Settlers 4 Gold Edition (GoG) problem.

Permalänk

Settlers 4 Gold Edition (GoG) problem.

Hej alla glada!

Jag har stora problem med Settlers 4 Gold Edition som jag köpte på GoG häromdan. Det går inte starta. Till att börja med får jag nåt felmeddelande om 3D Initialisation Error. Så jag sökte efter lösningar på det och fann 3 olika förslag. Har nu testat samtliga 3 utan framgång

Ett av förslagen var att använda nåt som heter DXGL, men det går inte ens installera. Någon föreslog att avbryta installationsprogrammet i aktivitetshanteraren och då verkade det trots allt som att det vart installerat. Men jag vet inte, det går inte att starta i alla fall. Eller ja, enligt aktivitetshanteraren har det startat men det kommer inte upp som det ska.

Ett andra förslag var DxWnd. Installerade, gjorde precis som instruktionsvideon beskrev med det genererade bara nya felmeddelanden.

Det tredje var att lägga in några filer på ett specifikt ställe i spelkatalogen... Gav ingenting. problemet kvarstog.

Nån som har några förslag på hur detta problem kan lösas?

Tacksam för svar

MVH
Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?
Har du nyaste drivrutinerna?
Vilket OS kör du?

Permalänk
Medlem

Testat Windows kompatibilitetsläge?
Annars en virtuell maskin med Windows XP eller 98.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Sions:

Vad har du för grafikkort?
Har du nyaste drivrutinerna?
Vilket OS kör du?

Hej. Givetvis missade jag viss vital info i mitt inlägg

Grafikkort: AMD Radeon R9 380 Series
OS: Win 10
Drivisar: Vad jag vet ska dom va uppdaterade

Felet är känt och som sagt det finns "lösningar" men ingen av dom verkar funka. I alla fall inte för mig.

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Testat Windows kompatibilitetsläge?
Annars en virtuell maskin med Windows XP eller 98.

Kompabilitetsläge testat i flera olika varianter men inget verkar funka.

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av si3rra:

Tack för förslaget men detta är en av dom 3 sakerna jag testade innan jag kom hit Tyvärr funkade det inte

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Hej alla glada!

Jag har stora problem med Settlers 4 Gold Edition som jag köpte på GoG häromdan. Det går inte starta. Till att börja med får jag nåt felmeddelande om 3D Initialisation Error. Så jag sökte efter lösningar på det och fann 3 olika förslag. Har nu testat samtliga 3 utan framgång

Ett av förslagen var att använda nåt som heter DXGL, men det går inte ens installera. Någon föreslog att avbryta installationsprogrammet i aktivitetshanteraren och då verkade det trots allt som att det vart installerat. Men jag vet inte, det går inte att starta i alla fall. Eller ja, enligt aktivitetshanteraren har det startat men det kommer inte upp som det ska.

Ett andra förslag var DxWnd. Installerade, gjorde precis som instruktionsvideon beskrev med det genererade bara nya felmeddelanden.

Det tredje var att lägga in några filer på ett specifikt ställe i spelkatalogen... Gav ingenting. problemet kvarstog.

Nån som har några förslag på hur detta problem kan lösas?

Tacksam för svar

MVH
Henrik

Jag blev nyfiken på vad det kan vara för fel så jag testade att installera Settlers 4 från GOG. Tyvärr startade mitt spel direkt och verkar fungera.

https://ibb.co/F06Ly7p

Har du en dator med dubbla grafikkort som är aktiva (gpu + cpu) ?

Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Jag blev nyfiken på vad det kan vara för fel så jag testade att installera Settlers 4 från GOG. Tyvärr startade mitt spel direkt och verkar fungera.

https://ibb.co/F06Ly7p

Har du en dator med dubbla grafikkort som är aktiva (gpu + cpu) ?

Vad har du för grafikkort?

Har bara ett graffikkort. Ett AMD Radeon R9 380 Series
Eller tänkte du om det finns integrerat grafikkort på moderkortet? Det har jag faktiskt ingen koll på om jag ska vara ärlig

CPU-mässigt kör jag en Intel Core i7-2600 CPU @ 3.40GHz

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Du har inbyggd grafik i i7-2600, gå in i BIOS och kolla om du kan stänga av det.
Inte för att jag tror de kommer hjälpa, men har inga bra idéer så värt att testa.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Du har inbyggd grafik i i7-2600, gå in i BIOS och kolla om du kan stänga av det.
Inte för att jag tror de kommer hjälpa, men har inga bra idéer så värt att testa.

Harvarit och kollat i BIOS nu, är väl ingen expert på det men jag hittade nåt som verkade ha att göra med grafik och kollade där och det som fanns var inaktiverat.

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Harvarit och kollat i BIOS nu, är väl ingen expert på det men jag hittade nåt som verkade ha att göra med grafik och kollade där och det som fanns var inaktiverat.

Prova gärna på en annan dator utan grafikkort från AMD. Såg att många hade problem med AMD-grafikkort och just detta spel.

alt. aktivera grafikkortet du har inbyggt i Intel-processorn och testa med det istället.

Permalänk
Skrivet av Höstmåne:

Tack för förslaget men detta är en av dom 3 sakerna jag testade innan jag kom hit Tyvärr funkade det inte

har du directx 9 installerat?

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8109

rätt säker på att problemet uppstår för att du inte har stöd för de äldre varianterna av directx rätt vanligt problem på gamla spel.

och det går att installera paralellt med dx 10/11/12 så du kommer fortfarande kunna köra sånna titlar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du directx 9 installerat?

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8109

rätt säker på att problemet uppstår för att du inte har stöd för de äldre varianterna av directx rätt vanligt problem på gamla spel.

och det går att installera paralellt med dx 10/11/12 så du kommer fortfarande kunna köra sånna titlar

Ok ska försöka testa detta. Dock är jag inte så haj på såna här grejer. Det jag fick ner var en massa olika packade filer. Ska alla dessa packas upp och i så fall vart?

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Skrivet av Höstmåne:

Ok ska försöka testa detta. Dock är jag inte så haj på såna här grejer. Det jag fick ner var en massa olika packade filer. Ska alla dessa packas upp och i så fall vart?

Du kör setup filen som är mitt bland .cab filerna.

Minns inte vad den heter men antingen directx nånting.exe eller setup.exe

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du kör setup filen som är mitt bland .cab filerna.

Minns inte vad den heter men antingen directx nånting.exe eller setup.exe

Ja det gör ju saker och ting enklare kanske dags att gå till optikern igen tyckte jag kollat igenom efter nån install-fil men för att citera många av kunderna jag mötte när jag jobbade på Willy's: "Det första man blir blind på är ögona"

Tyvärr funkade det inte heller fortfarande samma problem men tack för rådet och var ju värt ett försök i alla fall

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på gogs forum efter tips? T.ex. denna tråd: https://www.gog.com/forum/the_settlers_series/guideto_install...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av kode:

Har du kollat på gogs forum efter tips? T.ex. denna tråd: https://www.gog.com/forum/the_settlers_series/guideto_install...

Jupp... var bland det första jag hittade när jag letade efter lösningar och har testat dom förslag som finns där men inget funkar... Tur i alla fall att det var billigt så slipper jag förlora så mycket pengar på ett spel som inte funkar.

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Köp The Settlers 4 History Edition istället om du vill slippa en massa problem. Burkar var halva priset lite nu som då.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Jag har det spelet själv och sitter på Linux numera. Installerade det med Lutris och det har fungerat klockrent.
Lite komiskt att det fungerar bättre på Linux än på Windows.

Permalänk
Skrivet av MammDiin:

Köp The Settlers 4 History Edition istället om du vill slippa en massa problem. Burkar var halva priset lite nu som då.

Får testa det kanske Tack för tipset

Edit: Verkar dock inte finnas på GoG tyckte jag såg det där tidigare men kanske såg fel

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Nu har du lurat ner en i träsket

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Har Du provat att radera filen DbgHelp.dll?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Har Du provat att radera filen DbgHelp.dll?

Nej det har jag inte. Det var en variant som jag inte sett nåt om tidigare... ska testa det få se, dock får jag väl kanske köpa om spelet, då jag just insåg att jag kunde begära pengarna tillbaka och gjort det

Edit: Givetvis så hjälpte det och spelet funkade! Precis när jag begärt en refund Aja, sånt är livet ibland får väl kanske köpa det igen om refunden går igenom

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.