Permalänk
Medlem

Brygga flera Asus routrar?

Hej,

Novis på detta med nätverk och skulle behöva lite råd. Jag har flera hus på min tomt och det trådlösa nätverket har bara fungerat sporadiskt, även testat extenders tidigare med tveksamt resultat. Jag tog tag i detta förra helgen med lite råd från en datorbutik så nu har har jag från min "huvudrouter" grävt ner en faslig massa kabel till de två andra husen, tanken är att koppla respektive router till huvudroutern via en switch (har inte så många portar lediga). Så hur gör jag nu? "Det är bara att brygga" fick jag rådet men har trasslat in mig i definitioner kring bridge, access point osv. Vad blir bäst i mitt fall då jag ha trådat från en router till två andra? Tanken är primärt att köra trådlöst nätverk i dom andra husen men med möjlighet att även koppla in kabel om så behövs.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Två accesspunkter som även har inbyggd RJ45 portar (switch), men det är inte alltid så lätt att få tag på sådana varianter. Det kan vara enklare att bara skaffa en switch i respektive hus och koppa en APs till den.

Om det nu är så att du lagt ner RJ45 kabel från huvudhuset där routern finns, det är så jag tolkar inlägget.

Permalänk
Medlem

Kolla upp om dina Asus stöder AiMesh,
i så fall är det nog den enklaste lösningen för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Två accesspunkter som även har inbyggd RJ45 portar (switch), men det är inte alltid så lätt att få tag på sådana varianter. Det kan vara enklare att bara skaffa en switch i respektive hus och koppa en APs till den.

Om det nu är så att du lagt ner RJ45 kabel från huvudhuset där routern finns, det är så jag tolkar inlägget.

Hänger inte riktigt med, jag har grävt ned en cat6 & kopplat RJ45 i båda ändar. Tanken kring ordning är; huvudrouter - switch-cat6-sekundär router. Funkar detta eller behöver jag något mer? Den "färdiga cat6 kabeln kommer ut rätt från väggen i respektive hus. Skulle enl butiken inte vara något problem att koppla ihop flera asus routrar, ställer jag in respektive som accesspunkt? Jag har införskaffat två Asus TUF-AX5400 Gaming Router och har en äldre Asus RT-AC86U Gaming Router. Tänkte köra en av dom nya som huvudrouter.

Permalänk
Sötast

Skit i butikens åsikter, deras jobb är att sälja och de tjänar nog mest på att sälja routrar till dig.
Tror knappast att deras säljare är nätverkstekniker - för isåfall har de hamnat väldigt fel.

Börja med att lämna tillbaka routrarna

Du vill inte ha mer en en router i ditt hemmanätverk, trots att det är tekniskt möjligt att ha det.

Här har du lösningen.

Använd koppla AP's i ändarna på dina dragna sladdar och du endast vill ha trådlöst.
Koppla switch och en AP till switchen i varje hus om du vill ha trådat samt trådlöst.

Alternativ lösning:
Koppla routrarna i AP-läge - tekniskt möjlig lösning. Finns inga fördelar, endast nackdelar samt bör bli en dyrare lösning

Om du skulle få problem med denna lösning så är det ganska stor chans att du får frågan - "varför har du 3 routrar?" -Köp AP istället

Dold text
Förtydligat bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skit i butikens åsikter, deras jobb är att sälja och de tjänar nog mest på att sälja routrar till dig.
Tror knappast att deras säljare är nätverkstekniker - för isåfall har de hamnat väldigt fel.

Börja med att lämna tillbaka routrarna

Du vill inte ha mer en en router i ditt hemmanätverk, trots att det är tekniskt möjligt att ha det.
https://i.imgur.com/nCqYr0o.png

Här har du lösningen.

Använd koppla AP's i ändarna på dina dragna sladdar och du endast vill ha trådlöst.
Koppla switch och en AP till switchen i varje hus om du vill ha trådat samt trådlöst.

Alternativ lösning:
Koppla routrarna i AP-läge - tekniskt möjlig lösning. Finns inga fördelar, endast nackdelar samt bör bli en dyrare lösning

Om du skulle få problem med denna lösning så är det ganska stor chans att du får frågan - "varför har du 3 routrar?" -Köp AP istället

Dold text

Stort tack för förtydligandet! Jag lutar åt att testa den alternativa lösningen även om det underförstått verkar vara det sämre av alternativen? Prismässigt kom jag över dessa billigt, en snabb check visar att det förmodligen blir dyrare att införskaffa AP+switch. Men är det så att alternativet kan innebära tekniska och/eller anslutningsproblem? I så fall får jag nog tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av male10:

Stort tack för förtydligandet! Jag lutar åt att testa den alternativa lösningen även om det underförstått verkar vara det sämre av alternativen? Prismässigt kom jag över dessa billigt, en snabb check visar att det förmodligen blir dyrare att införskaffa AP+switch. Men är det så att alternativet kan innebära tekniska och/eller anslutningsproblem? I så fall får jag nog tänka om.

Om alternativ ett, funkar det i så fall med följande: Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR Roaming-accesspunkt AC1300?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skit i butikens åsikter, deras jobb är att sälja och de tjänar nog mest på att sälja routrar till dig.
Tror knappast att deras säljare är nätverkstekniker - för isåfall har de hamnat väldigt fel.

Börja med att lämna tillbaka routrarna

Det går ypperligt att använda de flesta routers som APs! Du får dessutom en inbyggd switch. Oftast så ställer man in den som AP, och använder _bara_ LAN-portarna som då fungerar som en switch. Detta råkar jag dessutom veta fungerar med just Asus-routrar så helt fel behöver det inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av male10:

Hej,

Novis på detta med nätverk och skulle behöva lite råd. Jag har flera hus på min tomt och det trådlösa nätverket har bara fungerat sporadiskt, även testat extenders tidigare med tveksamt resultat. Jag tog tag i detta förra helgen med lite råd från en datorbutik så nu har har jag från min "huvudrouter" grävt ner en faslig massa kabel till de två andra husen, tanken är att koppla respektive router till huvudroutern via en switch (har inte så många portar lediga). Så hur gör jag nu? "Det är bara att brygga" fick jag rådet men har trasslat in mig i definitioner kring bridge, access point osv. Vad blir bäst i mitt fall då jag ha trådat från en router till två andra? Tanken är primärt att köra trådlöst nätverk i dom andra husen men med möjlighet att även koppla in kabel om så behövs.

Tack på förhand!

Det är principiellt ganska enkelt, tror jag. Du har en router mot INTERNET, det er din huvudrouter. Allt annat på nätverket ska fungera utan routing, dvs som APs eller switchar. Asus tex. kan du ställa en router som AP, och använda LAN-portarna enbart. Koppla lan-port på huvudrouter (ev. via switch...) till lan-port på en AP-konfad Asus-router och det kommer fungera. Viss konfigurering får du göra, minns inte om man tex. måste stänga av DHCP i den router som agerar AP, eller om det sker automatiskt om man konfar som AP.

Permalänk
Medlem

@Allexz, tack. Precis det jag menade.

@male10 du har nog hakat upp dig på ordet "router". I de flesta små vanliga datanät har man bara EN sådan produkt, resten av prylarna är oftast switchar, accesspunkter för WiFi, skrivare, datorer, laptops. smart-TV, IoT prylar etc. Man kan få problem om man har för många enheter på ett enda LAN (segment) men det gäller sällan datanät man har i ett vanligt hushåll.

Permalänk
Sötast
Skrivet av male10:

Stort tack för förtydligandet! Jag lutar åt att testa den alternativa lösningen även om det underförstått verkar vara det sämre av alternativen? Prismässigt kom jag över dessa billigt, en snabb check visar att det förmodligen blir dyrare att införskaffa AP+switch. Men är det så att alternativet kan innebära tekniska och/eller anslutningsproblem? I så fall får jag nog tänka om.

Om du kom över det billigt så kan det vara värt att behålla.
Så länge du konfar routrarna rätt så *bör* det fungera lika bra som att köra med "korrekt" hårdvara då de funktionsmässigt utför samma arbete. Skulle du stöta på problem vid konf eller längre i framtiden så kan det vara svårare att felsöka orsak. När allt väl funkar så bör prestandan vara jämlik, åtminstone på trådat nät.

Däremot så är t.ex switchar i princip odödlig hårdvara som bara går och går, bytes oftast först ut när portarna är för långsamma (t.ex övergång från 100Mbit till gigabit, eller gigabit till 2.5gbit etc)

En AP är ju i sig designad för att endast vara en AP och bör således vara bättre än en router som är kombinerad router/switch/ap.

Skrivet av male10:

Om alternativ ett, funkar det i så fall med följande: Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR Roaming-accesspunkt AC1300?

Jag vågar inte gå på någon specifik produktrekommendation då jag inte är up to date på vad som är prisvärt/bäst för stunden men ja, en eller flera sådana hade funkat.

Permalänk
Medlem

Om man vill göra det på riktigt och slippa ha en massa dynga i nätet som inte fungerar:

Skaffa en vettig brandvägg.
Skaffa en switch med POE
Skaffa accesspunkter med poe-matning som du sätter upp där du önskar täckning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av male10:

Hänger inte riktigt med, jag har grävt ned en cat6 & kopplat RJ45 i båda ändar. Tanken kring ordning är; huvudrouter - switch-cat6-sekundär router. Funkar detta eller behöver jag något mer? Den "färdiga cat6 kabeln kommer ut rätt från väggen i respektive hus. Skulle enl butiken inte vara något problem att koppla ihop flera asus routrar, ställer jag in respektive som accesspunkt? Jag har införskaffat två Asus TUF-AX5400 Gaming Router och har en äldre Asus RT-AC86U Gaming Router. Tänkte köra en av dom nya som huvudrouter.

AX5400 och AC86U är båda AiMesh-kompatibla routrar, så det kommer fungera
alldeles utmärkt att köra dom tillsammans.

Sätt en av dina AX5400 som huvudrouter vid inkommande nät.
AiMesh kan man köra både trådat och trådlöst, och du hade
ju cat6 till husen, så använd dig av det.
Huvudrouterns LAN-portar ansluter du till nodernas WAN-portar.
Sedan söker du AiMesh-noder från huvudroutern.

När det är fixat kommer du att styra alla inställningar från
huvudroutern, som replikerar ut inställningarna till dom två andra.

Permalänk

Håller med om att dina nuvarande asus routrar borde fungera i AIMesh, och verkar finnas stöd för ethernet backhaul:

https://www.asus.com/support/FAQ/1044184/

Så följ asus egna guider till att börja med
Funkar det inte så finns det mer plug & play vänliga system, men prova med vad du har först!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]