Svenska Embracer köper Eidos, Crystal Dynamics och Square Enix Montréal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Spelbranschen är väl tvärtom en hobby där det inte kostar mer än tidigare. Köpte själv N64-spel á 700 kr för ca 24 år sedan och jag skulle aldrig komma på tanken att betala så mycket för ett spel idag.

Hur många timmar fick du ut av ett spel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Vill minnas att han hade helsidereklam som långa listor av spel man kunde köpa begagnat, var reklam för dom i tv-spelstidningar.
Som TV-spelsbörsen fast postorder.

Nordic Games startade som postorder, öppnade sedan spelbutiker runt om i landet under 90- och 2000-talet. Dessa köptes några år senare upp av brittiska GAME. Som lades ned för några år sen. Lars Wingefors startade dock om Nordic Games som spelutgivare 2011, köpte bland annat en österrikisk spelutvecklare och en del av konkursade THQ (varumärken). De har sen dess varit kända som THQ Nordic.
Embracer Group är moderbolaget styrt från Karlstad som äger det bolaget och numera ett flertal större dotterbolag.

Det hela finansieras genom börsen, investerare och fonder pytsar in pengar i bolaget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Embracer_Group

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Skrivet av ZD:

Nordic Games startade som postorder, öppnade sedan spelbutiker runt om i landet under 90- och 2000-talet. Dessa köptes några år senare upp av brittiska GAME. Som lades ned för några år sen. Lars Wingefors startade dock om Nordic Games som spelutgivare 2011, köpte bland annat en österrikisk spelutvecklare och en del av konkursade THQ (varumärken). De har sen dess varit kända som THQ Nordic.
Embracer Group är moderbolaget styrt från Karlstad som äger det bolaget och numera ett flertal större dotterbolag.

Det hela finansieras genom börsen, investerare och fonder pytsar in pengar i bolaget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Embracer_Group

Aktien är dessutom relativt billig just nu. Den var uppe och vände på 125 för ett knappt år sedan. Nu kostar den under 70 Kr trots rejäl tillväxt och ett antal uppköp sedan dess. Rapport den 19:e Maj. Om man tror på att Wingfors fortsätter att ha fingertoppskänsla med uppköp av bolag och IP:n så är det ett rätt säkert bet.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom branschen och pratar mycket med folk inom Embracer. Jag måste ändå säga att folket där är sjukt chill och humorn är det verkligen inget fel på. Det coolaste måste vara deras Games Archive ändå som är rätt så unik, åtminstone ur mina enkla ögon. Jag rekommenderar en titt på deras sida om projektet https://embracer.com/about/gamesarchive/.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det ska ju leda till 1an till slut.

Jag pratar gameplay och känsla. Inte story

Permalänk
Medlem

Kul med svensk urkraft i spelbranschen. Bara de inte blir ett svenskt EA och gör allt till det värre bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wibbe44:

Jag pratar gameplay och känsla. Inte story

Tror ettan är för komplex för konsoler... Märktes redan när de portade ettan till PS2an.
Därför blev också Invisible war starkt nerdummat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag tycka att denna trend är riktigt tråkigt...Ser hellre starka självständiga studios än att jättar som Microsoft, Sony, Embracer etc köper upp allt.

Permalänk
Medlem

Kreuger föddes 100 år för tidigt. Att som koncern växa genom förvärv med lånekaruseller och nyemitteringar tycks fungera lika bra på 2020-talet som det gjorde på 1920-talet. Låt oss hoppas att 2029 blir lite mildare för Lars än vad 1929 blev för Ivar.

Permalänk
Medlem

oj jävlar, hoppas de fortsätter på Deus Ex bästa spelserien någonsin, var bara en slump att jag upptäckte spelen från början, var på tiden man spenderade varannan vecka ute hos morsan utan så många spel, vet att jag provade det någon gång och blev oneshottad direkt, väldigt annolunda t.ex half life, till slut blev jag så uttråkad att jag försökte mig på spelet igen och kom in i det och jävlar vilket spel!

fortfarande inte förlåtit square enix för deras orealistiska förväntningar på spel sabbade serien, är det inte #1 sålda spelet någonsin så är det ett misslyckande och de lägger ner

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra. Tomb Raider hör till mina favoritspel. Åtminstone sedan Legend och framåt men speciellt från 2013 rebooten och nyare.

Men lite skeptiskt när de nämnde att de lånat 10 miljarder. Från vad jag ser var deras vinst ca 300 miljoner. Det betyder många år innan de kan betala av det. Hela börsvärdet är bara 8 miljarder om jag tolkar det rätt vilket är mindre än deras lån. Var sugen på köpa aktien så man får äga en liten andel av Tomb Raider men de har bara gått neråt inöver ett år nu så känns för riskabelt.

Håller tummarna på att de faktiskt kommer göra bra spel. De pratade om att de har en långsiktig plan på 10 år så verkar lovande.

Square klagar hela tiden på vad Tomb Raider säljer men siffrorna som presenterades visade 38 miljoner ex av reboot trilogin. Även om många av dem är sålda till reapriser så låter det ändå mycket.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Kreuger föddes 100 år för tidigt. Att som koncern växa genom förvärv med lånekaruseller och nyemitteringar tycks fungera lika bra på 2020-talet som det gjorde på 1920-talet. Låt oss hoppas att 2029 blir lite mildare för Lars än vad 1929 blev för Ivar.

Det är lite skillnad i omfattning bara. Kreuger lånade ut pengar till stater. Wingfors betalar väl helt eller delvis med aktier i en koncern med växande värdering. Det är dock fortfarande i liten skala jämfört med tex vad Kreuger sysslade med...

Vi skall förresten tacka (skylla på?) Kreuger för uppdelningen av aktier i röststarka A-aktier samt B-aktier. Han ville gärna ha pengarna från investerare, men ville inte förlora kontrollen över sina bolag. Alltså började han med en variant på det ovan. Och det tyckte så klart andra majoritetsägare på börsen var en så fantastisk ide att den blev kvar

Dubbelord
Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av dagas:

Hoppas det går bra. Tomb Raider hör till mina favoritspel. Åtminstone sedan Legend och framåt men speciellt från 2013 rebooten och nyare.

Men lite skeptiskt när de nämnde att de lånat 10 miljarder. Från vad jag ser var deras vinst ca 300 miljoner. Det betyder många år innan de kan betala av det. Hela börsvärdet är bara 8 miljarder om jag tolkar det rätt vilket är mindre än deras lån. Var sugen på köpa aktien så man får äga en liten andel av Tomb Raider men de har bara gått neråt inöver ett år nu så känns för riskabelt.

Håller tummarna på att de faktiskt kommer göra bra spel. De pratade om att de har en långsiktig plan på 10 år så verkar lovande.

Square klagar hela tiden på vad Tomb Raider säljer men siffrorna som presenterades visade 38 miljoner ex av reboot trilogin. Även om många av dem är sålda till reapriser så låter det ändå mycket.

Jag vet att det känns ologiskt, men när en aktie i ett tillväxtbolag som fortsätter växa går ner, så är det mindre risk att köpa. I alla fall om det inte finns någon uppenbar anledning till att aktien gått ner.

Skulle gissa att det är mycket retailhandel i Embracer (dvs småsparare) som är mer nervösa än vad tex fonder och storbanker är. Det ger en nervös aktie, både upp och ner.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Spelbranschen är väl tvärtom en hobby där det inte kostar mer än tidigare. Köpte själv N64-spel á 700 kr för ca 24 år sedan och jag skulle aldrig komma på tanken att betala så mycket för ett spel idag.

700 kr 1998 motsvarar ca 980 kr idag.
Utöver det tror jag även medelsvensson har mer pengar idag motför då, 🤔.
Så är betydligt billigare idag ändå.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)