Samsung dubblar telefoners lagringshastighet med UFS 4.0

Permalänk
Melding Plague

Samsung dubblar telefoners lagringshastighet med UFS 4.0

Samsung blir först ut med lagringsminne som ska leverera läs- och skrivhastigheter om 4 200 respektive 2 800 MB/s till telefoner och VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är jättebra om det finns en till grej på mobiltelefoner som inte är en flaskhals. Jag vill även att priset ska ner så den stora skaran aldrig behöver betala ockerpriser för att få lite mer. -Ja, tv-tillverkare jag pratar om er.

På mobilsidan så har storlek börjat blivit en sådan. Man behöver ej betala mycket för att få en stor, det är mer en fråga om smak istället för plånbok.
Cpu&gpu beror på vilka krav man har, jag tycker mellansegmentet kunde vara lite snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är jättebra om det finns en till grej på mobiltelefoner som inte är en flaskhals. Jag vill även att priset ska ner så den stora skaran aldrig behöver betala ockerpriser för att få lite mer. -Ja, tv-tillverkare jag pratar om er.

På mobilsidan så har storlek börjat blivit en sådan. Man behöver ej betala mycket för att få en stor, det är mer en fråga om smak istället för plånbok.
Cpu&gpu beror på vilka krav man har, jag tycker mellansegmentet kunde vara lite snabbare.

De flesta TV apparater verkar fortfarande använda eMMC, vilket är betydligt billigare än UFS minne.
Dom snålar bara in för att dom kan, inte för att det det är någon större prisskillnad för deras del. Men det är som vanligt med allt, någon sätter en spec och säger inte någon högre upp ifrån, så är det som gäller tills en konkurrent har något bättre eller tills det att t.e.x. Google säger att det behövs mer minne.

Retar mig på alla företag som tar bort microSD kortplatser på telefoner, visst, det går inte att installera appar där längre, men det är utmärkt till att lagra bilder, videor och musik på.

Permalänk
Medlem

Känner väl spontat att jag aldrig tänkt, "fan vilken slö skrivhastighet den här telefonen har"....men säkert bra för någons användarmönster.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Om de kunde ge samma prestanda som PCIe4.0 så vore det ju toppen, för då kan man filma 8K i 120fps.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Om de kunde ge samma prestanda som PCIe4.0 så vore det ju toppen, för då kan man filma 8K i 120fps.

Vad menar du? Tänkte du filma RAW eller? Och fylla upp telefonens lagringsutrymme på under en minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Känner väl spontat att jag aldrig tänkt, "fan vilken slö skrivhastighet den här telefonen har"....men säkert bra för någons användarmönster.

Nä, men läshastigheten däremot. Har några få appar som tar evigheter att öppna.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nä, men läshastigheten däremot. Har några få appar som tar evigheter att öppna.

Är det läshastigheten som är anledningen till det?

Jag trodde det var framförallt hur många appar pratar med nätet medan dom startar och/eller processorn som var anledningen till att vissa appar startar långsamt.
Men jag har dålig koll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det läshastigheten som är anledningen till det?

Jag trodde det var framförallt hur många appar pratar med nätet medan dom startar och/eller processorn som var anledningen till att vissa appar startar långsamt.
Men jag har dålig koll...

Har inte heller bra koll på det. Bara antog att det var som på desktop där uppstart av program är som natt o dag mellan en HDD och en SSD. Men det kan givetvis vara som du säger också

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har inte heller bra koll på det. Bara antog att det var som på desktop där uppstart av program är som natt o dag mellan en HDD och en SSD. Men det kan givetvis vara som du säger också

Fast nu har ju mobiler redan en "SSD" som är snabb, så det är nog extremt sällan det är där flaskhalsen sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad menar du? Tänkte du filma RAW eller? Och fylla upp telefonens lagringsutrymme på under en minut.

Hur fyller du 256GB-2TB på under en minut, tänkte du, om bitrate är ca 150Mbps?
En sån inspelning skulle ta ca 227 sekunder, dvs ca 3m 50s att fylla ett minne på 256GB, och då snackar vi om 8K upplösning.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Hur fyller du 256GB-2TB på under en minut, tänkte du, om bitrate är ca 150Mbps?
En sån inspelning skulle ta ca 227 sekunder, dvs ca 3m 50s att fylla ett minne på 256GB, och då snackar vi om 8K upplösning.

Jag citerar nu dig, "Om de kunde ge samma prestanda som PCIe4.0 så vore det ju toppen, för då kan man filma 8K i 120fps."
PCIe 4.0 har en bandbredd på 2 GB/s per kanal. Eller då 2000 MB/s. 150 Mbit/s som du nämner är endast 15 MB/s. Ett utrymme på 256 GB räcker då för närmare 5 timmars inställning. Men 150 Mb/s kräver ju knappast en bandbredd på 2000 MB/s. 8k RAW däremot kräver typ 5 GB/s. Då fylls 256 GB upp på under en minut.

Så - talar du om RAW (5 GB/s) eller komprimerat med exempelvis H.265 (150-500 Mbit/s)?