Skaffa ny dator - hur ansluta min nas med backup.

Permalänk
Medlem

Skaffa ny dator - hur ansluta min nas med backup.

Hej!
Har en Synology NAS som backup. Nu ska jag skaffa en ny stationär dator med win11.
Nasen innehåller alltså en massa mappar och filer som jag vill komma åt.
Hur startar jag upp det hela i nya datorn.

Om man gör som när man första gången kopplar upp sin nas mot sin dator med att Assistent hittar den och sen klickar Set up så man kommer till DSM installationssida så raderas all data på hårddiskarna. Det vill jag verkligen inte.

Hittar massor om hur man sätter igång när man har en ny synology-nas utan data men inte när man bara vill byta dator.
Tack på förhand.
Suz

Visa signatur

Suz

Permalänk
Medlem

Leta efter hur man lägger till en Nätverksdisk i win 11. För det är det jag tolkar det som att du vill göra
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/mappa-en-n%C3%A4t...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

För att utveckla det hela lite så beror det väl på hur du idag ser till att dina filer hamnar på din Synology-enhet.

Ett alternativ är det sätt som @Mega-Dark skriver om. Att montera en nätverksdisk som pekar på en katalogstruktur på din Synology.

Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara att du har dina filer lagrade lokalt på din disk och sedan använder ett program för att kopiera över dem till din Synology.

Vet du hur det är uppsatt idag?

Permalänk
Medlem

Jag vill nog mappa den sen också så att jag kan ha den som en mapp i utforskaren.

Idag har jag Nasen kopplad till routern med sladd. Den backuppar allt jag gör, dokument simultant med att ändrar i dom. Synology har sin kontrollpanel i programmet DSM och därifrån skapar man också en drive. Man kan komma åt filerna från båda. Men för att fungera som backup är det programmet som styr att den gör det.

Alltså, nasen innehåller backup på allt jag har i den stationära datorn. Jag har beställt en ny dator för att den gamla kraschar. Alltså är det så att jag ska föra över allt från backupen till min nya dator. Som det ser ut nu så är det ända sättet då min gamla dator förvägrar mig åtkomst till nasens kontrollpanel. Dock backar den upp allt jag gör fortfarande.

Visa signatur

Suz

Permalänk
Medlem

Jag har också en synology och jag har gjort som så att NAS:en har en katalog med filer i. Från NAS:en har jag delat ut den katalogen så att datorn får åtkomst till den. Min backup är inte automatisk utan jag behöver själv kopiera filerna från datorn till NAS:en när jag vill säkerhetskopiera något. För att göra detta så skapar jag en delad katalog ifrån NAS:en DSM-programvara.

Tolkar jag dig rätt när du säger att du inte kommer åt din DSM-programvara? Alltså du kan inte logga in i gränssnittet på din synology?

Det finns en programvara som heter synology assistant som du kan köra för att hitta din synology-enhet på nätverket. Detta är bra om du inte vet dess ip-nummer. Från synology assistant kan jag dubbelklicka på min enhet och komma direkt till login-sidan.

Edit: Om jag använder den funktionen så öppnad webläsaren och adressen till min synology är redan inskriven (http://192.168.1.224:5000/?timestamp=1651646813). Jag blir presenterad med inmatningsfält för användarnamn och lösenord.

Hur blir det för dig?

Permalänk
Medlem

Du bör kunna komma åt din nas via \\ip.ip.ip.ip (ex.vis 192.168.0.111) beroende på vad din has har för ip alternativt \\*namnpånas* så att du kan bläddra runt i katalogerna och komma åt filerna.

Beroende på hur den backar din dator kan du behöva ett program för att läsa filerna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det är enklast om du på den nya datorn öppnar utforskaren sedan går till "Den här datorn". Upptill i utforskarens fönster har du tre prickar. Klickar du på den ikonen får du en meny med bland annat valet "Anslut nätverksenhet" trycker du på den får du upp en ruta där du kan välja enhetsbokstav och sedan kan du bläddra till din nas. När du är klar trycker du på slutför, svårare än så är det inte.

Skulle du inte hitta nasen när du bläddrar kan du antingen skriva in adressen manuellt (\\namnpånas\deladmapp\) eller innan du gör stegen ovan så kan du öppna utforskaren och trycka på nätverksikonen (i menyn till vänster) du kommer sannolikt mötas av en dialogruta som säger att nätverksidentifiering är inaktiverad. Du kan därefter aktivera nätverksidentifiering (en list dyker upp lite längre upp i utforskarens fönster). Efter det bör nasen hittas om inte tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Tolkar jag dig rätt när du säger att du inte kommer åt din DSM-programvara? Alltså du kan inte logga in i gränssnittet på din synology?

Det finns en programvara som heter synology assistant som du kan köra för att hitta din synology-enhet på nätverket. Detta är bra om du inte vet dess ip-nummer. Från synology assistant kan jag dubbelklicka på min enhet och komma direkt till login-sidan.

Edit: Om jag använder den funktionen så öppnad webläsaren och adressen till min synology är redan inskriven (http://192.168.1.224:5000/?timestamp=1651646813). Jag blir presenterad med inmatningsfält för användarnamn och lösenord.

Hur blir det för dig?

Det har strulat med att komma in på DSM-programvara ja - från den sidan med inmatningsfält för användarnamn och lösenord som du nämner. De flesta dagar säger programmet att kontot eller lösenordet är ogiltigt. Fast jag är hundra säker på att det är rätt lösenord. Assistent har inga problem att hitta nasen.
Idag plötsligt kom jag in. Passar på att kopiera hela nasen till en extern HDD. Förslaget på problemet från Synology supporten var att återställa lösenordet och byta det. Jag får testa det nästa gång jag inte kommer in.

Visa signatur

Suz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr-nix:

Det är enklast om du på den nya datorn öppnar utforskaren sedan går till "Den här datorn". Upptill i utforskarens fönster har du tre prickar. Klickar du på den ikonen får du en meny med bland annat valet "Anslut nätverksenhet" trycker du på den får du upp en ruta där du kan välja enhetsbokstav och sedan kan du bläddra till din nas. När du är klar trycker du på slutför, svårare än så är det inte.

Skulle du inte hitta nasen när du bläddrar kan du antingen skriva in adressen manuellt (\\namnpånas\deladmapp\) eller innan du gör stegen ovan så kan du öppna utforskaren och trycka på nätverksikonen (i menyn till vänster) du kommer sannolikt mötas av en dialogruta som säger att nätverksidentifiering är inaktiverad. Du kan därefter aktivera nätverksidentifiering (en list dyker upp lite längre upp i utforskarens fönster). Efter det bör nasen hittas om inte tidigare.

Det låter ju fantastiskt enkelt! Då ska jag prova det när jag får min nya dator (som jag hoppas håller på att byggas i detta nu ). Och då förändras ingen data på Nasen?

Visa signatur

Suz

Permalänk
Medlem

Nej då, du ansluter bara till nasen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr-nix:

Det är enklast om du på den nya datorn öppnar utforskaren sedan går till "Den här datorn". Upptill i utforskarens fönster har du tre prickar. Klickar du på den ikonen får du en meny med bland annat valet "Anslut nätverksenhet" trycker du på den får du upp en ruta där du kan välja enhetsbokstav och sedan kan du bläddra till din nas. När du är klar trycker du på slutför, svårare än så är det inte.

Skulle du inte hitta nasen när du bläddrar kan du antingen skriva in adressen manuellt (\\namnpånas\deladmapp\) eller innan du gör stegen ovan så kan du öppna utforskaren och trycka på nätverksikonen (i menyn till vänster) du kommer sannolikt mötas av en dialogruta som säger att nätverksidentifiering är inaktiverad. Du kan därefter aktivera nätverksidentifiering (en list dyker upp lite längre upp i utforskarens fönster). Efter det bör nasen hittas om inte tidigare.

Jag har fortfarande inte gjort detta men det slog mig nu att i nya datorn så är det ju nya mappar. Diskarna har inte samma bokstav bla. Hur blir det när jag mappar nasen. Den kommer väl inte fatta vad den ska backuppa? Jag har ju i gamla datorn markerat i programmet DSM vad den ska backuppa och där hade bla diskarna andra bokstäver.

Visa signatur

Suz

Permalänk
Medlem

Det känns som det finns flera problem som du behöver lösa.

1. Komma åt NAS:en gränssnitt.
2. Du ville kunna läsa ut data som fanns på NAS:en
3. Du vill också kunna ta backups från den nya datorn tillbaka till NAS:en.

Beroende på hur backup-programmet är inställt så kanske de håller två kataloger i synk, eller också så kopierar det filer från din lokala dator ner till NAS:en.

Min fråga till dig tidigare i tråden var om du vet hur det är uppsatt och fungerar idag?

Edit: Förtydligande

Jag gissar att svaret är "nej" och det kan vara bra att ta reda på det för att komma fram till en bra lösning.

Jag tänker mig att du skulle vilja kopiera ut din data från din NAS om den innehåller senaste versionen av alla filer.
Du vill placera dessa i en katalogstruktur någonstans på din nya dator och du vill konfigurera ett backup-program att precis som tidigare kopiera över filerna från din nya dator till din NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det känns som det finns flera problem som du behöver lösa.

1. Komma åt NAS:en gränssnitt.
2. Du ville kunna läsa ut data som fanns på NAS:en
3. Du vill också kunna ta backups från den nya datorn tillbaka till NAS:en.

Beroende på hur backup-programmet är inställt så kanske de håller två kataloger i synk, eller också så kopierar det filer från din lokala dator ner till NAS:en.

Min fråga till dig tidigare i tråden var om du vet hur det är uppsatt och fungerar idag?

Edit: Förtydligande

Jag gissar att svaret är "nej" och det kan vara bra att ta reda på det för att komma fram till en bra lösning.

Jag tänker mig att du skulle vilja kopiera ut din data från din NAS om den innehåller senaste versionen av alla filer.
Du vill placera dessa i en katalogstruktur någonstans på din nya dator och du vill konfigurera ett backup-program att precis som tidigare kopiera över filerna från din nya dator till din NAS.

1. Ja, det behöver lösas. Får se hur det funkar när jag installerar programmet i nya datorn.
2. Ja, jo. Då. Men sen jag frågade första gången har jag fixat en kopia på hela nasen på en extern HDD och kopierar in från den istället.
3. Ja.
Jag kanske helt enkelt börjar från början med nasen så blir det enligt den nya strukturen och kopplingen till de diskar som är i nya datorn.
Som det är inställt på nas ihop med gamla datorn är det en enkel backup från dator till nas. I nasen två diskar som ser lika dana ut. Raid1.

Tack för svar och engagemang från alla. Det här forumet är toppen.

Visa signatur

Suz