Hur säkert är det att handla med kreditkort hos icketrovärdiga sidor?

Permalänk
Medlem

Hur säkert är det att handla med kreditkort hos icketrovärdiga sidor?

Hej!

Funderar på att handla ett par varor hos ett företag som befinner sig i EU, tyvärr finns dessa varor inte i Sverige. Hur säkert är det att använda kreditkortet som "säkerhet" ifall man inte skulle få varorna? Hur går en process till om man skulle vara tvungen att reklamera köpet hos banken?

Permalänk
Medlem

Beror på vilket kort du har, vanligast är nog att man får skicka in en reklamationsblankett inom X dagar från dagen man fått kontoutdraget.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Använd paypal istället. Det är gratis och kostar dig knappast något och då har du säkerheten hos paypal.
Du kan annars göra så att du begär ut ett tillfälligt kort av banken med valfritt belopp på men du kan ändå bli av med dina pengar om du har otur. Det finns en del kreditkort som har en bedrägeri-försäkring. Ibland kan det vara värt att skaffa ett tillfälligt bara för ett köp om det är en större summa.
Min egen erfarenhet är att banken inte bryr sig om ifall du blivit av med pengar vid bedrägerier. Trots polisanmälan så gör de sällan något.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns information om hur du gör hos din bank, t ex https://www.nordea.se/privat/kundservice/kortreklamation.html

Skrivet av killawife:

Använd paypal istället. Det är gratis och kostar dig knappast något och då har du säkerheten hos paypal.
Du kan annars göra så att du begär ut ett tillfälligt kort av banken med valfritt belopp på men du kan ändå bli av med dina pengar om du har otur. Det finns en del kreditkort som har en bedrägeri-försäkring. Ibland kan det vara värt att skaffa ett tillfälligt bara för ett köp om det är en större summa.
Min egen erfarenhet är att banken inte bryr sig om ifall du blivit av med pengar vid bedrägerier. Trots polisanmälan så gör de sällan något.

Bankens ansvar att ersätta utebliven leverans och liknande är olika beroende på om det är ett debetkort eller ett kreditkort. För det senare gäller konsumentkreditlagen och i den läggs ett mycket större ansvar på utfärdaren av krediten än vad banken normalt har för ett kort där pengarna dras direkt från ditt konto.

Mer info på https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklist...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Använd paypal istället. Det är gratis och kostar dig knappast något och då har du säkerheten hos paypal.
Du kan annars göra så att du begär ut ett tillfälligt kort av banken med valfritt belopp på men du kan ändå bli av med dina pengar om du har otur. Det finns en del kreditkort som har en bedrägeri-försäkring. Ibland kan det vara värt att skaffa ett tillfälligt bara för ett köp om det är en större summa.
Min egen erfarenhet är att banken inte bryr sig om ifall du blivit av med pengar vid bedrägerier. Trots polisanmälan så gör de sällan något.

Rätta mig om jag har fel gubbar. Men borde det inte bara vara så att jag bestrider fakturan jag får från banken (kreditkortet), ifall jag nu skulle råkat ut för något?

Åtminstone om man läser enligt :
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kortreklamation/

Permalänk
Medlem

Kreditkort + klydd med handlare == klockrent.

Banken ligger ute med pengarna och tar risken. Strular säljaren(ingen vara, fel vara) med att inte fixa leveransproblemet så har i alla fall både Komplett Bank och Santander hjälpt mig(kör Santander för icke SEK transaktioner och Komplett Bank för SEK transaktioner).

Observera att detta enbart gällt leveransproblem(ingen vara, fel vara).

Processen har varit hos respektive att man fyller i en blankett och skickar den som ett foto till banken(de vill ha en underskrift).

Komplett Bank är den trögaste. 1 månad för att få blanketten, ytterligare en månad för att få "pengarna tillbaks"(transaktionen backad).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Rätta mig om jag har fel gubbar. Men borde det inte bara vara så att jag bestrider fakturan jag får från banken (kreditkortet), ifall jag nu skulle råkat ut för något?

Åtminstone om man läser enligt :
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kortreklamation/

Jo, det är så man ska göra. Men det är även bra att läsa vad det står. När det står "ibland" så kan du räkna med att det inte är så lätt att få sin reklamation godkänd. Och det varierar lite beroende på vad det är. Det är som när man reklamerar sitt försvunna paket till posten. Ibland ersätter dom en men allt som oftast hittar dom nånting som gör att man blir utan ersättning.
Det KAN ju funka men jag hade inte chansat om det handlar om mer pengar. Du köper ju inget av banken utan lånar i princip pengar av dom för att kunna köpa din vara. De vill fortfarande ha sina pengar även om ingen vara dyker upp.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.