detalj för att sy ihop en rättvis dramatisering för "bioduken". Under de premisserna kan det funka att hitta på biroller för att supporta huvudkaraktärerna och göra att världen känns mer levande.

Helt enig! Och i filmer som är så tätpackade som trilogin var så får inte allting runt omkring plats, därav fokuset på fellowship och männen är en självklarhet. De bör ju ha lite plats att visa andra sidor i en serie på flera säsonger, mest det jag menade. Inte trycka in påhittade saker bara för att

Permalänk
Medlem

Såg denna recension för nya tv serien Vikings Valhalla (Uppföljare till Vikings):

"Den avgörande skillnaden är att Vikings var skriven ur nordmännens råbarkat anarkistiska perspektiv, med tillhörande moraliska palett. Där kunde huvudpersonerna slakta kristna munkar utan att manus straffade dem för det. De nya manusförfattarna har istället lindat in intrigen i lama nutida värderingar som inte ska stöta sig med någon.
De jolmiga kärleksscenerna skulle Ragnar Lothbrok fnyst föraktfullt åt."
- Fredrik Sahlin (SVT)

Jag tror man kommer kunna återanvända delar av denna recension för Amazon rings of power. Den fick betyg: 2.
edit: fetstil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Såg denna recension för nya tv serien Vikings Valhalla (Uppföljare till Vikings):

"Den avgörande skillnaden är att Vikings var skriven ur nordmännens råbarkat anarkistiska perspektiv, med tillhörande moraliska palett. Där kunde huvudpersonerna slakta kristna munkar utan att manus straffade dem för det. De nya manusförfattarna har istället lindat in intrigen i lama nutida värderingar som inte ska stöta sig med någon.
De jolmiga kärleksscenerna skulle Ragnar Lothbrok fnyst föraktfullt åt."
- Fredrik Sahlin (SVT)

Jag tror man kommer kunna återanvända delar av denna recension för Amazon rings of power. Den fick betyg: 2.
edit: fetstil

Och det kommer ändå från PK SVT...

Permalänk
AKA AudioBamse

Som typ hela internet redan har påpekat, mycket synd att dem nu ska förstöra LOTR / Midgård med amerikansk politik. Jag vill titta på filmer och serier för att fly verkligheten (speciellt sagor), inte för att bli påmind om den igen.

Också väldigt respektlöst mot författaren Tolkien och hans familj, speciellt eftersom hans böcker är väldigt hyllade på grund av att han byggde Midgård-världen väldigt genomtänkt och detaljerat.

Citat från Peter Jackson, när han prata om sin filmatisering av LOTR:

"We made a promise to ourselves at the beginning of the process that we weren't going to put any of our own politics, our own messages or our own themes into these movies. What we were trying to do was to analyze what was important to Tolkien and to try to honor that. In a way, we were trying to make these films for him, not for ourselves."

Exakt så det bör vara, och mycket därför många gillade Jacksons version av LOTR. Om Jackson tar över Amazons LOTR serie så blir jag intresserad igen.

Edit:
Sätt Peter Jacksons citat i kontrast mot Lindsey Webers citat (exekutiv producent för LOTR-serien):

"It felt only natural to us that an adaptation of Tolkien’s work would reflect what the world actually looks like."

Säger väl egentligen allt.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande.

Sean Astin:
"I saw the preview for it, and it gave me chills. It looked like they got it. I've been saying the whole time - they're gonna do it right. There's no way Amazon is gonna pay almost a billion dollars for a franchise just to screw it up."

Permalänk
Medlem

Roligare att vara anti-hype och vänta och se... så lätt att ryckas med annars. Har hamnat i det några gånger med förhandsbokningar och game of thrones sista säsonger...

Låt första avsnittet prata själv, tänker inte bestämma mig mer innan jag sett det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Roligare att vara anti-hype och vänta och se... så lätt att ryckas med annars. Har hamnat i det några gånger med förhandsbokningar och game of thrones sista säsonger...

Låt första avsnittet prata själv, tänker inte bestämma mig mer innan jag sett det själv

Och även om det är skit så har man om man gillar LOTR böckerna, ljudböckerna, musiken, spelen och filmerna. Ingen katastrof oavsett.
Blir inte heller så upprörd över Star Wars längre heller, jag är inte 12 år längre och tillhör inte målgrupperna, men det kommer garanterat upp mängder av analyser på YT om hur senaste LOTR är det hemskaste som finns i världen. Och dessa kommer från helt vuxna män..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och även om det är skit så har man om man gillar LOTR böckerna, ljudböckerna, musiken, spelen och filmerna. Ingen katastrof oavsett.
Blir inte heller så upprörd över Star Wars längre heller, jag är inte 12 år längre och tillhör inte målgrupperna, men det kommer garanterat upp mängder av analyser på YT om hur senaste LOTR är det hemskaste som finns i världen. Och dessa kommer från helt vuxna män..

Jag har inte ens sett nya starwars senaste 3 filmer eller mandalorean... håller med att jag inte känner mig som målgruppen längre. Har dock sett om de gamla en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag får nog säga att jag har mer tolerans inför LOTR-adaptions än Star Wars. Just för att man har böckerna att falla tillbaks på ifall man tycker TV-serien blir fracked up. Star Wars, däremot, ballade ju ur gravt i och med de sista 2 filmerna. Typ. I sig inte usla, men de gjorde även de gamla filmerna sämre vilket är en negativ bedrift. Star Trek Discovery och Picard har också slängt in sig i tävlingen om att sabotera tidigare alster. Men det får väl bli en annan tråd.

Med tanke på budget etc så borde det väl kunna bli rimligt bra, jag ser fram emot denna. Oavsett hur den blir kommer jag säkert att få ut en del av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag får nog säga att jag har mer tolerans inför LOTR-adaptions än Star Wars. Just för att man har böckerna att falla tillbaks på ifall man tycker TV-serien blir fracked up. Star Wars, däremot, ballade ju ur gravt i och med de sista 2 filmerna. Typ. I sig inte usla, men de gjorde även de gamla filmerna sämre vilket är en negativ bedrift. Star Trek Discovery och Picard har också slängt in sig i tävlingen om att sabotera tidigare alster. Men det får väl bli en annan tråd.

Med tanke på budget etc så borde det väl kunna bli rimligt bra, jag ser fram emot denna. Oavsett hur den blir kommer jag säkert att få ut en del av den.

Jag genomgick redan besvikelsen med Phantom Menace. Den första filmen i senaste trilogin gjorde mig mer hoppfull att de kör gamla stilen igen men film 2 i senaste trilogin var ju helt usel, börjar med typ Space Balls skämt... 3e filmen kunde inte rädda trilogin så där hade jag inga förhoppningar längre.
Så nu kanske det är spelen igen som gör det intressant.
Star Wars i VR med Quest är i alla fall en bra upplevelse.