EU provar egna versioner av Twitter och Youtube

Permalänk

Tycker det är sorgligt att se hur många här som tvärt anser att all statskontrollerad media är inskränkt propaganda. Fast det kanske bara är just EU och SVT som är poppis att klaga på. Man kan fråga sig, varför klagar ni inte lika flitigt på rysk statsmedia? Eller kinesisk? Vad sägs om saudiarabisk?

Jag vill inte inte relativisera eventuella problem, men det är faktiskt löjligt att se hur många bortskämda människor som fullständigt tappat greppet. Ni skulle behöva bo i Ryssland ett tag låter det som, så kan ni återkomma sedan med hur ni ser på begrepp som "åsiktskorridor" och "censur".

Jag ska ge er en ledtråd - er kritik av statsmedia kommer inte att gå hem lika bra där. Att den funkar här i Sverige och EU är ett bevis på att yttrandefriheten funkar här (i största delen av EU åtminstone).

Halva min släkt kommer från Estland, där de tvingades leva under sovjetisk ockupation från andra världskriget fram till 1991. Det är ett hån mot dem, och mot alla andra människor som fortfarande på riktigt lever under censur och propaganda i världen, när ni anklagar SVT och EU för samma sak.

Jo, SVT är på det stora hela objektivt, speciellt om man jämför internationellt. Objektivitet handlar om att låta alla röster i samhället komma till tals, inte om vad programledarna personligen röstar på för parti. SVT gör ett bra jobb med att spegla samhället. På samma sätt har EU på senare år gjort ett bra jobb med att försvara individens digitala rättigheter. Nätneutraliteten, GDPR, standardiseringar och krav på uppdateringar och reparationsvänlighet, t ex. Alla åtgärder kanske inte alltid träffar mitt i prick, men det borde åtminstone vara tydligt för alla att intentionerna är rätt, och att det faktiskt går åt rätt håll.

Ja, EU är byråkratiskt, trögt och i många fall ineffektivt när det är många länder som ska samsas. Men det kan också vara väldigt effektivt, ett sätt för alla små europeiska länder att påverka internationellt genom att handla tillsammans. EU behövs för att ena västvärlden, speciellt idag när hoten från Ryssland och Kina ökar. Det var ju faktiskt därför som EU skapades från början, för att bevara freden.

När det gäller EU Voice och EU Video, så håller jag med om att det först kan verka som ett sätt att öka överstatligt inflytande, något som lika gärna skulle kunnat komma från Ryssland. Men läser man artikeln så förstår man att det handlar om precis det man säger - personlig integritet, samt statlig integritet - att data om europeiska medborgare varken ska ägas av något utomeuropeiskt land eller av privata företag. Det märks på två punkter:

  • Man väljer att göra hela projektet open-source

  • Man väljer att avstå reklam och profilering av användare

Med andra ord, transparens och oberoende. Detta om något borde vara ett projekt som uppskattas av de allra flesta Sweclockare. Men som sagt, vissa tycker tydligen det är viktigare att få spy galla över EU...

Att det skulle bli en stor kostnad att driva ett sådant socialt nätverk verkar uppenbart, men samtidigt kan det nog vara väl investerade pengar. Med tanke på hur mycket mediekonsumtion som sker på sociala medier idag och vilken samhällspåverkan det har så är transparens och oberende väldigt viktiga parametrar för att kunna upprätthålla demokratin i längden, och de värden som vi i västvärlden står för. Diktaturer bygger sina egna nätverk och försöker angripa våra med desinformation - varför skulle vi bry oss mindre om vår integritet än vad de gör? Ett EU-administrerat socialt nätverk som är open-source och inte profilerar användare eller säljer ut användardata skulle vara det närmaste ett socialt folknät man kan komma - drivet av folket, administrerat av EU. Jag kan inte begripa hur någon kan föredra vinstdrivande företag med stängda algoritmer.

EU uppfanns för att vara en enande europeisk kraft, det är bara naturligt att den kraften flyttar ut på nätet idag. Om EU Voice och EU Video lyckas etablera sig så kommer jag gärna att registrera mig.

Visa signatur
Permalänk

Väldigt intressant att de startar en plattform. Blir kul att se om det blir en öppen plattform där kreti och pleti får vara med och forma innehållet. Vips kommer de att behöva styra upp vad som säg och vem som är egentlig ägare till innehållet. Och så kommer deras servers att behöva finansieras och uppgraderas regelbundet, det kommer säkerligen göras utan något "vinstintresse".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tycker det är sorgligt att se hur många här som tvärt anser att all statskontrollerad media är inskränkt propaganda. Fast det kanske bara är just EU och SVT som är poppis att klaga på. Man kan fråga sig, varför klagar ni inte lika flitigt på rysk statsmedia? Eller kinesisk? Vad sägs om saudiarabisk?

Vem har sagt att någon gillar propagandan från diverse diktaturer?
EU påverkar oss direkt, vad Nalle Puh hittar på för idioti i Kina är inte vårat direkta problem.
Bara för att man ogillar censur så betyder det inte att man automatiskt är rasist/nazist whatever eller hejar på Putler, Nalle Puh och Mohammed Bone Saw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av david2999:

Tänker inte gå o google fram det åt dig. en byråkratisk skattesponsrad social media är en dålig ide

Så då kanske du skall sluta dra fram argument du inte tänker backa upp.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Så då kanske du skall sluta dra fram argument du inte tänker backa upp.

"EU warns Elon Musk that free speech policy could get the platform banned in Europe"
https://www.reddit.com/r/DarkFuturology/comments/udd513/eu_wa...

Visa signatur

CM Q300L -- CORSAIR TX550M -- ASUS PRIME B550M-K -- RYZEN 5 5600X -- NVIDIA 3060TI -- CORSAIR VENGEANCE 3200MHz 2 x 16GB (32GB) -- PNY CS3030 XLR8 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av david2999:

"EU warns Elon Musk that free speech policy could get the platform banned in Europe"
https://www.reddit.com/r/DarkFuturology/comments/udd513/eu_wa...

Yttrandefrihet i USA skiljer sig från yttrandefrihet i EU, Elon har redan bekräftat att han tänker följa lagen. Precis som Twitter gör just nu.
https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/151903698313750937...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja det är väl det som det är? Är ju inte privatägt uppenbarligen.

Dock behöver absolut inte vara negativt. SVT är ju 100 gånger mer trovärdig och objektivt jämfört med FOX News t.ex.

Du menar inte allvar nu.
Statliga TV program är nog det värsta som finns när det kommer till neutrala nyheter.
Fox News är i den syn mycket bättre, även om dom har brister ochså.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tycker det är sorgligt att se hur många här som tvärt anser att all statskontrollerad media är inskränkt propaganda. Fast det kanske bara är just EU och SVT som är poppis att klaga på. Man kan fråga sig, varför klagar ni inte lika flitigt på rysk statsmedia? Eller kinesisk? Vad sägs om saudiarabisk?

Jag vill inte inte relativisera eventuella problem, men det är faktiskt löjligt att se hur många bortskämda människor som fullständigt tappat greppet. Ni skulle behöva bo i Ryssland ett tag låter det som, så kan ni återkomma sedan med hur ni ser på begrepp som "åsiktskorridor" och "censur".

Jag ska ge er en ledtråd - er kritik av statsmedia kommer inte att gå hem lika bra där. Att den funkar här i Sverige och EU är ett bevis på att yttrandefriheten funkar här (i största delen av EU åtminstone).

Halva min släkt kommer från Estland, där de tvingades leva under sovjetisk ockupation från andra världskriget fram till 1991. Det är ett hån mot dem, och mot alla andra människor som fortfarande på riktigt lever under censur och propaganda i världen, när ni anklagar SVT och EU för samma sak.

Jo, SVT är på det stora hela objektivt, speciellt om man jämför internationellt. Objektivitet handlar om att låta alla röster i samhället komma till tals, inte om vad programledarna personligen röstar på för parti. SVT gör ett bra jobb med att spegla samhället. På samma sätt har EU på senare år gjort ett bra jobb med att försvara individens digitala rättigheter. Nätneutraliteten, GDPR, standardiseringar och krav på uppdateringar och reparationsvänlighet, t ex. Alla åtgärder kanske inte alltid träffar mitt i prick, men det borde åtminstone vara tydligt för alla att intentionerna är rätt, och att det faktiskt går åt rätt håll.

Ja, EU är byråkratiskt, trögt och i många fall ineffektivt när det är många länder som ska samsas. Men det kan också vara väldigt effektivt, ett sätt för alla små europeiska länder att påverka internationellt genom att handla tillsammans. EU behövs för att ena västvärlden, speciellt idag när hoten från Ryssland och Kina ökar. Det var ju faktiskt därför som EU skapades från början, för att bevara freden.

När det gäller EU Voice och EU Video, så håller jag med om att det först kan verka som ett sätt att öka överstatligt inflytande, något som lika gärna skulle kunnat komma från Ryssland. Men läser man artikeln så förstår man att det handlar om precis det man säger - personlig integritet, samt statlig integritet - att data om europeiska medborgare varken ska ägas av något utomeuropeiskt land eller av privata företag. Det märks på två punkter:

  • Man väljer att göra hela projektet open-source

  • Man väljer att avstå reklam och profilering av användare

Med andra ord, transparens och oberoende. Detta om något borde vara ett projekt som uppskattas av de allra flesta Sweclockare. Men som sagt, vissa tycker tydligen det är viktigare att få spy galla över EU...

Att det skulle bli en stor kostnad att driva ett sådant socialt nätverk verkar uppenbart, men samtidigt kan det nog vara väl investerade pengar. Med tanke på hur mycket mediekonsumtion som sker på sociala medier idag och vilken samhällspåverkan det har så är transparens och oberende väldigt viktiga parametrar för att kunna upprätthålla demokratin i längden, och de värden som vi i västvärlden står för. Diktaturer bygger sina egna nätverk och försöker angripa våra med desinformation - varför skulle vi bry oss mindre om vår integritet än vad de gör? Ett EU-administrerat socialt nätverk som är open-source och inte profilerar användare eller säljer ut användardata skulle vara det närmaste ett socialt folknät man kan komma - drivet av folket, administrerat av EU. Jag kan inte begripa hur någon kan föredra vinstdrivande företag med stängda algoritmer.

EU uppfanns för att vara en enande europeisk kraft, det är bara naturligt att den kraften flyttar ut på nätet idag. Om EU Voice och EU Video lyckas etablera sig så kommer jag gärna att registrera mig.

märkligt resonemang. så statskontrollerad media är dåligt om den kommer från ryssland? men ok om det sker under EU byråkraters ledning?

du som uppenbarligen vet hur det är att bo i ryssland borde väl inse faran med att ge statsmakten kontrollen över media.

din sista mening säger rätt mycket om hur naiv du är. EU är ingen "enande kraft" eller något annat idealistisk utopi. det har redan från början varit en organisation till för att gynna västeuropeiska storföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tycker det är sorgligt att se hur många här som tvärt anser att all statskontrollerad media är inskränkt propaganda. Fast det kanske bara är just EU och SVT som är poppis att klaga på. Man kan fråga sig, varför klagar ni inte lika flitigt på rysk statsmedia? Eller kinesisk? Vad sägs om saudiarabisk?

Jag vill inte inte relativisera eventuella problem, men det är faktiskt löjligt att se hur många bortskämda människor som fullständigt tappat greppet. Ni skulle behöva bo i Ryssland ett tag låter det som, så kan ni återkomma sedan med hur ni ser på begrepp som "åsiktskorridor" och "censur".

Jag ska ge er en ledtråd - er kritik av statsmedia kommer inte att gå hem lika bra där. Att den funkar här i Sverige och EU är ett bevis på att yttrandefriheten funkar här (i största delen av EU åtminstone).

Halva min släkt kommer från Estland, där de tvingades leva under sovjetisk ockupation från andra världskriget fram till 1991. Det är ett hån mot dem, och mot alla andra människor som fortfarande på riktigt lever under censur och propaganda i världen, när ni anklagar SVT och EU för samma sak.

Jo, SVT är på det stora hela objektivt, speciellt om man jämför internationellt. Objektivitet handlar om att låta alla röster i samhället komma till tals, inte om vad programledarna personligen röstar på för parti. SVT gör ett bra jobb med att spegla samhället. På samma sätt har EU på senare år gjort ett bra jobb med att försvara individens digitala rättigheter. Nätneutraliteten, GDPR, standardiseringar och krav på uppdateringar och reparationsvänlighet, t ex. Alla åtgärder kanske inte alltid träffar mitt i prick, men det borde åtminstone vara tydligt för alla att intentionerna är rätt, och att det faktiskt går åt rätt håll.

Ja, EU är byråkratiskt, trögt och i många fall ineffektivt när det är många länder som ska samsas. Men det kan också vara väldigt effektivt, ett sätt för alla små europeiska länder att påverka internationellt genom att handla tillsammans. EU behövs för att ena västvärlden, speciellt idag när hoten från Ryssland och Kina ökar. Det var ju faktiskt därför som EU skapades från början, för att bevara freden.

När det gäller EU Voice och EU Video, så håller jag med om att det först kan verka som ett sätt att öka överstatligt inflytande, något som lika gärna skulle kunnat komma från Ryssland. Men läser man artikeln så förstår man att det handlar om precis det man säger - personlig integritet, samt statlig integritet - att data om europeiska medborgare varken ska ägas av något utomeuropeiskt land eller av privata företag. Det märks på två punkter:

  • Man väljer att göra hela projektet open-source

  • Man väljer att avstå reklam och profilering av användare

Med andra ord, transparens och oberoende. Detta om något borde vara ett projekt som uppskattas av de allra flesta Sweclockare. Men som sagt, vissa tycker tydligen det är viktigare att få spy galla över EU...

Att det skulle bli en stor kostnad att driva ett sådant socialt nätverk verkar uppenbart, men samtidigt kan det nog vara väl investerade pengar. Med tanke på hur mycket mediekonsumtion som sker på sociala medier idag och vilken samhällspåverkan det har så är transparens och oberende väldigt viktiga parametrar för att kunna upprätthålla demokratin i längden, och de värden som vi i västvärlden står för. Diktaturer bygger sina egna nätverk och försöker angripa våra med desinformation - varför skulle vi bry oss mindre om vår integritet än vad de gör? Ett EU-administrerat socialt nätverk som är open-source och inte profilerar användare eller säljer ut användardata skulle vara det närmaste ett socialt folknät man kan komma - drivet av folket, administrerat av EU. Jag kan inte begripa hur någon kan föredra vinstdrivande företag med stängda algoritmer.

EU uppfanns för att vara en enande europeisk kraft, det är bara naturligt att den kraften flyttar ut på nätet idag. Om EU Voice och EU Video lyckas etablera sig så kommer jag gärna att registrera mig.

Två funderingar:

Varför tror du att dom som har kritik rörande svensk statsmedia, statliga bidrag (presstöd, distributionsstöd osv) till mediapampar (som tex. socialdemokratiska Aftonbladet, Bonnierkoncernen, etc), censur & yttrandefrihet, propaganda (eller vad du vill kalla det) som finansieras av, eller delvis med, statliga inkomstkällor, osv. nästan uteslutande kommer från personer med höger och/eller nationalistiska och/eller libertarianska åsikter och inte så kallade liberala och/eller vänsteråsikter?

Tycker du det är rätt att staten tar pengar från dig för mediasatsningar (och om du vägrar betala åker i fängelse)* och väljer efter eget huvud vilka medier som ska få ta del av pengarna? Du ser inte någon "Sovjet-varningsklockor" kring detta förfarande?

*Jo, att inte betala skatt är ett brott och det leder till slut till att Polisen hämtar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

märkligt resonemang. så statskontrollerad media är dåligt om den kommer från ryssland? men ok om det sker under EU byråkraters ledning?

du som uppenbarligen vet hur det är att bo i ryssland borde väl inse faran med att ge statsmakten kontrollen över media.

din sista mening säger rätt mycket om hur naiv du är. EU är ingen "enande kraft" eller något annat idealistisk utopi. det har redan från början varit en organisation till för att gynna västeuropeiska storföretag.

Det går inte riktigt att likställa statskontrollerad media i en demokrati med statskontrollerad media i en diktatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det går inte riktigt att likställa statskontrollerad media i en demokrati med statskontrollerad media i en diktatur.

Vad är egentligen demokrati? Vi röstade senast på partier som lovat att inte gå med i NATO. Efter några veckors lobbying har dom nu ko-vänt och väljarna har ingenting att säga till om. Man kan ju tycka att gå från 200år alliansfrihet till att behöva hjälpa NATOländer som utsätts för motangrepp borde förankras med en folkomröstning, eller åtminstone en debatt längre än några veckor och ytterligare ett riksdagsval (som ändå bara är en sommar bort). Men det här vill man hasta igenom utan anledning (95% av rysslands militär är uttömda, slutkörda och långt ifrån sveriges gränser. Vi har mer än några veckor på oss).

All västerländsk mainstreammedia förfasar sig idag över Högsta domstolen i USA (sök upp det om du inte hört). HD vill (enl ett utkast) ta bort det nationella förbudet gällande abort, som förhindrar USA's delstater (delstaters folk/väljare/politiker) från att själva fullt ut lagstifta kring abort. Det låter väl i mina öron jättebra och demokratiskt om makten flyttas närmre folket? Varför ska några gubbar och tanter i HD i Washington bestämma hur folket i staten Oregon eller Kalifornien vill ha det?
Är det inte konstigt att det idag är en extremt överväldigande massa av kritik mot detta demokratiska utkast från HD i all västerländsk media?? Borde det inte vara tvärtom? Demokratiska länders media bör väl jubla när makten flyttas närmre folket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Du menar inte allvar nu.
Statliga TV program är nog det värsta som finns när det kommer till neutrala nyheter.
Fox News är i den syn mycket bättre, även om dom har brister ochså.

Inte vad Mitrhas skrev. Men när det kommer till Fox så kan man ju undra hur det står till däruppe om du anser att direkta felaktigheter, lögner och desinformation är "brister" som är så mycket bättre än vad SVT kan erbjuda.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av pg0n:

Vem har sagt att någon gillar propagandan från diverse diktaturer?
EU påverkar oss direkt, vad Nalle Puh hittar på för idioti i Kina är inte vårat direkta problem.
Bara för att man ogillar censur så betyder det inte att man automatiskt är rasist/nazist whatever eller hejar på Putler, Nalle Puh och Mohammed Bone Saw.

Ja, ingen har sagt att vi saknar problem här i väst, men min poäng är att det är bortskämt och verklighetsfrånvänt att jämföra eventuella demokratiproblem i Sverige och EU med hur det ser ut i diktaturer, vilket alltför många verkar tycka är en legitim jämförelse.

Skrivet av nocebo:

märkligt resonemang. så statskontrollerad media är dåligt om den kommer från ryssland? men ok om det sker under EU byråkraters ledning?

du som uppenbarligen vet hur det är att bo i ryssland borde väl inse faran med att ge statsmakten kontrollen över media.

din sista mening säger rätt mycket om hur naiv du är. EU är ingen "enande kraft" eller något annat idealistisk utopi. det har redan från början varit en organisation till för att gynna västeuropeiska storföretag.

Du missar poängen. Vet inte om det är medvetet. Men det är väl ganska uppenbart att det är skillnad på statskontrollerad media som ett fritt alternativ till annan befintlig media i en demokrati, mot statskontrollerad media som en propagandaapparat i en diktatur, där alla alternativa medier förtrycks.

EU (eller kol- och stålunionen som det hette på den tiden) grundades för att vara en enande kraft, eftersom Europa just hade gått igenom två världskrig och man insåg att man behövde göra något. Idag har ambitionerna växt och fokus har spridits ut över många fler områden, som handel, ekonomi och miljöfrågor t ex. Men att vara en enande politisk kraft är fortfarande ett viktigt syfte, idag kanske snarare mer för att kunna hävda sig internationellt och bidra till global stabilitet, än för att förebygga inbördes krig i Europa.

Att makten går storföretagens ärenden är nog ett ganska universellt fenomen, inget speciellt för EU.

Skrivet av Bagarbosse:

Två funderingar:

Varför tror du att dom som har kritik rörande svensk statsmedia, statliga bidrag (presstöd, distributionsstöd osv) till mediapampar (som tex. socialdemokratiska Aftonbladet, Bonnierkoncernen, etc), censur & yttrandefrihet, propaganda (eller vad du vill kalla det) som finansieras av, eller delvis med, statliga inkomstkällor, osv. nästan uteslutande kommer från personer med höger och/eller nationalistiska och/eller libertarianska åsikter och inte så kallade liberala och/eller vänsteråsikter?

Tycker du det är rätt att staten tar pengar från dig för mediasatsningar (och om du vägrar betala åker i fängelse)* och väljer efter eget huvud vilka medier som ska få ta del av pengarna? Du ser inte någon "Sovjet-varningsklockor" kring detta förfarande?

*Jo, att inte betala skatt är ett brott och det leder till slut till att Polisen hämtar dig.

Att det nästan uteslutande är folk långt ut till höger som har kritik mot presstöd i sig säger väl något om deras syn på demokrati... Själv hoppas jag att även tidskrifter till höger får presstöd, jag hoppas att staten har en transparent och rättvis behandligsprocess av ansökningar. Men jag är inte insatt i frågan. Att stora mediekoncerner får presstöd däremot kan väl mer ses som en anomali, eftersom presstödet från början var tänkt som ett sätt att främja mångfald i medielandskapet, genom att även ge mindre aktörer möjlighet att göra sig hörda. Det är möjligt att man kanske bör reformera presstödet, men själva grundtanken tycker jag verkar högst passande i en demokrati. Allt som främjar demokrati och åsiktsmångfald är väl investerade skattepengar enligt min åsikt. Tycker man annorlunda så går det att rösta på partier som tycker likadant, men vad jag vet så är majoriteten i Sverige för presstödet, så var du får dina Sovjet-varningsklockor ifrån förstår jag inte.

Skrivet av Bagarbosse:

Vad är egentligen demokrati? Vi röstade senast på partier som lovat att inte gå med i NATO. Efter några veckors lobbying har dom nu ko-vänt och väljarna har ingenting att säga till om. Man kan ju tycka att gå från 200år alliansfrihet till att behöva hjälpa NATOländer som utsätts för motangrepp borde förankras med en folkomröstning, eller åtminstone en debatt längre än några veckor och ytterligare ett riksdagsval (som ändå bara är en sommar bort). Men det här vill man hasta igenom utan anledning (95% av rysslands militär är uttömda, slutkörda och långt ifrån sveriges gränser. Vi har mer än några veckor på oss).

All västerländsk mainstreammedia förfasar sig idag över Högsta domstolen i USA (sök upp det om du inte hört). HD vill (enl ett utkast) ta bort det nationella förbudet gällande abort, som förhindrar USA's delstater (delstaters folk/väljare/politiker) från att själva fullt ut lagstifta kring abort. Det låter väl i mina öron jättebra och demokratiskt om makten flyttas närmre folket? Varför ska några gubbar och tanter i HD i Washington bestämma hur folket i staten Oregon eller Kalifornien vill ha det?
Är det inte konstigt att det idag är en extremt överväldigande massa av kritik mot detta demokratiska utkast från HD i all västerländsk media?? Borde det inte vara tvärtom? Demokratiska länders media bör väl jubla när makten flyttas närmre folket?

Att våra riksdagspolitiker idag diskuterar ett NATO-medlemskap får ses som ett tecken på att demokratin fungerar - politikerna har följt folkopinionen, som har svängt efter Ukraina-invasionen. Att man kanske borde diskutera det mer innan man överväger ett beslut är en annan fråga. Jag håller med om att mot-sidan har vettiga argument som även de borde diskuteras länge nog att de hinner landa i Svenssons medvetande. Men å andra sidan anser jag att man borde ha börjat med det redan för flera år sedan. Det är inte så att det har saknats tecken direkt. Men ibland ser man bara det man vill se, och NATO-medlemskap blir ju dyrare på kort sikt, så man har valt att vänta med det så länge det går, och nu står vi här mitt i elden och försöker expressdiskutera beslutet. Jaja.

Att makten utgår från folket står väl inte i kontrast till att ha federala lagar? Vissa saker måste man vara överens om för att kunna ingå i samma politiska enhet, annars blir splittringen för stor. Jag tror att opinionen för att utropa självständighet är väldigt låg i samtliga USA:s delstater, oavsett abortlagar. Man vill ha federala lagar, för man ser en gemenskap som federal nation. Sedan är inte alla överens om vilka lagar som ska vara federala, men det är en annan sak. Det är något man får komma överens om efterhand som nation, vilket verkar vara i görningen där nu.

För övrigt anser jag att just abortfrågan borde avgöras på lokalaste möjliga nivå - nämligen av kvinnan själv. Det är ingenting som någon annan har att göra med, det borde vara en grundläggande mänsklig rättighet. Däremot tycker jag man kan diskutera veckogränsen. I vissa delstater i USA är den tydligen högre än i Sverige t o m, 24 veckor gentemot 18 i Sverige. Så det finns ju ett mellanting istället för att förbjuda det helt...

Inom Europa är skillnaderna i allmänhet större än inom USA, därför har vi ingen federal stat här. Den skulle inte gå att hålla ihop. Men att det finns många saker som vi är överens om råder det ingen tvekan om, och att vi är starkare om vi beslutar om dessa saker tillsammans. Det är därför vi har EU. Och det är därför vi bör ha EU Voice och EU Video.

Man kan sammanfatta min ståndpunkt såhär: Staten representerar folket. Statskontrollerat betyder (om det fungerar som det skall) att det styrs i folkets intresse, inte i företagens intresse. Om det inte fungerar som det skall så får man byta ut staten, bilda opinion osv. Här i västvärlden har vi möjligheten att göra det. Men att bara ge upp och lägga sig i händerna på storföretag som bevisligen inte bryr sig ett skvatt om den enskilda individen, det är ingen lösning. EU Voice och EU Video har potential att bli bra oberoende plattformar med den europeiska individen i fokus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Använder inte Meta/Facebook, Twitter, Snapchat, Telegram, LinkedIn eller någon annan "social media platform" förutom diverse nördiga forum. Kommer absolut inte använda EU Voice eller EU Video heller.

Jag måste bara säga: good for you! Du missar inget. Livet finns utanför dessa sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av david2999:

"EU warns Elon Musk that free speech policy could get the platform banned in Europe"
https://www.reddit.com/r/DarkFuturology/comments/udd513/eu_wa...

Icke-klickbait-rubrik: De lagar som redan finns och följs av Twitter gäller även imorgon.

Ja, Elon måste också följa lagarna, trots att han är stenrik.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns en vedertagen definition. "Desinformation är avsiktligt falsk eller vilseledande information som sprids på ett planerat sätt i syfte att nå en viss målgrupp."

Självklart tycker jag att yttrandefrihet är viktig

Saker som visat sig senare vara sanna har kallats desinformation. Om man redan har bestämt sig på förhand vad som är rätt och tillåtet och ingen får ifrågasätta eller diskutera så blir det svårt att komma till sanningen. Kan även användas av en regim för att förhindra kritik och behålla makten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Det är mycket naivt att tro att ett offentligt institut inte kan eller kommer att tillämpa exempelvis politisk censur.

Eftersom att du håller med om avgifterna, hur föreslår du att det ska finansieras?

Det gör privata aktörer redan idag. Skillnaden är att man kan pröva saker rättsligt om lagen, och inte frivilligt accepterade terms of service, ligger till grund för censuren. Självklart kan rättsväsendet i sig vara korrumperat också, då får man följa den röda tråden till vägs ände...

Jag menade att vi generellt betalar för mycket till EU. Sverige är ju nettobetalare med mycket bred marginal.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Parmenides:

Jag menade att vi generellt betalar för mycket till EU. Sverige är ju nettobetalare med mycket bred marginal.

Ja jo, men du menar ju på att du tycker att det är en bra grej i stort, men att du inte gillar att vi betalar frö det. Så vem ska betala för det menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Vad är egentligen demokrati? Vi röstade senast på partier som lovat att inte gå med i NATO. Efter några veckors lobbying har dom nu ko-vänt och väljarna har ingenting att säga till om. Man kan ju tycka att gå från 200år alliansfrihet till att behöva hjälpa NATOländer som utsätts för motangrepp borde förankras med en folkomröstning, eller åtminstone en debatt längre än några veckor och ytterligare ett riksdagsval (som ändå bara är en sommar bort). Men det här vill man hasta igenom utan anledning (95% av rysslands militär är uttömda, slutkörda och långt ifrån sveriges gränser. Vi har mer än några veckor på oss).

All västerländsk mainstreammedia förfasar sig idag över Högsta domstolen i USA (sök upp det om du inte hört). HD vill (enl ett utkast) ta bort det nationella förbudet gällande abort, som förhindrar USA's delstater (delstaters folk/väljare/politiker) från att själva fullt ut lagstifta kring abort. Det låter väl i mina öron jättebra och demokratiskt om makten flyttas närmre folket? Varför ska några gubbar och tanter i HD i Washington bestämma hur folket i staten Oregon eller Kalifornien vill ha det?
Är det inte konstigt att det idag är en extremt överväldigande massa av kritik mot detta demokratiska utkast från HD i all västerländsk media?? Borde det inte vara tvärtom? Demokratiska länders media bör väl jubla när makten flyttas närmre folket?

Först så klagar du över att vi går möjligvis går med i NATO trots ett flertal partier har lovat att inte gå med och kallar det odemokratiskt.

Sen så tar du upp det troliga beslutet i USAs högsta domstol och kallar det demokratiskt.

Faktum är ju att NATO inte har varit en stor fråga i några svenska val på väldigt länge och antalet väljare som gör ett val pga av det är väldigt få.

Men, abortfrågan har hela tiden varit en väldigt viktig fråga gällande kandidater till USA:s högsta domstol. Alla de som nu skall ha röstat ja till dra tillbaka Roe v. Wade har blivit utfrågade i Senaten om deras inställning och svarat att de kommer att respektera att det tidigare beslutet är lag och de inte kommer riva upp det. Så dessa ljög. Hur man ser får det till att vara demokratiskt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tycker det är sorgligt att se hur många här som tvärt anser att all statskontrollerad media är inskränkt propaganda. Fast det kanske bara är just EU och SVT som är poppis att klaga på. Man kan fråga sig, varför klagar ni inte lika flitigt på rysk statsmedia? Eller kinesisk? Vad sägs om saudiarabisk?

Jag vill inte inte relativisera eventuella problem, men det är faktiskt löjligt att se hur många bortskämda människor som fullständigt tappat greppet. Ni skulle behöva bo i Ryssland ett tag låter det som, så kan ni återkomma sedan med hur ni ser på begrepp som "åsiktskorridor" och "censur".

Jag ska ge er en ledtråd - er kritik av statsmedia kommer inte att gå hem lika bra där. Att den funkar här i Sverige och EU är ett bevis på att yttrandefriheten funkar här (i största delen av EU åtminstone).

Halva min släkt kommer från Estland, där de tvingades leva under sovjetisk ockupation från andra världskriget fram till 1991. Det är ett hån mot dem, och mot alla andra människor som fortfarande på riktigt lever under censur och propaganda i världen, när ni anklagar SVT och EU för samma sak.

Reportrar utan gränser:s ranking för pressfrihet kom precis ut.

https://rsf.org/en/index

Top fem (av totalt 180):
1. Norway (92.65)
2. Denmark (90.27)
3. Sweden (88.84)
4. Estonia (88.83)
5. Finland (88.42)

Och nästan i botten:
155. Russia (38.82)
166. Saudi Arabia (33.71)
175. China (25.17)

Men är man insnöad på alternativ media så ser man ju inget annat än konspirationer, om, enligt dem, vanliga media ljuger om X så ljuger de säkert även om resten av alfabetet också. Blir lite som med sektmedlemmar.

Och kul att se Estland på fjärdeplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Ja jo, men du menar ju på att du tycker att det är en bra grej i stort, men att du inte gillar att vi betalar frö det. Så vem ska betala för det menar du?

Jag tycker inte att EU öhvt är en bra grej. Inom ramen för att vi ändå är med där tycker jag att vi ska försöka betala mindre om möjligt. Det har egentligen inte med sakfrågan att göra.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Parmenides:

Jag tycker inte att EU öhvt är en bra grej. Inom ramen för att vi ändå är med där tycker jag att vi ska försöka betala mindre om möjligt. Det har egentligen inte med sakfrågan att göra.

Har ju absolut med saken att göra. Kanske behöver du reflektera och återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

...
Dock behöver absolut inte vara negativt. SVT är ju 100 gånger mer trovärdig och objektivt jämfört med FOX News t.ex.

SVT är ju 100 gånger mer trovärdig och objektivt jämfört med FOX News är endast och endast om Fox News är 100% icke trovärdigt och 100% icke objektivt. Alltså 0 totalt.

(0 x 100 = 0)

Det kan jag gå med på.

Om du vill veta vad tycker svenska befolkningen om SVT's trovärdighet, gör "radio och tv tjänst avgift" (nu heter den public service avgift) frivilligt. Vi får se hur många trovärdighets-kronor kommer det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Reportrar utan gränser:s ranking för pressfrihet kom precis ut.

https://rsf.org/en/index

Top fem (av totalt 180):
1. Norway (92.65)
2. Denmark (90.27)
3. Sweden (88.84)
4. Estonia (88.83)
5. Finland (88.42)

Och nästan i botten:
155. Russia (38.82)
166. Saudi Arabia (33.71)
175. China (25.17)

Men är man insnöad på alternativ media så ser man ju inget annat än konspirationer, om, enligt dem, vanliga media ljuger om X så ljuger de säkert även om resten av alfabetet också. Blir lite som med sektmedlemmar.

Och kul att se Estland på fjärdeplats.

Om reporterna utan gränser är så ärliga, varför lägger de inte ut information vilka länder som sponsrar dem?

Man får känslan som att de är lite som Greenpeace...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Om reporterna utan gränser är så ärliga, varför lägger de inte ut information vilka länder som sponsrar dem?

Man får känslan som att de är lite som Greenpeace...

Det står på deras hemsida. https://rsf.org/en/finance-and-supports
40% av pengarna kommer från Tyskland, Frankrike, Sverige, Storbritannien och EU.

Permalänk
Medlem

Nu kanske någon redan skrivit det men EU-avgiften är ca 2 besök på McDonalds i månaden och McDonalds avstår jag gärna ifrån
Tänk på att någons kostnad är någon annans inkomst. Pengarna försvinner inte bara utan de kommer alltid tillbaka i någon form
Heja EU !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Har ju absolut med saken att göra. Kanske behöver du reflektera och återkomma.

Nej det gör det inte. Man kan vara för lägre inkomstkatt och att staten ska satsa pengar på ett eller annat infrastrukturprojekt samtidigt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Du missar poängen. Vet inte om det är medvetet. Men det är väl ganska uppenbart att det är skillnad på statskontrollerad media som ett fritt alternativ till annan befintlig media i en demokrati, mot statskontrollerad media som en propagandaapparat i en diktatur, där alla alternativa medier förtrycks.

Åh, är det ett fritt alternativ? Hur säger jag upp prenumerationen?

P.S. Statsmedia är per definition inte ett fritt alternativ... D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

I grunden tycker jag det är dåligt med information som förbjuds, men ibland verkar det tyvärr vara ett nödvändigt ont.
Jag förstår till exempel att de har valt att blockera RT nu när kriget i Ukraina pågår. Vi behöver inte hjälpa dem att skapa en frivillig nättrollarmé. Många människor är tyvärr okapabla till att bedöma informationen de matas med, det är lite sorgligt men så verkar det vara. Resultatet ser vi tyvärr i den här tråden, det finns folk som likställer EU med Kina eller Ryssland vad det gäller yttrandefrihet. Det stämmer helt enkelt inte. Det är bra att folk är kritiska (det ska man vara) men alltför ofta är folk bara kritiska åt ett håll, det förstör lite poängen.

Inställningen till Elon Musks köp av Twitter tror jag bara beror på ett missförstånd. Han får ju inte tillåta saker som är förbjudna i EU och det tror jag inte han tänkte göra Jag tror till och med att han har skrivit det, men jag kan minnas fel.

Varför? Har du såpass låg tilltro till medelmänniskans kognitiva förmågor? Jag förstår absolut inte det, och tycker att det är ett grovt statligt övertramp. Det bästa vi kan göra är enligt mig att ta reda på vilken information som ryssarna tar del utav.
Varför skulle man inte i vissa aspekter kunna liksträlla EU med Kina eller Ryssland? Jag anser att vi står långt ifrån Kina och Ryssland, men att drag som det här tar oss närmare den typen av auktoritetsstyre och inte tvärtom. Jag förstår inte vad du menar med att folk är kritiska åt ett håll.

Jag tycker inte att EU ska bestämma över vad jag får, och inte får skriva på twitter så länge jag inte hotar någon eller avslöjar rikshemligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tycker det är sorgligt att se hur många här som tvärt anser att all statskontrollerad media är inskränkt propaganda. Fast det kanske bara är just EU och SVT som är poppis att klaga på. Man kan fråga sig, varför klagar ni inte lika flitigt på rysk statsmedia? Eller kinesisk? Vad sägs om saudiarabisk?

För att vi inte tvingas betala för den...

Att det finns grader i helvetet förnekar nog inte någon, men jag förstår inte varför man måste jämföra heller. Ryssland är ju väldigt fritt från propaganda i jämförelse med Nordkorea.